|
Скачати 42.73 Kb.
|
Тема. Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників Мета: актуалізувати й поглибити набуті учнями знання про прикметник удосконалювати навички розрізнення, вживання в мові, правильного написання прикметників; збагачувати словниковий запас; розвивати творчу уяву Очікувані результати: * розрізняють часини мови; * вживають прикметник у своїй мові; * правильно пишуть прикметники; * збагачують словниковий запас; * розвивають творчу уяву. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал Тип уроку: застосування знань і формування вмінь. Хід уроку ІI. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання. - Словниковий диктант Гостинність, Молдова, товариство «Зоря», Кіровоградщина, університет, Софійський собор, Львівська площа, Золоті Ворота, трипільська культура (основна давньоземлеробська культура мідного віку), Дід Мороз, Херсонська область, ахіллесова п’ята ... (учні продовжують ) ІII. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку • Проблемне завдання. Діти, щоб далі працювати на уроці, поглибити ваші знання з рідної мови, потрібно вирішити невеличку проблему. Прочитайте речення. Порівняйте їх, зробіть висновки. 1. ...Уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне бездонне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер... 2. ...Уявіть собі: квіти, шатро неба, простір і вітер... - Яка роль прикметника в мові? Розгоніть зошити, запишіть число, класна робота, тему уроку. - Чого чекаєте від сьогоднішнього уроку? IV. Сприйняття навчального матеріалу * Лінгвістична гра. Сприйняття навчального матеріалу почнемо з лінгвістичної гри Доберіть до поданих іменників якомога більше слів-означень. Батьківщина, мама, книга. * Бесіда з учнями. - На які запитання відповідають дібрані вами слова? - До якої частини мови вони належать? - На вашу думку, від якого слова утворилася назва «прикметник»? - Перелічіть морфологічні ознаки прикметника. • Робота з підручником. - Розглянути таблицю, розказати про прикметник як частину мови. * Фізкультхвилинка. • Робота з текстом. Налаштуйте свою увагу на роботу з текстом. Прослухайте текст, доберіть до нього заголовок; запишіть під диктовку, вкажіть прикметники, визначте їх відмінок. Сьогодні б лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі з'являються брудні плями... Деякі листки скручуються в дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка. Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, в золотому шумі, прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець... (За О. Донченком) - Як правильно визначити відмінок прикметників? Висновок. Прикметник має той самий відмінок як й іменник, з яким він пов’язаний. V. Систематизація знань учнів. • Робота біля дошки і в зошитах. Подані прикметники поставте у форму називного відмінка множини. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно). Дужий, вечірній, червоний, круглолиций, братів, вишневий, працьовитий, загадковий, зовнішній, художній. • Завдання учням. (Самостійна робота) Запишіть. Визначте рід та відмінкові закінчення іменників і прикметників. Провідміняйте словосполучення (1-2 на вибір учителя). Рідна земля, українська пісня, смачна їжа, синя хмара, старий кобзар, осіннє листя, жовте курча, ласкаве сонце, навчальний рік, соковита ягода, заяча нора, могутній явір. • Диктант-переклад. (або вправи за підручником) Запишіть речення, переклавши їх українською мовою. Підкресліть хвилястою лінією прикметники. На венчиках луговых цветов покачивались смуглые дикие пчелы. (М. Шолохов) Сквозь тонкие, высокие стебли травы сквозили голубые, синие и лиловые во - лошки. (М. Гоголь) Все алмазы эти блестят и переливаются на солнце разными цветами — и желтым, и красным, и синим. (Л. Толстой) Пахло дождем и свежим сеном. (А. Чехов) На далеких деревьях кричат сонные грачи. (А. Чехов) Довідка Венчик — віночок. Сквозити — просвічувати. Грач — грак, гайворон VІ. Домашне завдання Використовуючи прикметники написати твір «Барви осіннього лісу» Вивчити по 2 прислів’я про мову і записати в зошити. VІI. Підсумок уроку • Інтерактивна вправа «Мікрофон» Цей урок був для мене корисним, тому що ... Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників 1. Спостереження з елементами зіставлення. * Прочитайте речення. Попереду стоїть Михало Завістний, сотник, з китицею на плечі, з вусами, з шрамом на виску,він подібен до дуба ... - Чи сподобався вам опис зовнішності сотника Завістного? Чи легко буде намалювати його портрет? Відповідь обгрунтуйте. * Прочитайте авторський варіант портретного опису сотника - уривок із повісті М. Старицького «Облога Буші». Попереду стоїть Михайло Завістний, сотник, з золотою китицею на правому плечі, високий, широкоплечий, з сивими довгими вусами, з шрамом на лівім виску, він подібен до могучого дуба... - Що змінилося в описі? - Чому він став образнішим, яскравішим, точнішим? - Назвіть прикметники, що конкретизують зображуване, надають виразності. - Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні. 2. «Я - редактор» Виберіть із поданих варіантів у дужках той прикметник, який підходить за змістом, поставивши його в потрібній формі. За потреби скористайтеся словником. Зверніть увагу на правопис слів освічений, досвідчений. Козаки були (дружний, дружній), завжди виручали своїх товаришів. Від побратимства можна було отримати (дружний, дружній) пораду. На Січі збиралося багато (освічений, досвідчений) людей, які закінчили Києво - Могилянську академію. Богдан Хмельницький був (освічений, досвідчений) полководець, тому виграв багато битв. |
2. Повідомлення теми, мети та ознайомлення з розумовим завданням Мета: повторити та узагальнити вивчене в початкових класах про прикметник; поглибити знання учнів про особливості правопису відмінкових... |
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,... |
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під... |
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого... У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення... |
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Мета Лексикологія і фразеологія: засвоєння прикметників-означень, фразеологізмів із прикметниками. Прикметники-синоніми та антоніми |
ТЕМА Творення прикметників (урок подорож) МЕТА Ось, наприклад, добрий стає найдобрішим, гарний –негарним, круглий – круглолицим, а малий малесеньким. Як це відбувається і що можна... |
Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників... Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах,... |
Прикметник як частина мови. Написання прикметників ... |
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник» Мета: допомогти учням узагальнити, систематизувати і закріпити вивчене з теми, розвивати навички правильного вживання іменників у... |
Урок 1 Тема: Види спорту Мета: Ознайомити учнів з новими ЛО теми та з утворенням ступенів порівняння прикметників. Активізувати їх вживання у мові. Розвивати... |