Урок поглибленого аналізу тексту


Скачати 96.52 Kb.
НазваУрок поглибленого аналізу тексту
Дата02.11.2013
Розмір96.52 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Вільям Шекспір

Твоя любов, велика і тривала...(сонети Шекспіра)
Мета: поглибити і систематизувати основні факти життя і творчості Шекспіра, розкрити ідейно-художній зміст його со­нетів, визначити місце письменника в історії англійської та світової літератури, розвивати на­вички аналізу поетичного тексту, самостійної роботи, дослідницької діяльності, вміння готувати повідомлення на задану тему; виховувати любов до поезії

Тип уроку: урок поглибленого аналізу тексту

Обладнання: портрет Шекспіра, тексти його сонетів в оригіналі та в перекладах І Франка, П Грабовського, Д Паламарчука та інших поетів, міні-підручники, словники літературознавчих термінів
Мені ж від зір найбільша честь припала:

Твоя любов, велика і тривала...

В. Шекспір
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ

  • Виразне читання вірша

№8

Ти — музика, чого ж музичні звуки

Печаль породжують в очах твоїх?

Чом любиш те, що завдає лиш муки,

Радієш прикрощам і прагнеш їх?
Ті звуки, здружені в однім концерті,

Твій дух бентежать, нищать супокій?

В них докір лиш самотності упертій

І докір безпотомності твоїй.

Чи чуєш ти, як струни дружним ладом

Озвалися на ніжний звук струни?

Неначе пісню, посідавши рядом,

Співають батько, мати і сини.
І звуки ті без слів проголосили:

«В твоїм житті не має соло сили».


  • Вступне слово вчителя.


Ім'я Шекспіра завжди супроводжується епітетами «величний», «геніальний», «надзвичайний», «неповторний». Він був видатним митцем усіх віків і народів. Тому невипадково автор антології «Сто кращих літераторів» (1999) Деніел Берт помістив його ім'я першим у списку світових класиків. Шекспір визнаний неперевершеним майстром слова і майстром у відтворенні всієї гами людських почут­тів і пристрастей. Світ шекспірівських творінь вміщує всю суперечність і склад­ність нашого земного світу і покликаний нагадати про високі істини, про те, що лежить далеко за межами звичайного земного буття. Як зазначав критик Вільям Хейзлітт, Шекспір володів талантом узагальнення, завдяки якому він створив «цілий всесвіт думки й почуття». Тому в шекспірівських героях ми впізнаємо самих себе. І скільки б не існував світ, твори Шекспіра будуть жити, бо він побачив у людях найголовніше — їх людську сутність.

Незабаром після смерті Шекспіра поет Бен Джонсон віддав данину його вели­чі в таких рядках:

Ти памятником без могилы стал.

Ти жив еще, покуда жив твой том

И мы для чтенья снабжены умом...

Ликуй, моя Британия! Твой сын

Над сценами ЕвропЫ властелин

Не сын он века, но для всех времен! (Переклад В. Рогова)

Ці слова Джонсона виявилися пророчими, оскільки кожне покоління знахо­дило у творах Шекспіра актуальний для себе смисл. Д. Берт слушно зауважує: «Своєю величчю Шекспір зобов'язаний не лише своєму унікальному світогляду чи віртуозності, а перш за все надзвичайній здатності знаходити зв'язок, відобра­жати наше «я» у дзеркалі свого мистецтва».

Яке ж «я» побачила людина у дзеркалі мистецтва Шекспіра? І що побачимо ми у його творіннях, зокрема у сонетах, що будуть у центрі нашої уваги на уроці?

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЕПІГРАФА УРОКУ

Учні записують у зошити тему, мету уроку, епіграф

ІV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Повідомлення групи учнів-«біографів»

Про Шекспіра відомо надзвичайно мало. Ті відомості, що дійшли до нас, ґрун­туються на небагатьох спогадах про його народження, шлюб, хрещення трьох дітей і театральні успіхи на теренах драматургії.

Вільям Шекспір народився 1564 року в містечку Стретфорд-на-Ейвоні. Його батько був процвітаючим торговцем, судовим виконавцем і членом муніципаліте­ту, пізніше він зубожів і втратив майже все своє майно. Вірогідно, що Шекспір навчався у місцевій граматичній школі, де вивчав твори латинських класиків, серед яких особливо вирізняв Овідія. У віці вісімнадцяти років він одружився з донькою місцевого фермера Енн Хатауей, котра народила йому трьох дітей Сюзанну в 1583 році і близнюків Гамлета й Джудіт у 1585 році.

Події наступних семи років життя Шекспіра, до появи записів, що свідчать про його успіхи в Лон­доні як актора й драматурга, залишаються загадкою. Згідно з деякими свідчен­нями, він став співвласником найбільш прославленої театральної трупи Лондона, якою опікувався лорд Чемберлен. Окрім видання ранніх п'єс — комедій «Ко­медія помилок» (1592), «Два веронця» (1594), «Сон у літню ніч» (1596), історичних хронік «Генріх VI» (1590), «Річард III» (1592) та «Ромео та Джульєтта» (1595), Шекспір здобув літературне визнання як поет, створивши поеми «Венера і Адо­ніс» (1593) і «Знеславлена Лукреція» (1594). Поетичну творчість він потім про­довжив циклом сонетів, який був виданий 1609 року. Безперечно, навіть цих ранніх сонетів Шекспіра було цілком достатньо, щоб він отримав всесвітнє визнання.

Наприкінці 1590-х років популярність та успіх дозволили Шекспірові при­дбати великий будинок у Стретфорді, «Нью-Плейс», і здобути титул джентльме­на, а також отримати право на власний герб у 1596 році. У 1598 році Шекспір узяв на себе частину витрат по будівництву великого театру «Глобус», розташованого на південь від Темзи. На сцені цього театру відбулися прем'єри комедій «Як вам це сподобається» (1599) і «Дванадцята ніч» (1599), п'єс на історичну тематику «Генріх IV» (1597), «Генріх V» (1598), великих трагедій „Гамлет” (1601), «Отелло» (1604), «Король Лір» (1605), «Макбет» (1606) і п'єс, присвяче них Давньому Риму: «Юлій Цезар» (1599) і «Антоній та Клеопатра» (1607)

Приблизно у 1610 році Шекспір повертається до Стретфорда і створює кілька романтичних п'єс і трагікомедій, до яких належать «Цимбелін» (1609), «Зимова казка» (1610) і «Буря» (1611). Шекспір пішов із життя 1616 року, у віці п'ятдесяти двох років. Запис про смерть Шекспіра зроблений у церкві Святої Трійці в Стретфорді.
2. Повідомлення групи учнів-«літературознавців» про «шекспірівське питання».

хто ж він, шекспір?

Оскільки біографія Шекспіра неповна, не залишилося ні щоденників, ні листів, ні спогадів сучасників про нього, то не раз виникало запитання: а чи існував такий письменник взагалі, чи не приховувався під його ім'ям хтось інший? І як відомо, Шекспір отримав лише початкову освіту, то чи ж міг він створити такі вишукані за формою й глибокі за змістом твори, які свідчать про те, що іх автор був високо ерудованою, надзвичайно освіченою, непересічною людиною свого часу? Хто б не була ця людина, вона була сином свого часу, своєї культури, яка зробила крок у майбутнє, проклавши шляхи для подальшого розвитку літератури. Сього­дні доведено, що автором шекспірівських творів була одна людина, цілком імовір­но, той самий Шекспір, який народився у Стретфорді.

  • Гра „Ланцюжок”. Скласти (усно) хронологічну таблицю життя та творчості В.Шекспіра, користуючись міні-підручником.

  • Актуалізація опорних знань.

Звернутися до висловів, що написані на дошці; прокоментувати їх.

  • Робота з словником літературознавчих термінів .

Пригадайте, що таке сонет. Дати визначення сонету.

  • Інтерактивна вправа „Мозковий штурм”.Аналіз будови твору

Довести, що подані тексти – сонети. Чим відрізняється шекспірівський сонет від звичайного. Звернутися до текстів.

У першій строфі сонета ставиться основна тема, в другій вона розвивається й поглиблюється. Ця частина вірша зветься його заспівом. У третій строфі наступає злам у розвитку теми, висловлюється антитеза до сказаного раніше. В останній строфі вирішується протиріч­чя, а висновок формулюється в останньому рядку (сонет­ному замку). Останні дві строфи називаються виспівом. У чотиривіршах переважно повторюються дві рими, а в тривіршах їх дві чи три.

ЗАГАДКИ ШЕКСПІРІВСЬКИХ СОНЕТІВ

І досі вчені сперечаються, кому ж присвячені сонети Шекспіра, ким були прототипи шекспірівських віршів, кого він змалював у своїх творах? Присвяту «W.Н.» дослідники трактують по-різному. За однією з версій «W.Н.», — це той, на честь кого написані сонети, за другою — це особа, завдяки якій видавець Торн зміг їх надрукувати. Серед можливих кандидатур на роль незнайомця на­зивають графа Саутгемптона, графа Пемброка і навіть самого Шекспіра
Усі сонети Шекспіра поділяються умовно на три групи:

сонети, присвячені другові (1—126);

сонети, присвячені коханій, «смаглявій леді» (127—152);

сонети, в яких оспівується радість і краса кохання (153—154).
Серед можливих прототипів «смаглявої леді» сонетів Шекспіра називають доньку придворного музиканта Б. Бассано Емілію, придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон та інших жінок. Проте, як зауважив дослідник О. Анікст, «розшук коханої Шекспіра — справа безплідна, оскільки він писав не про якусь реальну жінку, а створював сам образ кохання, що пережив часи й лихоліття». Не так вже й важливо, кому Шекспір присвячував свої сонети, головне, що він розкрив все багатство й розмаїття проявів кохання, показав невмирущість цього почуття


  • Евристична бесіда. Спостереження над текстом.

Аналіз сонета № 66

Виразне читання учнем сонета № 66 в оригіналі та в перекладах І. Франка, Д. Павличка,

Д. Паламарчука.
• Про що йде мова у сонеті Шекспіра? (Про людські пристрасті й почуття)

Яким постає ліричний герой у цьому вірші?

• Що створює трагічний настрій сонета?

• Чому тут з'являється образ смерті?

• Як поет описує навколишній світ? Що не влаштовує його в цьому світі?

• Що протиставляється смерті в останніх двох рядках? Чи можна назвати їх втіленням основної думки твору?

• З'ясуйте основний конфлікт сонета. Де розгортається цей конфлікт?

• Доведіть, що сонет № 66 виходить за межі суто любовної лірики. Які філософ­ські проблеми тут порушуються?

Зіставлення перекладів.

• Хто з перекладачів найбільш точно відтворив основний зміст вірша?

• Чим різниться настрій, втілений у перекладах сонета № 66?

• У кого з перекладачів більш виразно змальований образ смерті?

• У кого з перекладачів ліричний герой зовсім зневірений, а хто наділяє його бунтівним характером?

• Зіставте кінцівки поетичних перекладів. Чи відтворюють вони адекватно фінал сонета Шекспіра?

• Що додає кожний із перекладачів до основного змісту сонета?
• Визначте коло тем і проблем, які порушує письменник. (Кохання, життя, смерть, смисл буття, краса, цінність людини.)

• Хто є героями сонетів Шекспіра? (Його друг, кохана і він сам.)

• Чи сподобалися вам сонети Шекспіра?

• Які рядки особливо зворушили вас? Чому?

6. Завдання для учнів.

Знайдіть рядки, в яких оспівується кохання. Що таке кохання у розумінні Шекспіра?

Знайдіть рядки, в яких звучить тема тлінності буття. Що, на думку Шекспіра, можна протиставити тлінності?

Завдання для учнів.

• Визначте антитези, що використовує поет у цьому вірші. З якою метою?

• Доберіть означення до образу ліричного героя: стомлений, зневірений... Який ще?


  • Виразне читання учнем сонета № 116.

  • Усне малювання.

• Якими ви уявляєте собі образи цього вірша?

  • Питання для аналізу вірша.

• Які почуття втілені у даному сонеті?

• Розкрийте основний конфлікт твору, його ідею.

• Які художні засоби використовує перекладач для відтворення головної думки сонета?


  • Виразне читання учнем сонета № 130 в оригіналі та в перекладі Д. Паламарчука.

  • Питання для аналізу вірша.

• Яким постає образ коханої поета?

• За допомогою яких засобів створюється цей образ?

• Доведіть, що ідеал поета має земну природу.

• Що надає цьому образу піднесеності?

• Які думки й почуття виражає в цьому сонеті автор?


  • Групова форма роботи. Проаналізувати запропоновані сонети за групами




  • Індивідуальна робота з картками. Роздуми над рядками сонетів

Учитель роздає учням заздалегідь підготовлені картки, на яких написані рядки із сонетів Шекспіра і завдання до них. Учні усно відповідають на поставлені запитання.

Картка №1

Своїх я уст брехнею не поганив,

Для порівнянь не брав так, як вони,

Скарбів земних, перлин всіх океанів.

(Сонет №21)

• Схарактеризуйте естетичну позицію В. Шекспіра, виражену в цих рядках
Картка №2

Я промінять ніколи б не хотів

Твою любов на владу королів.

(Сонет № 29)

• Які цінності утверджує Шекспір?
Картка № 3

Надгробків царських мармурові плити

Переживе потужний мій рядок,

І образ твій, немов із міді литий,

У вічність перейде...

(Сонет № 55)

• Яка опозиція закладена в рядках із цього сонета? Що поет вважає вічним нетлінним?
Картка № 4

Все те, що може пам'ять розгубити,

Цим білим аркушам віддай на схов.

Нехай живуть твойого мозку діти,

Красу душі відновлюючи знов.

(Сонет №77)

• У чому Шекспір убачає смисл мистецтва?

Картка №5

Лиш тільки ти — мій світ і трибунал,

Що властен суд чинити наді мною,

І не сягне лукавий світ ганьбою

Моїх чуттів, закутих у метал.

(Сонет № 112)

• Чому поет не визнає думки світу? Чий суд він визнає? Чому?
Картка №6

Хто хвалиться своїм шляхетним родом,

Хто силою, достатком, хто умом,

Хто шатами — хай шиті всупір модам, —

Хто псом, хто соколом, хто скакуном.
І кожному в одній із тих марнот —

Вершина мрій і втіхи неземної.

Та не зрівняється ніхто зо мною,

Бо враз я досягнув усіх висот.

(Сонет №» 91)

• Яких висот досяг поет? Яким земним «висотам» вони протиставляються?
ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

2. Підсумкова бесіда.

• Як змальовується кохання у сонетах Шекспіра?

• У чому виявляється ренесансний погляд на кохання в його поетичних творах?

3. Усний твір-роздум «Мої враження від сонетів Шекспіра».
Інтерактивна вправа „Мікрофон” -

V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вивчити напам'ять один із сонетів В. Шекспіра (за вибором).

Прочитати 1 та 2 дії трагедії В. Шекспіра «Гамлет».

Групі учнів провести дослідження і підготувати повідомлення про особливості шекспірівського театру.






Схожі:

Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ...
Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕКСТУ В СУЧАСНІЙ ЛНГВІСТИЦІ
Описано основні процедурні ланки контекстуально-інтерпретаційного методу, методу діалогічної інтерпретації, когнітивного картування...
Лекція: Оформлення тексту. Шрифт: версія для друку і PDA Лекція присвячена...
Шрифт. Звернена увага на можливості установки розрядки і ущільнення тексту, у тому числі з використанням кернінгу. Показані можливості...
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Урок №47-48 Тема: Введення і редагування тексту. Практична робота...
Тема: Введення і редагування тексту. Практична робота №9 «Створення нового документа. Введення і редагування тексту»
Урок №5 ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ...
Овленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру...
Урок 1 Тема: Текст і його ознаки: тема і основна думка на задум,...
Мета: дати поняття про текст, його тему та головну думку, будову тексту; удосконалювати навички визначати тему, головну думку, будову...
Лекція: Створення тексту : версія для друку і PDA Лекція присвячена...
Дано поняття про стандартний блок тексту. Описана процедура створення і використання елементу стандартного блоку для автоматизації...
ТЕМА. Закріплення знань про букву «К». Опрацювання тексту «Калина». МЕТА
МЕТА. Закріпити уміння читати склади, слова, речення з новою буквою; закріплювати навички звукового аналізу слів, читацькі навички;...
Й основна думка тексту. Види зв’язку речень у тексті
РЗМ. Жанри мовлення, особливості їх побудови. Навчальне аудіювання тексту художнього стилю
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка