Майстер – клас
«Інноваційні техніки малювання»
Підготували:
Вихователі ДНЗ №23
Олаг Т.М.
Ніколенко Л.М.
м. Дружківка
Мета:
Ознайомити вихователів з інноваційними, нетрадиційними
способами зображувальної діяльності.
Навчити вихователів працювати з цими техніками та доводити їх дітям
Розвивати образне мислення, зорову і емоційну чутливість, творчу уяву.
Виховувати бажання творити прекрасне.
Огляд – виставка «Чарівний світ мистецтва»
Час: 5 хвилин.
Матеріал: малюнки, мольберти.
Мета: Обґрунтувати необхідність розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку.
Запитання для обговорення:
Як ви вважаєте для чого необхідно використовувати в своїй роботі нетрадиційні техніки зображувальної діяльності?
Час: 5 хвилин.
Інструктаж
Показ нетрадиційних технік зображувальної діяльності
Час: 30 хвилин.
Матеріал: Фарби, папір, ножиці, клей, жмаканий папір або поліетиленовий кульок, акварельні фарби, пензлі, блюдце, серветки, аркуш паперу целофан або скло (розміром з аркуш паперу), фарби будь-які, чиста вода, папір, гребінець звичайний, пензлик або зубна щітка, мелодії для супроводу роботи.
Малювання жмаканим папером або поліетиленовим кульком
|
|
|
Технологія малювання: розвести акварельну фарбу у блюдці. Зім'яти папір або поліетиленовий кульок, занурити у фарбу і зробити відбиток на папері. Потім пензликом домальовуємо деталі малюнка.
Матеріал: жмаканий папір або поліетиленовий кульок, акварельні фарби, пензлі, блюдце, серветки, аркуш паперу.
Тематика занять:
«Весняна листва», «Сади зацвіли», «Осіння листва» ,
«Дерева взимку», «Сова - мудра голова», «Веселі каченята», «Сніговик»
«Віні Пух та П'ятачок».
|
Малювання ножицями
|
|
|
Закріплює навички вирізання ножицями, виробляє посидючість, художній смак.
Матеріал: кольоровий папір, ножиці, клей, копіювальний папір. Діти, що вирізали найпростіші елементи, тепер можуть вирізати більш складні. Починати роботу треба з найпростіших візерунків.
Технологія малювання: Аркуш кольорового паперу складають навпіл. Переводять малюнок (який заздалегідь вибрали) по згорнутому аркушу й вирізують. Велике значення має співвідношення самої роботи й основи.
|
Монотипія
|
|
|
Розвиває творчість, фантазію.
Матеріал: целофан або скло (розміром з аркуш паперу), фарби будь-які, чиста вода, папір.
Технологія малювання: Фарба плямами набризкується на скло водою й пензликом, розприскується по склу. Потім прикладається аркуш чистого паперу й притискається пальцями. Залежно від плям, від напрямку розтирання - виходять різні зображення. Не можна два рази - одержати те саме зображення. Цей спосіб можна використати при тонуванні паперу для малювання лугів, пейзажів, фон можна одержати одноколірний і різнобарвний.
|
|
Процарапування
|
|
|
Графічна робота на мильній підкладці. Робота, виконана таким чином, нагадує гравюру, тому що створюється лінією різного напрямку довжиною, плавністю й виходить бархатистою за рахунок поглиблення процарапування поверхні.
Матеріал: аркуш паперу, заздалегідь приготовлений (аркуш паперу спочатку намилюють, потім покривають гуашшю, тушшю або фарбою), ручка з пером зірочкою.
Технологія малювання: Графічна робота на восковій підкладці. Для виконання цієї роботи необхідний шматочок стеаринової свічі, акварельні фарби, туш. Фарбами роблять малюнок або зафарбовують аркуш сполученнями різних тонів, у залежності тому, що ви задумали. Потім ретельно протирають шматочком свічі так, щоб стеарином була покрита вся площина аркуша. Після чого тушшю покривають всю роботу (весь аркуш). Іноді два рази. Процарапують після висихання.
|
Набризкування
|
|
|
Матеріал: гребінець звичайний, пензлик або зубна щітка, фарби.
Технологія малювання: Використовуючи в роботі цей спосіб малювання, можна передати напрямок вітру - для цього необхідно намагатися, щоб бризки лягали в одному напрямку на всьому малюнку. Яскраво виразити сезонні зміни. Так, наприклад, листи на ості жовтіють, червоніють раніше, ніж на березі або інших листяних деревах. Вони на ній жовті й зелені й жовтогарячі. А допоможе передати все це різнобарвний спосіб набризкування. Набризкуванням займаються діти 6-7 років.
|
По сирому
|
|
|
Технологія малювання: Малюнок тоді, виходить, по сирому, коли в ще не засохлий фон вкрапується фарба й розляпується тампоном або широкою кистю. Такий спосіб малювання допомагає одержати чудові світанки й заходи. Малювання тварини, вірніше його фарбування, допомагає досягти схожості з натурою. Об'єкт виходить як би пухнатий. Цей спосіб малювання дуже часто застосовував у своїх роботах художник-ілюстратор Чарушин. Цей спосіб малювання доступний дітям 6 років.
|
Ниткографія
|
|
|
Розвиває увагу, окомір, зорову пам'ять, терплячість, акуратність, фантазію, образне мислення.
Матеріал: ворсиста нитка (ірис), аркуш оксамитового паперу (контрастний по кольорах).
Технологія малювання: Діти викладають на аркуші оксамитового паперу малюнок по пам'яті. Ворсиста нитка добре лягає. Але при необхідності так само легко поправляється. Такий спосіб малювання гарний тим, що якщо дитина захоче передати характер свого героя, йому не потрібно викладати новий, варто тільки змінити деякі деталі й от - сумний Чебурашка або Петрушка посміхається. Такий спосіб малювання можна використати в математиці. Викладання цифр, різних геометричних фігур, парних і непарних чисел. Цей спосіб малювання можна проводити з дітьми 5-7 років.
|
Кляксографія
|
|
|
Малювання ляпками. Розвиває творчість, уяву, фантазію.
Матеріал: папір, туш або брудна вода.
Технологія малювання: На аркуш паперу наносять ляпки, поверх накладається чистий аркуш паперу. Ляпки переходять із одного аркуша на іншій. Діти розглядають отримані ляпки, домальовують деталі або просто називають те, що вони побачили.
|
Графічна аналогія
|
|
|
Технологія малювання: Так само, як і в математиці, спочатку дітям пропонують геометричні форми й пропонують викласти яку-небудь іграшку. Після того як діти навчаться дуже швидко викладати різних тварин, їм пропонують, обводячи геометричні форми малювати тварин. У цьому дуже допомагають такі ігри, як "Що сховала фігура?", "На що схоже?" Що може вийти з одного великого кола, двох маленьких, великого трикутника й одного овалу. Цей вид малювання доступний дітям 3-4 років.
|
Дзеркальне відображення
|
|
|
Розвиває уяву, творчість.
Матеріал: гуаш всіх кольорів, пензлики, папір.
Технологія малювання: Спочатку звертають аркуш паперу навпіл. Потім розвертають. Наносять різного розміру гуашеві плями (довільно). Потім знову звертають, проводять рукою, дають фарбі змішатися - розвертають і одержують все що завгодно, від метеликів до ялинок від щенят до розбійників. Цей вид малювання дуже подобається дітям будь-якого віку.
|
Малювання руками.
Матеріал: фарба (гуаш), у блюдцях із вкладеним поролоном (поролон не дозволяє фарбі розприскуватися), папір (можна використати шпалери).
Технологія малювання: Намалювати можна різних птахів (летучих, сидячих), дерева (фантастичні), сонце (намалювати можна, віддрукувавши долоньки дітей всієї групи й подарувати таке всміхнене сонце мамам на 8 Березня). Доступно дітям з 2-й молодшої групи.
|
|
|
|
Малювання свічкою.
Матеріал: папір, свічі воскові, парафінові, акварель або фарби. Гуаш для цього
Технологія малювання: Спочатку діти малюють свічею все, що бажають зобразити на аркуші (або відповідно до теми) На аркуші виходить чарівний малюнок, він є, і його немає. Потім на аркуш наноситься акварель способом розмиву. Залежно від того, що ви малюєте, акварель можна сполучати з тушшю.
|
|
|
|
Кубізм
Зображення у вигляді геометричних фігур.
Матеріал: чисті аркуші паперу, олівці.
Технологія малювання: Вихователь пропонує дітям намалювати знайому казку або нову, можна тільки сюжет особливо сподобавшийся дітям. Але зображувати героїв і всі наявні в казці предмети непросто, а використовуючи "Графічну аналогію". Готовий малюнок можна розфарбувати. Кубізмом діти можуть займатися тільки після того, як опанують "Графічною аналогією й "Піктографією".
Вмазування
|
|
|
|
Малювання пластиліном — виробляє посидючість, акуратність, зосередженість, розвиває дрібну моторику рук.
Матеріал: пластилін, картон, начерки контурних малюнків, шаблони.
Технологія малювання: Дітям пропонуються аркуші картону з готовим контурним малюнком або ж картон із шаблоном. Пластилін розм'якшують у руках, потім починають вмазувати від контуру до середини колоподібними рухами. Такі роботи - це подарунок другові до дня народження, мамі на 8 Березня й т.д. Займаються ним діти із середньої групи, починаючи малювати овочі, фрукти.
|
Колаж
|
|
|
Розвиває дрібну моторику пальців. Колаж - сполучення аплікації, що переходить у конструювання.
Матеріал: клей ПВА, акварельні фарби, шаблони або готові контурні малюнки. Крупа (сіль, пісок, пластикат у гранулах), папір, тканина, різний непридатний матеріал, яєчна шкаралупа.
Технологія малювання: Діти обводять по контуру трафаретний малюнок, потім заповнюють його клеєм, засипають крупою або іншим матеріалом залежно від задуманого. Після висихання зайву крупу струшують і розфарбовують, якщо в цьому є необхідність, фарбами. Колаж можна виконати папером різних квітів. Можна зробити зображення плоским. Для цього потрібно піклуватися тільки про лінії й колір (загальному колірному єднанні). Для об'ємного ж необхідна невелика підготовча робота. Для цього потрібно відкласти всі відтінки використовуваного паперу, розклавши їх по кольорам. (Цей вид малювання доступний старшим дітям).
|
По мокрому
|
|
|
Технологія малювання: Для виконання роботи, таким чином, необхідно змочити лист чистою водою, а потім кистю або краплями нанести зображення. Воно виходить як би розмите під дощем або тумані. Цим способом можуть користуватися діти як старшої, так і молодшої груп.
Піктографія
|
|
|
Малюнок що розмовляє.
Матеріал: олівці, папір.
Технологія малювання: Вихователь читає дітям казку або розповідь. Діти графічно замальовують найбільш запам’ятовуючи сюжети казки. Записи гранично схематичні й будуть зовсім просто виглядати, якщо діти опанують "Графічною аналогією"піктографію пропонують дітям після того, як вони опановують "Графічною аналогією.
По опорах
|
|
|
|
|
Розвиває окомір, силу волі, слухняність руки, високий художній смак, надалі - гарний почерк.
Матеріал: готові шаблони, чисті аркуші паперу, простий олівець.
Технологія малювання: Приклавши шаблон до листа паперу, діти проводять олівцем, повторюючи всі вигини шаблона. Забравши шаблон, розглядають лінію. Після того як рука вже натренується, дітям пропонують звичайний зошитовий лист у клітинку. І дитина по пам'яті повторює вже знайомі вигини шаблона, комбінуючи їх. На папері виходить малюнок з елементами прикладного мистецтва. Принцип проведення ігор-занять - від простого до складного. Правила. Дитина має право вибору образотворчого матеріалу: олівці, акварель, гуаш, туш, вугілля, сангіна, воскові свічі, пластилін, вугілля, камінчики, черепашки, клей, різний непридатний матеріал і т.д. Весь матеріал зберігається в доступному для дітей місці. Вибір матеріалу повинен належати дитині.
Малювання канцелярським клеєм.
У ході роботи перебуває нова техніка зображення. Заняття можуть проводитися в комплексі з музичним вихованням, розвитком мови, ознайомленням з навколишнім.
|
Психомалювання
|
|
|
Розвиває в дітей фантазію й уяву, емоційний відгук на музику, передачу настрою у
кольорі.
Технологія малювання: Під звучну музику діти по сигналу вихователя починають малювати простим олівцем із закритими очима. Передають ті враження, які навіває на них музика. Скінчилася музика, діти зупинилися, відкрили очі. Взяли кольоровий олівець, уважно вдивляються в малюнок, знаходять у переплетенні ліній який-небудь сюжет, обводять його кольоровим олівцем. Домальовують відсутні на їхній погляд деталі.
|
Тиснення
|
|
|
Розвиває посидючість, дрібну моторику рук, творчість Матеріал: фольга, паличка пластмасова (можна використати бутербродну або стрижень від ручки, які не пишуть).
Технологія малювання: Дитина на фользі малює сюжет або просто один - два предмети. Виходить карбування. Можна урізноманітнити роботу. Поверх фольги накладається копірка й малюнок. Дитина його обводить по контуру паличкою. На фользі в точності друкується те, що було на верхньому листі.
|
Монотипія
|
|
|
Технологія малювання: Цей спосіб в основному використовується для оформлення фона. Фарба в різному, порядку наноситься на лист паперу, а зверху накладаємо інший, потім верхній лист прибираємо, виходить візерунок. Можна залишити цей лист для фона, а можна вирізати різні фігурки у формі метеликів, квітів.
|
Чарівні малюнки
|
|
|
Технологія малювання: На чистий лист паперу наноситься малюнок восковою свічкою. Він є, але його не видно. Пропонується зафарбувати фон й подивитися, що вийшло. Діти дуже радуються отриманому результату.
|
Яєчна мозаїка
|
|
|
Технологія малювання: Після того як на Вашому кухонному столі залишиться яєчна шкарлупа, не викидайте її. Відокремте від плівок, вимийте, висушіть й стовчіть. У декількох склянках розведіть фарбу й покладіть туди здрібнену шкарлупу. Через 15 хвилин шкарлупа видавлюється виделкою й розкладається для просушки. От і готовий матеріал для мозаїки. Малюнок позначте олівцевим контуром і попередньо змазавши клеєм поверхню, засипте її, певним кольором шкарлупи.
|
Вправа «Побажання «
Час: 5 хвилин.
Матеріал: мелодія для супроводу.
Мета: Підняти настрій
Підбити підсумки майстер – класу.
Хід: Усі учасники стають у коло. Педагог майстер дякує їм за роботу. Пропонує висловити одне одному по колу побажання на майбутнє.
|