9 КЛАС
Тема: «Учитель французьких просвітителів». (Творчість Вольтера. Філософська повість «Простак». Ідейний зміст і художня структура твору).
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю відомого французького просвітителя і письменника Вольтера; засвоїти поняття про філософську повість; з’ясувати ідейний зміст і художню структуру повісті Вольтера «Простак»; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, навички публічного виступу; сприяти вихованню читацької культури.
Обладнання: портрет Вольтера; тексти повісті Вольтера «Простак» у перекладі Л.Івченка; літературознавчий словник.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда на повторення.
- Назвіть провідні концепції Просвітництва.
- Як ви розумієте поняття «природна людина»?
- Як просвітителі тлумачили поняття «громадянин світу»?
- Який великий твір створили французькі просвітителі?
- Назвіть імена відомих французьких просвітителів.
ІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Вольтер відомий усьому світові як поет, прозаїк, історик, публіцист, правозахисник. Сміливо можна сказати, що він стояв на чолі французького Просвітництва, хоча й політичні переконання філософа були більш поміркованими, ніж Дідро, Руссо, Маблі.
2. Виразне читання висловів сучасників та відомих письменників про Вольтера.
- Сучасники Вольтера.
- О.Пушкін про Вольтера.
3. Бесіда з учнями.
- Яким постає Вольтер із висловів сучасників та відомих письменників?
- На які риси його вдачі вони звертають увагу? (Розум, уміння впливати на людей, прекрасне володіння словом.)
4. Робота з епіграфом.
- Виразно прочитайте вислів Вольтера, що став епіграфом уроку.
- Що можна сказати про людину, яка говорить такі слова? (Для Вольтера нічого не варті були символи влади. Він мав іншу владу над людьми – духовну. Використовуючи чудодійну силу свого пера, він впливав на свідомість своїх сучасників.)
5. Повідомлення підготовлених учнів про Вольтера.
Вольтер не успадкував дворянського титулу і все життя негативно ставився кастових привілеїв.
Від’їзд Вольтера до Англії.
Розширення світогляду, знайомство з відомими людьми Англії.
Міжнародне визнання.
Остання мандрівка Вольтера.
Майже детективна історія.
Творчий доробок Вольтера, українські переклади.
6. Виразне читання та тлумачення афоризмів Вольтера.
Очі дружби рідко помиляються.
Якщо у людини потворне обличчя, вона може закрити його маскою, але чи можна це зробити з характером?
Не можна бажати того, чого не знаєш.
Справжня мужність виявляється під час біди.
Ледарі завжди посередні у всіх сферах.
Усього бажати властивість дурня.
Усі жанри хороші, окрім нудного.
Прогрес – закон природи.
Свобода полягає у тому, щоб залежати лише від законів.
7. Проблемне запитання.
- Які гарні грані людської особистості Вольтера відкрили його афоризми? (Дотепність, гострий розум, прекрасне володіння мовою.)
8. Слово вчителя.
Повість «Простак» - полеміка з Руссо.
Два полюси французького Просвітництва.
9. Робота з літературознавчим словником.
Філософська повість – епічний прозовий твір, в якому, крім усіх ознак повісті, на перший план виступають філософські проблеми. Їх розв’язання і зумовлює поведінку та вчинки героїв, повороти сюжету, характер конфлікту.
Головне для письменників у цих повістях не прагнення до якнайповнішого змалювання характерів, а цілеспрямована і послідовна боротьба проти ворожих йому ідей.
10. Бесіда з учнями.
Де відбувається дія повісті? ( У Франції)
Назвіть головних героїв. (Гурон Простак, абат Керкабон та його сестра, пані Керкабон, панна Сент-Ів, Гордон.)
У чому, на вашу думку, полягає конфлікт повісті? (Це конфлікт між світобаченням «природної» людини та європейським цивілізованим суспільством.)
Яка ідея твору? (Утвердження переваги«природної» людини та європейським цивілізованим суспільством.)
Визначте структуру повісті.
11. Коментар учителя.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Підсумкова бесіда.
Подумайте, чому ХVІІІ століття називають «століттям Вольтера».
Що вас зацікавило у біографії філософа?
Дайте тлумачення поняття «філософська повість».
Яке ваше враження від повісті «Простак»?
2. Творче завдання.
Визначте у творі Вольтера «Простак» ознаки філософської повісті. (Це епічний твір, має однолінійний сюжет (перебування гронця серед цивілізованих людей), у повісті вирішуються філософські питання про різницю у світоглядних позиціях «природної» людини і представників цивілізованого суспільства. Точніше, за подіями твору відображена суперечка між Вольтером і Ж.-Ж. Руссо з даної проблеми.)
ІV. Домашнє завдання
Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Гурона.
|