План – конспект уроку у 6-му класі
Тема: Чарівний світ кераміки України.
Опішнянський та Косівський розпис.
Мета: - Поглибити знання учнів про декоративно - ужиткове мистецтво;
Ознайомити з керамікою як з видом декоративно - ужиткового мистецтва;
Розповісти учням про способи виготовлення традиційного керамічного посуду в Україні, про керамічні центри Опішня і Косів;
Розвивати почуття гармонії, просторову уяву, уміння перетворювати об’ємну форму в лінійний малюнок, удосконалювати навички пропорційного зображення предметів;
Виховувати інтерес до рідної культури, до національних традицій і народних ремесел.
Обладнання: для вчителя: Мультимедіа «Чарівний світ кераміки України.
Опішнянський та Косівський розпис. Керамічні вироби майстрів народного декоративно – ужиткового мистецтва, таблиці, малюнки із зображенням посуду.
для учнів: Альбоми, акварель, гуаш, пензлики, ножиці, клей.
Тип уроку: Засвоєння нових знань і вмінь.
Техніка: акварель або гуаш.
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати та сформувати засвоєні раніше знання з теми «Декоративно – прикладне мистецтво», застосувавши метод побудови асоціативного куща.
Розписи
(декоративні тарілки, скрині, посуд)
Кераміка
(народна іграшка, посуд)
Вишивання
(рушники, одяг, серветки)
Ткацтво
(скатерті, покривала, фартухи, плахта, рушники)
Витинанка
(ажурні візерунки)
Декоративно – ужиткове
мистецтво
Килимарство
(килими)
Писанкарство
(писанки)
Різьба по дереву
(скрині, тарілки, іграшки, обробні дошки)
З якими видом мистецтва ми ознайомилися на попередніх уроках?
(декоративно – ужиткове мистецтво)
Яке основне призначення декоративного мистецтва? (Прикрашати предмети побуту)
Розкажіть про деякі види декоративно - ужиткового мистецтва. (Наприклад: Петриківський розпис, вишивку, витинанку тощо.)
Назвіть відомих майстрів Петриківського розпису.( Надія Білокінь, Тетяна Пата, Федір Панко)
Який вид декоративно - ужиткового мистецтва присвячений найголовнішому святу на весні – Пасха? (Художній розпис яєць)
Які види розпису пасхальних яєць? (Крапанка, шкрябанка (дряпанка), писанка, мальованка)
Назвіть прізвище та ім’я відомої художниці, яка зображувала в своїх малюнках чудернацьких тварин.(Марія Приймаченко)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. ( слайд 1,2)
ІV. Засвоєння нових знань.
Сьогодні на уроці ви познайомитеся з новим видом декоративно – ужиткового мистецтва - керамікою. Зробите керамічний виріб, оздоблюючи його візерунком, взаємопов*язуючи форму і декор.
(Слайд №3)
|
Ліпити в Україні люди почали з давніх – давен. Розквіту гончарства сприяла наявність в її надрах покладів високоякісних червоних, червоно-бурих та світло-сірих глин. Адже глина – один з найпоширеніших природних матеріалів на території нашої країни. Гончарство — обробка глини та виготовлення
|
різноманітного кухонного посуду, а також цегли, кахлів та іншої кераміки. Кераміка (від грецького слова «керамос», що в перекладі означає глина).
Обертається гончарний круг. Під сильними, чутливими руками майстра з безформної маси глини народжується виріб. Як тільки вогонь завершить роботу гончаря, перетворить крихку глину на стійкій каменеподібний матеріал, починається розписування.
Українські гончарі виробляли різноманітний посуд для приготування, зберігання й подачі на стіл тих чи інших страв (горшки, миски й полумиски, глечики, макітри, ринки, гладишки, тикви, барильця, довжанки, баньки, куманці), а також декоративний посуд, кахлі, черепицю, цеглу, дитячі іграшки тощо. Це зумовило виникнення значних осередків керамічного виробництва. На Україні є два відомих керамічних центри це селища Опішня та Косів. Вироби цих гончарських центрів мали спільні риси, але водночас і локальні особливості.
|
Славнозвісний опішнянський посуд вирізнявся тонкостінністю, дво-трикольоровим розписом у вигляді кривулин, рисочок, крапочок тощо. Опішня славилася також декоративною скульптурою та дитячою іграшкою.
(Слайд 4)
|
|
Майстри Косова створили високохудожню техніку гравірованого розпису, оригінальної формі кахлі, світильники, розписні миски і багато інших неповторних виробів.
(Слайд 5)
|
Розповідь про косівську майстриню (Слайд№6,7)
Робота в групах.
Учні об’єднуються в групи: «Опішнянська кераміка» та «Косівська кераміка».
Демонстрація таблиць, порівняння розписів Опішні та Косіва
Опішнянський розпис
Елементи: ягоди, листя, кривульки, квіти, метелики, підковки тощо.
Комбінований орнамент
(рослинно – геометричний)
|
Косівський розпис
Елементи: пшеничка, квіти, соняшник,пуп’янки, листочки-кучері
Комбінований орнамент
(рослинно- геометричний)
|
Кольори: коричневі, охристі, червоні, жовто-коричневі, сірі, білі, зелені
Тло(фон):колір глини – теракота,
|
Кольори: білий, коричневий, зелений, жовтий
Тло(фон): зелений(салатовий), коричневий, жовтий
|
Площинні форми посуду
|
Площинні форми посуду
|
Іграшка
|
Іграшка
|
Кахлі:
|
Кахлі:
|
Обвідна лінія – чорного,білого,бежевого
|
Ефект – «підтікання фарб»
|
Інструменти: пензлі, піпетка, ріжки,патички
|
V. Послідовність виконання роботи (Слайд № 8)
|
1.Взяти білий аркуш
2. Вибрати шаблон з яким будете працювати
3. Обвести його
4. Промалювати деталі, розташування орнаменту
5. Виконання малюнку у кольорі:
- рівномірно покрити тло (фон) виробу;
- підібрати колір і тон для елементів орнаменту;
- виконати кольором елементи орнаменту;
- нанести контур кожного елемента орнаменту;
- вирізати готовий виріб та приклеїти на панно.
|
Нагадати учням про техніку безпеки під час роботи з ножицями.
Діти працюють, вчитель нагадує про композиційний центр, про змішування кольорів. Кожному учню окремо дає консультацію правильного розташування орнаменту.
VІ. Закріплення нових знань.
З яким видом декоративно – ужиткового мистецтва ви познайомилися?
Із якими гончарними промислами України ви познайомилися сьогодні на уроці?
Які орнаменти використовують у опішнянському розписі?
Яка кольорова гама в розписах косівської кераміки?
Як називається майстер, який виготовляє керамічні вироби?
Гра «Знайди зайвий предмет» (Слайд №10)
VІІ. Завершення уроку.
Підведення підсумків, оцінювання робіт, організація виставки
|