|
Скачати 286.29 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ЕТИКА: ДУХОВНІ ЗАСАДИРекомендованоКомісією із суспільствознавчих дисциплін (секція „Етика”)Науково-методичної Ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України Протокол № 2 від 11 квітня 2007 Авторський колектив: Хайруліна В.М. - член-кореспондент АПН України, кандидат педагогічних наук, заслужений працівник освіти України, директор Українського колежу ім. В.О.Сухомлинського. Євсюкова Л.С., Крисальна Л.О. - вчителі етики колежу. Науковий консультант: Сухомлинська Ольга Василівна – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член АПН України, академік-секретар відділення теорії і історії педагогіки. м. КиївВ епоху спорту і синтетикилюдей велика ряснота. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста. Ліна КостенкоКультура, в якій деградують засади етики, приречена на занепад. Альберт Швейцер ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКАКурс “Етика: духовні засади”, впроваджений у 1-11 класах Українського колежу ім. В. О. Сухомлинського з 1999 року, є базовою складовою навчально-виховного процесу і водночас – окремим навчальним предметом у відповідності з сучасним осмисленням концептуальних засад вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування. Від створення високодуховного середовища у школі – до створення високодуховного середовища у державі – така ідейно-змістовна спрямованість обраного курсу формувала і продовжує створювати багаторівневі системи ціннісних орієнтацій особистості учня. Багаторівневість визначається сприйняттям та усвідомленням духовних цінностей, сформованих духовністю світською та духовністю релігійною, їхньою аксіологічною значущістю у процесі становлення особистості, її особистісного вибору. Тому не просте ознайомлення з загальнолюдськими цінностями, а глибинне осягнення гранично нероз’єднаних духовних цінностей є основною метою курсу „Етика: духовні засади”, що сприяє становленню особистості учня на основі вивчення та розвитку етично-філософської, мистецької, морально-правової, інших культурних традицій, серед яких визначальною є традиція морально-етичного виховання. Випереджальний духовно-моральний розвиток особистості утверджується не як своєрідна „профілактика” певних негативних проявів мислення чи поведінки учнів, а, насамперед, як спосіб усвідомлення та утвердження власним життям найвищої Істини – людина вінець творіння з власною душею і розумом, має волю і свободу вибору, внутрішній голос совісті. Враховуючи сучасні суперечливі тенденції розвитку української держави, людства в цілому (невпинна, системна диференціація суспільства, що протиставляє одне одному громадян однієї країни, але різних соціальних груп, міжконфесійні протистояння, прискорення динаміки розвитку загальноцивілізаційних процесів, включаючи глобальну екологічну кризу, загрозу міжнародних, політичних, економічних, воєнних конфліктів), дефіцит моралі не слід пов’язувати лише з сучасним станом розвитку суспільства. Утвердження моральних норм, їхнє „визрівання” у неповторному культурному лоні кожного народу – проблема не менш глобальна, аніж вищезгадані. А тому духовність розглядається не як сума культурних надбань музейного типу, отриманих „на збереження” від попередніх поколінь, а як живе, одухотворене виявлення різноманітних особистісних прагнень людини, що виходять далеко за межі психологічно означеної „душевної” сфери або ж раціонально осмислених моральних норм. Саме духовність допомагає кожній людині віднайти унікальний сенс життя, ще раз утвердити її неповторність. Таке розуміння духовності визначає стратегічні напрями виховання підростаючого покоління в умовах становлення сучасного демократичного суспільства, сприяє формуванню свідомої, вільної особистості, здатної взяти відповідальність не лише за власне майбутнє, а й своєї країни, саме у такий спосіб реалізувати свої творчі і особистісні здібності. Основною метою курсу є:
Обрана мета передбачає розв’язання ряду завдань, основними з яких є:
Теоретичною основою курсу є духовні першоджерела, ідеї сучасної філософії моралі, педагогічної аксіології про морально-етичні цінності, категорії, поняття, відношення, спрямовані на духовно-моральні якості особистості: добро, любов, милосердя, мужність, терпіння, вірність, надійність, відданість ... Автори опирались на міжнародні, європейські та українські правові документи про статус світської та релігійної освіти, на принципи, закладені у таких міжнародних документах: «Загальна Декларація прав людини» (1948), «Міжнародний пакт про громадянські та політичні права» (1966), «Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права» (1966), «Декларація про ліквідацію всіх форм нетерпимості і дискримінації на основі релігії чи переконань» (1981), «Конвенція про права дитини» (1991). У змістовній частині курсу враховані також стратегічні загальнонаціональні пріоритети, правові та організаційні засади функціонування і розвитку системи освіти, представлені у «Конституції України», Законі України «Про свободу совісті та релігійні організації» (1991), Законі України «Про освіту» (1991), Законі України «Про загальну середню освіту» (1999), Законі України «Про охорону дитинства» (2001), Національній програмі виховання дітей та учнівської молоді в Україні (2004). „Концептуальні засади вивчення предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах” (курси „Етика”, „Основи християнської етики”, „Основи релігійної етики”, „Етика: духовні засади”), ухвалені рішенням колегії Міністерства освіти і науки України 29.06.2006 р. (протокол №8/1-2), де проголошена державна орієнтація на виховання в українській школі „різнобічно й гармонійно розвинених особистостей з патріотичною громадянською позицією, широким духовно-моральним світоглядом, підготовлених до активного, творчого життя, самореалізації та виконання обов’язків громадянина”. Результати експериментальної роботи Українського колежу імені В.О.Сухомлинського підтверджені апробацією у навчальних закладах Вінницької, Кіровоградської, Житомирської, Полтавської, Сумської, Донецької, Дніпропетровської областей, що свідчить про поступове формування мережі навчальних закладів, об’єднаних спільною метою та завданнями, адекватними сучасному рівню духовного світосприйняття. Принципи викладання курсу:
Методика передбачає у спілкуванні на засадах довіри такі форми занять: урок-казка, урок-виховання почуттів, урок роздумів, урок-спостереження, урок пошуків, урок милування і дивування, урок-бесіда, урок софійності, урок-диспут, урок-екскурсія, урок-лекція, урок-подорож, семінари, конференції та ін., що формують стійкий інтерес у пошуку істини, сприяють глибокому осмисленню явищ і подій сучасного життя у створеному просторі любові. Програма побудована за лінійно-концентричним принципом, де надзвичайно актуальним і сьогодні залишається, утверджуваний Сухомлинським В.О., розвивальний принцип як один із визначальних критеріїв самопізнання, самооцінки й самовиховання, що сприяє гармонійному єднанню інтелектуальної та чуттєвої сфер особистості учня і включає такі складові:
Очікувані результати та оцінювання В сучасних умовах реалізації концепції безперервної, компетентнісно спрямованої освіти, переосмислення ціннісних систем, формування різноманітних інноваційних технологій, що спрямовані на оволодіння учнями таких компетенцій, як здатність критично мислити, аналізувати інформацію та вміло її застосовувати, приймати нестандартні рішення, гідно презентувати себе на ринку праці тощо. Вивчення курсу передбачає:
Вважаємо за доцільне при оцінюванні навчальної діяльності учнів користуватися заліковою системою. Реалізація програми “Етика: духовні засади”, розробленої авторським колективом учителів Українського колежу ім. В.О. Сухомлинського, створює відповідні умови зростання духовного потенціалу особистості. |
(грец oikos оселя, середовище і logos слово, вчення) галузь міждисциплінарних... Екоетика як універсальна етика людської життєдіяльності і засада екологічної культури |
2. Етику почали розглядати як науку що вивчає мораль Метою етики Емпірична, або описова етика. Нормативна етика як зведення вимог, теорія морального виховання, або педагогічна етика, Професійна... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення занять з особовим складом СДПЧ-1 по... ТЕМА Етика,як вчення про мораль. Категорії етики. Службова етика та культура поведінки працівників МНС |
Про вивчення курсів духовно-морального спрямування у 2008-2009 навчальному році України надає батькам право вибору вивчення дітьми курсів духовно-морального спрямування. Серед них: „Етика”, “Християнська етика”,... |
Навчально-методичний посібник Рекомендовано Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист №1/11-186 від 20 січня 2004 р.) |
ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ Читаючи твори світової літератури,... Як ви вважаєте, чи відображено духовні й моральні цінності в літературі, яку ви вивчали? Свою думку обґрунтуйте прикладами |
Конспекти до курсу «Професійна етика» Тема Професійна етика як навчальна... Тема Професійна етика як навчальна дисципліна і як засіб регулювання професійної діяльності |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... України викладатиметься навчальний предмет «Етика», що спрямований на формування моральних цінностей і орієнтирів особистості, моральної... |
Християнська етика” і “Етика” у школі: pro i contra Андрій Васьків, кандидат історичних наук, доцент філософського факультету Львівського національного університету імені Івана Франка,... |
Духовні заповіти Матері Терези |