|
Скачати 393.4 Kb.
|
Україна Департамент освіти та гуманітарної політики Міський методичний кабінет установ освіти Черкаська загальноосвітня школа I-III ступенів № 5 Дидактичний матеріал з зарубіжної літератури 8 клас Згідно “Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжна література. 5-12 класи. 2005рік” Лесечко Тетяна Євгеніївна Черкаси 2009 м. Черкаси Вивчення розділу: “Людина та її світ у давній літературі” (“Античність”). Укладач: Лесечко Тетяна Євгеніївна, учитель зарубіжної літератури, вища категорія. Узгоджено: Рецензент: Пояснювальна записка. “Зарубіжна література” – предмет надзвичайно важливий і потрібний. Він сприяє формуванню особистості дітей, виробленню в них естетичного смаку, усвідомлення національних культурних надбань серед надбань інших народів і культур. Дидактичний посібник складений відповідно до навчальної програми з зарубіжної літератури для середньої загальноосвітньої 12-річної школи для учнів 8 класу. Автором розроблений розділ “Античність”. Під час розробки бралися до уваги особливості учнівського розуміння періоду створення літератури. Запропоновані матеріали спрямовані на те, щоб викликати у школярів інтерес до вивчення програмових творів, розвивати у них логічне мислення, власне бачення проблеми й уміння висловлювати свою точку зору, вміння працювати в групах, вирішувати проблемні ситуації, використовувати різноманітні інтерактивні методи. Враховуючи вікові особливості учнів, запропоновані літературні ігри. Мета посібника – допомогти учителеві у підготовці й проведенні уроків зарубіжної літератури у 8 класі при вивченні розділу “Людина та її світ у давніх літературах”, зробити урок по вивченню складного матеріалу цікавішим, заохотити дітей до читання, пізнання. Людина та її світ у давніх літературах. Античність Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти. Й.В.Гете 1) Виправити помилки в періодизації давньогрецької літератури.
2) Вписати в таблицю жанри давньоримської літератури.
3) Тест. Перевірка знань міфології. 1) Міф – це… а) перші оповіді про вигадані події; б) перше творіння колективного людського розуму, розмірко- вування про навколишній світ і пояснення його виникнення; в) фантастичні оповіді про людей, навколишній світ. 2) Види міфів: а) про походження світу, богів, про походження і діяння людей; б) про давні історичні події; в) фантастичні оповіді, божественне походження всесвіту. 3) Міфологія – це… а) система фантастичних уявлень про світ і світобудову; б) наука, що вивчає твори усної народної творчості; в) міфи про богів. 4) Прометей: а) бог; б) титан; в) герой. 5) Геракл здійнив: а) 7 подвигів; б) 12 подвигів; в) 13 подвигів. 6) Хто визволив Прометея? а) Геракл; б) Зевс; в) Гермес. 7) Цикли міфів: а) фіванський, троянський, про богів, героїв, аргонавтів; б) фіванський, троянський, про зародження людства; в) фіванський, троянський, про створення світу. 8) Боги: а) Геракл, Гектор, Ахіллес; б) Аполлон, Фетіда, Гера; в) Орфей, Дедал, Прометей. 9) Ім’я Прометей означає: а) той, що допомагає людям; б) той, що знає таємницю Зевса; в) той, що передбачає, провидець. 10) До скелі Прометея прикував: а) Геріон; б) Гефест; в) Гермес. 4) Вікторина. Впізнай, хто це такий: – богиня з терезами (Феміда); – її ім’ям названо столицю Греції (Афіна); – бог у крилатих сандаліях (Гермес); – коли в неї туга, надворі зима (Деметра); – бризкає на землю росою (Еос); – там, де вона, чвари і розбрат (Еріда); – богиня-мисливиця (Артеміда); – різнобарвна богиня (Іріда); – найпохмуріший бог, якого охороняє Цербер (Аїд); – вона народилась з морської піни (Афродіта); – бог-коваль (Гефест);– володар світу (Зевс) Фіванський цикл міфів Взагалі у світі тільки й існують міфи. О.Лосєв Цар Едіп 1. Тест. 1) Хто головний герой циклу міфів? а) Жителі міста Фіви; б) цар Едіп та його рід; в) цар Лай і його дружина. 2) Хто був першопричиною трагедії роду? а) Страховисько Сфінкс; б) вбивство Едіпа; в) злочин царя Лая. 3) Як Едіп став правителем міста? а) Знищив страховисько; б) розгадав загадку; в) виконав волю богів. 4) Для чого Едіп показаний таким могутнім? а) Тільки такий достоїн бути царем; б) особливість міфології; в) проти волі богів навіть найсильніші з людей безсилі. 5) Що Лай зробив зі своїм сином? а) Наказав рабу кинути в гірське провалля; б) наказав рабу викинути в море; в) наказав рабу вбити. 6) Хто виростив Едіпа? а) Лай і Іокаста; б) Поліб і Мерона; в) сім’я рабів. 7) Як Едіп вбив свого батька? а) Кинув каменем; б) скинув у провалля; в) зіштовхнув зі сходів. 8) Що робив Сфінкс з людьми, які не відгадали загадки? а) Не пускав до міста; б) знущався, поки людина не помирала; в) розривав на шматки і пожирав. 9) Яким Едіп був царем? а) Зависливим і жорстоким; б) добрим і справедливим; в) безпечним і марнотратним. 10) Скільки Едіп мав дітей? а) Два сина і дві дочки; б) три сина і одну дочку; в) одного сина і три дочки. 11) Чому Едіп осліп? а) Божа кара за гріхи; б) сам собі виколов очі; в) сини викололи йому очі. 12) Хто став поводирем Едіпа? а) Син Полінік; б) дочка Ісмена; в) дочка Антігона. 2. Продовж речення. *Назву фіванського циклу міфів ………. (дало грецьке місто Фіви). *Едіп з усіх сил намагається протистояти ………. (волі богів, але даремно). *Міф показує Едіпа таким могутнім, щоб ………. (сказати: проти волі богів навіть найсильніші з людей – безсильні ). *Едіп піддав себе осліпленню, бо сліпота для греків - ………. (межа приниження та нещастя). *Міф утверджує перевагу розуму ………. (над грубою фізичною силою). *Едіп передає своє знання Тесею, бо ………. (власні сини виявились не гідними). 3. Робота в групах. 1 група. Як розумієте слова “родове прокляття” у міфі? 2 група. Значення сліпоти Едіпа за міфом. 3 група. Роль загадки Сфінкса. 4 група. Пояснити слова Едіпа: “Зрячий, я йшов у темряві й злом платив за зло” 5група. “Не в тому свобода людини, щоб робити те, що вона хоче, а в тому, щоб брати на себе відповідальність навіть за те, чого вона навіть не хотіла”. Міфи про аргонавтів Про героїчну душу та її блукання у світі великих катастроф. О. Лосєв 1.Підберіть героя до даної характеристики.
Довідка: Пелій, Гера, Медея, Орфей, Аргос, Еет, Кірка, Ясон, Аталанта, Геракл. 2. Рольова гра. Зустріч з героєм міфу про аргонавтів – Ясоном. Учень: “Як ти зумів відібрати золоте руно у дракона ?” Ясон: “Мені допомогла Медея, вона на поміч позвала підземну богиню Гекату й бога сну Гіпноса” Учень: “За що на тебе розгнівався Зевс?” Ясон: “Всемогутній громовержець розгнівався на мене і на Медею за вбивство юного Апсірта. Ми почули з-за борту віщий голос”. Учень: ………. Ясон: ………. 3. Групова робота. 1 група. “Золоте руно ”(що символізує?) 2 група. Як Медея доводить своє кохання? 3 група. Ясон – герой, переможець чи жертва? 4 група. Похід до Колхіди. Що це? 5 група. “…прощати тих, хто благає милосердя”(пояснити) Троянський цикл Література починається міфом і закінчується міфом. Хорсе Луїс Борхес 1) Підібрати фразеологізми міфологічного походження: а) спірне питання (яблуко розбрату); б) бруд, занедбані справи (Авгієві стайні); в) стати поетом (осідлати Пегаса); г) підступний дарунок (скринька Пандори); д) слабке, вразливе місце в людини (Ахіллесова п’ята); е) неперевершений мистецький твір (Ахіллесів щит); є) підступний хід (троянський кінь); ж) спосіб, що допомагає розв’язати якесь важке питання, вийти зі скрутного становища (нитка Аріадни); з) посіяти ворожнечу,виплекати безліч страховищ (посіяти зуби дракона); и) незворушність, велична поведінка (олімпійський спокій); і) страждання, яких зазнає людина через усвідомлення близькості ба- жаної мети та неможливості її досягти (Танталові муки). 2) Поділити героїв на два табори (вкажи стрілками).
3.Творче завдання.Давньогрецька міфологія стала невичерпним джерелом для митців різних народів і часів. Спробуйте створити свій мистецький твір, використовуючи сюжети троянського циклу. 4. Робота в парах. Пояснити, що пов’язує героїв троянського циклу: 1. Паріс – Гера (Афродита, Афіна); 2. Паріс – Пріам; 3. Паріс – Єлена; 4.Єлена – Менелай; 5. Менелай – Агамемнон; 6. Гектор – Патрокл; 7. Гектор – Ахілл; 8. Ахілл – Паріс; 9. Паріс – Геракл; 10. Фетіда – Гефест. Давньогрецький епос Гомер “Іліада”, “Одіссея” Як, за висловом Гомера, усі ріки й потоки мають початок в Океані , так будь-яке словесне мистецтво виток має в Гомері. Михаїл Хоніат(12-13ст.) 1. Гра “Правда – неправда”. – Гомер написав “Енеїду”. (-) – За право називатися батьківщиною Гомера змагалося 2 міста. (-) – Жив у 8ст. до н.е. (+) – Він є найславетнішим поетом Стародавнього Риму. (-) – Твори Гомера вивчали в тогочасних школах. (+) – Гомер своєю творчістю розпочинає традиції народних співців. (-) – З імям Гомера пов'язаний початок давньогрецької літератури. (+) – Гомера уявляють сліпим співцем. (+) – Його справу продовжили Софокл, Гесіод, Анакреонт, Есхіл. (+) 2. Гра “Перевір себе” (на виявлення кращого знавця змісту поеми). – Чий гнів оспівується? (Ахілла) – Чия воля чиниться? (Зевсова) – Хто богосвітлий? (Ахілл) – Хто з безсмертних богів привів їх до лютої смерті? (Аполлон) – Хто швидко пішов з дому і не захотів стати боягузом? (Гектор) – Хто скував меч? (Гефест) – Хто оббіг тричі Пріамове місто? (Гектор і Ахілл) – Коней баских упокірник. (Гектор) – Хто повернув спис Ахіллу? (Афіна Паллада) – Схилившись став обіймати коліна. (Пріам обіймає Ахіллові коліна) 3. Гра “Віднови ім’я”. Гнів…(Ахілла). Безталанна…(Андромаха). Списоборець…(Пріам). Найхоробріший у боях…(Гектор). Осяйливий…(Гектор). Богосвітлий…(Ахілл). Темнохмарний…(Зевс). Прудконогий…(Ахілл). Дальносяжний…(Аполлон). Боговидий старець…(Пріам). Мужезвитяжець…(Гектор). Хмаровладний…(Зевс). 4. Знайти відповідності. Жіночі образи у Гомера. Андромаха вірна Навсікая досвідчена Єлена ясноока Пенелопа засмучена Афіна скорботна Гекуба юна 5. Кому належать ці слова (назвати ім’я героя “Одіссеї” Гомера): - “Мій корабель розтрощив ………, землі потрясатель, Кинувши ним о скелі стрімкі при самім узбережжі…”(Одіссей)
Ти із печери? Раніш не ходив-бо від інших позаду…”(Поліфем)
Поки дістанешся ти до людей, годованців Зевса”.(Посейдон)
Й товариші мої, й інші, звичайно, усі називають”.(Одіссей)
…В тебе ж є розум у грудях…”(Кіркея)
Краю не знаючи цього? Супутників твоїх вже ………. Всіх обернула в свиней і в хліву своїм міцно тримає”.(Гермес)
В справі якій чи так, навмання, ви блукаєте морем…”(Поліфем) 6. Метод ПРЕС Пояснити слова Платона “Гомер виховав усю Грецію” 1. Я вважаю…(позиція). 2. Тому, що…(пояснення). 3. Приклад…(докази, аргументи). 4. І тому…(висновок). Давньогрецька лірика Тіртей Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте. Тіртей 1. Тест. 1) Які твори створював? а) Героїчні пісні про подвиги воїнів минулого; б) ліричні пісні; в) оди, прославляючі героїв. 2) До кого звертається в творах Тіртей? а) До воїнів захисників; б) до суворих воїнів; в) до юнаків. 3) Основна тема віршів: а) хоробрість воїнів; б) відповідальність захисників Вітчизни; в) подвиги героїв. 4) Що Тіртей зробив своїми поезіями для спартанців? а) Підніс дух воїнів; б) змінив хід подій; в) не допоміг. 5) Яку життєву позицію спартанця Тіртей стверджує? а) Воїн радіє життю; б) воїн має вибір у житті; в) воїн народжується для війни і випробувань. 6) Які поетичні твори створював Тіртей? а) Пісні про подвиги; б) життєствердні елегії; в) ліричні вірші. 2. Які поради дає Тіртей юнакам в своїх поезіях? (робота з текстами поезій) “…у битві поляжемо, не пожаліймо життя…” “…у рядах триматись разом серед бою…” “…не утікайте ніхто…” “…страхом душі не скверніть…” “Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте…” 3. Метод ПРЕС. Пояснити, як розумієте значення вислову “спартанське виховання”. 1. Я вважаю … (позиція). 2. Тому, що … (пояснення). 3. Приклад … (докази, аргументи). 4. І тому … (висновки). 4. Підсумок. Я знаю, що ………. Тіртею вдалося ……… Викликає сумнів те, що ………. Вірш Тіртея “Добре вмирати тому…”- елегія, тому що ………. У творах обгрунтовує необхідність стояти в бою до кінця ………. Архілох І все ж од нестерпної туги, мій друже, Засіб дали нам боги – стійкість незламну душі… Архілох 1. Гра “Правда - неправда”. – Народився на острові Паросі. (+) – Оцінює людину за її походженням. (-) – Був сином аристократа і рабині. (+) – В Архілоха закохалась красуня Необула. (-) – Необула не відвертається від поета, взнавши про його походжен- ня. (-) – Розчарований поет вирушає в мандри. (+) – Стає воїном – найманцем, не задумується над майбутнім. (+) – Поет висміює аристократію. (+) – Зовсім не пише поезії про кохання. (-) – Мандруючи, стає грубою людиною, забуває про батьківщину. (-) 2. Віднови рядки вірша Архілоха: біди люті, серце, з ворогами, ти ж, звідусіль, відважно защищайся, серце, поборись, тебе смутять. (“Серце, серце! Біди люті звідусіль тебе смутять – Ти ж відважно захищайся, з ворогами поборись”.) 3. Групова робота. Пояснити значення даних висловів Архілоха і передати своє відношення. 1група.“Найкраще - середина”. 2група.“Вмій пізнати зміни в людському житті”. 3 група.“Хліб мій на списі замішаний…” 4. Продовж речення. *На все життя поет затамував в серці образу на ставлення до людини ………. (не через її таланти, а через походження). *Архілох ставить під сумнів чесноти широкого кола ………. (аристократії). *Поет не боїться показати себе слабким, бо слабкість - ………. (це природна риса людини). *За роки мандрів поет ………. (помудрішав, хоче приносити користь людям). 5.Порівняльна характеристика. Відношення до військового обов’язку Архілоха і Тіртея.
Сапфо Жереб мені випав такий. Сапфо 1. Тест. 1) Де народилась? а) На острові Крит; б) на острові Лесбос; в) на острові Ітака. 2) До якого роду належала Сапфо? а) До бідноти; б) до аристократичного; в) до знатного. 3) Куди відправилась з чоловіком і дочкою після заколоту? а) У вигнання; б) у подорож; в) у плавання. 4) Основна тема віршів: а) туга за батьківщиною; б) кохання; в) громадянська лірика. 5) Хто назвав Сапфо “десятою музою”? а) Архілох; б) Вергілій; в) Платон. 6) Які твори поетеси збереглися? а) Гімни і епіталамії; б) гімни і оди; в) епіталамії і сатири. 2. Робота в парах. Уявний діалог з Сапфо. – Сапфо, де ти розвинула свій талант? – … У жіночих гуртках…“служительок муз”…. – А що жінки в тогочасній Греції могли вести суспільне життя? – …Ні, вони були замкнені у жіночій половині будинку…. – …. – …. 3. Віднови рядки вірша Сапфо “До богів подібний…” До богів ………. мені здається Той, хто біля тебе, ………., сівши, ………. твого ніжного бриніння Слухає й ………. . Твій принадний ………. : від нього в мене Серце ………. б у грудях битись; Тільки образ твій я ………. – слова Мовить не можу. І язик одразу ………. , й прудко Пробігає пломінь тонкий по ………., В вухах чути шум, ………. , нічого Очі не бачать. Блідну і ………. , обливаючись потом, Мов трава пожовкла, безсило никну, От іще недовго й, здається, має ………. надлетіти… 4. Підсумок. Ознайомившись з Сапфо і її творами я: дізнався ………. , звернув увагу на ………. , зробив висновки ………. , почув легенду про ………. , Платон її назвав ………., тому що ……….. Анакреонт Пісню буду я співати… Анакреонт 1. Продовж фразу. * Поезія Анакреонта є гімном ………. (розваг, віпочинку) * Наслідування Анакреонта називається………. (анакреотикою) * Поет прагне спокою і ………. (безтурботності) * Народився в Малій ………. (Азії) * Дає друзям ………. ………. (розумні поради) * Просить ліру у ………. (Гомера) 2. Продовж рядок поезії Анакреонта: “Принеси води, юначе,……….” (“і вина подай швиден ько”) “Золотоволосий Ерот мене знову……….” (“поцілив пурпурним м’ячем”) “Дай мені Гомера ліру……….” (“без струни, що зве до бою”) “Вип’ю трохи ……….” (“й затанцюю”) “Давай пісню……….” (“серцю милу”) 3.Визнач, який твір належить Сапфо, а який – Анакреонту. Доведіть, що ви не помилились. Барвношатна владарко, Афродито, Дочко Зевса, підступів тайних повна, Я молю тебе, не смути мені ти серця, богине, Але знов прилинь, як колись бувало: Здалеку мої ти благання чула… (Сапфо) Принеси-но келих, хлопче,- осушу його відразу! Ти води ковшів з десяток в келих влий, а п’ять - ще браги. І тоді , повитий Вакхом, Вакха вславлю я статечно. Ми бенкет влаштуєм, друже, не по-скіфськи: не дозволим Ми ні галасу, ні крику. Під чарівні звуки пісні З келиха ми пити будем. (Анакреонт) 4. Підсумок. “Анакреотикою” називають ………. . Поезія Анакреонта була ………. . Ерот для Анакреонта – це ………. . За зовнішньою грайливістю поезій приховано ………. . Античний театр Як наставники вчать дітей, так людей уже дорослих – поети. Аристофан 1. Прослухавши лекцію вчителя, відновити текст. Найулюбленішим видом мистецтва у Древній Греції був ………. . Перші ………. видовища були пов’язані зі святкуванням на честь бога ………. . Афінський театр вміщував до ………. осіб. Сцени не було, а вистава відбувалася на круглому майданчику, що називався ………. , у центрі якого розміщувався вівтар ………. . Глядацька зала називалася ………. Актори одягали ………., вираз яких розкривав ………. героїв. Актори одягали високі головні убори і спеціальне взуття – ………. на високих підошвах для збільшення зросту. У Древній Греції театром опікувалась ………. . Актори посідали ………. місце у суспільстві, їм гарантували ………., ……… від податків. У Афінах на честь бога ………. влаштовували щороку ………. свята: сільські ……… у місяці ………., у ………. (Ленеї),у ………. (Антестерій), у ………. (Великі Діонісії, або Діонісії в місті). 2. Гра “Правда - неправда ”. – Театральні видовища були пов’язані з іменем Зевса. (-) – Театральні вистави вважалися найкращою школою виховання. (+) – Плата за вхід до театру була досить великою. (-) – Для незаможної публіки держава виділяла спеціальні гроші. (+) – У театральних змаганнях приймали участь тільки трагічні поети.(-) – Давньогрецький театр зовсім не відрізнявся від сучасного. (-) – Першим афінським трагічним поетом був Феопід. (+) – Драматургія передавала головні проблеми часу. (+) 3. Підбери потрібне слово (виявлення кращого знавця античної терміно- логії). ………. – місце для хору та акторів із жертовником посередині (орхестра) ………. – місце для глядачів або видовищ (театрон) ………. – будова за орхестрою, лаштунки (скена) ………. – початок вистави (пролог) ………. - “пісня цапів”(комедія) ………. - “пісня гульвіс”(трагедія) ………. – черевики на високих підборах (котурни) ………. – широкий, вільний одяг (хітон) ………. – керівник хору (корифей) ………. – діалогічні частини (епісодії) ………. – зупинки пісні (стасими) ………. – завершення вистави, “відхід”(ексод) ………. – передавали психологічний стан персонажа (маски) ………. – “школа для дорослих” (театр). 4. Гра “Знатоки”. Назвати муз давньогрецької міфології. Муза трагедії – ………. (Мельпомена). Муза історії – ………. (Кліо). Муза комедії – ………. (Талія). Муза ліричної поезії – ………. (Евтерпа). Муза любовної лірики – .……. (Ерато). Муза танців – ………. (Терпсіхора). Муза гімнів – ………. (Полігімнія). Муза епічної поезії – ………. (Калліопа). Муза астрономії – ………. (Уранія) ? Родзинка гри: “Кого Платон назвав десятою музою?” (поетесу Сапфо) Есхіл Всі Мистецтва в людей - від Прометея Есхіл 1.Написати від імені Есхіла його “автобіографію”. Я народився в місті ………. біля ………. в родині ……… . Приймав участь в ………. війні. Багато часу присвячую написанню ………. . Напи-сав майже ………. творів. Я ввів у дію ………. актора. Мене ……… разів проголошували переможцем ………. змагань. Першу перемогу здобув у ………. році. Найбільш популярними були мої трагедії “ ………. ” та “ ………. ”. Останні роки життя провів на ………. . Я вважаю найважливішим за театр служіння ………. та ……… . До 21 століття збереглося лише ……… . У світову літературу я увійшов як автор трилогії про Прометея: “……….”, “ ………. ”, “………. ” . Трилогія основана на ………. міфах . Після мене до образу Прометея зверталося багато письменників: Байрон, ………. , …………, а також українські: ………. , ………. , ……… . 2. Пояснити, яку роль зіграли дані герої в долі Прометея. Заповнити таблицю.
3. Відновити по пам’яті епітети з поеми “Прометей закутий”. Ефір ………. (божественний). Вітри ………. (бистролрилі). ………. ………. хвиля (незліченна морська). ………. пута (безчесні). Страждання ………. (безбережне). Сила ………. (нездоланна). Кайдани ………. (люті). Подих ………. (незримий). ………. бог (безбольний). Помахи ………. (легковійні). 4.Скласти сенкан. Прометей. Співчутливий, сміливий. Допомагає, повчає, страждає. Нездоланна сила Неминучості. Провидець. 5. Метод ПРЕС. Чому Есхіла називають “батьком трагедії”? 1. Я вважаю…(позиція). 2. Тому, що…(пояснення). 3. Приклад…(докази, аргументи). 4. І тому…(висновки). Софокл Дивних багато у світі див, найдивніше із них - людина… Софокл 1. Тест. 1) Походив із роду: а) аристократа; б) заможного дворянина; в) актора. 2. Опанував: а) ораторське мистецтво; б) філософське мистецтво; в) лікарське мистецтво. 3. У 468 році здобув перемогу у змаганнні: а) драматургів; б) лікарів; в) філософів. 4. За участь у перевороті в Афінах: а) судять і висилають; б) судять, але виправдовують; в) засуджують. 5. На кінці життя: а) стає жрецем храму; б) стає монахом; в) стає відлюдником. 6. Написав трагедію: а) “Цар Пріам” б) “Цар Едіп” в) “Цар Латин” 7. Стасим із трагедії Софокла “Антігона” називають: а) “гімн поезії”; б) “гімн життю”; в) “гімн людині” 8. За життя написав: а) 123 драми; б) 170 драм; в) 97 драм. 2. Скласти сенкан. Трагік. Сучасний, кращий. Пише, радить, поринає. Мудріший за свій час. Переможець. 3. Охарактеризувати головних героїв трагедії “Антігона”.
4. Продовж речення. *Софокл – неперевершений ……… (майстер трагедії). *Відокремив поета від ………. (головного актора). *Увів у дію ………. (третього актора). *З появою Софокла на театральному Олімпі грецька трагедія ………. (стала реальнішою). *Софокл був не тільки драматургом, а посідав ………. (і державні посади). 5. Метод ПРЕС. Чому період, в якому жив Софокл, називають “золотою добою”? 1. Я вважаю…(позиція). 2. Тому, що…(пояснення). 3. Приклад…(докази, аргументи). 4. І тому…(висновок). 6. Підсумки. З юних літ поринає ………. . Есхіла і Софокла пов’язує ……… . Мудріший за свій час, тому що ………. . Цицерон розповів у ………. . Публій Вергілій Марон Запам’ятай, римлянине! Ти владно вестимеш народи. Вергілій 1. Тест. 1) Повне ім’я а) Публій Вергілій Марон; б) Публій Вергілій Цезар; в) Публій Вергілій Мантуя. 2) Якою була його зовнішність: а) схожий на Геракла; б) аристократичний вигляд; в) мов селюк. 3) Народився в сім’ї: а) землевласника; б) аристократа; в) селянина. 4) Був за характером: а) вразливий, м’який; б) енергійний, азартний; в) спокійний, впевнений. 5) Який твір написав першим? а) “Георгіки”; б) “Буколіки”; в) “Енеїда”. 6) Що означає “Буколіки”? а) “Подорож”; б) “Землеробські вірші”; в) “Пастуші вірші”. 7) Чому Вергілій став бідняком? а) Конфіскували землі батька; б) розорився; в) втратив право на власність. 8) Хто допоміг Вергілію в скрутний час? а) Цезар; б) Октавіан Август; в) Квінт Горацій Флакк. 9) Який твір став найзнаменитішим національним епосом? а) “Георгіки”; б) “Буколіки”; в) “Енеїда”. 2. Продовж речення: * Щоб надати “Енеїді” правдивості ………. (поет здійснює мандрівку маршрутом, яким пливе його герой – Еней). * Митець мав небагато друзів, ………. (але надзвичайно цінував дружбу і пишався нею ). * Перед смертю наказує спалити “Енеїду”, ………. (щоб не залишати після себе незавершену працю). * Близькі друзі Вергілія зберегли поему і вона стала ………. (шедевром, скарбницею людського духу). *В “Енеїді” Вергілій прагнув з’ясувати актуальне питання для його епохи - ……….( які стосунки пов’язують людину і час, чи може людина впливати на час і яким чином). 3. Проблемна ситуація: Чому римський лірик Проперцій ще за життя Вергілія сказав: “Гетьте, дайте дорогу ,ви, римські письменники й грецькі, Більше щось і за саму “Іліаду” росте”? 4. Групова робота. Пояснити висловлювання. 1 група. “Пророцтва Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму”. 2 група. “Запам’ятай, римлянине! Ти владно вестимеш народи”. 3 група. “Скільки страждань лягло на підвалини Римського роду”. 4 група. “Долі-бо серце людське несвідоме, не знає”. Квінт Горацій Флакк Звів я пам’ятник свій… |
Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси... Зарубіжна література” – предмет надзвичайно важливий і потрібний. Він сприяє формуванню особистості дітей, виробленню в них естетичного... |
Сергій Гула Шлях успіху та виклики сучасної освіти Ми, як віруючі люди, завжди можемо знайти цю силу й відповіді в Того, Хто є Творцем усього і Хто найкраще розуміє нас, бо Сам, ставши... |
Моя рідна школа Майбутнє. В цьому слові є своя неприхована таємничість. Кожен із нас проживає своє життя так, як вважає за потрібне, але все ж таки... |
Розв язування рівнянь, що зводяться до квадратних Але все таки своєю красою та досконалістю в усьому світі залишаються ювелірні великодні яйця… |
Звучить мелодія пісні «Куда уходит детство» Ведуча. Ми бачимось щодня, але, все-таки, напевне, не дуже добре знаємо один одного |
МНЕМОНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЖАНРУ Це робить мнемосхему постмодерного роману дуже складною, але попри всі включення, провідну роль у його розвитку відіграє все-таки... |
Чи зможе Інтернет замінити телебачення, книги або театр? На мою думку книга залишиться назавжди, але зміниться її формат та доступ до неї. Вже існує багато електронних бібліотек у тому ж... |
Національне виховання – складова виховного процесу Ми дбаємо про здоров’я тіла забуваємо про внутрішнє життя. Але хочеться вірити, що не все ще втрачено, не все загублено, тим більше,... |
Ми не можемо уявити нашого життя без навколишнього середовища, а... Адже всім відомо, що ми знаходимося на грані «екологічної катастрофи». А це відбувається через низький рівень екологічної культури... |
Урок української мови у 7 класі на тему: ТВІР Кожна людина неповторна особистість Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими... |