|
Скачати 175.96 Kb.
|
Твоє майбутнє в твоїх руках Програма формування навичок культури поведінки вихованців ліцею та засад здорового способу життя для роботи з ліцеїстами І – ІV курсів Лілія Редька, вихователь Київського обласного ліцею – інтернату фізичної культури і спорту Життя і здоров’я – найголовніше, що є у людини, тому підхід до них повинен бути найсерйознішим і ретельно вивченим. Т.П. Малахов Пояснювальна записка Формування здорового способу життя – одна з найголовніших тем виховання юної особистості. Адже здорове молоде покоління є запорукою здорового суспільства нашої країни. Здоров’я - це запорука чудового настрою, самопочуття, високої працездатності. Це – найдорожчий скарб, який дарує людині природа від народження і на все життя. Здоров’я людей є умовою прогресивного розвитку суспільства в усіх його напрямках. Одним із найголовніших завдань виховної роботи на сучасному етапі є завдання щодо формування засад здорового способу життя вихованців навчального закладу. Адже здорове молоде покоління є запорукою здорового суспільства нашої країни. Цей напрямок виховання має на меті навчити майбутніх спортсменів, які прагнуть досягти вершин у спорті, цінувати власне здоров’я, дбати про нього, формувати такий світогляд, який створить у них потребу ведення здорового способу життя. На сучасному етапі великого значення набуває проблема збереження генофонду нації, зміцнення фізичного і духовного здоров’я кожної дитини. В.О. Сухомлинський визначав, що «турбота про здоров’я - це найголовніша справа вихователя». Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світосприймання, розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили. Здоровий спосіб життя – це обов’язкова умова того, щоб ліцеїсти зростали духовно та фізично досконалими. Програма формування навичок культури поведінки вихованців ліцею та засад здорового способу життя «Твоє майбутнє в твоїх руках» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та передбачає комплексний підхід до виховання молодої людини, спрямований на забезпечення гармонійного та цілісного розвитку особистості; виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України. Програма формування навичок культури поведінки вихованців ліцею та засад здорового способу життя «Твоє майбутнє в твоїх руках» розрахована на організацію виховної роботи з ліцеїстами І – ІV курсів протягом трьох навчальних років. Метою програми є профілактика негативних явищ в ліцейському середовищі; сприяти формуванню у ліцеїстів прагнення займати активну життєву позицію – ціннісне ставлення до власного здоров’я; розвивати у ліцеїстів погляди на загартування, харчування, спосіб життя; виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища. Головними завданнями є: - створити умови для збереження і зміцнення здоров’я ліцеїстів, підготовка їх до суспільно значущого самоутвердження, самодостатності та самореалізації в дорослому житті; - розвивати риси, що стосуються збереження і зміцнення здоров’я, через діяльність з оздоровлення умов життя – праці, відпочинку, побуту; - формувати і розвивати фізично, психічно, соціально і морально здорову особистість зі стійкими переконаннями та системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя; - залучати до співпраці з питань здорового способу життя працівників соціально-психологічної служби, медичних працівників, працівників правоохоронних органів, громадських організацій та батьків. - виховувати свідоме ставлення ліцеїстів до власного здоров’я та здоров’я інших людей. Програма складається з п’яти розділів: 1. «Здоров’я у твоїх руках»; 2. «Раціональне харчування – запорука здоров’я і довголіття»; 3. «Я – учасник дорожнього руху»; 4. «Земля – наш спільний дім»; 5. «У твоїм слові твоя душа». Методи та форми роботи:
Очікувані результати:
Етапи реалізації програми Розділ І. Здоров’я у твоїх руках Люди не народжуються, а стають тими, хто вони є. К. Гельвецій Завдання: - формувати в ліцеїстів потребу у здоровому способі життя; - розвивати навички зміцнення та збереження здоров’я; - сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтацій на здоровий спосіб життя; - виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих. Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ Всеукраїнський урок здоров’я «В здоровому тілі – здоровий дух» Орієнтовний зміст: основні ознаки здорового організму, залежність здоров’я від стилю й способу життя. Бесіда «Спокус безліч, а здоров’я одне» Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок та відмова від них, вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка. Тренінгове заняття: «Дороги, які ми обираємо. Твій вибір, твоя відповідальність» Орієнтовний зміст: вплив алкоголю на організм людини; наслідки зловживання алкоголем; алкоголь: фактори ризику, переваги утримання від алкоголю. Тренінгове заняття «Твоє здоров’я – твій вибір» Орієнтовний зміст: сутність поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя»; довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; вплив наркотиків на організм людини; наркотична залежність. Диспут: «СНІД – не залишайся байдужим» Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з шляхами поширення та наслідками ВІЛ – інфікування та захворюванням на СНІД; відмінність між СНІДом та ВІЛ – інфекцією. Усний журнал: «Зроби свій вибір на користь здоров’я» Орієнтовний зміст: фактори, що впливають на здоров’я; бачення та усвідомлення ліцеїстами власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя. Усний журнал «Здоров’я у твоїх руках» Орієнтовний зміст: профілактика шкідливих звичок та відмова від них, вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка; вислови видатних людей про життя і здоров’я; конкурс малюнків «Я і моє здоров’я». Рольова гра «Ми за здоровий спосіб життя» Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя»; інформаційні повідомлення про загрозу здоров’ю через шкідливі звички. Перегляд відеофільму «Куріння – це має знати кожен» Орієнтовний зміст: негативний вплив тютюнового диму на організм людини, паління: активне і пасивне, страшні хвороби людства спричинені згубною звичкою. Засідання творчої групи вихователів:
Орієнтовний зміст: значення здорового способу життя, складові життєвого самовизначення.
Орієнтовний зміст: визначення складових формування здорового способу життя дитини в сім’ї.
Орієнтовний зміст: вплив тютюнового диму та слабоалкогольних напоїв на організм підлітка.
Орієнтовний зміст: стан здоров’я дітей в Україні, складові здорового способу життя, формування в учнів позитивної мотивації на здоровий спосіб життя. Батьківські збори «Уміння виховувати здорову дитину – це талант» Орієнтовний зміст: шкідливі звички та їх вплив на здоров’я і долю людини. Тренінгове заняття для батьків «Здоровий спосіб життя сім’ї як запорука успішного формування здорового молодого покоління» Орієнтовний зміст: спосіб життя людини та її здоров’я. Круглий стіл для батьків «Підліток і шкідливі звички» Орієнтовний зміст: вплив шкідливих звичок на емоційний стан дитини. Анкета для ліцеїстів «Палити чи не палити?» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних Анкета для ліцеїстів «Наркотична небезпека» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Анкета для батьків «Виявлення наявності шкідливих звичок у батьків і ліцеїстів та ставлення до цих звичок» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Анкета для батьків «Підліток та алкоголь» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Випуск тематичної газети «Не піддаватися шкідливій звичці!» Орієнтовний зміст: шкідливі звички та їх вплив на здоров’я і долю людини. Випуск тематичної газети «Зупинимо СНІД разом!» Орієнтовний зміст: інформаційні новини, статистичні дані. Випуск тематичної газети «Вся правда про слабоалкольні напої» Орієнтовний зміст: інформаційні новини, міфи та факти про слабоалкогольні напої. Випуск тематичної газети «Яскраві барви здоров’я» Орієнтовний зміст: основні складові здоров’я Фестиваль соціальної реклами Орієнтовний зміст: створення та мультимедійна презентація соціальної реклами. Розділ ІІ. Раціональне харчування – запорука здоров’я і довголіття Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити. Сократ Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ Година спілкування «Українські народні традиції, обряди та здоров’я людини» Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України. Тренінгове заняття «Харчування – наскільки це важливо? Основні закони раціонального харчування» Орієнтовний зміст:значення їжі для організму людини, основні закони раціонального харчування. Прес-конференція «Раціональне харчування – запорука здоров’я і довголіття» Орієнтовний зміст: закони і правила раціонального харчування, піраміда раціонального харчування. Година спілкування «Вітаміни наші друзі» Орієнтовний зміст: поняття про вітаміни та їх вміст у продуктах харчування, вплив вітамінів на організм людини. Свято чаю Орієнтовний зміст: історія виникнення та визначення сортів чаю. Засідання творчої групи вихователів:
Орієнтовний зміст: принципи і закони раціонального харчування, особливості системи здорового харчування, «золоті правила» системи природного харчування.
Орієнтовний зміст: модель побудови здорового харчового раціону. Круглий стіл для батьків «Здорове харчування - запорука довголіття» Орієнтовний зміст: здорове харчування і здоров’я, значення їжі для організму людини. Лекція для батьків «Спільна робота сім’ї і ліцею-інтернату з формування здорового способу життя» Орієнтовний зміст: значення жирів, білків, вуглеводів в організмі людини. Перегляд відеофільму «Вода – основа життя» Орієнтовний зміст: вода і здоров’я людини, значення води в житті людини, санітарні вимоги до питної води. Випуск стінної газети « Здорова та корисна їжа» Орієнтовний зміст: випуск газети. Анкетування для ліцеїстів «Харчування очима ліцеїстів» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Анкетування для ліцеїстів «Улюблені страви моєї родини» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Анкетування для батьків «Здорова їжа – здорова сім’я» Орієнтовний зміст: проведення анкети, результати даних. Розділ ІІІ. Я – учасник дорожнього руху Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати. Авіцена Завдання: - формувати знання, уміння, навички користування правилами дорожнього руху; - виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, культуру поведінки учасників дорожнього руху. Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ Година спілкування: «Ти – учасник дорожнього руху» Орієнтовний зміст: правила безпеки для велосипедистів; правила поведінки на зупинках громадського транспорту; правила посадки та висадки пасажирів; правила поведінки в салоні громадського транспорту. Бесіда – інструктаж: «Правила поведінки ліцеїстів на залізничному транспорті» Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки на залізничному транспорті. Бесіда: «Безпека руху пішоходів» Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки пішоходів на дорозі, статистичні дані, мультимедійна презентація. Круглий стіл для батьків: "Діти та їх безпека на дорогах» Орієнтовний зміст: правила безпечної поведінки пішоходів на дорозі, статистичні дані, мультимедійна презентація. Театралізований захід: «Будь уважний на дорозі». Орієнтовний зміст: мультимедійна презентація, кросворд, інсценування заходу. Випуск тематичної газети «Я – учасник дорожнього руху» Орієнтовний зміст: випуск газети. Розділ ІV. Земля – наш спільний дім Любіть, шануйте, бережіть природу – вічне джерело нашого життя і нашої твердості. М. Рильський Завдання: - формувати навички екологічного самовиховання та усвідомлення себе частиною природи; - залучати ліцеїстів до активної екологічної діяльності; - виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища. Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ Усний журнал «Екологічна культура людини» Орієнтовний зміст: поняття «екологія»; актуальність збереження природи; взаємозв’язок людини і природи; глобальні зміни кліматичних умов; перегляд елементів відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища. Екологічний брейн-ринг «Світ неповторний та чудесний» Орієнтовний зміст: об’єднання в команди; обрання журі; запитання творчого та проблемного характеру з екології. Година спілкування «Гармонія взаємин людини з природою» Орієнтовний зміст: багатство природи України; цілющі властивості рослин; історичний зв’язок з природою; захоплення людини красою природи рідного краю; випуск стінних газет з екологічного виховання. Виступ агітбригади «Молодь за чисте довкілля» Орієнтовний зміст: поняття «довкілля»; інформаційне повідомлення про вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища. Прес-конференція «Земля – наш спільний дім» Орієнтовний зміст: планування; добір матеріалу; заслуховування повідомлень; представлення проектів «Нерозривний зв’язок гармонії людини з природою»; природа - світ прекрасного; бережливе ставлення до природи. Бесіда: «Біль і крик душі під знаком Чорнобиля» Орієнтовний зміст: ознайомити ліцеїстів з однією із трагічних сторінок України; наслідки трагедії; ознайомити з заходами, які приймає уряд України з метою запобігання подібного лиха. Анкетування для ліцеїстів «Я і довкілля» Орієнтовний зміст: питання екологічного змісту. Конкурс віршів, плакатів «Ми у відповіді за майбутнє» Орієнтовний зміст: вплив людини на стан природного середовища, місце людини в природі. Акція «Допоможи птахам взимку» Орієнтовний зміст: виготовлення годівничок. Розділ V. У твоєму слові твоя душа Те, що є навколо нас, ніщо у порівняні з тим, що всередині нас… Ральф Уалдо Емерсон Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ Тренінгове заняття «Вчимося толерантності» Орієнтовний зміст: поняття «толерантність», розв’язування ситуацій з даної теми, робота в групах. Година спілкування «У пошуках спільної мови» Орієнтовний зміст: взаємини між людьми, етичні норми поведінки, робота з прислів’ями. Вікторина «Найкращий знавець етикету» Орієнтовний зміст: правила проведення вікторини, запитання вікторини, підведення підсумків. Засідання творчої групи вихователів:
Орієнтовний зміст: компоненти культури поведінки, обговорення провідних мотивів поведінки підлітка, визначення шляхів формування морально – етичної поведінки підлітка.
Орієнтовний зміст: прочини девіантної поведінки підлітка, роль сім’ї у вихованні навичок і звичок культурної поведінки. Конкурс «Сервіровка столу» Орієнтовний зміст: основні правила та вимоги сервіровки столу, правила проведення конкурсу, визначення переможців. Рольова гра «Етикет і ми» Орієнтовний зміст: основні етичні вимоги в поведінці й спілкуванні з людьми, навички культурної поведінки. Круглий стіл для батьків «Батьки і діти – неоголошена війна» Орієнтовний зміст: проблеми стосунків батьків і дітей, розв’язування тематичних ситуацій. Бесіда для батьків «Культура спілкування в сім’ї» Орієнтовний зміст: головні особливості спілкування в сім’ї, якості особистості культури спілкування. Тренінгове заняття для батьків «Культура відносин – важливий фактор успішного родинного виховання» Орієнтовний зміст: правила спілкування з підлітками, стилі спілкування. Тестування ліцеїстів «Чи дратівлива ти людина?» Орієнтовний зміст: проведення тесту, результати даних. Тестування ліцеїстів «Чи вмію я бути толерантним?» Орієнтовний зміст: проведення тесту, результати даних. Ключові поняття Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, обов’язкові учасники обміну речовин. Віл – інфекція – захворювання, яке викликало ВІЛ. При ній повільно руйнується імунна (захисна) система людини. У перебігу інфікування виділяють кілька стадій. СНІД – остання стадія розвитку ВІЛ – інфекції в організмі людини, яка призводить до неминучого смертельного результату. Екологія – наука про взаємодію природних компонентів. Етикет – узагальнені або конкретні моделі певних дій. що мають виражати повагу і доброзичливість до людини, турботу про неї. Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя. Культура спілкування - це частка загальної моральної культури особистості. Наркотики – група речовин різної природи (рослинного походження або синтетичні), зловживання якими призводить до розвитку наркоманії. Пасивне куріння – особа сама не курить, але знаходиться серед тих, хто курить і вдихає повітря, насичене тютюновим димом. Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих ідей та людей. Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я. Література
|
Інтегрований курс “Основи здоров’я” передбачає формування мотивації... Мета інтегрованого курсу: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу... |
Інтегрований курс “Основи здоров’я” передбачає формування мотивації... Мета інтегрованого курсу: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу... |
РОЗДІЛ І Теоретичне обґрунтування проблеми формування здорового способу життя РОЗДІЛ ІІ Організація профілактичної роботи соціально-психологічних служб навчальних закладів з питань формування здорового способу... |
Панорама досвіду Формування культури здоров’я та навичок здорового способу життя на уроках “Основи здоров’я» та «Безпека життєдіяльності” |
Експрес-гра «Екологічна стежка» Мета: виховання екологічної культури учнів, пропаганда бережного ставлення до навколишнього середовища, формування навичок здорового... |
«Концепція виховання в учнів навичок здорового способу життя та робота... Для прогресивного розвитку суспільства в усіх його напрямках. Тому найголовнішим завданням сучасного життя, яке постійно зазнає впливу... |
Формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на уроках основ здоров'я Воно не повинно зводитися до інформування учнів з питань збереження здоров`я, а має передбачати формування стійкої мотивації щодо... |
Анкета№1 «Здоровий спосіб життя» М. Рокича. Анкетованому пропонується список з 15 термінальних цінностей, які необхідно проранжувати відповідно до їх значимості для... |
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... України, з метою формування у дітей та учнівської молоді навичок здорового способу життя, активізації фізкультурно-оздоровчої та... |
Про проведення Всеукраїнської Юнацької Баскетбольної Ліги (ВЮБЛ) Формування здорового способу життя та залучення молоді до регулярних занять фізичної культури й спортом |