Наскрізна навчально-виховна програма для гуртківців різного віку Суми-2012


Скачати 159.14 Kb.
Назва Наскрізна навчально-виховна програма для гуртківців різного віку Суми-2012
Дата 10.02.2014
Розмір 159.14 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Сумський міський Центр науково-технічної творчості молоді

«Як жити у мирі та злагоді з людьми»

Наскрізна навчально-виховна програма для гуртківців різного віку

Суми-2012

Зміст

  1. Пояснювальна записка




  1. Навчально-тематичний план




  1. Зміст програми




  1. Основні вимоги до знань, умінь та навичок

  2. Перелік використаної та рекомендованої літератури

















Пояснювальна записка

Шлях будь-якої держави у щасливе майбутнє неможливий без якісного виховання її підростаючого покоління. Виховання – це процес соціальний. З перших хвилин свого життя дитина входить у безкінечне число відносин, за допомогою яких вона розвивається, навчається, виховується.

Відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки. Як наслідок — "втеча молоді від реальної дійсності" в алкоголізм, наркоманію, віртуальне комп'ютерне середовище. Соціальні умови в державі, часто продукують меркантильність і цинізм, що призводять до зміни системи цінностей у значної кількості громадян України. Відбувається знецінення таких понять, як любов, культурні цінності, нищиться інститут сім'ї, а матеріальні цінності, особисті потреби і задоволення починають переважати над духовними. Зниження рівня суспільної та особистої моралі, раннє статеве життя ведуть до формування особистості, котра не здатна створити міцну сім'ю, народити і виховати дітей.

Тому завдання педагога – сформувати у вихованців ціннісне ставлення до сім’ї та людей, основи громадянських та загальнолюдських цінностей, соціально-комунікативних компетенцій: єдність моральної свідомості та поведінки, вмотивованість до громадянського та особистісного самовизначення, готовність до моральних вчинків та доброчинної діяльності на засадах гуманного ставлення до людей, вільний моральний вибір, навички соціальної взаємодії та потреби допомагати іншим, збереження репродуктивного здоров’я, пріоритети подружнього життя, збереження та примноження сімейних традицій, забезпечення єдності поколінь, ґендерна культура.

Дана наскрізна навчально-виховна програма пропонує тематичні розділи щодо виховання ціннісного ставлення до сім’ї та людей відповідно вікових особливостей вихованців і розрахована на 20 годин.

Методичні рекомендації

Не секрет, що характер ставлення особистості до соціального довкілля змінюється з віком, тому робота за даною наскрізною програмою передбачає знання і врахування педагогічними працівниками вікових особливостей гуртківців, використання найефективніших форм і методів роботи для певних вікових категорій.

У молодшому шкільному віці дитина оволодіває елементарним умінням та навичками підтримки та збереження міжособистісної злагоди, запобігання та мирного розв'язування конфліктів; орієнтацією на дорослого як носія суспільних еталонів та морального авторитета. У цьому віці доцільно використовувати такі форми діяльності, як ситуаційно-рольова гра, гра-бесіда, гра-мандрівка, сюжетно-рольова гра, гра-драматизація, інсценування, свято, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси, школа ввічливості, демонстрація, розповідь, моделювання, виставка малюнків.

У підлітковому віці зростає цінність дружби з однолітками, відбувається емансипація від безпосереднього впливу дорослих, розширюється сфера соціального спілкування, формуються соціальні мотиви поведінки, виникає критичне ставлення до людей як регулятор поведінки. Ефективними формами діяльності з гуртківцями цієї вікової групи будуть година спілкування, анкета думок, відверта розмова, родинне свято, рольова гра, вікторина, проект, школа етикету, колективне ігрове спілкування, похід, колаж, ігрова програма, тренінг, пошукова гра, акція (милосердя, благодійна, інші).

У юнацькому віці збільшується кількість виконуваних старшокласником соціальних ролей, зростають вимоги до відповідальності за дії та вчинки, формуються мотиви самовизначення, зростає роль самостійних форм діяльності: формується суспільна активність. Для цієї вікової категорії варто використовувати такі форми діяльності: диспут, брифінг, відверта розмова, етичний тренінг, ділова зустріч, тестування, шоу-програма, проект, благодійна акція, брейн-ринг, дебати, похід, екскурсія, колаж, презентація, вечір (поезії, пам 'яті та інші), круглий стіл, прес-конференція, фоторепортаж.

Навчально-тематичний план

№п/п



Тема занять

Кількість годин

Для вихованців молодшого віку

Для вихованців середнього віку

Для вихованців старшого віку

1.

Вступне заняття. Ти знаєш, що ти —людина?

1 год.

1 год.

1 год.

2.

Дерево з коріння починається, а людина - з сім’ї

2 год.

2 год.

2 год.

3.

Дружба і її значення у житті людини

2 год.

2 год.

2 год.

4.

Відповідальність найкращий путівник у вчинках

2 год.

2 год.

2 год.

5.

Квіти людської душі (про людські цінності)

2 год.

2 год.

2 год.

6.

Етикет у давнину і тепер

2 год.

2 год.

2 год.

7.

Шкідливі звички заважають усі

2 год.

2 год.

2 год.

8.

Як жити в мирі з людьми

2 год.

2 год.

2 год.

9.

Жити — значить спілкуватися

2 год.

2 год.

2 год.

10.

Насильство: як його уникнути

2 год.

2 год.

2 год.

11.

Заключне заняття. Взаєморозуміння. На чому воно ґрунтується?

1 год.

1 год.

1 год.




Всього

20 год.

20 год.

20 год.


Зміст програми

Тема 1. Вступне заняття. Ти знаєш, що ти —людина?

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Чарівні слова відкривають серця”, “Відкриваємо скриньку добрих справ”, “Ти на світі не один”, “Коли я щасливий”, “Кожна людина неповторна!”, “Знайди свій ідеал”, “В людині все має бути прекрасним: і зовнішність, і одяг, і душа…”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Імідж сучасної людини ”, “Колектив починається з мене”, “Як залишитися особистістю у колективі”, “Людина — невід'ємна частина природи, Всесвіту”, “Пам’ятай, що ти людина”, “Чи любиш ти себе?”, “Яка людина заслуговує на повагу інших”, “Ким бути і ким не бути”, “Всі ми – різні”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Людина, доля, душа…”, “У чому краса людини?”, “Ким бути і яким бути”, “Чи кожна людина може бути щасливою?”, “Чи кожен може бути успішним?”, “Чи може людина бути творцем свого щастя?”, “Якщо я для себе, то навіщо я?”

Тема 2. Дерево з коріння починається, а людина - з сім’ї

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Мої обов'язки в сім'ї”, “Мамо, тато, я - дружна сім'я”, “Сила і слава твого роду”, “Шануй батька й неньку”, “Традиції та реліквії моєї родини”, “Захоплення моїх рідних”, “Рушник моєї бабусі”, “Живу і навчаюся у родині”, “Мама, тато, я - читацька сім'я”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Напитись з отчої криниці”, “Моя сім’я”, “Сім'я — основа держави ”, “Цінності моєї родини”, “Моя участь у вирішенні побутових та господарських питань у родині”, “Дружна сім'я — першоджерело людського буття”, “Проблеми батьків та дітей”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Моральні основи сім'ї”, “Традиції моєї родини”, “Сімейні реліквії ”, “Цінуй честь сім'ї”, “Агресія та насильство в сім’ї”, “Права та обов'язки дітей у шлюбно-сімейному законодавстві”, “Пріоритети подружнього життя”, “Громадянська та соціальна відповідальність у шлюбі”, “Духовна єдність поколінь”, “Українська сім'я — основа міцності держави”.

Тема 3. Дружба і її значення у житті людини

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Кого з друзів ти візьмеш у подорож?”, “Мій товариш”, “Про справжню дружбу”, “Як і чим випробовується дружба”, “З чого починається дружба?”, “Яким має бути справжній друг?”, “Дружба починається з посмішки”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Якщо твій друг помилився…”, “Вірний друг – неначе сонце взимку”, “Що таке дружба?”, “Щоб знайти друга , треба з’їсти пуд солі з ним”, “Друг пізнається в біді”, “Старий друг краще нових двох”, “Чи можна прожити без друзів?”

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Що для мене справжня дружба”, “Якщо друг у тебе є, життя радісним стає”, “Умійте цінувати дружбу”, “Дружба – дорогоцінний скарб”, “Друг – це означає другий я”, “Від дружби до кохання – один крок”, “Урок миру і дружби”, “Дружний колектив: який він?”

Тема 4. Відповідальність – найкращий путівник у вчинках

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Якщо ти погано вчинив”, “Хочу і треба”, “Права і закони у твоєму житті”, “Відповідальним повинен бути кожен”, “ Як навчитися бути відповідальним”, “Виховати в собі відповідальність – необхідно”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Моральна мотивація вчинку”, “Моральні основи взаємин юнаків і дівчат”, “Статева культура — основа сім'ї та усвідомлюваного батьківства”, “Як стати відповідальним”, “Пустощі і кримінальна відповідальність”, “Колектив і особистість”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Ми народжені, щоб нести відповідальність за життя, істину, любов…”, “Поняття злочину. Кримінальна відповідальність дітей”, “Закон і ми”, “Ще раз про права і обов’язки учнів”, “Твій вибір – твоя відповідальність”, “Злочини і кара”, “Конституція головний підручник життя”.

Тема 5. Квіти людської душі (про людські цінності)

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Світлофор ввічливості”, “Що означає бути вихованою людиною?”, “Чесним треба бути всюди”, “Яким має бути добро на Землі?”, “За добро платять добром”, “Дорога доброчинності”, “Чужого горя не буває”, “Немає місця на землі, де б засуджували милосердя ”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Честь і гідність”, “Чуйність і доброта – два крила, на яких тримається людство”, “Добротою себе перевір”, “Учиться любити”, “Любов до ближнього — джерело величі людини”, “Відкрийте чарівні двері добра і довіри”, “Любов'ю дорожити вмійте”, “Людина починається з добра”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Що значить бути патріотом”, “Моральні цінності громадянського суспільства”, “Моральний ідеал і його місце в житті людини”, “Пронеси добро і милосердя через усе своє життя”, “Совість – найкращий контролер”, “Добро починається з тебе”, “Поспішайте творити добро”.

Тема 6. Етикет у давнину і тепер

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Школа гарної поведінки”, “Умій слухати”, “Школа вишуканих манер”, “Як би я вчинив...”, “Правила чесної гри та змагання”, “Шляхетні дівчатка та лицарі - хлопці”, “Як ми розмовляємо. Про культуру листування. Правила телефонної розмови”, “Поведінка у храмі”, “Іспит на вихованість”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Мовленнєвий етикет ”, “Чарівні слова”, “Точність – ввічливість королів”, “Мій етикет”, “Сучасний етикет у громадських місцях”, “За правилами етикету”, “Його ввічливість етикет”, “Я та інформаційно-комунікаційні технології ”, “Етикет вітання”, “Ввічлива людина”, “Культура телефонної розмови”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Свобода чи вседозволеність”, “Етикет”, “Ввічливість – окраса людської душі”, “О часи, о звичаї. Про етикет замовим слово”, “Ніщо не цінується так дорого, ніщо не коштує нам так дешево, як ввічливість”, “Поведінка старшокласників у громадських місцях”, “Культура поведінки закоханих”.

Тема 7. Шкідливі звички – шлях у безодню

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Життя людини - найважливіша цінність”, “Я в Інтернеті”, “Їжа – джерело здоров’я”, “Здоров’я від … і до …”, “Які звички є шкідливими”, “Все добре приймай, а зла уникай”, “Корисні і шкідливі звички”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Комп’ютер чи книга”, “Курінню – ні”, “Твої вороги - психоактивні речовини”, “Що таке СНІД ”, “Молодіжне дозвілля”, “Здоров’я і шкідливі звички”, “Шкідливі звички заважають усі”, “Летить життя димом”, “ Як немає сили, то й світ не милий ”,“Нікотин – отрута”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Твоє репродуктивне здоров’я”, “Стан душі”, “Шкідливі звички – шлях у безодню”, “Шкідливим звичкам немає місця серед нас”, “Геть паління – ми здорове покоління”, “Звичка – друга натура”, “Здоровий спосіб життя – запорука життєвого успіху”, “ Гіркий тому вік, кому треба лік ”, “Обережно – зелений змій!”.

Тема 8. Як жити в мирі з людьми

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Що означає бути добрим?”, “Як інших навчити поваги до себе?”, “Гість – радість у домі”, “Буду гідним скрізь і всюди, щоб нести вам радість, люди!”, “Мудрість людської турботи”, “Ми і наші вчителі”, “Я в учнівському колективі”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Чи можна прожити без конфліктів”, “Моє і чуже”, “Особистість і колектив”, “Наші права – щасливе дитинство”, “Мій товариш”, “Люди сильні один одним”, “Учись у дружбі жити”, “Щоб не марно в світі житии – треба вчитися дружити!”, “ Що таке толерантність?”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Хто людям добра бажає, той і собі має”, “Шляхи формування толерантності”, “Стереотипи у відносинах з іншими людьми”, “Добро спішіть творити, люди!”, “Способи уникнення конфліктної ситуації”, “Шляхи виходу з конфлікту”, “Мир та злагода – головна умова існування Землі та людства”.

Тема 9. Жити — значить спілкуватися

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Слова вітання, побажання”, “Якщо твій друг помилився...”, “Про правила товаришування”, “Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш”, “Золоте правило ввічливості”, “Ввічливі слова”, “Чарівні слова”, “Що таке спілкувальна поведінка”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Моє спілкування з людьми”, “Ставлення людини до людини”, “Мистецтво спілкування: коли яке слово мовити”, “Культура користування мобільним зв'язком ”, “Спілкування – це здорово!”,“Єдина справжня розкіш – це розкіш людськоге спілкування”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Емоції, почуття. Засоби керування емоціями”, “Суржик і культура мовлення”, “Правила мовного етикету у прислів’ях”, “Вихованість відкриває серця”, “Особливості інтернет спілкування”, “Етика спілкування і культура мовлення”.

Тема 10. Насильство: як його уникнути

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Ні агресії і насильству”, “Насилля в сім’ї, права дитини”, “Жорстокість і милосердя”, “Зростаємо без насилля”, “Насилля між дітьми у школі. Як його подолати”, “Коли мої права порушують”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Школа виживання”, “Як поводитись у складних життєвих ситуаціях”, “Як долати агресивність”, “Твоя інформаційна безпека”, “Ризики в Інтернеті”, “Насильство в сім’ї”, “Насильство в школі. Захист прав дітей”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Молодь проти насильства”, “Торгівля людьми – сучасний прояв рабства”, “Чи завжди варто дотримуватись букви закону”, “Як вберегтися від сексуального насильства”, “Пустощі і кримінальна відповідальність”, “Боротьба з насильством – справа кожного”.

Тема 11. Заключне заняття. Взаєморозуміння. На чому воно ґрунтується?

Для вихованців молодшого віку

Тематика бесід: “Пізнай, прийми і руку протягни”, “Бути совісним означає...”, “Моя іграшка – тобі”, “Турбота. Діти допомагають дітям”, “Мистецтво ґречності”, “Дорога мудрості”.

Для вихованців середнього віку

Тематика бесід: “Портрет мого колективу”, “Я і ми”, “Мої вчителі – старші друзі та наставники ”, “Конфліктна ситуація: народження істини, а не загострення стосунків”, “Взаєморозуміння та перешкоди на шляху до нього”, “ Інтелігентна людина: яка вона?”.

Для вихованців старшого віку

Тематика бесід: “Від рідного до чужого, від близького до планетарного”, “Відкривайте чарівні двері добра і довіри”, “Любов до ближнього – джерело величі людини”, “ Обов’язок. Відповідальність. Совість”, “ Мистецтво жити гідно. В чому воно полягає?”.

Вимоги до знань, умінь та навичок гуртківців

Вихованці повинні знати:

  • звичаї та традиції своєї родини;

  • права та обов'язки дітей у шлюбно-сімейному законодавстві;

  • моральні основи взаємин юнаків і дівчат;

  • особливості кримінальної відповідальності дітей;

  • правила безпечного користування інтернет-ресурсами;

  • наслідки негативного впливу шкідливих звичок на організм;

  • засоби керування емоціями;

  • основні поняття етичної культури, моральні цінності та норми;

  • основи етикету.

Вихованці повинні вміти:

  • орієнтуватися та адаптуватися у складних життєвих ситуаціях, розв'язувати конфлікти на основі принципів толерантності;

  • проявляти відповідальність, чесність, справедливість, милосердя, толерантність, терпимість до інших людей;

  • проявляти готовності допомогти ближньому у складних життєвих ситуаціях;

  • працювати у команді;

  • прощати і просити пробачення;

  • протистояти виявам несправедливості, жорстокості.

Перелік використаної літератури:

1. Година спілкування. 10 клас / Упоряд. М.О. Володарська. – Х.: Видавництво «Ранок», 2011. – 160 с.

2. Тематичні класні години. Морально-етичне та естетичне виховання. 5–11 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 159с.

3. Цибульова Л.В. Довідник класного керівника. 5–6 класи /Л.В. Цибульова, В.В. Билдіна, Л.І. Єфремова – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2010. – 160с.

4. Виховні години. 10-11класи / Упоряд: Л. Шелестові, Н. Чиренко, Н. Чернякові. – К.: Шк. світ, 2011. – 128с.

5. Робочий щоденник класного керівника / Упоряд. С.Мельник. – К.: Вид. дім «Шкільний світ»: Вид. Л. Галкіна, 2005. – 128с.

 6. Закон України №2899-ІY " Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення".

 7. Проект державної цільової програми щодо зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров"я населення України на 2008-2012 роки.

 8. Тютюн і закон або Рамкова Конвенція по боротьбі проти тютюну ратифікована, що далі? - Київ, 2005.

9. Василенко Л.А. Правила поведінки в школі, громадських місцях і на вулиці. // Позакласний час. - 2000. - №7.

10. Зелена Л.Т. Слово! Ти - гостра криця! // Позакласний час. - 2003. - №3.

11. Мовний етикет / Корняка О. Мистецтво ґречності. - Київ: Либідь, 1995. - С. 5-41.

12. Майданець Іріаїда “ Добрий день! Урок ввічливості” // Шкільний світ. - 2007.-№4.

13. “ Етикет вітання ” // На дозвіллі. – 20006.- №68.

14. Борохів Е. Енциклопедія афоризмів: У світі мудрих думок. - М.: ТОВ «Видавництво АСТ», 2001.

15. Григоренко Г.І., Щербакові К.Й. «У сім’ї росте дитина», К.; «Освіта», - 1995 р.

Схожі:

НАСКРІЗНА ПРОГРАМА ПРАКТИКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ НАПРЯМУ ПІДГОТОВКИ 030508 «ПРИКЛАДНА СТАТИСТИКА»
Наскрізна програма практики для студентів напряму підготовки 030506 «Прикладна статистика» денної форми навчання / Укл. О. В. Раєвнєва,...
Навчально-методичний посібник Суми
Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,...
ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
«Про проведення в Миколаївській області у 2013 році Року дитячої творчості», з метою пропаганди здорового способу життя, підвищення...
ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
Згідно з річним планом роботи Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді та з метою пропаганди здорового способу...
Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ...
...
3222 НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ ІЗ ЗАГАЛЬНОЇ СТИЛІСТИКИ для студентів...
Навчально-методичні матеріали із загальної стилістики / укладач О. П. Садовнікова. – Суми : Сумський державний університет, 2011....
Виховна година (День ветеранів праці, людей похилого віку)
Добрий день, наші почесні гості люди старшого покоління досвідчені, мудрі, добрі. Другий місяць осені починається з особливої дати....
Конспект лекцій Частина II Суми
Стратегічний маркетинг : конспект лекцій / укладачі: В. В. Божкова, Ю. М. Мельник, Л. Ю. Сагер. – Суми : Сумський державний університет,...
Навчально-методичний комплекс для студентів магістратури Київ
Рекомендовано до друку навчально-методичною радою Національної академії прокуратури України (протокол № від 2012 року)
Диплом Лауреата премії міського голови 2008 року Подяка Голови Донецької...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка