|
Скачати 79.95 Kb.
|
(Урок. Я іУкраїна. (Громадянська освіта.) ( 4 клас ) Тема: народні символи та обереги рідного краю. Мета: узагальнити знання учнів, пов’язані з побутом української родини, народними символами та оберегами їх значенням; сприти збагаченню словникового запасу учнів, розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей; виховувати любов до рідного краю, бажання знати та продовжувати традиції свого народу. Обладнання: рушники, вишиванки, тематичні малюнки, ноутбук. Хід уроку
Привітання . ( Дівчинка в українському вбранні) Добрий день вам, добрі люди! Хай вам щастя – доля буде, Не на день і не на рік А на довгий-довгий вік ( Хлопчик в українському вбранні) Ми гостей своїх стрічаєм Круглим, пишним короваєм. З рушником берем таріль, Коровай кладем і сіль Шанобливо хліб підносим І вклонившись щиро просим: - Любий гостю наш, приймай І рушник і коровай! ( Подають коровай для гостей) ( Учні співають куплет пісня « Зеленеє жито, зелене…»)
Обереги мої українські, - Ви прийшли з давнини в майбуття. Рушники й сорочки материнські Поруч з нами ідуть у життя.
Нам любов’ю серця зігрівають – Доброта і любов в них завжди. Вони святість і відданість мають Захищають від лиха й біди.
Й образи що на стінах у хаті, Наставляють на істинну путь, Українці – душею багаті, Крізь віки у майбутнє ідуть. Вчитель. Україна. Рідний край!Золота чарівна сторона. Скільки ніжних слів придумали люди,щоб висловити свою гарячу любов до землі, де народились і живуть. Людина має завжди пам’ятати , звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову, звичаї,обряди, обереги. Колосок і калина, І рушник домотканий, Хліба чорний окраєць І розсипана сіль… Все до болю знайоме – Обереги домашні, Пісня й дума народу, Йог о радість і біль. Наш народ за тисячі років виробив свої символи тобто атрибути і відзнаки які відрізняли його серед інших народів. Власні символи запровадили люди ще на зорі свого народження. Я думаю ви здогадались . Сьогодні ми з вами поговоримо про Народні символи та обереги рідного краю. 3.Виконання завдань уроку. Вч.Прочитаймо назву першої сторінки нашого журналу. Слайд ХАТА МОЯ . БІЛА ХАТА. 1 група - готувала завдання до першої сторінки . Учень. Рідна хата – наша берегиня . Вона зігріта теплом материнської любові . мудрим усміхом батька. А починалася хата з порогу. Пороги були завжди високими. Існувало повір я. що під порогом знаходяться душі померлих родичів. Тому не можна було вітатися через поріг, давати що – небудь . Учень. Особлива урочистість – заселення нової хати. ЇЇ засипали зерном – на багатство, та маком – проти нечистої сили. Проти злих сил також вносили кропиву, лопух, освячені вербові гілочки, мазали поріг часником . Учень. За давнім і гарним звичаєм хлібом святим зустрічали, щастя й радості бажали. Час народження хліба вважався справжнім священо – дійством. Перед тим як його пекти, чепурили світлицю, чистим рушником витирали руки зі словами : « Бог на поміч,» готували тісто . розчиняли тісто у четвер а пекли у жіночий день п’ятницю. Цього дня в сім’ї не мало бути сварок. Учень. Святим правилом було не залишати недоїдків хліба.» Доїж, дитино, хліб – у ньому залишилася вся твоя сила.» - учать батьки своїх дітей і донині. Коли народжувалася дитина, йшли вітати з хлібом, виряджала мати сина – зав’язувала у рушник хлібину. У нову хату чи квартиру теж ідуть з хлібом. Учень. Піч – це святе родинне вогнище. ( Слайд ) А вогонь у печі часто називали символом міцних родинних стосунків , любові , тепла та щирості. Під час сватання дівчина колупала піч, благаючи в неї захисту і сил ; після похорону кожен член родини мав потриматися за піч , щоб не боятися небіжчика. Піч була оберегом від різної нечисті. Скіпочка , жаринка, попіл з печі – усе це були дієві сили для тяжкохворих. Учень. Роль хатніх оберегів виконували й ікони або образи, як частіше казали в народі. Вони посіли в оселі почесне місце. На покуті . За іконами ховали зілля свячену воду, свічки. Як оберіг ікону обов’язково дарували новонародженій дитині. Ось і мені коли я народилась , батьки подарували ікону.. Вчитель. Берегиня на рушниках, як ніжно і душевно звучать ці слова. Це наші давні і добрі символи. Повернемося ж серцем до краси людської , збагатимо життя наше Берегинею.. Наступна сторінка нашого журналу.( Слайд ) РУШНИКИ, УКРАЇНСЬКІ ВИШИВАНКИ – БЕРЕГИНІ ЖИТТЯ. 1учень. Хліб, сіль, рушник – гостинності ознаки. Це культові і обрядові знаки. Чудовий український наш рушник! На щастя він ще з побуту не зник Є звичай рушником сватів вітати, Дорогу молодятам вистеляти. Прекрасні візерунки рушників. Несуть красу із глибини віків. 2 учень. На нашій виставці ми бачимо рушники.Рушник обов’язково має бути вишитим хрестиком, бо це символ довголіття.Нареченим мати вишивала голубів, щоб вони жили як голуби у мирі.А їхнє життя символізувалось чашею достатку, уквітчаного квітами. 3учень. Ніколи не зістариться український рушник, ніколи не вийде з моди українська вишиванка, бо в ній душа народу. Різноманітними барвами він прикрашає і прикрашатиме наш дім, наші родини, цвістиме барвисто, веселково, так як розцвітає життя в нашому краї. 4учень. Українські рушники та вишиванки,супроводжують людину від народження і до останку. Ось як колись у родині шанували іменинників. ( Сценка. ) ( Виходять дівчинка, мама, і хлопчик іменинник.) Дівчинка. Ось тобі хустинка в кишеню. Я її сама вишивала, з правого боку в куточку насіння васильків та корінець любистку зашила. Хлопчик. Мамо мамочко! Чому ж ти не радієш?Поглянь які гарні подарунки! Мама. Це не просто подарунки – це святині. А я тобі вишила на білому полотні : зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Хлопчик. Що це таке? Мама. Українська святкова сорочка для тебе. Хлопчик. Чому українська? Мама. Бо вишивала такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною. І ти маленький українець. Хлопчик. А ти, мамо? Мама. І я українка і тато і дідусь і бабуся. Ми українського роду і любимо нашу землю, нашу мову, наші квіти, Дівчинка. А синочку вишиванку білу подаруєм. Синю стежечку від неба В квітах намалюєм. Мама. Пам’ятай ще бабусину заповідь, щоб цю вишиванку носив у понеділок, вівторок, четвер і обов’язково вдягав на чисте тіло промовляючи: Сорочечку одягаю Тата й маму звеселяю, Від хвороб її ношу І здоров’я бережу. Мама. Підійди,синку, до столу.(На столі – вишитий рушник, стакан з водою,свічка.)Дарую тобі свічечку – це символ життя. А ось цей рушник, щоб ти мав щасливу долю і світлий життєвий шлях. Щоб твоє життя було таким барвистим як оці квіти на рушнику. Хлопчик. Дякую тобі мамо, за добро, ласку, дарунки. Учень. Рушник пройшов через віки, він і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові. А чи знаєте ви, що рушники бувають різними за назвами. ( Слайд.) Утирач – для рук та обличчя; Стирок – для посуду; Покутник – ним обвішують стіни; Плечовий – пов’язують сватів; Подарунковий – обрядовий весільний. ( Пісня про рушник ) Вчитель. Мамина пісня, батькова хата, калина біля вікна, барвінок, верба над водою,лелека, соловейко – все це наші народні символи. – Відгадайте загадку: Що за рослина, схожа на дівчину. Квітне, червоніє, сонечку радіє, Соком наливається, як же називається? ( Калина.)
Що воно за кущ, Червоним полум’ям горить? Кисло –солодкі ягідки Їдять і дітки і пташки… Навесні цвіте білим цвітом А в жнива червоним плодом? У вінку зеленолистім - Серед лісу червона сукня горить? У червоному намисті - І не дівка а червоні стрічки носить. Видивляється у воду На свою хорошу вроду. Вчитель. Чому український народ склав так багато загадок, віршів про калину? (Калина ї символом України, її здавна любив і шанував наш народ.) У народі кажуть:» Без верби й калини нема України.» - Наступна сторінка так і називається: « БЕЗ ВЕРБИ Й КАЛИНИ НЕМА УКРАЇНИ» ( Слайд) Вчитель. Є багато рослин запашних Кожна квітка красу свою має Та гарніші завжди поміж них Ті, що квітнуть у нашому краю. 1учень. Верба – одвічний символ України, Також відома культова рослина. Символізує вірність, рідний край Любов безмежну, ніби небокрай. 2 учень. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна. Тиждень перед Великоднем називається вербним. Тоді освячують вербу. 3 учень. Криниця, журавель і кущ калини – Безсмертя символ, символ Батьківщини Це символ вірності, це символ чистоти Калину і до столу подавали Весільні короваї прикрашали. Як символ долі, щастя і краси. І чистої дівочої коси. 4 учень. Говорила мати: « Не забудься,сину Як будуєш хату, посади калину». З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Дівчата, вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди. ( Пісня про калину) 5 учень. І жито також – символ України. Це обрядова, культова рослина Це знак добробуту і злагоди в сім’ї І довгого життя на цій землі. Народна мудрість стверджує – без жита Людина не могла б на світі жити. Тож, на достаток і на довгий вік. Тоді, коли новий надходить рік Ходили хлопці житом засівати! І наречених також посівали… На щастя, на добро обряд велів Цим життєдайним символом полів. 6 учень. Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Тополя також є нашим народним символом. Живі символи України – лелека, журавель, ластівка,соловей,зозуля. Учитель. Про це та інше на наших наступних уроках. 3. Домашнє завдання. Підготувати, малюнки розповіді,вірші загадки,прислів’я. I група – «Птахи – обереги нашого краю» II група – « Квіти і пісні сплітаються у вінки» III група – « Квіти біля маминої хати» 4. Підсумок Учитель. Що цікавого ви дізналися на уроці? (Розповіді дітей)
Тут народились ти і я Тут над ставком верба і калина Чарівна пісня солов’я.
Моя Україна – це ліс і озерця, Безмежні степи і чарівні джерельця
Моя Батьківщина – щаслива й весела. Її обереги – це рідная хата Рушник вишивай і пісня крилата. Вчитель. Молодці! Я думаю, любі діти, що раніше, а особливо сьогодні, ви зрозуміли, що народні символи починаються з рідної хати, рідної домівки, найдорожчих вам тата і мами. Давайте звернемося до Божої Матері з молитвою. Візьміть свічечки, вони також є символом життя, світла. Молитва « Пошли нам, Боже». О дай нам, Боже Маленьким дітям, Щастя, здоров’я На довгії літа Щоб виростали Здорові і сильні Душею чисті І серцем вільні. Вчитель, Я хочу вам, діти, усім побажати! В житті вам лихого ніколи не знати, Якщо і зустрінете лише одне, Вас он як багато, воно вас мине, А щастя й добра нехай буде багато, Хай з вами прямують від школи до хати, З собою беруть вони радість і сміх. Хай буде багато, хай буде у всіх. ( Звучить пісня на слова В. Куровського, музика Р. Квінти « Одна калина,» Підготувала і провела вчитель початкових класів ЗОШ №2 м. Жашкова Гребенюк Л. О. |
«Криниця рідного краю» Попередня робота: бесіди про українські символи та обереги; розучування пісні «Я україночка»; вивчення вірша С. Жупанина «Криниця»;... |
На уроках образотворчого мистецтва виконати ряд малюнків до розділу... Українські обереги, державні, народні і релігійні символи, звичаї – невід’ємна частина нашої культури |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
Славетні українці рідного краю. Народні художниці К. Білокур Навчальний предмет,в рамках якого проведена робота з проекту: громадянська освіта |
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя... Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю |
План роботи Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів на весняні канікули Заняття гуртка «Історія рідного краю». Виготовлення буклета з історії рідного краю |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |
Урок №2 Тема. Тварини рідного краю Мета: формувати природничу компетентність учнів, розширити і доповнити знання дітей про тварин, зокрема тварин рідного краю, вчити... |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього... |
Урок літературний портрет Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю |