|
Скачати 111.38 Kb.
|
Тема : Славетні українці нашого краю. Народні майстрині К.Білокур та М.Примаченко Мета : Познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом народних художниць К.Білокур та М.Примаченко; розширити знання про літературу з мистецтва. Розвивати образне мислення, усне та писемне мовлення. Виховувати почуття гармонії кольорів і форм, комунікативність, допитливість. Паспорт проекту Керівник проекту : Мельниченко Любов Вікентіївна, вчитель Бородянської загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів, Бородянського району, Київської області. Вид проекту: інформаційно-пошуковий Тип проекту: груповий, інтегрований, середньотривалий Вік учнів, на який розрахований проект : 8 років Навчальний предмет,в рамках якого проведена робота з проекту: громадянська освіта Інтеграція навчальних предметів: Українська мова Українське читання Образотворче мистецтво Музичне мистецтво Позакласна робота Джерела здобуття інформації : художня та науково-пізнавальна література, дитячі журнали та газети. Шляхи здобуття інформації : шкільна бібліотека, Дружнянська сільська бібліотека, матеріали домашніх бібліотек, відвідання Державного музею українського народного декоративного мистецтва в м. Києві. Форма захисту проекту: Мистецький калейдоскоп (презентація книг з мистецтва) Учасники проекту: 1 група Завдання: 1.Підготувати розповідь про творчість Катерини Білокур. 2. Підготувати художній опис кількох робіт художниці. 3. Підібрати музичний супровід виступу. 4. Підготувати поетичну сторінку «Квіти біля хати, що любила малювати». 2 група Завдання: 1. Підготувати розповідь про творчість Марії Примаченко. 2. Підготувати художній опис кількох робіт художниці. 3. Оформити виставку робіт «Звірі-химери». Громадянська освіта, 3 клас Розділ. Культура Тип уроку: урок формування умінь і навичок Тема : Славетні українці рідного краю. Народні художниці К.Білокур та М.Примаченко Мета : Познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом народних художниць К.Білокур та М.Примаченко; розширити знання про літературу з мистецтва. Розвивати образне мислення , усне та писемне мовлення. Виховувати почуття гармонії форм та кольорів, наполегливість, допитливість, прищеплювати навички комунікатив- ності. Обладнання: матеріали проекту « Мистецький калейдоскоп. Народні художниці К.Білокур та М.Примаченко», книжкова тематична полиця « Прості Генії» Хід уроку 1.Організація класу до уроку. 2.Сприйняття нового матеріалу: а) оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності. Вчитель: Багата славетними іменами українська історія та сьогодення. Деякі з них стали національними символами: прадавні князі Володимир Великий, Ярослав Мудрий, княгиня Ольга, літописець Нестор, славні гетьмани війська запорізького Петро Сагайдачний, Дмитро Вишневецький, Богдан Хмельницький. На весь світ прославились українські вчені Микола Амосов, Олег Антонов, Борис Патон. Перелік імен можна продовжувати і продовжувати. А чиї імена стали славетними для нашого краю? Сьогодні розмова піде про життя і творчість народних художниць, якими пишається не лише Київщина, а й вся Україна. Це Марія Примаченко та Катерина Білокур. б) огляд книжкової тематичної полиці « Прості Генії». - Світ Катерини Білокур: каталог творів колекції Державного музею українського народного декоративного мистецтва / автори-упорядники Н.Розсошинська,О.Федорук.К.: ПП « ЕММА», 2000. – 64 с. - літературно-історичний журнал « Личности Украины».№2, 2008, с.32. Яворівський В. Автопортрет з уяви.: Роман.- К.: Дніпро,1982 – 167 с. в) мистецький калейдоскоп «Народні художниці К.Білокур та М.Примаченко» (виступ учнів). - Розповідь 1 групи учнів про творчість Катерини Білокур. Учень: «А квіти я буду малювати і малювати. Та як же їх не малювати, як вони ж такі красиві?..А як прийде весна та зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть?.. Ой Боже ж мій, як глянеш кругом! То та гарна, а та ще чудовіша! Та начебто аж схиляються до мене, та як не промовляють: «Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш?» Листи Катерини Білокур Хата в Богданівці.1955. Учень: Село Богданівка за 150 км на схід від Києва. Тут майбутня художниця побачила світ, тут самостійно оволоділа грамотою, тут вчилася у книжок і природи “святому малярству”, тут прожила усе життя. Квіти та горіхи.1948. Учень: У цьому благословенному краї щасливо сміялася, співала пісні, ткала полотна, вишивала, саджала квіти. Тут Катря святкувала Різдво, Великдень і Трійцю. Учень: Ще з дитинства душу дівчинки зачарували квіти. Раділа їм, розмовляла з ними, випромінювала щастя і радість душі. Учень: Виростала Катря в селянській родині, де панувала важка праця, і малювання вважалось безглуздим заняттям. Тому Катрі часто докоряли неробством. Учень: Пензлі у майстрині були саморобні, з котячої шерсті, фарб часто-густо не вистачало і тоді художниця шукала природні замінники. Мазочок робила делікатний, рівний, деталі виписувала тонким пензлем, живописний шар прозорий, фарби аж світяться. Букет квітів.1960. Учень: Деякі картини Катерина Білокур створювала по кілька років. Малювала тільки живу квітку, виписуючи кожну прожилочку, кожен листочок, кожну пелюсточку. Писала букети, котрих у природі не можна побачити одночасно – поєднувала квіти весни, літа, осені. Підписувала: ”Малювала з натури. Катря Білокур”. Колгоспне поле.1948-1949. Учень: У 1940 році в Полтавському будинку народної творчості відкривається персональна виставка Катерини Білокур, яка складається лише з одинадцяти картин. Успіх виставка мала величезний. У 1944 році Музей українського народного мистецтва закупив у майстрині багато її робіт, і по цей день має найкращу колекцію картин Катерини Білокур. Берізка.1950. Учень: Три картини Катерини Білокур “Цар-колос”, ”Берізка”, ”Колгоспне поле” були показані на Міжнародній виставці у Парижі в 1954 році. Художницю було визнано геніальною. Учень: Твори майстрині в науці мають визначення як “жанр квітів”. Але поряд з квітами з’являються натюрморти з овочами і фруктами, портрети, пейзажі. Художній опис кількох робіт художниці. Учень: ”Цар-колос”. 1949 р. - одна з найсильніших робіт художниці. Центр композиції - три скромні колосочки, які майстриня обрамила буянням квітів, зібраних у дивовижний вінок. Художниця ніби розкриває душу перед глядачем : показує свою любов до рідної землі і шану до праці хлібороба. Де владарює хліб – там панує життя! Учень: ”Сніданок”.1950 р. У центрі композиції прості невибагливі селянські страви. Духмяну паляницю тільки-но вийняли з печі. У миску насипали гарячої картоплі, в тарілочку нарізали редьки і поклали огірки. А поруч розмальований глек з молоком, у глибині простору - букет півоній. Холодні кольори картини створюють відчуття спокою і затишку. Адже, попереду – важкий трудовий день. Поетична сторінка «Квіти біля хати, що любила малювати». Чорнобривці Гарні квіти біля хати Навесні садила мати. Чорнобривці чорноброві Квітнуть в тиші вечоровій. Чорнобривці чарівні Так і просяться в пісні. В. Кравчук Квіти осені Айстри похилились, Ніби потомились — Сонечка немає, Спатоньки пора! А красольки в'ялі До землі припали. Наче під листочком Вітер догора. К. Перелісна Волошка Айстра Там, де колоси налиті. Ну ось і літо золоте Розцвіла волошка в житі. Сховалось за дощами, На голівці у волошки Лиш айстра у саду цвіте Поселилось неба трошки. Ясним огнем прощальним. В.Кравчук В.Гаптар Лілії Червоний мак Лілії білі, лілії милі. Певно, знає з вас усяк, Тихе озерце, сонячні хвилі. Хто бував у полі, Літечко-літо. Хлюпають хвилі Що червоний гарний мак Милують, лащать лілії білі. Там росте на волі. В.Кравчук На городах, на грядках, І в малих садочках Червоніє квітка та, Гарна на віночки. К.Перелісна Розповідь учнів 2 групи про творчість Марії Примаченко. Учень: У січні 2008 року виповнилось 100 років від дня народження видатної народної художниці Марії Примаченко. У грудні 2007 року Міністерство культури і туризму України запровадило найвищу творчу відзнаку у галузі народного мистецтва України – Премію імені Марії Примаченко. 2009 рік за рішенням ЮНЕСКО визнано роком Марії Примаченко. Рожеві квіти у синій вазі.1965р. Учень: 12 січня 1908року в селі Болотня Іванківського району Київської області в сім’ї теслі Оксентія Григоровича Примаченка народилась дівчинка Марія. Мати, Параска Василівна, була визначною майстринею вишивання. У дитинстві Марія захворіла на поліомієліт, внаслідок хвороби одна нога дівчинки залишилася нерухомою. Семирічна дівчинка перетворилася з учасника дитячих ігор на спостерігача. Сороки-білобокі,1967р. Учень: Замолоду Марія була напрочуд гарною : миловидне обличчя, довгі коси. Але ходити їй доводилося з милицями. Згодом дівчині зробили кілька операцій, і ходу вдалося виправити. Учень: В селі Марію всі любили, особливо діти. Вона дарувала їм свої картини і ніколи не шкодувала про це. Учень: Марія Оксентіївна мала швейну машинку і шила одяг для жителів села. Часто створювала ескізи для вишивок господинь. Соняшник Учень: Малювала Марія Примаченко на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовуючи гуаш і темперу. Зазвичай, художниця вела лінію олівцем, якось недбало окреслюючи контури зображення, а вже потім упевнено і вправно клала колір. Учень: Майстриня найчастіше малювала на кольоровому тлі, використовувала чисті, насичені червоні, сині, зелені, жовті фарби. Павичі у квітах,1971 Учень: У 1922 році Марія вишила перше в житті панно. Згодом майстриню запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Учень: У 1936-1937 роках твори художниці експонуються на виставках у Парижі, Празі, Варшаві, Софії, Монреалі, Відні. Марію Примаченко занесено у Всесвітню енциклопедію народного мистецтва як видатного майстра цього напрямку. Учень: Поки картини художниці подорожували світом, Марія Оксентіївна жила у Болотні. Але у той час, коли для одних то було тільки маленьке село, для художниці – цілі світи, заселені невідомими фантастичними звірами і рослинами. Художній опис кількох робіт художниці. Рожева мавпа,1935 Учень: Одна з перших робіт художниці - “Рожева мавпа”, датована 1935 роком. Мавп Марія Оксентіївна до того ніколи не бачила, але її уява точно відтворила обриси небаченої ніколи істоти, що свідчить про вроджену інтуїцію художниці. Учень: Твори Марії Примаченко - це сновидіння, де поєднано бачене і вигадане, це реальний світ, в якому живуть химери. В душі художниця зуміла зберегти наївність і мудрість дитини, яка життєвий досвід має менший, проте світ відчуває більш глибоко і широко. Учень: У 1968-1971 роках виходять книжки Михайла Стельмаха, проілюстровані Марією Примаченко, - “Ой,коники-сиваші ”, ”Товче баба мак”, ”Чорногуз приймає душ” та інші. Малюнки художниці зайвий раз підтвердили, що її талант є феноменальним, її стиль і техніку неможливо повторити, бо вони стали вираженням її оригінального світосприйняття. Гороховий звір,1977 Учень: В творах майстрині звучить мелодія добра і зла. Добро завжди впізнане : ведмеді, слони, леви, зайці, лелеки, ластівки. Зло непізнане, майже завжди олюднене. Учень: ”Звірина серія” останніх років - явище дивовижне. Нічого схожого ви не знайдете ні у вітчизняному, ані у світовому мистецтві. Це витвір уяви художниці, таких химер у природі не існує і ніколи не існувало. Роки мої молоді,прийдіть до мене в гості,1969 Учень: Особливе місце у творчості художниці мають “багатосценові” картини, що демонструють дивовижне відчуття масштабу. Величезні риби, величезні птахи, стоять уквітчані маленькі чепурненькі хати, на деревах достигають небувалого розміру яблука. І посеред цього розмаїття - маленька людина. Всесвіт Примаченко - це всесвіт істинного бачення суті життя. Учень: Люди на картинах Марії Оксентіївни відкрито дивляться на своїх глядачів, доброзичливі і спокійні, сповнені внутрішньої рівноваги. Учень: Марія Примаченко об’єднала досвід багатьох поколінь народних майстринь, створивши свій власний художній світ, що став оригінальним напрямком українського народного живопису. 3.Закріплення вивченого матеріалу а) « коло думок» - Що спільного у долі художниць К.Білокур та М.Примаченко? ( в образотворчому мистецтві у кожної з них був своєрідний оригінальний почерк, не мали художньої освіти, талант – від природи, знання здобували самостійно, жили бідно, часто доводилось переборювати життєві труднощі, серед односельців були в пошані) б) гра « Ти – мені, я – тобі» (учні кожної групи ставлять запитання своїм партнерам стосовно прослуханого матеріалу) 4. Підсумок уроку Вчитель: Велич кожної країни – в людях, які в ній живуть. З нашим краєм пов’язане життя багатьох видатних особистостей. В пам’яті поколінь назавжди залишаться імена народних художниць, які свій талант присвятили великій меті – служінню Україні. |
Дослідження життя та творчості народної художниці Катерини Білокур Розділ ІІ Художня спадщина України – творчість народної художниці Катерини Білокур |
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя... Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю |
План роботи Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів на весняні канікули Заняття гуртка «Історія рідного краю». Виготовлення буклета з історії рідного краю |
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії... Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,... |
Методичний порадник до медіаресурсу з історії рідного краю Любов до Вітчизни – це любов до рідного будинку, вулиці, школи, села, міста. Знання про рідний край необхідні для духовного розвитку... |
Київщина територія успіху Мета: підкреслити вагоме значення рідного краю у розвитку України, виокремити здобутки нашої області, розвивати пам’ять, зв’язне... |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Співпраця учитель (методист) митець (художній твір) учень (читач) досягне органічної єдності, якщо, добираючи матеріал до уроків... |
Література рідного краю. Інсценізація твору письменника територіальної... Навчальна мета: розглянути життєвий шлях С. Носаня та його творчість; розширити знання учнів про митців рідного краю (Черкащини) |
Галя: Як довго я чекала цього вечора. Дівчата обіцяли зайти за мною,... Виховувати у учнів повагу та любов до традицій рідного народу, до української народної пісні. Виховувати інтерес до вивчення минулого... |