Інформаційно-аналітичні матеріали до підсумкової колегії


Скачати 344.41 Kb.
Назва Інформаційно-аналітичні матеріали до підсумкової колегії
Сторінка 1/3
Дата 06.04.2013
Розмір 344.41 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
  1   2   3
Інформаційно-аналітичні матеріали до підсумкової колегії

управління освіти і науки обдержадміністрації

28 серпня 2009 року

Про підсумки розвитку загальної середньої,

дошкільної та позашкільної освіти області

у 2008/2009 навчальному році

та завдання

на 2009/2010 навчальний рік
Шановні друзі!

Розвиток світового і, зокрема, європейського освітнього простору вимагає від української освіти адекватної реакції на процеси реформування, що відбуваються у провідних країнах світу.

2009/2010 навчальний рік має стати роком поглиблення вже розпочатої модернізації освітньої галузі України. На цьому наголосив Президент України Віктор Ющенко, виступаючи 5 серпня 2009 р. у смт. Овідіополь на нараді з питань підготовки до нового навчального року.  Водночас, головне завдання минулого року залишається стратегічним завданням на новий - це підвищення якості освіти.

Діяльність управління освіти і науки, місцевих управлінь/відділів освіти, навчальних закладів Хмельниччини у 2008/2009 навчальному році була спрямована на виконання завдань. визначених Указами Президента України від 4 липня 2005 р. № 1013/2005 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні” та від 20 березня 2008 р. № 244/2008 “Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні”; Програми діяльності Уряду “Український прорив – для людей, а не для політиків”.

2009-2010 навчальний рік вирішуватиме завдання реалізації ряду новацій.

Особливістю нового року є перехід учнів 9-го класу на новий зміст освіти та 12-річний термін навчання. В 9 класі вивчатимуться нові предмети - правознавство (практичний курс), художня культура та інформатика.

Впроваджується нова навчальна програма з фізичної культури для учнів 5-9 класів, яка базується на новому підході до формування навчального матеріалу та оцінювання навчальних досягнень. Практично школа самостійно формуватиме змістове наповнення предмету "Фізична культура. Це – новий і дуже важливий крок до реалізації здоров"язбережних технологій.

З метою зменшення навчального навантаження внесено також зміни до практичної частини ряду програм: з біології 9-го класу та фізики 7-го класу. Розвантажено навчальну програму з української літератури. Внесені суттєві зміни до програми з інформатики, історії та інших предметів. А ось вивчення фізики у 10-му класі доповнено сучасними досягнення у галузі нанотехнологій.

Поглиблено реформу математичної, фізичної, природничої та технічної освіти, впроваджено радикальні заходи з модернізації її стандартів та змісту, забезпечення прикладної спрямованості навчальних програм, формування серед молоді мотивації щодо вивчення математики та фізики.

Особлива увага управління освіти і науки приділяється виконання важливої складової підготовки до нового навчального року, яка викликає великий суспільний резонанс – забезпечення учнів новими підручниками до нового навчального року.

На важливості якісного виконання цього традиційного завдання в 2009 році, забезпечення оптимальних умов на місцях для оперативної, безперешкодної доставки підручників до навчальних закладів Президент України Віктор Ющенко наголошував неодноразово - в ряді Указів, а також на нараді з питань підготовки до нового навчального року, що проводилась 5 серпня 2009 року в Одеській області,

Довезення підручників до обласної спеціалізованої книжкової бази розпочато тільки у серпні. І в цьому складність. На сьогодні в область надійшло близько 25% підручників від потреби:

  • для шкіл з українською мовою навчання - з 13 навчальних предметів (рідна мова, історія України, геометрія, фізика, хімія, правознавство, інформатика, англійська мова, російська мова),

  • для шкіл національних меншин - з 3-х навчальних предметів (польська мова, польська та зарубіжна література і українська література) .


Новий навчальний рік в області розпочинають 1978 навчальних закладів всіх типів і форм власності.
Дошкільна освіта

Складовою процесу оновлення освітньої системи, поглиблення вже розпочатої модернізації освітньої галузі України є модернізація змісту дошкільної освіти.

Пріоритетом дошкільної освіти 2009/2010 н.р. визначено впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», схваленої колегією МОН України, апробацію в області здійснено на базі Кам'янця-Подільського дошкільного закладу №30, Хмельницького №47, Нетішина №7. Досвід впровадження програми «Я у Світі» в дошкільних закладах Хмельницької області презентуватиметься на Всеукраїнському семінарі в жовтні цього року.

Зазначена програма, до створення якої були долучені педагоги-дошкільники Хмельниччини, істотно відрізняється від попередніх. Це – програма нового покоління, перша програма розвитку, що реалізує ідею дитиноцентризму, орієнтує педагогів на визнання пріоритету розвитку дошкільника як особистості.

Відповідно до освітніх запитів населення, поступово зростає і удосконалюється мережа дошкільних навчальних закладів, урізноманітнюється перелік освітніх послуг, в тому числі - для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.

На сьогодні на Хмельниччині функціонують 810 дошкільних навчальних закладів (місто – 165, сільська місцевість – 645). Порівняно з 2007 роком кількість закладів зросла на 2 (сільська місцевість.

Дошкільну освіту здобувають 38 тис. 860 дітей Порівняно з минулим роком кількість дітей у закладах збільшилась на 1,1 тис.

Можна говорити про деяке покращення діяльності місцевої влади щодо відкриття ДНЗ. За останній період найактивніше ця робота проводиться у Білогірському (с.Шимківці, с.Гулівці) та Хмельницькому (с.Стуфчинці, с.Мар’янівка, с.Маломолинці) районах.

Позитивним є також те, що впродовж року вдалося відновити діяльність 1 дошкільного закладу (Ізяславський район), відкрити 1 дошкільний заклад (Новоушицький район), ввести в дію 1 новобудову (Хмельницький район), провести реконструкцію 4 пристосованих приміщень (Хмельницький район – 2, Білогірський – 1, Новоушицький - 1).

Водночас зберігається нагальна потреба у відкритті дошкільних закладів у 50 сільських населених пунктах області. Найбільше у Білогірському – 5, Ізяславському–6, Славутському–17, Шепетівському – 7 районах. Загалом, у сільських районах наразі зареєстровано 770 заяв батьків, які хочуть влаштувати дітей до садочків.

Ще складнішою ситуація – у містах. В Кам’янці-Подільському, Нетішині, Славуті, Хмельницькому в черзі на відвідування дошкільних установ знаходиться майже 8 тис. дітей дошкільного віку. З них в м.Хмельницькому - близько 6 тис. Найбільша проблема у влаштуванні дітей раннього віку. Щонайменше 1000 хмельницьких родин не можуть влаштувати дитину віком до 3-х років в дошкільний заклад через брак вільних місць.

Водночас, саме у містах - Хмельницькому, Кам'янці-Подільському, Старокостянтинові, Шепетівці, а також Дунаєвецькому та Деражнянському районах організовано най­більше груп компенсуючого типу для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.

Для покращення ситуації в м.Хмельницькому:

  • проводиться активна робота по передачі в комунальну власність дошкільного закладу № 36,

  • виготовлена документація на проведення реконструкції басейну під 6 груп дошкільного навчального закладу на базі загальноосвітньої школи №20,

  • планується добудова дошкільного закладу №3, навчально-виховного об’єднання №1,

  • з дошкільного навчального закладу № 6 виведено класи приватної школи «Гармонія»., додатково 6 груп в дошкільному закладі.

В м.Кам’янець–Подільському:

  • розпочато добудову дошкільного навчального закладу №16,

  • передбачено 1млн.400 тис.грн.на придбання відомчого ДНЗ№19 .

Найвищий показник охоплення дітей дошкільною освітою у містах Кам'янці-Подільсь­кому (76,4%), Хмельницькому (74,0%), Старокостянтинові (73,5%), Шепетівціі (72,1%), а також у районах: Теофіпольському (64,8%), Дунаєвецькому (58,2%), Чемеро­вецькому (58,2%), Старосинявському (57,1%), Хмельницькому (56,6%), Ярмолинецькому (56,6%).

Найнижчий - в Славут­ському (33,2%), Полонському (47,3%), Деражнянському (48,2%), Ізяславському (48,3%) районах.

Залишається стабільно високим рівень охоплення дошкільною освітою 5-річок – 99% (по Україні - 90,1%), а у Віньковецькому, Деражнянському, Красилівському, Новоушицькому, Старокостянтинівському, Ярмолинецькому районах, містах Старокостянтинові, Хмельницькому, Шепетівці - 100%
В сфері загальної середньої освітни мережа навчальних закладів на початок нового навчального року становить 1032 заклади, з них:

13 спеціальних для дітей з вадами фізичного та (або) розумового розвитку,

2 приватних (Кам»янець-Подільський приватний ліцей «Антей», Хмельницька приватна школа «Гармонія»),

8 вечірніх,

2 школи міністерства охорони здоров'я (Малієвецька ЗОШ І-ІІ ст. Дунаєвецького р-ну, Староушицька ЗОШ І-ІІ ст. Кам»янець-Подільського р-ну).

Це – на один заклад менше порівняно з минулим роком. Закрито Хмельницьку приватну єврейську школу І-ІІІ ст. (в якій навчалось 25 учнів) через припинення її фінансування єврейською общиною.

Ще 60 шкіл у 16 районах не функціонують (найбільше - у Деражнянському, Славутському, Ярмолинецькому (по 7 ЗОШ), Новоушицькому (6 ЗОШ) через зменшення учнівського контингенту.

Аналітичний прогноз управління свідчить про збереження найближчим часом тенденції призупинення функціонування ЗОШ, адже в 2009-2010 навчальному році в школах області навчатимуться на 7,2 тис. менше минулого року (близько 145 тис. учнів), а практично половина шкіл області – це так звані "школи з малою наповненістю": 64% ЗОШ І ст. (це 116 закладів із 181) мають наповнюваність до 10 учнів, 29,9 % ЗОШ 1-ІІ ст. (100 із 334) - менше 40 учнів.

У всіх випадках реформування мережі навчальних закладів відбулось в області виключно за згодою громад, рішеннями сільських рад та міськвиконкомів. Водночас, це питання зберігає свою гостроту, а часом викликає протистояння у зв»язку із впровадженням освітніх округів.

Дозвольте на цьому питанні зупинитись докладніше.

Освітні округи

Задача широкого впровадження освітніх округів на сьогоднішньому етапі реформування загальної середньої вийшла на перші позиції за своєю актуальністю. Ця тема впродовж трьох останніх років була для нас предметом багатьох дискусій та ініціатив.

Хмельниччина приєдналась у 2006 році до експериментальної діяльності МОНУ з проблеми створення освітніх округів за своєю ініціативою і завдяки вашій, шановні колеги, ініціативі та ентузіазму вийшла в цій роботі на найперші позиції в Україні.

У 2009 році Хмельницька область була включена до експериментальної групи із 6-ти областей для опрацювання шляхів подальшого розвитку освітніх округів як сучасної моделі організації освітнього процесу, перш за все, у сільській місцевості.

Сьогодні ми вже не шукаємо аргументів щодо необхідності запровадження освітніх округів, а є переконаними прибічниками цього нового підходу до управління середньою освітою на місцевому рівні. Практично в області завершено І-й, організаційний, етап - становлення системи освітніх округів. Сьогодні наша задача – не просто дати новий імпульс організаційній діяльності на місцях, активізувати створення мережі округів в районах, збільшити їх кількість, а відпрацьовувати моделі округу, організувати відповідний освітній процес в них.

Тим, хто сьогодні тільки починає цю роботу, вже значно простіше. Базові засади їх діяльності вже напрацьовано. А за передовим досвідом радимо звертатись у Зіньківський округ Віньковецького району, ………..Шепетівського, Красилівського, Чемеровецького районів.

В області функціонує 34 в усіх районах. На сьогодні в стадії підготовки рішення державних адміністрацій Віньковецького, Волочиського, Дер ажнянського, Дунаєвецького, Кам’янець-Подільського, Чемеровецького районів про створення з 1 вересня 2009 року 6-ти нових освітніх округів.

Аналізуючи вже здійснені практичні кроки, набутий досвід, слід зазначити, поглиблюється співпраця з органами виконавчої влади і самоврядування щодо вирішення організаційних питань формування округів. Практично подолано на місцях перестороги з боку органів місцевої влади, керівників шкіл та батьків щодо закриття шкіл у разі створення округу.

Намітилась тенденція до покращення фінансування та оновлення матеріально-технічної та навчально-матеріальної бази перш за все опорних шкіл.

Область має досвід впровадження до десятка моделей освітніх округів.

Прикладом типової для області моделі округу є Зіньківський округ Віньковецького району: базовий заклад І-ІІІ ст. (Зінківський навчально-виховний комплекс) забезпечує надання освітніх послуг учням ще трьох сільських навчальних закладів: одної (Петрашівської) ЗОШ І-ІІІ ст., та двох ЗОШ І-ІІ ст. (Покутинецької та Пирогівської). Опорна школа функціоную з пришкільним інтернатом і забезпечує допрофільну підготовку, профільне навчання та професійну підготовку учнів 10-11 класів округу.

Модель округу, де максимально оптимізовано можливості позакласної та позашкільної роботи в певному регіоні району забезпечує Летавський округ Чемеровецького району. Тут діють загальноосвітня, спортивна, художня та музична школи, танцювальний ансамбль «Летавчанка», ляльковий, драматичний, екологічний театри.

Модель освітнього округу, суб"єктами яких є загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади представлена Довжоцьким освітнім округом Кам’янець-Подільського району, де забезпечено спільну роботу школи і Кам’янець-Подільського вищого професійного училища транспорту та будівництва: на його базі учні старшої школи Довжоцького освітнього округу мають можливість отримати допрофесійну підготовку.

Потребує активізації інтеграція з позашкільними, професійно-технічними та вищими навчальними закладами, міжшкільними навчально-виробничими комбінатами.

Необхідно посилити позиції психологічної служби в освітніх округах для забезпечення якісної роботи щодо виявлення та розвитку інтересів, нахилів і здібностей учнів.
Одним із найважливіших складових підвищення якості національної освіти є профілізація старшої загальноосвітньої школи.

У 2008-2009 н.р. діяльність по переходу старшокласників на профільне навчання була суттєво активізована швидким процесом формування освітніх округів, адже це, як відомо, - головний шлях реформування сільської школи. Саме освітній округ має забезпечити реальну профілізацію в умовах молокомплектних сільських шкіл при відповідній якості освіти в них.

Законодавчими актами визначено термін завершення переходу до старшої профільної школи – 2010 рік. Хмельниччина до цього важливого рубежу готова: при загальноукраїнському показнику охоплення профільним навчанням учнів старшої школи у 66% - по Хмельницькій області він становить 93,5%. Переважна більшість шкіл вже визначились із моделлю профілізації.

Водночас, в новому році потребують вирішення цілий ряд проблем в контексті поглиблення профілізації, забезпечення якісних показників профільного навчання. Для цього необхідно:

по–перше, створення системи допрофільної підготовки учнів 8-9 класів, допомоги учням основної школи у виборі профілю навчання;

по-друге, спеціальна підготовка педагогічного колективу, конкретного вчителя до роботи в умовах профільної школи. Кожен педагог повинен пройти комплексну підготовку: з навчального предмета; з методики проведення допрофільної підготовки; з викладання курсів за вибором; з використання технологій навчання, що стимулюють самостійну роботу учнів, сприяють їх самовизначенню. Така спеціальна підготовка вчителя неможлива без кардинальної перебудови роботи педагогічних університетів і інституту післядипломної педагогічної освіти. міські та районні методичні кабінети.

По-третє, потребує покращення стан забезпечення навчальної літератури та матеріально-технічного обладнання.

По-четверте, потребує вирішення також питання щодо навчання в старшій профільній школі дітей з обмеженими можливостями, школярів, які навчаються індивідуально. Таким дітям складніше буде обрати профіль навчання й забезпечити їм отримання повноцінних знань.

Виходом із цієї ситуації має стати впровадження моделі інклюзивної школи.
  1   2   3

Схожі:

Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації...
Матеріали для державної підсумкової атестації з іноземної мови у 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів складені відповідно...
Львів
Марков І., єрм. Бойко Ю., Іванкова-Стецюк О., Селещук Г. та ін. На роздоріжжі. Аналітичні матеріали комплексного дослідження / За...
Матеріали методистів ОІПОПП
Новосельський М. А. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні фізики. Черкаси – 2007
Методичні матеріали ОІПОПП
Даниленко Л.І. Дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні біології. – Черкаси., 2007
Коваленко О. Я., Горбач Л. В
Матеріали для державної підсумкової атестації з іноземної мови у 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів складені відповідно...
Матеріали до виступу на засідання колегії районної державної адміністрації
Аграрний сектор економіки країни займає провідне місце в розвитку народного господарства України. Перехід до ринкової економіки на...
Щодо результатів проведення державної підсумкової атестації з математики у 9-х класах
Результати державної підсумкової атестації з математики за рівнями навчальних досягнень
Биков Валерій Юхимович
СЕКЦІЯ Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні та інформаційно-ресурсному забезпеченні освіти і науки
Тема: Протидія стигмі і дискримінація ВІЛ-інфікованих
Література: “Школа проти СНІДу”: інформаційно-методичні матеріали для класного керівника. – Тернопіль, 2006р.; “Профілактика ризикованої...
Тема: Протидія стигмі і дискримінація ВІЛ-інфікованих
Література: “Школа проти СНІДу”: інформаційно-методичні матеріали для класного керівника. – Тернопіль, 2006р.; “Профілактика ризикованої...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка