Тема: Урок позакласного читання


Скачати 78.04 Kb.
НазваТема: Урок позакласного читання
Дата17.04.2013
Розмір78.04 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Тема: Урок позакласного читання

"Вечори на хуторі біля Диканьки" М.В. Гоголь
Мета: Розширити знання учнів про творчість М.В. Гоголя; про письменника, як особистість; викликати інтерес до національної культури. Вчити розуміти мову театру, розвивати творчі таланти, захоплюватись красою, виховувати любов і повагу до рідної землі, до свого народу.

Обладнання: Пісня “На калині мене мати колихала”, “Ой під калиною” (тріо Мареничів), репродукція картини “Козак - бандурист”, І. Гончар “Веснянки”, К.Трутковський “Весільний викуп”, М.Маловський “Троїсти музики” (із книги “Закувала зузуленька”). Анімація твору “Ніч перед Різдвом”, малюнки учнів до твору, фото. Вірші про Україну, пісня “Україно.”

Епіграф: “Я живу весь… в своєму народові і землі, які знаходяться нерозлучно зі мною… і ближче стають щохвилини душі моєї” (М.В. Гоголь).

Тип уроку: Урок – вистава.

Хід уроку

І. Тема й мета уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Клас прибраний в українському стилі: рушники, ікона, український одяг, мисник з посудом, піч, стіл, домоткані доріжки тощо.
Вступ. Слово учителя. Читання вірша:

Знов розквітла вишня біля хати,

Гудуть бджоли у квітках барвистих,

Пригадалося дитинство, рідна мати

І квітуча вишня в мріях золотистих

І душа квітує від краси земної,

Музика чарівна лине навесні,

Бо ніде немає все ж краси такої,

Як на українській рідній стороні.

(авторський вірш Іванової Л.С.)
Звучить мелодія пісні “Ой під калиною”, у виконанні тріо Мареничів.

Україна – тихі води й ясні зорі, зелені садки і білі хатки-писанки, лани золотої пшениці. Україна – це розкішний вінок із рути, барвінку, що над ним світять золоті зорі. Лише одне слово, і у нашій уяві постає волошкове поле, батьківська хата з любистком і м’ятою п’янкою та калиновим цвітом, гаї, де витьохкує соловейко. Яка незрівнянна краса, яке багатство барв, кольорів, відтінків і все це Україна! Гарно й любо спостерігати таку красу, наповнювати нею своє серце, переливати у творчість.

М.В. Гоголя на все життя вразила і зачарувала її чудова краса, щира співоча українська душа і окрасила любов’ю до рідної землі.
І читець-декламатор.

Задрімало озеро у тиші,

Пуп’янки латаття розцвіли,

Ніжно вітер осоку колише,

І розмову зорі завели.

Грає місяць в піжмурки з пітьмою,

Золоту доріжку проклада до ніг,

Гомонять листочки між собою

І зовуть на батьківський поріг,

Де чекає нас біленька хата,

Де сади, як марево, в цвіту,

І дитинства яблуня крислата

Йде до нас із чарівного сну.

(авторський вірш Іванової Л.С.)
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Учитель.

В грудні 1828 року із села Василівки Полтавської губерні виїхала кибитка і покотилась до Петербургу. В ній сиділи два юнаки, які горіли бажанням поскоріше побачити блискучу столицю. Особливо хвилювався один із них – світловолосий юнак з проникливим поглядом. Його звали Микола Гоголь, і йому було 19 років.

Син небагатого українського поміщика, що виріс в провінції і закінчив тільки що Ніжинську гімназію, їхав переповнений гордими надіями. Він мріяв про те, що буде корисним державі, рідній крайні, що саме тут, в столиці, відкриються широкі шляхи безкорисливого служіння людству.

Послухаймо самого М.В. Гоголя.

Рольова гра.

(Звучить пісня “На калині мене мати колихала”, входить учень – М.В. Гоголь)

Учень – М.В. Гоголь.

Я народився в с. Великі Сорочинці. Жив в с. Василівка. Навчався в Ніжині та Полтаві. Тут я проникався народним духом, виховувався на народних традиціях, звичаях, легендах, проявляв живий інтерес до літератури, до мистецтва слова та театру, життя та фольклору українців. Я був переповнений любов’ю, до людей, особливо цінував народні пісні, що відтворюють характер, ідеали, мрії народу. Пісня – “це наша народна історія, жива, яскрава, барвиста, насичена істиною і правдою життя, ” – так я писав в статті “О малоросійських піснях”. Вони надихнули мене на творчість. З любов’ю я писав про народ, з дитинства знайомого і любого мені рідного краю і служив йому.

Учитель.

Мрії М.В. Гоголя про подвиг збулись. Письменницький шлях став подвигом його життя.
Повідомлення учнів-літеретурознавців.

1 літературознавець.

О.С. Пушкін надихнув М.В. Гоголя на написання 2-х збірок оповідань “Вечори на хуторі…”, де відображено яскраво, живописно життя українського народу. Оповідання були породжені легкою, юнацькою фантазією, в них звучали веселі українські пісні, сіяли образи світлі, як майська ніч його Малоросії, радісні, як звучний сміх його Оксани, веселі, як вигадки парубків, як вічно весела юність, пронизані любов’ю до свого краю і зачаровані їхніми людьми, щирими, вірними, завзятими, які вміють веселитись, творити і співати свої милозвучні пісні, палко любити і захищати Батьківщину.

ІІ літературознавець.

М.В. Гоголь своїми “Вечорами…” відкрив зовсім новий, яскравий світ. Він майстерно змалював чудесну українську природу з її безкрайніми степами, пишними лісами, вільними водами величавого Дніпра. Живі, колоритні образи національного характеру яскраво виражені в героях та картинах народного побуту.

ІІІ літературознавець.

О.С. Пушкін, який мав величезний вплив на М.В. Гоголя, був захоплений твором. Ось як він сказав: “Сегодня прочел “Вечора…”. Они изумили меня. Вот настоящая весёлость, искренняя, непринужденная, без жеманства и чопорности. А местами такая поэзия”!
ІV. Актуалізація опорних знань.

Гра. Відгадування кросворду.

Учитель.

А зараз згадаємо твори з цієї прекрасної збірки, розгадавши кросворд.
1. РІЗ Д ВОМ

2. СОРОЧ И НСЬКИЙ

3. БАСАВРЮ К

4. ОКС А НА

5. ЗАЧАРОВА Н Е

6. МАЙС Ь КА

7. ВАРЕНИ К АМИ

8.ПОМСТ А
Питання

1. “Вечори поблизу Диканьки... або Ніч перед …”

2. Назва ярмарку

3. “Вечір напередодні І Купала або …”

4. Ім’я коханої Вакули.

5. “… місце”

6. Назва ночі в однойменному оповіданні

7. Чим пригощав Вакулу Пацюк

8. “Страшна …”

V. Формування нових знань і навичок.

Вчитель.

Особливе місце у збірці займає оповідання “Ніч перед Різдвом”, за яким створено фільми, мюзикл, ілюстрації відомих художників. А зараз ми ознайомимось з анімаційною роботою за мотивами даного твору.

(Перегляд фільму – анімації).

Вчитель.

І ось ми на порозі дива, про яке М.В. Гоголь говорив так:

“Театр – велика школа, глибоке її призначення, – писав М.В. Гоголь, – він цілому гурту, цілій тисячі народу за одним разом читає живий и корисний урок”.

(Або М. В. Гоголь “Чи любите ви театр” Виступ учня)

VІ. Застосування знань, умінь і навичок.

Театралізована-вистава.

Вчитель.

Тож тепер запрошуємо вас до його Величності – Театру, де поринемо у чарівний світ мистецтва, подивившись уривки із оповідання “Ніч перед Різдвом ”. (Перегляд уривків твору).

Ситуаційна вправа.

Вчитель.

Які ж враження ми можемо записати у нашу книгу відгуків?

Виступи учнів з враженнями.

Книга відгуків:

  1. Сьогодні я мала велике задоволення від уроку, я пізнала багато нового про творчість М.В. Гоголя, вражена грою наших артистів. Глибока шана письменнику за творчість і ура артистам за їх талант! Особливо – Оксани і Вакули (Малашевський і Пономаренко).

  2. Я дуже люблю М.В. Гоголя, особливо збірку “Миргород”, проте для себе відкрила своєрідну красу України очима М.В. Гоголя. Дуже сподобались малюнки учнів, особливо Мельник В.

  3. Спасибі М.В. Гоголю за твір “Вечори…” . скільки дивилась по телебаченню мюзикл. Але наші актори – молодці, а М.В. Гоголь – дійсно патріот своєї землі, закоханий у традиції і звичаї українців. А Чорт у виконанні Вольтмана Д. – це удача.

  4. Цей урок стане мені поштовхом для читання всієї збірки. Хочу більше дізнатись про звичаї українського народу, відкрити для себе інші сторінки гоголівського світу. А також справили незабутнє враження вірші нашої вчительки, виконані учнями декламаторами.

  5. Яка чудова барвиста мова! Особливо сподобалась дві куми у виконанні Руденко Т. та Кожухівської Ю., а найкраще вдалась роль Чайці Б., який грав Солоху. Напрочуд достовірно яскраво ним передано характер персонажу.



Вчитель.

Спасибі всім за гру, наш фотокореспондент підготує матеріал до стенду “Наші актори у виставі “Ніч перед Різдвом””.
VІІ. Робота з епіграфом

Вчитель.

Тож повернемось до епіграфу нашого уроку і дамо відповідь:

  1. Чи розкриває епіграф особливості творчості М.В. Гоголя?

  2. Яку ж основну думку виражено в епіграфі?


VІІІ. Висновок

Вчитель.

Вступаючи в нове тисячоліття ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро й красу, як цього нас вчить М.В. Гоголь.

Які ж правила допоможуть нам в цьому? Складемо Пам’ятку.

Пам’ятка:

Учень-декламатор.

Виткала доля квітів узори,

Пишні серпанки, рожевії сни,

Золотом вкрила осінні дороги,

Подарувала нам усміх весни.

Неба блакить і смарагдові трави,

Коси шовкові верби над ставком,

Спів солов’їний із ночі до рання,

Річечку-стрічку, що в’ється селом.

Разки намиста на вітах калини,

Мальви духмяні й любисток п’янкий,

Колос налитий, квітучі долини,

Дощик врожайний на ниві рясний.

Всім дорожити умій в цьому світі,

Чим наділила нас доля людська,

Мудрим хай стане для всіх заповітом

Віра, Любов і Надія ясна.

Вчитель.

Україно моя, бачу тебе в майбутньому. Жайворонки дзвенять у погідному небі, переливається колосся пшениці, Дніпро-Славута котить свої хвилі, нові таланти мережать твою долю, відкриваючи твій новий день Україно, – так сказав би поет, так сказав би М.В. Гоголь. Тож не дайте висохнути криниці душі своєї, розбудуйте і плекайте свій дар. Примножуйте красу, сійте зерна любові до рідної землі, яка вас зростила.

(звучить пісня “Україно.”).
ІХ. Домашнє завдання.

  1. Доповнити книгу відгуків про урок, виставу, гру, акторів, враження від твору М.В. Гоголя.

  2. Прочитати одне з оповідань збірки “Вечори на хуторі…”.

  3. Намалювати ілюстрації.

  4. Оформити стенд “Наші актори” (індивідуальне завдання)

Схожі:

Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,...
Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей»
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Урок позакласного читання сучасної дитячої прози Тема. Леся Воронина...
Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація, музичне оформлення, кросворд, виставка дитячих ілюстрацій малюнків до повісті,...
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Урок позакласного читання
Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори
Українське читання. 3 клас
Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку...
Урок позакласного читання казки «Потерчата»
Обладнання: Медіапроектор, презентація Power Point, малюнки та поробки учнів, текст твору, демонстраційні картки
Урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання
...
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю...
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка