Черкаський обласний інститут післядипломної
освіти педагогічних працівників
м. Черкаси
«Погоджено»
Заст. директора ОІПОПП
_____________ Р.М. Дзюбак
«____» ___________ 2007 р.
|
|
«Затверджено»
Директор ОІПОПП
_____________ Н.М. Чепурна
«____» ___________ 2007 р.
|
Факультатив. Інтерпретація художнього тексту.
Дата
|
Назва теми
|
Л
|
С
|
П
|
Прізвище та посада лектора
|
|
Культурологічні основи вивчення літератури
|
|
|
2
|
|
|
Діалог культур і діалог в культурі на уроках літератури. Діалог та полілог.
|
|
|
2
|
|
|
Педагогічна технологія вивчення літературного тексту як культури.
|
|
|
2
|
|
|
Інтеграція мистецтв на уроках літератури.
|
|
|
2
|
|
|
Література і музика.
|
|
|
2
|
|
|
Література і скульптура та живопис.
|
|
|
2
|
|
|
Література і архітектура. Хронотоп садиби.
|
|
|
2
|
|
|
Література і архітектура. Хронотоп міста.
|
|
|
2
|
|
|
Виховання людини культури і завдання освіти.
|
|
|
2
|
|
|
Всього
|
|
|
18
|
|
Методист ______________ В.А. Юрчак
Культурологічні основи вивчення літератури
План:
Завдання, мета та зміст культурологічної школи.
Нові концептуальні підходи до освіти.
Головна ідея реформування школи – гуманізація освіти.
Визначення поняття культури та її класифікація.
Різноманітність концепцій розуміння культури.
Мистецтво як самосвідомість культури.
Література:
Бахтін М., Естетика словесної творчості – М., 1979
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два
философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.29
Вернадський В.І., Біосфера і ноосфера – М., 1989
Доманский В.А. Литература и культура:культурологический
подход к изучению словесности в школе. Учебное
пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Жданов Ю.О., Сутність культури – Ростов, 1979
Діалог культур і діалог в культурі на уроках літератури.
Діалог та полілог
План:
Новий культурний смисл філософії. (Бахтінська теорія тексту).
Синхронний і діахронний час життя твору.
Літературний текст як відображення літературної свідомості.
Читач як суб’єкт культури.
Моделі культури на уроці літератури.
Історико-культурний підхід в шкільних літературних курсах.
Література:
Бахтін М., Естетика словесної творчості – М., 1979
Библер В.С., Школа діалогу культур – Кемерово, 1992
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два
философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.29
Тюпа В.У., Онтологія комунікацій – Новосибірськ, 1998
Доманский В.А. Литература и культура:культурологический
подход к изучению словесности в школе. Учебное
пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Педагогічна технологія вивчення літературного тексту
як тексту культури
План:
Поняття про педагогічну технологію.
Етапи, фази комунікації.
Три рівні співтворчості: увага, співучасть, відкриття.
Дві сторони читацької діяльності.
Технологічна схема вивчення художнього тексту.
Література:
Библер В.С., Школа діалогу культур – Кемерово, 1992
Доманский В.А. Литература и культура: культурологический
подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.:
Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Прозоров В.В., Про читацьку направленість художнього твору, –
Калінін, 1982
Інтеграція мистецтв на уроках літератури
План:
Інтеграція. Загальне поняття.
Наукові основи інтеграції.
Філософська основа інтеграції і її технологічні механізми.
Типи, види і рівні педагогічної інтеграції.
Типи інтегративних зв’язків на уроках літератури.
Література:
Андреєв Л.Г., Імпресіонізм –М., 1980
Астаф’єв Б.В., Російська музика, XIX і початок ХХ ст. – Л., 1968
Корецька І.В., Імпресіонізм в поезії і естетиці символізму. – М., 1975
Література і музика
План:
Зовнішня і внутрішня текстова наочність.
Зв’язок літератури і музики.
Про музичність композиції художніх текстів.
Транспонування мистецтв.
Музика в житті письменника.
Внутрішньо текстовий зв’язок літератури і музики.
Створення музичного обличчя епохи.
Співставлення літературного і музичного творів.
Література:
Берковський Н.Я., Романтизм в Німеччині, – Л., 1973
Алєксєєв М.П., Тургенєв і музика, – К, 1918
Аристотель, Поетика, – М., 1983
Колокольцев Є.М., Мистецтво на уроках літератури, – К, 1991
Література і скульптура та живопис
План:
Скульптура в історії культури.
Прийоми звертання до скульптури на уроках літератури.
Скульптура як семантичні знаки парків і міста.
Співдружність словесного і художнього мистецтв.
Внутрішній зв’язок літератури і живопису.
Способи роботи із словесними пластичними образами.
Діалог літературного тексту та живописного твору.
«Живописність» стилю письменника.
Література:
Альфонсов В.І., Слова і фарби, – Л., 1966
Белінський В.Г., Твори, – М., 1982
Дмитрієва Н., Изображение и слово, – М., 1962
Література і архітектура. Хронотоп садиби.
План:
Садибна повість і її культурний простір.
Планування російської садиби.
Дві функції російської садиби.
Сади різних типів і їх культурно-семантичні знаки.
Література:
Лихачов Д.С., Поезія садів, – СПб, 1991
Каждан Т.П., Художній світ російської садиби, – М., 1997
Література і архітектура. Хронотоп міста.
План:
Хронотоп Москви.
Хронотоп провінційного міста.
Хронотоп Петербурга.
Література:
Анциферов Н.П., Душа Петербурга, – Л., 1991
Гладичев В.А., Поетика міського середовища, – М., 1986
Доманский В.А.Литература и культура: культурологический
подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. -
Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Топоров В.Н., Міф, – М., 1995
Чуковський К.І., Ленінград, – Л, 1942
Бахтін М., Естетика словесної творчості – М., 1979
Библер В.С., Школа діалогу культур – Кемерово, 1992
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два
философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.29
Виховання людини культури і завдання освіти.
План:
Мета і завдання культурологічної школи.
Нові концептуальні підходи до освіти.
Сутність гуманітарного мислення.
Література:
Моль А., Соціодинаміка культури, – М., 1973
Паханов Н.Н., Філософія освіти, – М., 1992
Смирнов С.А., Майстерня педагога гуманітарія, – Новосибірськ, 1995
Сучасний урок зарубіжної літератури: зміст, структура, навчально-методичне забезпечення.
План:
Основні вимоги до сучасного уроку: загальнодидактичні, психологічні, етичні, організаційні, гігієнічні.
Особливості сучасного уроку, структурний та систематичний аналіз уроку.
Навчально-методичне забезпечення уроків зарубіжної літератури.
Література:
Енциклопедія сучасного вчителя. Сучасний урок: міф чи реальність? М., 2002, 128-211с.
Завуч іде на урок. Завуч №32 (146), листопад 2002 р. За матеріалами інтернет-видань.
Психология и педагогика. Учебное пособие /Под редакцией А.А. Бодалёва, В.И. Жукова, С.Г. Сластёнина. М.: Из-во Инст. Психотерапии, 2002, 585с.
Перелік підручників із зарубіжної літератури. Освіта України №60-61 10.07.2004р.
Мета, зміст та форми сучасної літературної освіти школярів. Специфіка викладання зарубіжної літератури в школах на різних етапах навчання.
План:
Особливості викладання зарубіжної літератури в школі на даному етапі.
Педагогічна адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі.
Культурологічні основи вивчення зарубіжної літератури.
Інтеграція мистецтв на уроках літератури.
Література:
Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької Львів, 1966р.
Буслаев Ф.И. Преподование отечественного языка. Учебное пособие для студентов пед. институтов по спец. “Руский язык и литература” - М.: Просвещение, 1992, -512с.
Голубков В.В., Методика преподавания литературы. - М.: Учпедгиз, 1962, -496с.
Державний стандарт базової повної середньої освіти. Характеристика освітніх галузей. 1. Освітня галузь “Мови і літератури” // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - №2, с.60-62
Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Лотман Ю.М. О русской литературе. - С.-Петербург: Искуство-СПБ, 1997. - 848с.
Квіт С. Основи герменевтики. - К., 2003.
Марануман В.Г. Этапы изучения художественного произведения в школе: Заключительные занятия // Лекции по методике преподавания литературы / Выпуск 1 – Л., 1975. - с.71-75
Методика преподавания литературы: Учебник для пед. вузов / О.Ю. Богданова, С.А. Леонов, В.Ф. Чертов / Под ред. О.Ю.Богдановой. - 2-е изд., стерю – М., 2002
Мірошніченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. - К.:Ленвіт, 2000. - с.
Школи літературознавства, методика аналізу
та інтерпретації тексту
План:
Теоретичні і методичні передумови літературного аналізу.
Структура художнього твору та її аналіз.
Цілісний перегляд художнього твору. Осягання (розуміння) змісту. Інтерпретація.
Види допоміжного аналізу твору.
Література:
Бахтин М.М. Этика словесного творчества. - М., 1979, с.285
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.291
Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Элсанек А.Я. Основы литературоведения. Анализ художественного произведения: Практикум / А.Я. Элсанек. - 2-е изд. - М.: Флинта: Наука, 2004. - 216с.
Есин А.Б. Принципы и приёмы анализа литературного произведения: Учебное пособие. - 6-е изд. - М.:Флинта: Наука, 2004. - 248с.
Магомедова Д.М. Филологический анализ лирического стихотворения: Учебное пособие для студентов филологичного факультета высших учебных заведений. - М.: Издательский центр “Академия”, 2004. - 192с.
Мірошніченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. - К.:Ленвіт, 2000. - с.
Планування шкільного курсу зарубіжної літератури.
План:
Аналіз чинних програм із зарубіжної літератури.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
Календарно-тематичне та поурочне планування із зарубіжної літератури.
Система домашніх завдань курсу зарубіжної літератури.
Література:
Баліна К.Н. Зарубіжна література. Тематичне оцінювання. 5 клас. Зошит. - К.: Грамота, 2005. - 104с.
Бахтин М.М. Эстетика художественного творчества. - М., 1979
Бітківська Г.В. та ін. Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробка уроків. 5 клас 12-річної школи. - К.: Грамота, 2005. - 344с.
Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
Державний стандарт базової повної середньої освіти. Характеристика освітніх галузей. 1. Освітня галузь “Мови і літератури” // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - №2, с.60-62
Есин А.Б. Принципы и приёмы анализа литературного произведения: Учебное пособие. - 6-е изд. - М.:Флинта: Наука, 2004. - 248с.
Киреева Н.В. Постмодернизм в зарубежной литературе: Учебный комплекс для студентов-филологов – М.:Флинта:Наука, 2004. - 216с.
Ковбасенко Ю.І., Бітківська Г.В. Планування уроків зарубіжної літератури у п'ятому класі 12-річної школи: Методичні рекомендації. Календарне планування. - К.: Грамота, 2005. - 32с.
Мещерякова М.И. Литература в таблицах и схемах. - 4-е изд. - М.:Айрис-прасс, 2004. - 224с. - (Домашний репетитор)
Элсанек А.Я. Основы литературоведения. Анализ художественного произведения: Практикум / А.Я. Элсанек. - 2-е изд. - М.: Флинта: Наука, 2004. - 216с.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів “Зарубіжна література” 5-12 класи / Укладачі: Д.С. Наливайко – член-кореспондент НАН України, доктор філологічних наук (науковий редактор); Ю.І. Ковбасанко, кандидат філологічних наук (керівник авторського колективу); К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська – вчителі-методисти.
Чинні програми із зарубіжної літератури 2001 і 2003 років.
Пропедевтичні та систематичні елементи в темах шкільного курсу зарубіжної літератури: аналіз художнього твору. Види коментарів.
План:
Пропедевтичні елементи в етапах шкільного курсу:
короткі відомості з біографії письменників;
історико-географічний курс;
вивчення окремого твору;
ознайомлення з літературними термінами.
Систематичні елементи в етапах шкільного курсу:
ознайомлення з епохою, в якій жив і творив письменник;
вивчення життєвого та творчого шляху письменника:
біографія;
художній опис письменника;
короткий огляд творів, які не вивчаються текстуально;
вивчення творів, рекомендованих програмою.
Аналіз художнього твору:
зміст та форма літературного твору;
тематика твору та його аналіз;
аналіз проблематики;
ідейний світ;
зображений світ;
художня мова;
аналіз композиції;
аналіз твору в аспекті рода та жанру;
вивчення контексту.
Література:
Введение в литературоведение / под ред. Т.Н.Поснялова, М. 1988
Добин С.С. Искусство детали: Наблюдения и анализа
Страхов И.В. Психологический анализ в литературном творчестве. – Саратов, 1973
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. – М., 1975
Поспелов Т.Н. Проблемы литературного стиля. – М., 1970
Есин А.Б. Причины и приёмы анализа литературного процветания. – М., 2004
Культурологічні підходи до викладання зарубіжної літератури
План:
Виховання культури усного та писемного мовлення учнів.
Культура сприйняття творів класичного і сучасного мистецтва (різні жанри)
Повага до національного колориту кожної із країн.
Культура міжособистісних стосунків у процесі виконання інтенсивних вправ.
Література:
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. - М., 1979.
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два философских введения в ХХІ век. - М., 1991
Библер В.С. Школа диалога культур. Основы програмы. - Кемерово, 1992
Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изученю словесности в школе. - М., 2002
Кривцун О.А. Психология творчества // Психолог. журнал. 1990. Т.11. №5
Тачев Т.Д. Национальные образы мира. Космо-Психо-Логос. - М., 1995
Швейцер А. Культура и этика. - М., 1973
Фонові знання із зарубіжної літератури. Література і образотворче мистецтво.
План:
Роль музики при вивченні літератури.
Література і образотворче мистецтво.
Зв'язок історії і зарубіжної літератури.
Географія і зарубіжна література.
Традиції і вірування народів.
Біографії письменників та епоха.
Література:
1.Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изученю словесности в школе. - М., 2002
2.Журнали “Великие художники”
3.Шкільна енциклопедія.
Стилі, напрямки, течії в літературі та мистецтві.
План:
Поняття про стиль і антистиль.
Історія стилів.
Епохи і стилі:
давній світ (еліністична культура);
античність (доричний стиль);
середні віки (романтичний стиль);
відродження (бароко).
Стилі, напрями, течії в літературі нового часу: рококо, ампір, класицизм, романтизм, модернізм, постмодернізм, мультикультуризм.
Література:
Великі художники. Частина 95 (фовізм)
Великі художники. Частина 97 (дадаїзм)
Великі художники. Частина 106 (сюрреалізм)
Великі художники. Частина 114 (експресіонізм)
Великі художники. Частина 116 (футуризм)
Великі художники. Частина 119 (поп-арт)
Мистецтво живопису на уроках зарубіжної літератури (Середньовіччя. Ренесанс. Просвітництво)
План:
Використання на уроках, присвячених вивченню біблійних переказів, творчості Антоніса Ван Дейка “Самсон і Даліла”
Доба Середньовіччя як етап розвитку світової культури. Християнські мотиви в творчості Рубенса, Ель Греко, Каррочі, Веласкеса.
Творчість Пуссена при вивченні міфів.
Загальні відомості про Відродження як добу європейської культури. Великі художники цієї доби.
“Мона Ліза” Леонардо да Вінчі при вивченні оповідання “Посмішка” Р. Бредбері.
Шедеври світового мистецтва при вивченні провідних концепцій Просвітництва (рококо в творчості Фрогонара).
Гете “Фауст” (творчість Фр. Сурбарана “Святая Маргарита”)
Література:
Великие художники. Часть 68
Великие художники. Часть 68, 64, 73
Великие художники. Часть 70
Великие художники. Часть 62
Великие художники. Часть 88
Великие художники. Часть 71
Стильове розмаїття живопису
План:
ХІХ ст.: від романтизму до імпресіонізму.
Найвидатніші символісти, імпресіоністи і романтики в живописі ХІХ ст.
ХХ ст. - століття авантюризму і революції в мистецтві.
Різномаїття стилів у творчості художників ХХ ст. (від модернізму до імпресіонізму і неоекспресіонізму)
Література:
Серія журналів “Великие художники”
Символізм.
Гюстав Моро ч.14
Камиль Моро ч.16
Романтизм.
Ежен Делакруа ч.17
Теодор Жерико ч.18
Уільям Тьорнер ч.21
Джон Констебл ч.20
Імпресіонізм.
Клод Моне ч.2
Ван Гог ч.1
Поль Гоген ч.3
Ренуар ч.4
Поль Сезан ч.7
Футуризм.
Сюрреалізм.
Сальвадор Далі
Каземир Малевич
Кубизм
Література та архітектура. Хронотоп садиби, міста.
План:
Напрямок і жанр в літературі та архітектурі.
Роль архітектури в художньому творі.
Головний архітектор Мікеланджело. Зображення в літературі сюжетів з елементами його творів
Література:
А.Я. Эсалнек Основы литературоведения. Практикум. - М.:Флинта: Наука, 2004
“Великие художники – 2004”. журнал, часть 36, Микеланджело
3. Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изученю словесности в школе. - М., 2002
Всесвітня література – художнє відображення життя різних народів до сьогодення. Світовий літературний процес. Творчі художні методи, літературні напрями, течії, школи, групи, жанри та стилі.
План:
1.Всесвітня література – художнє відображення життя різних народів до сьогодення:
Давня література – давній світ;
Античний світ – античний світ;
Середні віки – життя людей в епоху Середньовіччя;
Відродження – життя людей в епоху Відродження;
Новий час – життя людей, розпочинаючи з 1917 року.
2. Світовий літературний процес. Творчі художні методи літератури, напрями, течії, школи та стилі.
Літературні напрями Просвітництва.
Рококо, просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм.
Преромантизм, романтизм, класичний реалізм.
Натуралізм, імпресіонізм.
Модернізм: декаданс і авангардизм. Символізм, кубізм.
Постмодернізм.
Мультикультуризм.
Література:
Волков “Теорія літератури”. - М., 1995
Литература. Краткий справочник школьника. 5-11 клас. - М., 1997
Русская литература ХІХ-ХХ веков. Учебное пособие. Т.1,2. - М.,1998
Школьний словарь литературоведческих терминов. - М., 2002
Основы литературоведения. Анализ художественного произведения.
Європейська література. Основні етапи, естетичні пошуки, художні відкриття. Літературний процес ХХ ст.
План:
Літературний процес ХХ ст.
Напрями:
критичний реалізм;
реалізм;
соціалістичний реалізм.
Модерністська література.
Поетичні течії кінця ХІХ – поч. ХХ століття (символізм, акмеїзм, футуризм, імажинізм)
Імпресіонізм, сюрреалізм, театр абсурду (огляд)
Екзистенціалізм, дадаїзм, неоромантизм, авангардизм (огляд)
Естетичні пошуки поезії:
використання верлібра;
епатаж;
вірш римований і неримований;
вірш класичний і фольклорний;
білий вірш і гекзаметр;
порушення синтаксичних кордонів і норм;
повна жанрова свобода і новаторство.
Художні відкриття:
поєднання трагічного та іронічного;
фантастичні елементи і натуральні деталі;
ускладнена, затемнена символіка, що не піддається однозначному тлумаченню;
розширення меж психологізму, найвитонченіша деталізація душевних вражень;
ствердження ідеї невловимості й незбагненної сутності людської природи;
широке використання імпресіоністичної техніки.
Література:
Волощук Є. Зарубіжна література: Підручник для 11-го кл. загальноосвіт.навч.закл. – К.: Генеза, 2004. – 464с.: іл..
Зарубіжна література ХХ ст./ За ред. М.І.Борецького: Підручн. для 11 кл. середн. загальноосвіт.школи, ліцеїв, гімназій. – Львів: Світ, 2000. – 452 с.
Волощук Є. Зарубіжна література: Хрестоматія-посібник для 11 кл. загальноосвіт.навч.закл. – К.: Генеза, 2004. – 560с.: іл., сх..
|