Іонова Лариса Петрівна – вчитель української мови і літератури


Скачати 57.01 Kb.
Назва Іонова Лариса Петрівна – вчитель української мови і літератури
Дата 25.10.2013
Розмір 57.01 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Іонова Лариса Петрівна – вчитель української мови і літератури

Урок української літератури в 9 класі
Г.Ф. Квітка – Основ’яненко. Іронія та сатира, поєднання реалізму й фантастики

у повісті «Конотопська відьма».
Мета: Допомогти учням з’ясувати секрети художньої майстерності

автора, ідейну спрямованість твору, природу сміху письменника;

розвивати навички аналізу сатиричних прозових творів,

уміння висловлювати власну думку з приводу зображуваних явищ,

визначити засоби комічного;

виховувати активну громадянську позицію, почуття гумору,

естетичний смак.
Обладнання: портрет письменника, різні видання твору, ілюстрації до

твору, відеоматеріали, словники літературних термінів.
Теорія літератури: комічне, сатира, іронія, художній образ, художні

засоби.
Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Давно відомо, що сміх – це велика сила. Доброзичливий гумор, самоіронія допомагають по-новому побачити проблему, навіть вирішити її; подивитися на себе збоку. Сатира ж б’є досить боляче й влучно по негараздах та недоліках людей і суспільства, допомагає очищатися від усього, що суперечить здоровому глуздові, заважає жити.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. «Хвилинка Мудрості»

IV. Актуалізація опорних знань учнів

V. Складання «сюжетного ланцюжка» повісті «Конотопська відьма»

VI. Заповнення «анкети» за біографіями сотника Забрьохи та писаря Пістряка

(Проводиться за варіантами, у групах або парах.)

1

Прізвище, ім’я, по батькові

Забрьоха Микита Уласович

2

Місце проживання

Конотоп

3

Національність

українець

4

Вік

25 років

5

Сімейний стан (на початку твору і в кінці)

неодружений; потім одружений із Солохою

6

Освіта

початкова

7

Посада

сотник

8

Риси характеру

ледачий, безвільний, грубий, обмежений

9

Улюблені заняття

добре поїсти й випити, спати, відпочивати

10

Взаємини з козаками

грубі й гордовиті

11

Покарання

звільнення з посади за невиконання наказу



1

Прізвище, ім’я, по батькові

Прокіп Григорович Пістряк

2

Місце проживання

Конотоп

3

Національність

українець

4

Вік

трохи старший за сотника, бо навчався

5

Сімейний стан (на початку твору і в кінці)

неодружений;

6

Освіта

духовна семінарія(ймовірно)

7

Посада

писар

8

Риси характеру

хитрий, заздрісний, підлий, не дуже розумний

9

Улюблені заняття

пити, їсти, відпочивати, влаштовувати інтриги

10

Взаємини з козаками

зверхній, грубий

11

Покарання

залишається без посади внаслідок своїх же інтриг

VII. Формування вмінь та навичок

VIII. Робота зі словником літературознавчих термінів

• Пригадайте, що таке комічне, іронія та сатира.

Комічне – естетична категорія, що характеризує той аспект суспільного життя, який викликає сміх.

Іронія – іносказання, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний смисл, коли сказане у контексті мовлення набуває протилежного значення; прихована насмішка, часто навіть під виглядом похвали.

Сатира – висміювання вад суспільства, недоліків людей у різній формі, яке виражає негативне ставлення автора до зображуваного.

IX. Робота в групах

I група досліджує засоби комічного в повісті, виписує їх та класифікує .

II група характеризує головних персонажів.

III група визначає, що в повісті є реалістичним, а що фантастичним.

Реалістичне

Фантастичне

Спосіб життя, служба козацької старшини: об’єднання, пиття без міри, неробство; чванливість і погорда до простих козаків. Звичай топити відьом у посуху і т. ін.

Причарування, ворожіння відьми Зубихи; вкрадені двері; політ сотника на хутір Безверхий; перетворення Зубрихи на молоду дівчину, стару бабу чи колоду і т. ін.

X. Презентація досліджень групами, коментарі вчителя.

XI. Закріплення знань, умінь та навичок

Завдання учням.
• Схарактеризуйте Г.Ф. Квітку – Основ’яненка на основі спогадів про нього сучасників.
XII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
• Продовжіть речення

«Найбільше мені сподобалася робота…»

«Найцікавіша відповідь…»

«Письменник відкрився нам як…»

XIII. Домашнє завдання

Скласти план – тези статті підручника про значення творчості письменника (або визначити це значення сам самостійно); вміти аналізувати повість (образи, художні засоби); визначити особливості використання письменником фольклорних мотивів (повідомлення окремих учнів).

Схожі:

Яреми Гояна «Пророк»
Баришенко Лариса Іванівна, вчитель української мови та літератури Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу І-ІІІ...
У правди – земля під ногами, У правди – нескорені крила! То хай же...
Баришенко Лариса Іванівна, вчитель української мови та літератури Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу І-ІІІ...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ І-ІІІ ст с. Павлівка
Конспект уроку з української літератури в 5 ому класі Вчитель Іонова Л. П
Мета: ознайомитися з біографією поета та декількома його віршами; розвивати вміння слухати й аналізувати; увагу, пам’ять; виховувати...
Уроках української мови Методичні рекомендації підготувала
...
Дидактичний матеріал з української мови
Лариса Анатоліївна, учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії комунального закладу «Комсомольський...
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Реалізація ідей О. А. Захаренка в роботі вчителя рідної словесності
Вчитель української мови та літератури, вчитель-методист, заслужена вчителька України Г. О. Вовчанівська
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
Та загальні тенденції розвитку
Тренер – Гончарук Оксана Іванівна, вчитель української мови та літератури, «спеціаліст вищої категорії», «вчитель-методист» Кіцманської...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка