Тема: Вступ. Мова найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу


Скачати 91.22 Kb.
Назва Тема: Вступ. Мова найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу
Дата 14.12.2013
Розмір 91.22 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Урок № 1

Лиш народи, явлені у Слові, достойно можуть

жити на Землі.

Ліна Костенко
Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.

Мета: розширити відомості про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу, пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як гносеологічна(пізнавальна), комунікативна(спілкування), волюнтативна (вираження волі співбесідника); сформувати вміння аналізувати висловлювання, будувати власні міркування,розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, комунікативні вміння, емоційну й естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати любов і повагу до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиці, схеми, тексти.
Хід уроку

І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Слайд 1

  1. Прочитати речення. У яких із них йдеться про мову, а в яких – про мовлення? Як пов'язані мова і мовлення?

Рідна мова – не полова, її за вітром не розвієш. Багато знай, та ще питай. Слухай тисячу разів, а говори один раз. Хто своєї мови цурається, той сам себе встидається. Розумну річ приємно й слухати. Рука там не зуміє, де язик не діє. Треба знати, що де казати. У нього наче будяк у роті. Слово не мни - думку борони.

Народна творчість.

Словник. Полова – відходи при обмолочуванні зерна хлібних злаків; перен. щось несуттєве, несерйозне, таке що не має цінності.

  1. Повідомлення учня (випереджальне завдання)

Мова і мовлення — поняття не тотожні.

Мова виникла в процесі становлення самої людини як суспільної істоти, в процесі спільної трудової діяльності людей.

Мова - суто людський засіб спілкування в духовному і практичному житті людини і являє собою систему знаків для передавання, приймання і використовування інформації.

Мовлення - це акт вживання людиною мови для спілкування.

Залежно від віку, характеру діяльності, середовища існування людини її мовлення набуває певних особливостей, незважаючи на те, що люди говорять однією мовою.

Так, у однієї людини мовлення образне, яскраве, виразне, переконливе, а в іншої - навпаки: обмежене, бідне, сухе, малозрозуміле. Це вже свідчить про відмінності у володінні мовою.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд 2

Гра «Мікрофон»

  • Як ви розумієте слова Ліни Костенко? Чому, на вашу думку, ці слова стали епіграфом нашого уроку?

ІІІ. Розвиток пошукової діяльності учнів.

  1. Творче спостереження з елементами аналізу.

Слайд 3. Легенда 1

Якось один вельможа, зізвавши до себе гостей, поцікавився у мудреця, що на світі найкраще. Мудрець відповів:

- Найкраще у світі - це мова.

За допомогою мови будуються міста, розвивається культура народів. За допомогою мови ми вивчаємо науки і одержуємо знання. За допомогою мови люди можуть зрозуміти одне одного, вирішувати різні питання, просити, вітати, миритися, виконувати прохання, надихати на подвиги, виражати радість, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого за мову. Таке міркування сподобалося присутнім.

Тоді вельможа поцікавився у мудреця, що на світі найгірше. Мудрець відповів:

- Найгірше у світі - це мова.

Усі здивувалися такій відповіді, а мудрець пояснив:

- За допомогою мови люди засмучують і розчаровують одне одного. За допомогою мови можна обманювати, хитрувати, сваритися. Мова може зробити людей ворогами, призвести до війни, нею наказують руйнувати міста і навіть цілі держави, вона може приносити в наше життя горе і зло, принижувати, ображати. Чи може бути щось гірше за мову?!

Не всім було приємно слухати цю відповідь.

Слайд 4. Обговорення прочитаного

- Чому мудрець вважав, що на світі немає нічого кращого за мову?

- Як мудрець обґрунтовує те, що на світі немає нічого гіршого за мову?

- Які речення легенди характеризують мову як засіб спілкування, які - як засіб пізнання, а які - як засіб впливу?

- Від чого залежить те, що буде нести мова - добро чи зло, красу чи потворність?

Слайд 5. Легенда 2

Могутній лідійський цар Крез напередодні походу на персів, згідно з традицією, вирішив звернутися до богів за порадою. Гінці вирушили в Дельфи до храму Аполлона, щоб дізнатися думку оракулів про майбутній похід. Обидва віщуни дали однакову відповідь:

- Якщо цар піде війною на персів, то зруйнує велике царство...

Крез, упевнений у перемозі, вирушив у похід і зазнав жорстокої поразки, а сам потрапив у полон. Вважаючи себе обдуреним, лідійський цар знову послав гінців у Дельфи. Вони запитали, чи не соромно богам обманювати Креза. Оракули відповіли:

- Крез не зрозумів слів «зруйнує велике царство». Йому слід було б повернути послів і уточнити: яке саме царство мали на увазі - його, Креза, чи персидського царя Кіра. Оскільки Крез не зрозумів віщування оракулів, хай звинувачує в усьому самого себе.

Бесіда за змістом.

- Як Крез зрозумів слова богів?

- Що спричинило загибель великого царства?

- Чого вчить нас ця легенда?

Слайд 6. Легенда 3

У VII столітті до нашої ери держава древніх греків Спарта зазнала важких втрат у другій Месенській війні. У розпачі спартанці звернулися по військову допомогу до своїх побратимів з Афін. Одначе афіняни замість полків відрядили до Спарти... учителя. Звали його Тіртей. Тіртей прибув у розташування військ напередодні вирішальної битви. Відчай охопив спартанців, коли вони побачили, як цей кривий дідуган сходив з колісниці, - не такої допомоги вони чекали! Але тут Тіртей заговорив... Як став він промовляти до спартанців своїм словом, то вони із запалом кинулися в бій і вщент розгромили ворога.

Бесіда за змістом.

- Як немічний Тіртей допоміг спартанцям здобути перемогу?

- Про яку роль мови в житті людини говорить ця легенда?

2. Творче осмислення висловлювання. Робота в міні-групах.

Слайд 7. Прочитайте висловлювання і з'ясуйте, про яку функцію мови - спілкування, пізнання чи впливу - йдеться в кожному з них.

1 група.

Не умовних звуків тільки вчиться дитина, вивчаючи рідну мову, а п'є духовне життя й силу з рідного слова. Воно пояснює їй природу, як не міг би пояснити жоден природознавець, воно знайомить її з характером людей, що її оточують, із суспільством, серед якого вона живе, з його історією та його прагненнями, як не міг би ознайомити жоден історик; воно вводить її в народні вірування, в народну поезію, як не міг би ввести жоден естетик; воно, нарешті, дає такі логічні поняття й філософські погляди, яких, звичайно, не міг би дати дитині жоден філософ.

К. Ушинський

2 група. Слово надто багато важить у людському житті... Воно вмить змінює настрій, робить щасливим або нещасливим, радісним чи пригніченим. К. Мотрич

3 група.

Слово - це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса.

В. Сухомлинський

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення пізнавальних і творчих умінь учнів.

1. Круглий стіл на тему «Скажи людині добре слово»

Слайд 8. Прочитати прислів’я, приказки та поетичні рядки. За допомогою питань стисло письмово сформулюйте їх основну думку. Взяти участь в обговоренні проблеми «Скажи людині добре слово».

Із джерел народної мудрості

Вдариш шаблею - заживе пізно чи рано, вдариш словом - вічно ятритиме рана.

Язик кісток не має, але кістки ламає.

Слово - як стріла: вилетить - не спіймаєш.

Який голос, такий і відголос.

Перш ніж сказати, сім раз язик у роті поверни.

Лагідне слово - ключ до серця.

І від солодких слів буває гірко.

Від ласкавих слів затихає грім.

Поетична скарбничка

Скажи людині добре слово.

Воно впаде, як в ґрунт зерно.

Якщо душа прийнять готова -

То прийметься й зійде воно.

І виросте зернятко в пояс,

А потім нива зашумить...

І вдячності почутий голос,

І для добра захочеш жить.

Скажи людині добре слово.

О. Білаш

  • Як ви розумієте прислів'я та приказки? Чому вони навчають?

  • Чому від доброго слова світ стає кращим?

  • Чи кожна людина, на вашу думку, заслуговує добрих слів?

  1. Колективна робота з текстом «Культура мовлення».

Слайд 9.

  1. Прочитати текст.

Тільки через високу культуру мовлення виявляються невичерпний потенціал мови, гармонія її функцій. Культура мовлення забезпечує високий рівень мовленнєвого спілкування, ефективне здійснення всіх функцій мови, робить шляхетними стосунки між людьми, сприяє підвищенню загальної культури особистості та суспільства в цілому.

Культура мовлення суспільства – це чи не найяскравіший показник стану його моральності, духовності, культури взагалі. Словесний бруд, що заполонив мовлення наших співгромадян, мовленнєвий примітивізм, вульгарщина – тривожні симптоми духовного нездоров'я народу.

Експериментально доведено, що грубе слово як негативний подразник діє кілька секунд, але реакція на нього триває декілька годин і навіть днів.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Знайти шляхи підвищення культури мовлення?

  1. Слайд 10. Ознайомлення з пам’яткою «Шляхи підвищення культури мовлення».

3.Творча робота учнів. Слайд 11.

1) Вправа «Запам’ятай!»

“Блін” Ой! Ай! Як це так!? Навіщо?

“Класно” Гарно, чудово, прекрасно.

“Короче” Взагалі, загалом, почекай, отже, подумай.

“Вообще” Отже, взагалі, зовсім.

“Тусуйся” Іди геть!

“Галімий” Поганий, непотрібний.

“Харить” Надоїдає, заважає.

2) Висновок.

Уміння володіти словом, почуття краси слова потрібне кожній людині. Той, хто серцем відчуває красу слова, уміє словом передати найтонші відтінки людських думок і переживань, підніметься на високу сходинку справжньої людської культури. І, навпаки, низька культура мови збіднює духовний світ людини (А.Коваль).

  1. Самостійна робота. Слайд 12.

Уявити себе редактором дитячого журналу. Вам дали завдання написати невелику статтю на тему « Які перспективи відкриваються перед сучасною молодою людиною, яка вільно володіє словом? »

V. Узагальнення й систематизація знань учнів.

1. Експрес-опитування

- Які основні функції виконує мова? (Комунікативна(спілкування), гносеологічна (пізнавальна), волюнтативна(впливу), мислеоформлююча, номінативна (називання), виражальна, емоційна, естетична, об’єднувальна).

- Які із названих функцій мови є, на ваше переконання, основними?

- У чому полягає значення мови як найважливішого засобу спілкування, пізнання і впливу?

- Чому українська мова є засобом єднання громадян України в самобутню культурну спільноту?

- Що може трапитися з людиною, коли її позбавити можливості спілкування?

- Які факти свідчать, що мова є засобом пізнання?

- Що, крім інформації, ми передаємо іншим людям, спілкуючись із ними за допомогою мови?

- Чи правильно кажуть, що мова – це носій культури?

- Чому мова – це скарбниця? Що треба робити, щоб вона поповнювалася?

- Як мова впливає на формування особистості?

- Які шляхи підвищення культури мовлення?

2. Інтерактивна вправа “ Мікрофон ”. Слайд 13.

Закінчіть речення: Людина володіє культурою спілкування, якщо…”

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти твір-мініатюру або листа нащадкам за одним із прислів'їв:

  • Що маєш казати – наперед обміркуй.

  • Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

  • Краще мовчати, ніж брехати.

  • Дав слово – виконай його.

  • Шабля ранить голову, а слово – душу.

  • І від солодких слів буває гірко.

*** Підготувати виступ на 2-3 хвилини на одну з поданих тем:

Українська мова – духовне надбання нашого народу.

Мова – найважливіший засіб спілкування.

Слово як засіб впливу.

Схожі:

Урок №1 МОВА НАЙВАЖЛИВІШИЙ ЗАСІБ СПІЛКУВАННЯ, ПІЗНАННЯ І ВПЛИВУ
Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Яке речення передає осно­вну думку висловлювання?
Підпис) (прізвище, ініціали)
На II курсі англійська мова використовується як засіб спілкування за спеціаль-ністю
Підпис) (прізвище, ініціали)
На I курсі англійська мова використовується як засіб спілкування та розширення загального світогляду
Мова універсальний засіб спілкування, організації та координації...
Мова – універсальний засіб спілкування, організації та координації всіх видів суспільної діяльності: виробництва, побуту, культури,...
ДЕРЖАВНА МОВА – Мова професійного спілкування
Мова професійного спілкування як функціональний різновид української літературної мови. Комунікативне призначення мови в професійній...
*розвиток усного і писемного мовлення, уміння користуватися мовою...
Безафіксним способом словотворення утворені всі слова рядка:*рань, даль, вхід, біг
Тема Державна мова мова професійного спілкування 11
Поняття національної та літературної мови. Значення мови в житті суспільства та людини 17
Мова духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування,...
Українська мова пройшла нелегкий шлях. Однак, попри всі перешкоди, для багатьох мільйонів людей вона була і є рідною, є мовою їхніх...
24. Психологічні способи впливу
Мова тіла. Формування комунікативних навичок взаємодії з різними категоріями населення. Особливості спілкування у складних ситуаціях...
Тема 11. Психологія спілкування
Поняття спілкування, форми, функції, рівні, засоби спілкування, види психологічних бар’єрів, особливості спілкування в підрозділах...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка