|
Скачати 80.47 Kb.
|
Тема уроку: «Що в житті людини найцінніше?» (підсумковий урок за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», 6 клас) Мета: - вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв;
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу. Обладнання: дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій; макет новорічної ялинки, намальовані різнокольорові свічки, два малюнки Скруджа (на одному малюнку герой має сердитий вигляд, на іншому навпаки-добрий); музика «Шум вітру», «Різдвяні дзвоники» . Хід уроку «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» Ч.Діккенс I. Оголошення теми уроку, мотивація. 1. Вступне слово вчителя Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно, кожен розуміє його по - своєму, але є певні істини, обов’язкові для всіх, що полегшують пошуки цього загадкового птаха! Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на головне питання нашого уроку «Що в житті людини найцінніше?» Відкрийте зошити і запишіть тему. II. Актуалізація опорних знань. 1.Слово вчителя. Пригадайте, діти, хто є головним героєм повісті «Різдвяна пісня у прозі»? (Скрудж Ебенезер) Яка пригода з ним трапилась? Чи змінилося після цього життя Скруджа? Щоб дізнатися відповіді на всі ці питання, давайте запросимо до нас самого Скруджа. 2. Інсценізація «Інтерв’ю з героєм” Діти готували інсценізацію вдома. Журналіст: Шановний пане Скрудже, коли я читав повість про Вас, то мені здавалось, що Ви ніколи не станете іншим. Адже багато років Ви не любили людей і Різдво. Що ж Вам допомогло змінитись? Скрудж: Одного разу до мене прийшов дух мого товариша Марлея. Він нагадав мені, що я відповідаю перед Богом за свої вчинки. У той момент, мені ще не дуже хотілося ставати кращим. Марлей зрозумів, що один я не впораюсь із цим завданням і прислав до мене трьох духів. 1-й дух: Я, Дух Минулого Різдва; я зміг показати Скруджу його дитинство. Він усе пригадав і навіть заплакав, коли побачив себе маленьким самотнім хлопчиком, який сидів у похмурій кімнаті. Скрудж: Ви знаєте, я пригадав того маленького колядника, якого вигнав зі своєї контори. Мені захотілося дати йому що-небудь, адже він так був схожий на мене в дитинстві. Журналіст: Ви говорили, що з’явилося три духи. Що ж сталося, коли з’явився третій дух? 2-й дух: Я, Дух Нинішнього Різдва, показав Скруджу, як люди, незалежно від свого становища, святкують Різдво і при цьому почувають себе щасливими. Журналіст: А все-таки, пане Скрудж, що ж переконало Вас, що стати добрим, щедрим, веселим просто необхідно? Скрудж: Якщо Ви читали повість, то знаєте, що то був Дух Майбутнього Різдва. 3-й дух: Я, Дух Майбутнього Різдва, показав, що на Скруджа чекає самотність. А ще показав йому, як він скінчить своє життя, то за ним навіть ніхто не сумуватиме, тому що він нікому не потрібний! Скрудж: Саме тоді я все й зрозумів і вигукнув: «Я вже не той чоловік, що був раніше! Я вже не хочу бути тим, чим я був…» III. Опрацювання теми уроку 1. Робота з текстом Вчитель. Завдяки нашим героям всі пригадали головні події повісті, але до нас завітали не всі герої цього твору. Давайте пригадаємо й інших персонажів. Перед вами на партах є карточки. Зараз ви з ними попрацюєте. В одній колонці вміщена цитата, інша колонка – пуста. Пригадайте кому з героїв належать ці слова і запишіть відповідь. (Карточки розраховані на кожного учня)
Діти зачитують виконане завдання. Ви легко впорались з цим завданням. Діти, ми знаємо, що Скрудж пообіцяв змінитися, він так благав про це Духа Майбутнього Різдва! А чи дотримав Скрудж свого слова? Якщо ви правильно виконаєте наступне завдання, то зможете впевнено дати відповідь на це питання. 2. Музична пауза Вчитель. Діти, зараз я прошу вас заплющити очі і дещо послухати. Пофантазуйте…. Звучить запис « Шум вітру» - Що вам уявлялось? Так, дійсно, це був шум вітру. Холодний, зимовий вітер, який не оминув і нас. Я приготувала вам карточки з цитатами, але вередливий вітер їх усі сплутав, мені потрібна ваша допомога, щоб їх привести до порядку. Погляньте на дошці два малюнки: Скрудж на початку твору і Скрудж в кінці твору, ви повинні кожну цитату розташувати під відповідним малюнком. 3.Робота з цитатами
1-й малюнок 2-й малюнок 1. Не було вітру жорстокішого за Скруджа 1. Скрудж став таким добрим другом, добрим 2. Темрява річ дешева і Скрудж тому її господарем і доброю людиною, що навряд чи любив. був другий такий у доброму старому Лондоні. 3. Це був старий грішник – заздрий, жадний, 2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе твердий, як кремінь. в каміні. 4.Старці ніколи не сподівались від нього 3.І про нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж милостині. уміє шанувати Різдво. 5. Через холод у душі й постать його немов 4. Скрудж привітно озивався до дітей, до старців заморозилась. …і відчував, що це все сповнює його серце радістю. ( Діти впорались із завданням і побудували цитатну схему на дошці) Вчитель: - Погляньте на дошку і назвіть, який художній прийом використав автор повісті? ( Відповіді дітей) - Дайте визначення, що таке антитеза? ( Відповіді дітей) ( вчитель прикріплює між малюнками назву прийому)
Вчитель. Погляньте на цитати, які ви розмістили під першим малюнком. Як ви вважаєте, чи почувався Скрудж щасливою людиною? ( Ні ) Які риси характеру були притаманні Скруджу на той час? ( Злість, жадібність, байдужість, жорстокість ). 4. Робота в парах («Почуття в серці») Вчитель. Дійсно з серце переповненим такими почуттями навряд чи можна бути щасливою людиною. Але ми вже знаємо, що він все ж змінився. Зараз ви виконаєте завдання « Почуття в серці». Перед вами кольорові стікери і вам потрібно на них написати ті почуття, які переповнювали серце нашого героя на початку твору і в кінці твору. Якщо стікер червоного кольору – почуття в кінці твору, якщо блакитний – почуття на початку твору. Роботу ви виконуватимете в парах, на кожній парті є два стікери. (Один з пари виходить до дошки, зачитує свій варіант і прикріплює стікер до відповідного серця. На дошці розташовані намальовані два серця – блакитне та червоне, між ними намальована свічка) Вчитель. В який день відбулася пригода з героєм?( На Різдво) Отже, погляньте на ці серця: серце , скам’яніле від душевного холоду , було здатне тільки на негативні почуття. Але під час Різдвяної подорожі сталось диво – воно змінилось і стало зовсім іншим. З таким серцем Скрудж був здатний зовсім на інші почуття: добро, милосердя, співчуття! 5. Бесіда
Дійсно,хоч він і небагатий, але мабуть щасливий. Він добрий і йому шкода свого дядька. Проблемне запитання. Ми підійшли до найважливішого запитання. Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою? (Відповіді дітей) Слово вчителя. Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті?На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання. - Діти ми забули ще про одного героя з повісті «Різдвяна пісня у прозі» . Дам вам підказку – він теж був нещасливим за життя. Хто він? (Компаньйон Скрудж, Марлей) - Скрудж отримав шанс за життя змінитись і скористався таким шансом. А чи був такий шанс у Марлея? (Ні) - Давайте пофантазуємо, уявіть, що нам випав шанс допомогти Марлею. Чи готові ви прийти йому на допомогу? (Так) - Пригадайте у якому вигляді з’явився Марлей перед Скруджем?(……) 6. «Ланцюжок теплих порад» Давайте створимо свій ланцюжок, який би зміг допомогти Марлею. Ми назвемо його «Живий ланцюжок теплих порад». Яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Марлея? ( Діти по черзі виходять до дошки, беруться за руки, створюючи ланцюжок і дають по одній пораді) Вчитель. Дякую вам. Це дійсно гарні поради. І в першу чергу ви самі повинні їх дотримуватись. Можна бути багатою людиною, а почуватися нещасним, бо в душі, сповненій прагнення до заможності, не лишилося місця для добра. А можна навпаки, не мати багато грошей, а все ж таки бути щасливим, бо твоя душа бажає допомогти іншим, захистити тих, хто поряд, створити щось прекрасне!!! Одним словом, потрібно мати щиру й красиву душу, щоб бути корисним, а не пройти по життю сірою тінню. IV. Підсумок «Свічечки побажань» - Діти, яке свято несе нам найбільше різнокольорових вогників? (Різдво, Новий рік) Дійсно всюди гірлянди, вогники, свічки., адже вогонь - це тепло, затишок, любов, друзі, рідні… Перед вами маленький вогник – запалена свічка-, який несе тепло, світло та надію на добро та щастя, а у себе на партах ви бачите маленькі паперові свічечки. Спробуємо їх запалити своїми теплими побажаннями. Напишіть на свічечці побажання, що потрібно цінувати в житті. (На дошці намальована велика ялинка до якої діти прикріплюють підписані свічечки, в цей час вмикаються гірлянди, які розташовані навколо дошки) Підсумкове слово вчителя. Ось ми і закінчили вивчати «Різдвяну пісню у прозі», яку сам Діккенс назвав «…повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет» Скоро і ми будемо святкувати Різдво - єдиний з усіх днів»коли ширшають вузькі серця, найкращий в році добрий, веселий, привітний день» (Звучить музика «Різдвяні дзвоники») Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі, як розбудив душу Скруджа. Запам’ятайте , діти, слова Діккенса «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» (Епіграф уроку) V. Домашнє завдання. Твір «Як потрібно прожити життя, щоб бути щасливим?» |
Гуманістичний зміст і висока людяність повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» Тема: Гуманістичний зміст і висока людяність повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» |
Урок світової літератури в 6 класі Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі» Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом |
Ч: Діккенс. Короткі відомості про письменника. «Різдвяна пісня у... Тема: Ч: Діккенс. Короткі відомості про письменника. «Різдвяна пісня у прозі». Мандри Скруджа у часі та просторі |
Уроку зі світової літератури у 6 класі Тема: Причини деградації Скруджа... Мета: розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; формувати навички аналізу тексту; розвивати образне та асоціативне... |
Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба»... Тема: Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба» та оповіданням «Пісня про правду») 7 клас |
Тема. Коли пісня жартує Музичний матеріал: українська народна пісня «Сіяв мужик просо»; українська народна пісня «Господарство»; українська народна пісня... |
Використання українських ігор з елементами співу та музичного супроводу в дитячому садку Вступ Навіть без слів, є чимось вимріяним, подаманою красою, вартісною самою в собі, чимось ідеальним, абстрактним і абсолютним. А вже... |
Урок української літератури 10 клас Тема. «Лісова пісня». Проблема... «Лісова пісня» — прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом,... |
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі |
21009, м. Вінниця вул. Червоноармійська, 5 Виховна година Обладнання: комп’ютерна презентація, відеоролік про СНІД, пісня Ф. Меркурі, пісня О. Білозір «Свіча», червоні стрічки, паперові долоньки,... |