|
Скачати 100.01 Kb.
|
Тема. Сполучник як службова частина мови. Сполучники сурядності й підрядності, їх види. Уживання сполучників у простому і складному реченнях. Мета:поглибити й систематизувати знання учнів про сполучник, формувати пізнавальні вміння відрізняти сполучник від інших частин мови, правильно визначати їхню роль у реченні, формувати навички розбору сполучника як частини мови, вміти використовувати в усному і письмовому мовленні сполучники для зв’язку слів у тексті. Розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять. Виховувати почуття гордості за свій край. Обладнання: узагальнюючі таблиці, індивідуальні картки, підручник (Рідна мова: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ М. І. Пентилюк, І. В. Гайдаєнко , А. І. Ляшкевич, С. А. Омельчук. За ред. М. І. Пентилюк.- К. : Освіта, 2007.), мультимедійний проектор. Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення. Епіграф уроку Земля прилуцька – отчий рідний край… Любисток пахне, човен Удаєм пливе… І рушники, як стежки в небокрай. Земля жива… Село моє живе, живе… Лілія Черненко Хід уроку І. Організаційний етап. 1. Створення позитивного настрою учнів. 2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. На екрані проектується текст. Сьогодні багато пишуть про Венецію, Париж,Афіни і Рим. Це дійсно визначні та цікаві міста. Але мене більше цікавить історія України і рідного міста Прилуки, в якому я народилась і живу. Коріння його історії у далекому минулому. Коли виникли Прилуки, точно невідомо, але вперше за них згадується в «Поученії» Володимира Мономаха в 1085 році. Місто було фортецею, яка захищала східні кордони Київської Русі від набігів кочівників. Таке укріплення могло витримати облогу восьмитисячної половецької орди. Свою назву місто отримало, напевно, тому, що виникло біля широкої заливної луки- місто при луках. Не раз вороги знищували місто, та воно знову піднімалось з руїн і попелу. Я пишаюся тим, що моє древнє місто брало участь у всіх визначних подіях історії України. Хотілося б бути свідком тих подій, але це неможливо, бо всьому свій час. Тому я заплющую очі, і в уяві проносяться всі події, які пролітали над Прилуками. Завдання :
ІІІ. Робота в групах. Дослідити слово «сполучник». Про що свідчить ця назва? Одна група учнів знаходить і виписує сполучники, які поєднують однорідні члени речення, друга – сполучники, які з’єднують частини складного речення. ІV. Вивчення нового матеріалу.
V.Усвідомлення нових знань у процесі практичної роботи. 1. Письмовий пояснювальний диктант. Списати речення. Вказати, де самостійні частини мови, а де службові. Сполучники підкреслити. Прилуччина багата на талановитих людей – носіїв відродження і творення культури. На нашій землі народились і жили, перебували і творили шедеври літератури та мистецтва Яків Маркович і Павло Білецький-Носенко, Яків де Бальмен і Микола Костомаров, Тарас Шевченко та Лев Жемчужников, Іван Микитенко і Олекса Десняк. Далеко за межами України відомі імена видатних учених-земляків: педагога Григорія Ващенка, доктора медичних наук Івана Фесенка. Прославляли і прославляють прилуцьку землю художники Олександр Івахненко та Володимир Пасівенко, письменники Борислав Степанюк, Микола Турківський і Віталій Коваль. Особлива гордість Прилуччини – відроджений Густинський Свято-Троїцький жіночий монастир. Привертає увагу Білорічицький архітектурний ансамбль, де зберігся флігель садиби О. С. Рахманової-Волконської. Серед інших пам’яток – Михайлівська церква у Полонках, Вознесенська та Преображенська церкви у Радьківці та Переволочній, храм-пам’ятник святителю Іоасафу в Замості. Прилучани повинні пам’ятати імена земляків, якими вони мають гордитися. 2.Виконання вправи 428. Під час виконання ще раз звертається увага на сполучники прості і складні, сурядності і підрядності.
Гумор – це завжди виклик долі й обставинам, мова, якою можна говорити правду. Сміх нейтралізує насилля та руйнує імперії. Блазні у всі часи були улюбленцями публіки. Роль головного блазня українського театру та кіно минулого століття історія відвела Миколі Яковченку, котрий народився 3 травня 1900 року в провінційних Прилуках на берегах тихоплинного Удаю в міщан Федора і Параски Яковченків. Крім Миколи, в сім’ї виховувалося ще четверо дітей: брат Сергій, сестри Марія, Олена та Олександра. Євгенія Петрівна Базилевська, актриса трупи Миколи Садовського, яка приїхала до Прилук 1918 року, створила аматорський театр. Молодий Яковченко стає активним учасником цього гуртка.Тут все складало ту творчу атмосферу, в якій зростав талант майбутнього коміка. Про його перше перевтілення згадувала сестра , яка, прийшовши на спектакль за участю брата, просто його не пізнала. «Колю, а чого ж тебе не було?» - марно прочекавши всю виставу, спитала сестра. І, подивившись на його здивоване обличчя, додала : «А я тебе не побачила…» 4.Вибірковий диктант. З-поміж поданих слів виписати сполучники сурядності. Сильніші учні в дужках зазначають групи за значенням. 5.Взаємоопитування. VІ .Підведення підсумків роботи на уроці, виставлення оцінок, їх аргументація. Рефлексія «Що мені вдалося, а що ні». VІІ. Домашнє завдання. Сильніші учні готують висловлювання на лінгвістичну тему «Сполучник» за самостійно складеним планом; слабші учні виконують вправи 410, 418, опрацьовують теоретичний матеріал підручника. Тема. Урок-практикум. Уживання сполучників у простому і складному реченнях. Мета: закріпити знання учнів про функції сполучника, закріпити вміння розрізняти сполучники, що з’єднують частини складного речення; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, виховувати почуття гордості за свій народ, його славну творчу скарбницю, повагу до влучного образного слова. Тип уроку: урок формування та вдосконалення умінь і навичок. Обладнання: підручник. Хід уроку І.Організаційний етап ІІ. Установчо-мотиваційний момент. ІІІ. Актуалізація опорних знань: взаємоперевірка домашнього завдання. Е Сполучник вристична бесіда. Сильніші учні знання теоретичного матеріалу представляють у формі опорної схеми. За будовою Прості і, а, але, та, або Складні щоб, якщо, проте Складені тому що, для того щоб, тим часом як За значенням Сурядні
Підрядні
Слабші учні формулюють визначення сполучника як частини мови. ІV.Етап формування та вдосконалення умінь і навичок. 1.Завдання. Записати речення. Вказати в реченні сполучники. Вказати з-поміж них такі, що поєднують однорідні члени речення, й такі, що поєднують частини складних речень. Назвати сполучники сурядності й підрядності. Плуг годує, а бур’ян мордує. Як уродить жито, всім буде сито. Якщо будеш ти трудиться, буде чим ділиться. Якби хотілося так, як не хочеться. Зварили ніщо та й з’їли без хліба. Треба працювати, аби не бідувати. Давали, та з кишені не виймали. Мала бджола, а більше за великого мухомора вміє. Як ми людям,так люди нам. Лякали щуку, що в озері втоплять. На світі більше днів, ніж ковбас. 2. Розподільний диктант. Сполучники сурядності й підрядності записати в дві колонки. Але; не зважаючи на те, що; щоб; то-то; а; аби; так що; бо; та (в значенні і ); дарма що; тому що; чи-чи; коли; проте; немов; однак. 3. Гра «Латка на фразеологізм» Переписати фразеологізми, додаючи пропущені слова. Вказати сполучники сурядності й підрядності. Пояснити зміст фразеологізмів. Праця на ноги ставить, а лінь з ніг… . Хто не оре землиці, кладе… на полицю. Не знає ні бе, ні ме, ані… . І швець, і жнець, і в дуду… . Багатому і діти чорт…, а бідному і янгол не рідня.
З гори і сани біжать, а на гору і віз не їде. Або ти, батьку, їдь у ліс, а я буду вдома, або я буду вдома, а ти їдь у ліс. Халяви діряві, зате підошви з дуба. Розпалився, як жаба на гойдалці. 6. Підсумки уроку. Оцінювання. Мотивація роботи класу. 7. Домашнє завдання диференційоване. На 10-12 балів: вивчити матеріал підручника, виконати вправу 431, підготувати повідомлення про правила написання прислівників, на 7-9 балів: виконати вправу437, дібрати питання про сполучник як частину мови, на 6-4 бали: виконати вправу 431. Тема. Узагальнення,систематизація вивченого про сполучник. Мета: поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про сполучник як частину мови, правила написання сполучників. Розвивати усне і писемне мовлення, уміння складати таблиці,схеми, розвивати пам'ять, самостійність мислення. Виховувати почуття гордості за свій народ, повагу до народних традицій, звичаїв, бажання їх вивчити. Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, індивідуальні картки, словники, підручник, мультимедійний проектор. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Хід уроку І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності. ІІ. Повторення, узагальнення і систематизація теоретичних положень теми. «Мозковий штурм»: - які слова є сполучниками? - на які групи поділяються сполучники? Наведіть приклади. - які сполучники служать для поєднання однорідних членів речення і частин складного речення, а які лише для поєднання частин складного речення? - як поділяються за значенням сурядні сполучники? - із яким значенням виступають підрядні сполучники? ІІІ .Виконання вправи ( робота в групах). На дошку проектуються тексти для двох груп. Прочитати, переказати. Із даного тексту усно вибрати сполучники, вказати, які з них сурядні, а які підрядні. Письмово розібрати сполучник як частину мови. Павло Білецький-Носенко – абсолютно унікальна, ні з чим незрівнянна постать в українській культурі, яка поєднувала в собі знання з величезної кількості галузей людського буття. Легше було уявити, про що не цікавився і чого не знав Павло Павлович Білецький-Носенко, аніж те, що знав, над чим працював, що вивчав. Його цікавив увесь білий світ, усе, що його оточувало. Прекрасний педагогом, який здатний був викладати та й викладав усі предмети, які тоді були в навчальних закладах усіх рівнів. Він був чудовим письменником, поетом, байкарем, талановитим філософом-мовознавцем, перекладачем, етнографом і фольклористом, художником, садівником, архітектором, механіком-винахідником. Білецький-Носенко найперший в Україні створив найбільш повний словник української мови та граматики. Ти віднині господар землі, І вона тебе прийме, як сина. Що для неї царі й королі, Як для неї найвище - людина! Та людина, що виоре лан, Його зерном засіє добірним, Що плекає віки його вірно, Щоб хлібів зашумів океан. Зодягай же вінок з колосків! Ти посвячуєшся в хлібороби! Щоб народу зростить ти зумів Хлібне зерно найвищої проби. ІV. Розподільний диктант. Записати сполучники сурядності і підрядності в дві колонки.(Цю роботу виконують слабші учні, сильніші –працюють з картками) Щоб, або, ні-ні, однак, зате, проте, через те що, але, тому що, а якщо, з тим щоб. V. Записати текст у перекладі українською мовою. Підкресліть сполучники сурядності і підрядності. У яких реченнях вжито сурядні сполучники, а в яких підрядні? «Если вы, благосклонный читатель, любитель отечественной старины, то, проезжая город Прилуки Полтавской губернии, советую вам остановиться на сутки в этом городе, а если случится не осенью и не зимою, то можно остаться и на двое суток. И, во-первых, познакомтеся с отцом протоиереем Илиею Бодянским, а, во-вторых, посетите полуразрушенный монастырь Густыню , по ту сторону реки Удая, верстах трех от г. Прилуки. Могу вас уверить, что раскаиваться не будете.Это настоящее Сенклерское аббатство. Тут есть все. И канал глубокий и широкий, когда-то наполнявшийся водою из тихого Удая. И вал, и на валу высокая каменная зубчастая стена со внутренними ходами и бойницами. И бесконечные склепы, или подземелья, и надгробне плиты, вросшие в землю, между огромными суховерхими дубами. VІ.Бліц-турнір. - якими сполучниками можна замінити тож, щоб, якщо, якби? - чи бувають сполучники членами речення, на які питання вони відповідають? - як пишуться сполучники з частками бо, но, то? - який сурядний сполучник може вживатися і як єднальний, і як протиставний? - які сурядні сполучники виражають поєднання або приєднання? - яку службову функцію виконують підрядні сполучники? - чи завжди підрядні сполучники вживаються між частинами складного речення? VІІ. Підсумок уроку, оцінювання, аргументація . VІІІ. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру «Моє село – краплиночка на карті…» |
План-конспект уроку української мови в 5 класі Тема Мета: поглибити поняття про звертання, формувати вміння визначати звертання (поширені й непоширені; риторичні) в реченнях, правильно... |
Службова інформація Закон України «Про доступ до публічної інформації», зокрема стаття 9, чітко окреслює коло інформації, яка може належати до категорії... |
Узагальнення вивченого. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні Мою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі вміння моделювати й конструювати... |
1 Картка опису цифрового ресурсу – презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники” Пояснювальна записка до презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники.” |
Узагальнення і систематизація вивченого про відокремлені члени речення Мета: узагальнити і систематизувати знання про відокремлені члени речення; формувати вміння визначати їх у реченнях, розставляти... |
Уроку Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного... |
Конспект уроку з української мови у 9 класі Розділові знаки у безсполучниковому... Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень |
Тема. Вигук як особлива частина мови Мета: домогтися засвоєння учнями визначення вигуку, ознайомити з граматичними ознаками вигуків як особливої частини мови |
Прикметник як частина мови. Написання прикметників ... |
Урок Види мистецтва та специфіка художньо-образної мови. Створення кросвордів "Види мистецтва" |