|
Скачати 91.79 Kb.
|
Урок № 6 СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. БУДОВА Й ВИДИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ ЗА СПОСОБОМ ВИРАЖЕННЯ ГОЛОВНОГО СЛОВА Мета: поглибити знання восьмикласників про словосполучення, його будову; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прості й складні словосполучення, розрізняти лексичні й фразеологічні словосполучення; навчити аналізувати іх за способом вираження головного слова; удосконалити вміння порівнювати словосполучення зі словом, словоформою, реченням; формувати навички аналітико-синтетичного характеру на основі синтаксичного розбору словосполучень; розвивати творчі вміння побудови словосполучень з різними видами зв'язку; виховувати повагу до історичного минулого української держави, а також виробляти почуття національного патріотизму. Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Настановчо-мотиваційний етап
III. Генералізація знань восьмикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці) Спостереження над мовним матеріалом ► Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок у формі словосполучення. Переказати текст, висловивши власне ставлення до описаних у тексті подій. Кінець XIX століття. Київ. Провінційний «южнорусскій город». Жодного напису українською мовою. Жодної української книжки чи газети. Лише подекуди якась бабуся чи дідусь вимовлять що-небудь співучою народною говіркою. А на запитання українською можна почути у відповідь хіба що зневажливе: «Чєво ізволітє? Нє понімаю». Ця прикра картина відображає всього лише зовнішній вияв дії сумнозвісних царських указів про заборону української мови. Справжні наслідки всезагального русифікаторського наступу на українську культуру, духовність були значно глибші й руйнівніші. Шкіл українських не було, вищих навчальних закладів також. Українською розмовляли здебільшого в селах. Хто був заможніший, віддавав своїх дітей у науку до міст. Там молоді українці швидко переходили на російську мову, а свою рідну забували і навіть цурались її, соромились як ознаки «низького» походження. У Києві на той час згуртувалася невеличка громада українських інтелігентів — письменників, композиторів, художників, які вболівали за рідну культуру. Та далеко не в усіх навіть інтелігентських українських родинах усупереч російській державній і шкільній політиці велося українське виховання (О. Таланчук).
► Здійснити пошукову роботу: підготувати повідомлення про одного із громади українських інтелігентів, про яких згадується в останньому абзаці тексту (це може бути інформація про родини композитора Миколи Лисенка, поета Михайла Старицького, філологів Христини Вовчихи, Вовка Карачевського, Косачів та інших). IV. Вивчення нового матеріалу ► Розглянути схему. Що нового ви дізналися про зв'язок слів у словосполученні? Зробити висновок, що таке узгодження, керування, прилягання. Порівняти свої твердження з теоретичним матеріалом, поданим у підручнику. ► Розглянути таблицю і скласти зв'язне висловлювання про види словосполучень за способом вираження головного слова. _ Спосіб вираження „ Вид словосполучення Приклади * головного слова Іменникове іменник чудова хустка Прикметникове прикметник червоний від хвилювання Числівникове числівник два зошити Займенникове займенник дещо незрозуміле Дієслівне дієслово ходити на гурток Прислівникове прислівник далеко в лісі ► Навести власні приклади кожного виду словосполучення (щоб вони стосувалися історії України). V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру Навчальне аудіювання з елементами аналізу ► Прослухати текст. З якого твору взято цей уривок? Визначити стиль і те му тексту. Діялося се в тридцятих роках минулого століття. Українське поспільство, поборене у класовій боротьбі, з ярмом панщизняної неволі на шиї, тягло свою долю з глухим ремством. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накладене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром, із не втраченим іще смаком волі, широких просторів. Він ішов у ярмі, скорившись силі, хоч часом із гніву очі йому наливалися кров'ю, і тоді він хвицав ногами і наставляв роги... Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Свіжі традиції волі, такі свіжі, що часом трудно було відрізнити сьогодні од вчора, підтримували жевріючу під попелом іскру. Старше покоління, свідок іншого життя, показувало ще на долонях мозолі від шаблі, піднятої в оборону народних і людських прав. Пісня волі, опоетизованої, може, в дні лихоліття, чаруючим акордом лунала в серцях молоді, поривала її туди, де ще не чуть кайданів, скованих на людей людьми. На широкі бессарабські степи, вільні, без пана й панщини, рвалася гаряча уява... (За М. Коцюбинським).
Творче конструювання ► 3 поданими словами утворити словосполучення, використовуючи вид зв'язку слів керування. Директор, школа; атестація, історія; говорити, подруга; здібний, математика; запрошувати, однокласник; вітайте, Олена Вадимівна; наполягати, змагання; сильніший, команда; відповідай, Вероніка.
АЛГОРИТМ синтаксичного розбору словосполучення Гра «Хто швидше?» ► Визначити види зв'язку слів у словосполученнях кожного рядка. Аргументувати свій вибір.
► Дібрати антоніми до виділених слів і скласти з ними словосполучення. Лінгвістичне дослідження з творчим завданням ► Списати словосполучення. Визначити вид зв'язку слів у них. Аргументувати свій вибір. Сіяти зерно, місто Херсон, зібрати зошити, сильний духом, пошепки говорити, українська література, занадто відповідально, відверта розмова, поспішаючи до школи, заходиш у метро, наша історія.
Розподільний диктант з обґрунтуванням ► Записати словосполучення у два стовпчики: у перший — прості, у другий — складні. Визначити зв'язок між словами у словосполученнях (за змістом чи за змістом і граматичний). Довести правильність виконання завдання. Народне свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, низький на зріст, український до мозку кісток, дуже пізно зійшло, висока дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати. ► Дібрати п'ять означень до виділеного слова. Скласти з ними речення. VI. Систематизація й узагальнення вивченого Утворити 7—8 словосполучень за власне створеними схемами. Усно зробити їх синтаксичний розбір. Зразок: прикметник + іменник (веселий ранок). VII. Підсумок уроку Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності. VIII. Домашнє завдання
|
Урок №1 Підтема: Розвиток медицини Мета: Навчити правильно вимовляти і читати нові слова та словосполучення, розпізнавати їх у тексті, вживати в реченнях; розвивати... |
Урок №2 Підтема: Лікарня та її підрозділи Мета: Навчити правильно вимовляти і читати нові слова та словосполучення, розпізнавати їх у тексті, вживати в реченнях; розвивати... |
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення... |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Запишіть речення, виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, проаналізуйте... |
Слово. Значення слова Прочитай. В одну колонку запиши словосполучення, в яких слова мають пряме значення, а в другу – переносне значення |
УРОК №72 Тема уроку. Розв'язування систем рівнянь графічним способом Мета уроку: формування вмінь учнів розв'язувати системи лінійних рівнянь графічним способом |
Тема : Будова головного мозку людини Відкритий урок з біології у 9-В класі вчителя біології Криворізької гімназії №95 Науменко Тетяни Володимирівни |
Назвіть усіх членів своєї родини: дорослих на ім’я та по батькові,... Назвіть усіх членів своєї родини: дорослих – на ім’я та по батькові, дітей – зменшувальним іменем. Використайте подані нижче слова... |
УРОК №75 Тема уроку. Спосіб додавання Мета уроку: ознайомлення учнів із розв'язуванням систем лінійних рівнянь способом додавання; засвоєння алгоритму розв'язування систем... |
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка.... |