|
Скачати 108.43 Kb.
|
ПОКАЗОВА КЛАСНА ГОДИНА 5 КЛАС КЛАСНИЙ КЕРІВНИК ДРОЗД НАТАЛІЯ ВІТАЛІЇВНА Тема: «СЕКРЕТИ БАБУСИНОЇ СКРИНІ»
Форма проведення: етнографічна експедиція Тип : родинне свято ПЕРЕБІГ КЛАСНОЇ ГОДИНИ І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою. - Любі діти! Шановні гості! Сьогодні ми помандруємо з вами по сторінках історії нашої країни. Із знання родоводу, історії рідного краю починається людина. Мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда – все це родовідна пам’ять, наші символи, історія. Сьогодні ми ближче торкнемося цієї історії, бо в ній корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної України, хвилюємося аж до сліз, коли почуємо рідну мову, рідну пісню. Учениця: Україно! Україно! Краю милий! Краю золотавий, Поля твої широкополі, Пісні дзвінкоголосі, Міста наші рідні, Сади пишноцвітні, Пшениці ряснії, Городи багатії. Учень: Українська земле! Де є краща? Де миліша? Як не на Вкраїні? Тут городи і сади, Тут яблука й гарбузи. Тут олія, буряки, Тут ягоди червонії, Тут пшениці золотії, Річки молочні, Кавуни червоносочні, Худоба та птиця, Усяка пашниця. Учень: Струмок серед гаю, як річечка. На квітці метелик, мов стрічечка. Хвилюють, маюють, квітують поля. Добридень тобі, Україно моя! Учні виконують пісню «Розкажу про Україну» ІІ. Повідомлення теми і мети класної години, знайомство із гостею – бабусею. Актуалізація. Виходить бабуся-гостя в українському костюмі, у неї – корзина з гостинцями.Її запрошують до столу. Вчитель: - Щоб ближче познайомитися з історією України, традиціями нашого народу, ми зазирнемо у куточок бабусиної скрині. 1. Розповідь вчителя. - Бабусина скриня! Скільки цікавих речей ми знайдемо в ній. Протягом століть скриня на Україні була у великій пошані. Сюди складали одяг, рушники, полотно, прикраси. Скриню ставили господарі на видному місці. Скринником довіряли бути самим шановним в родині. Майже завжди була скринником бабуся. Робили скрині з липи, тополі, берези, вільхи, верби. Хто найголовніший в сім’ї, хто є зачинателем роду ? Читці:
Я до неї притулюся. Все бабуся зрозуміє, Приголубить, пожаліє. Бо бабуся – охорона, Від всіх недуг оборона. Я до бабусі з любов'ю звертаюсь: Бабусю, бабусенько, бабцю моя. І до бабусиних рук пригортаюсь. І відчуваю и них лагідність я .
Чарівниченько любенька ! Твої руки золоті В невсипущому труді. Я з бабусею своєю Дружу давно-давно. І ми,- скажу вам, - з нею В усьому заодно. Така моя бабуся – Найкраща у житті. А руки ж у бабусі – Ну просто золоті! Вони що хочеш вміють, Скрізь роблять чудеса: То місять щось, то миють, Подивишся – краса! Так товсто мажуть пінку. Так щедро сиплять мак. Працюють без спочинку, А пестять ніжно так. І в хаті, і на дворі Пороблять все як слід. То чистять щось в коморі, То варять нам обід. Як смеркне – тіні дивні Сплітають на стіні: Казки такі чарівні Розказують мені. А там нічник засвітять, Щоб спав міцніш онук. Мабуть, немає в світі Таких хороших рук! 3. Твою працю я шаную, Твоє серце добре чую. І нехай тебе, благаю, Матір Божа зберігає.
Добрі бабусі! Вас люблять всі діти, Рідним бабусям шлемо ми привіти!
Вчитель: Пісню заспіваємо для бабусь рідненьких, Хай із вами поряд йде пісня веселенька! Діти виконують пісню «ПРО БАБУСЮ» ІІІ. Знайомство з речами із бабусиної скрині. Вчитель: - Зараз ми відкриємо нашу скриню. Погляньте, що я знайшла! (Достаю із скрині український вишитий рушник) - Рушник на стіні… Давній наш звичай. Не було жодної на Україні оселі, котрої не прикрашали б рушники. «Хата без рушників, - казали в народі, - що родина без дітей». Від сивої давнини і до наших днів у радості і в горі рушник був неодмінною часткою нашого побуту. - А які події не обходилися без рушників? (Весілля, опускали труну, народження дитини, зустрічали гостей, випроводжали у далеку дорогу). - Простий, скромно оздобленій рушник висить на кілочку біля порога у кожній сільській хаті. Ним витирають руки, з ним доять корову, пораються біля печі. - Кожна дівчина готувала собі весільні рушники, вишивкою прикрашала одяг. Вишивати мати навчала дочок ще змалку. Багато вишивали дівчата на вечорницях довгими зимовими вечорами. (Дві дівчинки в українському вбранні виходять, сідають на лаву, імітують вишивання на вечорницях). 1 дівчина: Іде, іде, іде дощ На білу березу, А я свому миленькому Сорочку мережу. Сестра дала ниточок, Мати полотенця. А я сіла й вишиваю Від чистого серця. (Виходить хлопчик у національному вбранні). Хлопець: Ой чия ти, дівчина, чия ти? Чи не вийдеш на вулицю гуляти? 2 дівчина: Цілий вечір, аж до ранку, я пряду, Бо сорочки я не маю до ладу. З вечора тривожного аж до ранку Вишивала дівчина вишиванку. Що тоненька голочка для сорочок, А ще тонше дівчини голосочок. Вчитель: - А ще в скрині зберігали дівочі та жіночі прикраси. Яка ж дівчина без віночка! (Виймаю із скрині віночок). Віночки плели з різних квітів і кожна квітка мала своє значення. Зараз ми з вами пограємо в гру «Віночок» і дізнаємося, що означають квіти у вінку. Вправа «Вінок». Учні по черзі вибирають картинку із квіткою, що впліталася у вінок і зачитавши на зворотньому боці що вона символізує, чіпляють картинки на дошку. 1 учень: - Деревій. Він посідає у вінках найпочесніше місце. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, яку називають деревцем. Люди вплели її до віночка як символ нескореності. 2 учень: - Ромашка. За віком вона наймолодша у вінку і дає людям не тільки здоров’я, а й доброту та ніжність. 3 учень: - Гроно калини – символ краси та дівочої вроди, символ України. 4 учень: - Барвінок. Це дивна квітка, вона зберігає свій колір навіть під снігом. Цілий рік люди шанують барвінок, вважають його символом життя. 5 учень: : - Волошка. Про неї існує багато легенд. Одна з них: колись кохали одне одного селянський син Василь і русалка. І все було в них добре, але не дійшли згоди, де жити. Василь умовляв русалку залишитися на землі, а вона кликала його на дно озера. А коли зрозуміла, що не зможе вмовити, перетворила Василя на скромну квітку, що кольором нагадує голубе плесо воді. Волошка – символ кохання. 6 учень - Мак. Він дає дитині сон. А ще кажуть, що мак – символ крові невинно вбитої людини. Тим-то вплітають у вінки мак ті, в кого хтось з рідних загинув на війні. Танець з вінками Вчитель: Ось ми і зрозуміли які квіти відбирали дівчата до своїх вінків. (Вказівкою вчитель показує потрібну картинку) Але всі вони є лікарськими . Деревій лікує гастрит, виразкову хворобу шлунка й дванадцятипалої кишки, ентероколіт, виразковий неспецифічний коліт, тамують спазматичний біль в шлунку та кишках, їх застосовують при зниженні апетиту. Цю рослину здавна використовували як лікувальний засіб у народній медицині. Настій волошки застосовують як жарознижувальний засіб при лихоманках, гострих респіраторних захворюваннях і головного болю. Волошкою лікують хворобу очей, нервове виснаження. Дитинство - часто пора травм. І щоб вони гоїлися швидше, в організму не повинно бути нестачі в мікроелементах і в кальції зокрема. Те й інше в надлишку є в пророщенном маці. Їжте мак як окремо - не менше 1 ст.л. тричі на день, так і в різних салатах. Настоями ромашки полощуть горло при ангінах, хронічних тонзилітах, стоматитах і захворюваннях зубів. Міцний відвар барвінку у вигляді примочок, а також товчену свіжу траву застосовують для зупинки кровотеч та лікування ран.А от обізнані люди з давнини і донині лікують барвінком серцеві недуги, бо люблячим серцем народжена ця ніколи не в'януча рослина. У народі кажуть, що калина лікує від 99-ти хвороб. Калинові ягоди – справжнє джерело вітамінів А, В, С, Е, К. А вітаміну С у них більше, ніж у лимонах. Тож калина особливо актуальна сьогодні, у період епідемії грипу, як ефективний засіб для підвищення імунітету. Отже, у вінок впліталися лікарські квіти. (Записати над картинками «Лікарські квіти») Лікарські квіти і трави не тільки прикрашали вінки, а й сушилися, щоб пахло ними. Із скрині дістаємо мішечки із духмяними травами.
Із скрині дістається хустка. ВЧИТЕЛЬ: ХУСТКА З ДАВНІХ ДАВЕН БУЛА УЛЮБЛЕНИМ ГОЛОВНИМ УБОРОМ УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. ВОНА ПРОХОДИТЬ ЧЕРЕЗ УСЮ ІСТОРІЮ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ВБРАННЯ. І, МАЙЖЕ НЕ ЗМІНИВШИСЬ, ЗАЛИШАЄТЬСЯ У ВЖИТКУ ДО НАШИХ ДНІВ. ХУСТКА ВИКОРИСТОВУЄТЬСЯ ЯК ХУСТИНА – ВУЗЛИК ІЗ ВЕЧЕРЕЮ ДЛЯ ХРЕЩЕНИХ НА РІЗДВО, НА ХЛІБІ, ЩОБ НЕ ЗАЧЕРСТВІВ, НА ДИТЯЧІЙ КОЛИСЦІ – ВІД ВІТРУ І ЗЛОГО ОКА. Майстер – клас із зав’язування хусток. (Лунає пісня «Мамина хустка») - І остання річ, яку ми дістанемо з бабусиної скрині – це музичний інструмент. Діти, що це? (Сопілка) Вчитель: - Народ України – співочий народ. І в радість, і в смуток людині допомагає пісня. Давайте і ми послухаємо пісню у супроводі наших хлопців. (Діти виконують гру на сопілках під пісню «Падає сніжок»). IV. Рефлексія. Підведення підсумку класної години. - Ось і підійшла до кінця наша подорож. Ми лише трішки дізналися про історію нашої країни. Красивий, щедрий, рідний край, І мова наша – солов’їна. Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься … (Україна). Вчитель: А тепер відгадайте загадки: - Хто зранку встає до сніданку? - Хто сам не доїдає, а тобі ласий шматок підкладає? - Кого треба поважати, шанувати, обіймати, ніжити, голубити? - Хто на заводі добре працює, і на городі днює - ночує? - Хто поряд приляже і казку тобі розкаже? - Хто ночей не досипає і хвороби проганяє? ( Відповідь – «Бабуся» ) Гостя – бабуся пригощає присутніх пиріжками. Відгадайте загадки про речі, які ми побачили у бабусиній скрині 1) Мочили, колотили, 2) Квіти навесні зростають, Рвали, крутили, Їх дівчаточка збирають. Узор вишивали, Мають вроду, ще й яку На свято одягали. Квіти будуть у … (Сорочка-вишиванка) (вінку) 5) Говорить доріжка – Два вишитих кінця: Помийся хоч трішки, Бруд вимий з лиця. (Рушник) Як правда на усіх єдина І рідний батьківський поріг, Соборна мати-Україна Одна на всіх, як оберіг !
- А які трави ви знаєте? Для чого вони? Від яких хвороб лікують? (Діти відповідають). Виходять учні зі свічками в руках та іконою Святого Миколая. Вчитель: Сьогодні велике народне свято – День Святого Миколая. Здавна цей святий виконував бажання слухняних дітей. Тож давайте і ми висловимо свої прохання. 1-й учень. Святий Миколаю, дякую тобі за моїх маму й тата. 2-й учень. Та за все те добро, що ти передав мені через них. 3-й учень. Вони виховують нас. 4-й учень. Вчать цінувати твої святі заповіді, не грішити. 5-й учень. Ми любимо своїх батьків. І хочемо завжди шанувати і слухати їх. 6-й учень. А ти, Миколаю, допоможи нам у цьому. 7-й учень. Твоєю ласкою благослови їх, Миколаю. 8-й учень. Дай їм добро і здоров'я, довге й щасливе життя. 9-й учень. Хорони їх від злого, дай їм сили перемогти всі труднощі, діждатися потіхи і вдячності від своїх дітей. Ведуча: Завершилося наше свято. Хочемо побажати, щоб у вашому домі завжди панували радість, добро, мир та злагода. Дякуємо всім, хто завітав до нашої класної оселі, розділив з нами радість свята. Хай усі наші бажання здійснить Святий Миколай.! Вітаємо вас наступаючим з Новим роком! До нових зустрічей у колі шкільної родини. Бабуся пригощає всіх гостинцями (пиріжками, рогаликами тощо) |
Тема: Секрети води «Секрети води», комп’ютер, телевізор, молекулярна структура води, властивості води записані на хмаринках, значення — на краплях,... |
Кулінарні секрети сестри Ольги |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,... Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика... |
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми... Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка.... |
Тема Проект і програма соціологічного дослідження Тема Якісні методи в соціології |
Урок №60 Тема. Круговий сектор Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |
Урок №62 Тема. Стовпчасті діаграми Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |
Урок №61 Тема. Кругові діаграми Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |