Тема: «Учитель французьких просвітителів». (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору)


Скачати 38.64 Kb.
Назва Тема: «Учитель французьких просвітителів». (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору)
Дата 30.11.2013
Розмір 38.64 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
9 КЛАС

Тема: «Учитель французьких просвітителів». (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору).

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю відомого французького просвітителя і письменника Вольтера; засвоїти поняття про філософську повість; з’ясувати ідейний зміст і художню структуру повісті Вольтера «Простак»; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, навички публічного виступу; сприяти вихованню читацької культури.

Обладнання: портрет Вольтера; тексти повісті Вольтера «Простак» у перекладі Л.Івченка; літературознавчий словник.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда на повторення.

- Назвіть провідні концепції Просвітництва.

- Як ви розумієте поняття «природна людина»?

- Як просвітителі тлумачили поняття «громадянин світу»?

- Який великий твір створили французькі просвітителі?

- Назвіть імена відомих французьких просвітителів.

ІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя.

Вольтер відомий усьому світові як поет, прозаїк, історик, публіцист, правозахисник. Сміливо можна сказати, що він стояв на чолі французького Просвітництва, хоча й політичні переконання філософа були більш поміркованими, ніж Дідро, Руссо, Маблі.

2. Виразне читання висловів сучасників та відомих письменників про Вольтера.

- Сучасники Вольтера.

- О.Пушкін про Вольтера.

3. Бесіда з учнями.

- Яким постає Вольтер із висловів сучасників та відомих письменників?

- На які риси його вдачі вони звертають увагу? (Розум, уміння впливати на людей, прекрасне володіння словом.)

4. Робота з епіграфом.

- Виразно прочитайте вислів Вольтера, що став епіграфом уроку.

- Що можна сказати про людину, яка говорить такі слова? (Для Вольтера нічого не варті були символи влади. Він мав іншу владу над людьми – духовну. Використовуючи чудодійну силу свого пера, він впливав на свідомість своїх сучасників.)

5. Повідомлення підготовлених учнів про Вольтера.

  • Вольтер не успадкував дворянського титулу і все життя негативно ставився кастових привілеїв.

  • Від’їзд Вольтера до Англії.

  • Розширення світогляду, знайомство з відомими людьми Англії.

  • Міжнародне визнання.

  • Остання мандрівка Вольтера.

  • Майже детективна історія.

  • Творчий доробок Вольтера, українські переклади.

6. Виразне читання та тлумачення афоризмів Вольтера.

  1. Очі дружби рідко помиляються.

  2. Якщо у людини потворне обличчя, вона може закрити його маскою, але чи можна це зробити з характером?

  3. Не можна бажати того, чого не знаєш.

  4. Справжня мужність виявляється під час біди.

  5. Ледарі завжди посередні у всіх сферах.

  6. Усього бажати властивість дурня.

  7. Усі жанри хороші, окрім нудного.

  8. Прогрес – закон природи.

  9. Свобода полягає у тому, щоб залежати лише від законів.

7. Проблемне запитання.

- Які гарні грані людської особистості Вольтера відкрили його афоризми? (Дотепність, гострий розум, прекрасне володіння мовою.)

8. Слово вчителя.

  • Повість «Простак» - полеміка з Руссо.

  • Два полюси французького Просвітництва.

9. Робота з літературознавчим словником.

Філософська повість – епічний прозовий твір, в якому, крім усіх ознак повісті, на перший план виступають філософські проблеми. Їх розв’язання і зумовлює поведінку та вчинки героїв, повороти сюжету, характер конфлікту.

Головне для письменників у цих повістях не прагнення до якнайповнішого змалювання характерів, а цілеспрямована і послідовна боротьба проти ворожих йому ідей.

10. Бесіда з учнями.

  • Де відбувається дія повісті? ( У Франції)

  • Назвіть головних героїв. (Гурон Простак, абат Керкабон та його сестра, пані Керкабон, панна Сент-Ів, Гордон.)

  • У чому, на вашу думку, полягає конфлікт повісті? (Це конфлікт між світобаченням «природної» людини та європейським цивілізованим суспільством.)

  • Яка ідея твору? (Утвердження переваги«природної» людини та європейським цивілізованим суспільством.)

  • Визначте структуру повісті.

11. Коментар учителя.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Підсумкова бесіда.

  • Подумайте, чому ХVІІІ століття називають «століттям Вольтера».

  • Що вас зацікавило у біографії філософа?

  • Дайте тлумачення поняття «філософська повість».

  • Яке ваше враження від повісті «Простак»?

2. Творче завдання.

  • Визначте у творі Вольтера «Простак» ознаки філософської повісті. (Це епічний твір, має однолінійний сюжет (перебування гронця серед цивілізованих людей), у повісті вирішуються філософські питання про різницю у світоглядних позиціях «природної» людини і представників цивілізованого суспільства. Точніше, за подіями твору відображена суперечка між Вольтером і Ж.-Ж. Руссо з даної проблеми.)

ІV. Домашнє завдання

Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Гурона.


Схожі:

Література рідного краю. Інсценізація твору письменника територіальної...
Навчальна мета: розглянути життєвий шлях С. Носаня та його творчість; розширити знання учнів про митців рідного краю (Черкащини)
МІЛЬЙОН ТРОЯНД КОХАННЯ. ТВОРЧІСТЬ
Ніко Піросмані; розкрити ідейний зміст, тему та проблематику його творів; розвивати художній кругозір учнів, культуру зв′язного мовлення;...
Тема: Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності....
Ти учнів із життям і творчістю письменника, розкрити багатогранність його спадщини, допомогти усвідомити ідейно – художній зміст,...
Тема Предмет, зміст і структура курсу
Модуль І. Теоретичні основи управління персоналом. Тема Предмет, зміст і структура курсу
УРОКУ
Просвітництво як літературна епоха. Розмаїття виявів літературного життя: виникнення (сентименталізму) та розвиток (класицизм, реалізм)...
ДУХОВНО-ЦІННІСНИЙ АСПЕКТ
Філософська творчість Г. Сковороди як передумова становлення класичної філософської думки в Україні
ІІІ курс ВІДДІЛЕННЯ КУЛЬТУРИ КОЛЕДЖУ ЛДАКМ ПОНЕДІЛОК НАРОДНА ХУДОЖНЯ...

Тема уроку
Мета: продовжити ознайомлення учнів з особливостями жанру літературної казки; учити самостійно визначати головну думку художнього...
Тема. ВИДИ І ЖАНРИ ЖИВОПИСУ Мета
Мета: викликати живий інтерес та прищепити любов учнів до творів живопису, навчити розуміти їх ідейний зміст та засоби художньої...
Тема. Зміст і структура шкільної географії. Нормативно-правове забезпечення навчального процесу
Тема. Зміст і структура шкільної географії. Нормативно-правове забезпечення навчального процесу з географії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка