|
Скачати 130.76 Kb.
|
1.1. Концепція та загальні положення Комплексна тема: «Модернізація професійно-педагогічної освіти в Україні в умовах інтеграції до світового освітнього простору». Кардинальне реформування життя суспільства створило реальні передумови для значних перетворень в економіці, науці, культурі. Вони відбуваються на тлі глобальної інтеграції у світовий освітній простір, суттєвої модернізації системи освіти, зростання ролі етнічних культурних факторів та національної самосвідомості, у зв’язку з чим підвищуються вимоги до професійної компетентності фахівців, їх професіоналізму, підготовки людини до життя у світі багатоманітних зв’язків – від контактів із найближчим оточенням до глобальних зв’язків, міжкультурних комунікацій. Утвердження таких суспільних й особистісних цінностей, як “людина”, “творчість”, “духовність”, “професіоналізм” визначається характером сучасних цивілізаційних процесів та зумовлює інтенсивне поширення в освітянській практиці гуманістично зорієнтованих підходів і технологій, спрямованих на цілісний розвиток особистості всіх учасників педагогічного процесу, активізацію їх творчих, суб’єктних можливостей, зростання ерудиції і загальної культури. Розбудова особистісно-орієнтованої освіти ґрунтується на пріоритетах гуманістичного над авторитарним, екологічного над техногенним, аксіологічного над інформаційним, а також на паритетах соціального та індивідуального, логічного та образного, традиційного та інноваційного. Зазначені нові ідеї та підходи концептуально закладені у зміст “Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ ст.”, Державної національної програми “Освіта-ХХІ ст.”, Закону України “Про освіту”, Закону України “Про вищу освіту”. Провідна роль у реалізації цих стратегічних завдань належить працівникам освітньо-виховної сфери, професійна праця яких у сучасних соціально-педагогічних реаліях значно ускладнюється, оскільки оновлюються її цільові, змістові, методичні, технологічні параметри. Відповідно суттєво підвищуються вимоги до педагога як особистості та професіонала, що передбачає якісно інший рівень сформованості мотиваційної сфери і ціннісних орієнтацій, професійної комунікації, професійно-педагогічного мислення і технологічної культури, творчого потенціалу і здатності до постійного самовдосконалення тощо. Підготовка фахівців-професіоналів, становлення професіоналізму студентів вищих навчальних закладів як мета, сутнісна характеристика, інтегративний результат професійної освіти виступає важливим напрямом і необхідним завданням реформування вищої школи, визначальною передумовою успішної освітньої політики у сучасних суспільних реаліях, що вимагає створення цілісної науково обґрунтованої концепції розв’язання цієї проблеми на історико-методологічному, теоретичному, методичному та практичному рівнях. Мета комплексної наукової теми: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити шляхи модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах вищого навчального закладу. Досягнення мети передбачає таку етапність дій: 1. Обґрунтування концептуально-методологічних основ дослідження питань професійно-педагогічної освіти в Україні в умовах інтеграції до світового освітнього простору (10. 01.12 – 10.01.14); 2. Розробка навчально-методичного забезпечення професійно-педагогічної освіти, його впровадження та отримання експертних висновків (10. 01.14 – 10.01.17). Для вирішення поставлених завдань та досягнення мети використовувалися загальнонаукові методи дослідження: теоретичні – аналіз філософської, психолого-педагогічної, лінгвістичної, методичної літератури, навчальної та нормативної документації в системі вищої професійної освіти, синтез, індукція і дедукція, порівняння, аналогія, узагальнення, зіставлення, моделювання – для теоретичного узагальнення головних підходів до вирішення проблеми професійної освіти в Україні в умовах інтеграції до світового освітнього простору; метод конкретизації й систематизації теоретичних знань у процесі розробки завдань дослідження; емпіричні – спостереження та самоспостереження, діагностичні (бесіда, анкетування, тестування), педагогічний експеримент (пошуковий, констатувальний, формувальний етапи). 2014 р. був присвячений різним напрямках наукової роботи як викладачів кафедри, так і її аспірантів. Метою досліджень, що проводяться, є пошук ефективних шляхів модернізації професійно-педагогічної освіти в Україні в умовах інтеграції до світового освітнього простору. Співробітники кафедри та аспіранти виконують наукові роботи в рамках зазначеної теми. Кожне дослідження розбивається на етапи: теоретичний аналіз досліджуваної проблеми, проведення експериментального дослідження, впровадження його у педагогічну практику. Тривалість кожного з етапів залежить від конкретної наукової проблеми, яка розробляється. Кожен з етапів супроводжується публікаціями виконавців за отриманими результатами та доповідями за цими результатами на наукових конференціях, включення цих результатів до дисертацій, які готуються. В дослідженнях використовуються всі існуючи теоретичні та експериментальні методи для проведення досліджень у галузі методики викладання іноземних мов. Досліджувані викладачами та аспірантами проблеми належать до тих, які ще недостатньо розроблені у вітчизняній педагогіці вищої школи. Щодо викладачів кафедри, то вони працювали за такими напрямами наукових досліджень: Волкова Н.П. – Моделювання професійної діяльності у викладанні навчальних дисциплін студентам вищих навчальних закладів; формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців у процесі фахової підготовки. Сапожников С.В. Тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в країнах Чорноморського регіону; моделювання професійної підготовки майбутніх фахівців у вишах України. Манохіна І.В. – Формування у майбутніх соціальних педагогів готовності до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; підготовка соціальних педагогів до роботи з сім’ями. Бикова В.О. – Управління процесом формування конкурентоздатних фахівців у вишах. Любченко О.В. – Формування управлінських умінь майбутніх фахівців економічного профілю засобами інтерактивних технологій. Бойко Л.Г. – Формування професійної спрямованості майбутніх фахівців економічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін. Метою виконання науково-дослідної теми «Обґрунтування стратегій розвитку організацій і підприємств в умовах конкурентного середовища» є дослідження соціально-психологічних чинників конкурентного середовища, особливостей особистісних якостей та поведінки людей в умовах конкурентного середовища. Розробка заходів з психологічної підтримки та супроводу інноваційних процесів в організаціях та підприємствах. У ході реалізації поставленої мети планується вирішити наступні завдання: – проведення теоретичного аналізу проблеми конкуренції в сучасному суспільстві; – аналіз понять «оточуюче середовище», «життєвий простір», «конкурентний простір»; – розробка моделі конкурентного середовища, спрямованої на визначення чинників поведінки людей та засобів управління в умовах конкурентного середовища; – проведення емпіричних досліджень і аналіз отриманих результатів; – на основі отриманих результатів розробити модель психологічного супроводу організаційних змін в організаціях; – психологічний аналіз моделей розвитку підприємств в умовах конкурентного середовища. Об’єктом дослідження стала поведінка людини в конкурентному середовищі. 2014 рік був присвячений дослідженню окремих аспектів конкурентного середовища, конкурентності та конкурентоспроможності в умовах сучасного суспільства. Зокрема доц. Дніпровою О.А. було проведене дослідження особистісних проблем, пов’язаних з існуванням людини у конкурентному середовищі. Дослідженню динаміки психічних станів в умовах конкуренції було присвячено роботу ст. викладача Єрмолаєвої Т.В. Розвитку конкурентоспроможності на етапі професійної підготовки студентів було присвячене дослідження доцента Бикової В.О. Викладач Лоза О.О. досліджувала місце перфекціонізму у складі особистісного потенціалу конкурентоспроможності. Дисертація пройшла передзахист та подана до спеціалізованої вченої ради. 1.2. Науково-практичні результати роботи над темою Науково-практичні результати роботи над комплексною темою: «Модернізація професійно-педагогічної освіти в Україні в умовах інтеграції до світового освітнього простору». За підсумками проведених у 2014 р. наукових досліджень отримані наступні результати. Результати наукових пошуків Н.П. Волкової представлено у наукових статтях на виступах на науково-практичних конференціях. Акцентовано увагу на теоретичних та практичних питаннях моделювання професійної діяльності у викладанні навчальних дисциплін студентам вищих навчальних закладів; підготовці викладачів вишу до формування конкурентоздатності майбутніх фахівців за рахунок оптимізації взаємодії психолого-педагогічних та фахових кафедр; технологіях колективних творчих справ як засобах реалізації інтерактивної взаємодії в навчальному процесі вишу; способах залучення студентів до наукових досліджень як найважливіше завдання сучасного університету; профілактиці як одному із шляхів запобігання конфліктам у педагогічному колективі. У наукових працях проводиться детальний теоретичний та практичний аналіз основних видів навчальної діяльності, які забезпечують таке моделювання: мозкових атак, дебатів та дискусій, колективних творчих справ, кейсів і студентських презентацій, рольових та ділових ігор, проектної роботи. С.В. Сапожников розробив тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в країнах Чорноморського регіону; розкрив питання моделювання професійної підготовки майбутніх фахівців у вишах України; охарактеризовано концептуальні засади розвитку національних систем вищої педагогічної освіти, визначено місію та мету сучасної вищої педагогічної освіти, цілі та ціннісні орієнтації, що зумовлюють її суттєві риси в обраних країнах; розкрито зміст, структуру та функції багаторівневої системи вищої педагогічної освіти в країнах Чорноморського регіону; визначено та систематизовано теоретичні моделі вищої педагогічної освіти країн Чорноморського регіону, виявлено їх особливості; обґрунтовано пріоритетні науково-практичні підходи до організації навчального процесу та провідні педагогічні технології; створено методологічну основу для визначення тенденцій розвитку вищої педагогічної освіти, розроблено алгоритм виявлення й інтерпретації сценаріїв розвитку подій у галузі вищої педагогічної освіти в країнах Чорноморського регіону. Вдосконалено методику визначення провідних тенденцій вищої педагогічної освіти та спеціальну програму проведення експертної оцінки. Уточнено зміст поняття „вища педагогічна освіта країн Чорноморського регіону“. Подальшого розвитку набули ідеї щодо класифікації та прогнозування провідних організаційних і змістовно-процесуальних тенденцій системи підготовки вчителів у вищих педагогічних навчальних закладах. І.В. Манохіна акцентувала увагу на науковому обґрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці педагогічних умов формування готовності майбутніх соціальних педагогів до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Відповідно до мети дослідження розв’язувались такі завдання: здійснити аналіз проблеми дослідження в історико-педагогічному аспекті й визначити ступінь її розробленості в сучасній педагогічній теорії; виявити й обґрунтувати сукупність положень, які становлять теоретико-методологічне підґрунтя формування готовності; майбутніх соціальних педагогів до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; розробити критеріальні характеристики та рівні готовності майбутнього соціального педагога до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; проаналізувати сучасний стан підготовки студентів до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; розробити педагогічні умови підвищення ефективності підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; експериментально перевірити й оцінити ефективність виділених педагогічних умов підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Основна увага була приділена практичній складовій навчальної діяльності як основній передумові формування у майбутніх соціальних педагогів готовності до роботи з дітьми-сиротами. Биковою В.О. на основі аналізу наукових здобутків вітчизняних і зарубіжних вчених розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально підтверджено ефективність системи управління процесом формування конкурентоздатного фахівця в умовах диверсифікації освіти, яка включає взаємопов’язані блоки (концептуальний, процесуальний, оцінний), передбачає узгоджену взаємодію усіх суб’єктів управлінського процесу, його аналіз і прогнозування на засадах багатофакторного оцінювання рівня управління процесом формування конкурентоздатного фахівця у вищому навчальному закладі; набули подальшого розвитку наукові уявлення про сутність та структуру конкурентоздатності майбутніх фахівців, напрями диверсифікації сучасної освіти, теоретичні засади управління процесом формування конкурентоздатного фахівця у вищих навчальних закладах; удосконалено зміст, форми і методи формування конкурентоздатності студентів вищої школи й управління процесом формування конкурентоздатного фахівця. Розроблено діагностичний комплекс для оцінки рівня ефективності управління процесом формування конкурентоздатного фахівця, що включає методику багатофакторного оцінювання ефективності управління досліджуваним процесом та рівня сформованості конкурентоздатності студентів; комплексно-цільову програму „Управління процесом формування конкурентоздатних студентів ВНЗ”, програму та науково-методичне забезпечення семінару „Керівництво формуванням конкурентоздатної особистості” для викладачів та співробітників ВНЗ; положення про Центр кар’єри, проведення практики студентів, громадську раду; посадові інструкції директора, консультанта з маркетингу; навчально-методичне забезпечення комплексу тренінгів з формування конкурентоздатності фахівців. Результати дослідження можуть бути використані викладачами, кураторами, працівниками деканату, керівниками ВНЗ I–IV рівня акредитації в управлінні процесом формування конкурентоздатного фахівця, для вдосконалення освітніх програм у вишах. Любченко О.В. обґрунтовано сутність поняття «управлінські уміння майбутніх фахівців економічного профілю» та сукупність зазначених умінь, опанування якими забезпечує майбутнім фахівцям економічного профілю кваліфіковане виконання професійних обов’язків; розроблено й теоретично обґрунтовано модель формування управлінських умінь майбутніх фахівців економічного профілю засобами інтерактивних технологій, яка спирається на системний, гуманістичний, діяльнісний, синергетичний, аксіологічний, особистісно-орієнтований підходи і включає такі компоненти: цільовий, змістовно-процесуальний, моніторинговий, результативно-оцінний; уточнено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості управлінських умінь майбутніх фахівців економічного профілю; подальшого розвитку набули наукові уявлення про організаційно-методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців економістічного профілю на основі використання інтерактивних технологій. Дібрано та адаптовано пакет діагностичних матеріалів для визначення рівня сформованості управлінських умінь; оновлено зміст навчальних дисциплін «Основи психології», «Психологія та етика ділових відносин», «Конфліктологія», «Менеджмент»; розроблено банк тренінгових програм для формування управлінських умінь; створено й впроваджено комплекс ділових та рольових ігор, навчальних проектів (дослідницькі, науково-пошукові, креативно-пошукові, міжпредметні та позапредметні). Бойко Л.Г. працює над дисертаційним дослідженням: «Формування професійної спрямованості майбутніх фахівців економічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін». Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці соціально-педагогічних умов, які забезпечують ефективне формування професійної спрямованості майбутніх фахівців економічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін. Відповідно до проблеми сформульовано основні завдання дослідження: визначити теоретичні засади формування професійної спрямованості майбутніх фахівців; охарактеризувати сутність, структуру професійної спрямованості майбутніх фахівців економічного профілю; виявити та обґрунтувати педагогічні умови, що сприяють успішності формування професійної спрямованості майбутніх фахівців економічного профілю у процесі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін. За звітний період (2014 р.) за комплексною темою дослідження видано: 11 статей у фахових закордонних та вітчизняних виданнях, які входять у міжнародні науко метричні бази (Scopus, Copernicus, РІНЦ та інші); 8 статей у інших фахових закордонних та вітчизняних виданнях; 2 тез доповідей, опублікованих у збірках матеріалів міжнародних та національних науково-практичних конференцій і виданих в Україні; 4 методичні вказівки. Одержано Свідоцтво про право інтелектуальної власності на твір та гриф МОН України на підручник «Педагогічні справи». Захищено 2 докторські дисертації за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (Сапожников С.В., Кожушко С.П.), подано кандидатські дисертації до спеціалізованої вченої ради (Черевко С.В., Трякіна О.О.), завершується підготовка кандидатської дисертації (Наход С.А.). Аспіранти кафедри проводять дослідження в різних напрямках наукової теми. У 2014 році видано 18 фахових статей у наукових виданнях, що входять до переліку ДАК України, 4 статті в спеціалізованих, професійних виданнях, збірках наукових праць міжнародних та українських, які не входять до переліку ДАК, 3 статті у зарубіжних виданнях, 5 тез доповідей за кордоном, 14 тез доповідей в Україні. Науково-практичні результати роботи над комплексною темою: «Обґрунтування стратегій розвитку організацій і підприємств в умовах конкурентного середовища» За підсумками проведених у 2013 р. наукових досліджень отримані наступні результати: Доц. Дніпровою О.А. було визначено особистісні проблеми, що виникають при аналізі існування людини в конкурентному середовищі. Зокрема, конфлікт в розумінні продуктивної та непродуктивної орієнтації та соціального характеру людини. Змістовне протистояння поняття гармонійна особистість, та конкурентоздатна особистість. Наведено перелік протиріч між особистісними та середовищними чинниками що виникають в сучасному суспільстві. Підкреслюється загострення необхідності самовизначення людини не тільки в окремих ситуаціях та середовищах але й відносно великої кількості явищ сучасного суспільства. Дніпровою О.А. досліджується поняття середовища та середовищного підходу в сучасній психології; вивчається психологічний супровід функціонування медичних установ та закладів, та психофізіологічні особливості життєдіяльності співробітників установ та закладів. Як було встановлено Єрмолаєвою Т.В. серед психічних станів в умовах конкурентного середовища переважає зацікавленість, що виявляється через уважність, зосередженість, захопленість. Психічні стани як прояв загальної реакції на ситуацію пов’язані з попереднім станом та особистісними особливостями людини. Та існує тенденція до збільшення рівня тривожності ті фрустрованості, страху невдач. Зокрема спостерігається зростання психічного напруження в умовах конкурентного середовища. За отриманими результатами пропонується формування особистості, здатної витримувати конкурентні змагання, підвищення стресостійкості та життєстійкості загалом. Лоза О.О. визначила дефініції перфекціонізму, види перфекціонізму, критерії перфекціонізму. Проведено порівняльний аналіз теоретичних моделей досліджуваного феномену. Визначено місце перфекціонізму в особистісному потенціалі конкурентоспроможності фахівця. Результати дослідження представлені в дисертаційному дослідженні на здобуття ступеня кандидата психологічних наук на подано до захисту у вчену раду. Результати досліджень є цікавими для організацій і підприємств Дніпропетровського регіону в умовах конкурентного середовища. |
О. Ю. КРАСОВСЬКА кандидат економічних наук Проаналізовано дефініції поняття «освіта», розглянуто основні функції освіти та запропоновано власне трактування поняття «система... |
ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ... У матеріалах звітної науково-практичної конференції викладено сучасні підходи до модернізації професійно-технічної освіти в умовах... |
Аналітико-методологічні засади запровадження технологічного напряму... Актуальність створення в Україні системи профільного навчання у старшій школі обумовлена міжнародними стандартами освіти, зміст яких... |
Про стан підготовки закладів освіти області Розвиток світового і, зокрема, європейського освітнього простору вимагає від української освіти адекватної реакції на процеси реформування,... |
МОДЕРНІЗАЦІЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ ТА ІКТ Проект МОН України за підтримки Світового банку „Рівний доступ до якісної освіти” |
Інформаційно-аналітичні матеріали до підсумкової колегії Розвиток світового і, зокрема, європейського освітнього простору вимагає від української освіти адекватної реакції на процеси реформування,... |
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ЕДУКАЦІЇ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ... Анотація: у статті проаналізовано окремі аспекти професійно-педагогічної едукації вчителя початкових класів. Уточнено змістові характеристики... |
Четверта міжнародна науково-практична конференція Теоретичні та методичні засади розвитку професійно-педагогічної освіти у контексті європейської інтеграції” |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Професійно-педагогічна самореалізація педагога в умовах інформаційно-комунікаційного простору |
«Проблеми професійного становлення майбутнього фахівця в умовах сучасного освітнього простору» Яка відбудеться 18 квітня 2013 року на базі Кіровоградського державного педагогічного університету |