|
Скачати 92.67 Kb.
|
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Гетьман Пилип Орлик та його Конституція» Мета: ознайомити учнів з міжнародним становищем у Європі в першій третині XVIII ст. та ставленням європейських держав до «українського питання», скласти історичний портрет гетьмана Пилипа Орлика, визначити його роль у спробі відновлення незалежності Гетьманщини, проаналізувати сутність видатної пам'ятки української правничої та європейської суспільно - політичної думки - Конституції гетьмана , провести історичні паралелі із сучасним Основним Законом України; розвивати вміння заповнювати текстову таблицю, формувати вміння давати оцінку діяльності історичній особі, використовуючи різні точки зору, аналізувати історичні документи; виховувати в учнів патріотичні почуття, шанобливе ставлення до видатних постатей української історії. Обладнання: підручник Власова В. С. Історія України 8 клас за ред.. Мисика Ю. А., 2002; відеоролик « Обрання гетьманом П. Орлика», плакат «Конституція П. Орлика», картки «Оцінка в історії постаті гетьмана П. Орлика», портрет П. Орлика, алгоритм частково заповненої текстової історичної таблиці «Військова та політична діяльність гетьмана П. Орлика в Україні та Європі», уривок з «Пактів й Конституцій прав та вольностей Війська Запорозького», історична карта «Європа 1648 - 1789 р. р.» Основні поняття: емігрант, еміграція, Конституція, антимосковська коаліція. Тип уроку: комбінований. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань учнів. - Скласти історичний портрет Івана Мазепи. - Пригадаємо, як гетьман Іван Мазепа прожив свої останні дні, та чому його не поховали на батьківщині? II. Повідомлення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності та вивчення нового матеріалу. План: 1. Гетьман П. Орлик. 2. Пакти й Конституція прав та вольностей Війська Запорозького. 3. Політична діяльність П. Орлика в Європі та спроби створення антимосковської коаліції. Учитель: Ви ніколи не замислювались над питанням, чому .1 найбільший аеропорт Франції носить назву «Орлі»? З якими подіями в нашій країні пов'язана ця назва? Учень: Аеропорт Франції «Орлі» названий на честь українського політичного діяча, французького дипломата, генерала французької армії, сина П. Орлика, який разом з батьком після поразки українсько - шведської армії в Полтавській битві виїхав у еміграцію. Після смерті батька став лідером української політичної еміграції. Будучи французьким генералом, брав участь у Семилітньої війні, визначився в битві під Бергеном, був важко поранений. Не зовсім одужавши, взяв участь у битві під Менденом і незабаром помер 14.11.1759р. І. Гетьман П. Орлик - Дивимося відеоролик «Обрання П. Орлика гетьманом». - Виступ учня: «Історичний портрет П. Орлика». - Визначення поняття «емігрант» та «еміграція». - Аналіз висловлювань та оцінка постаті гетьмана П. Орлика, (додаток 1.) Діти прикріплюють картки з оцінкою до дошки навколо портрета. - Завдання учням: протягом уроку поміркуйте, чому існують такі різні погляди на постать П. Орлика, яка з наведених точок зору вам імпонує? 2. «Пакти й Конституція прав та вольностей Війська Запорозького» Робота в групах з історичним документом (додаток 2.) - визначення поняття «Конституція»; - Завдання групам: ознайомтесь зі змістом документа та створить схему, яка б відтворила функціонування органів влади та взаємозв'язок між ними, якби даний документ набрав чинності в Україні. - Виступ груп. (Одна група виступає, друга рецензує відповідь першої.) -Учитель: Сконцентруємо увагу на окремих статтях сучасної Конституції. - «Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.» ст. 75, роз. IV. - «Президент України є главою держави і виступає від її імені.» ст. 102, роз. V - «Кабінет міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.» ст. 113, роз. VI. - «Найвищим судовим органом у системі судів є Верховний Суд України.» Отже, ми бачимо, що Конституція П. Орлика заклала підвалини поділу влади на законодавчу, виконавчу і судову гілки влади. Конституція П. Орлика дійсно демократична правова пам'ятка. (Використовується плакат «Конституція П. Орлика» - додаток 3.) 3. Політична діяльність П. Орлика в Європі та спроби, створення антимосковської коаліції. - Учитель: Гетьман П. Орлик неодноразово питався створити антимосковську коаліцію, тобто союз держав у складі Швеції, Кримського ханства, Туреччини, частини Польщі, та уряду Орлика з метою збереження незалежності і самостійності України. І 10 квітня 1710 р. зразу після обрання П. Орлика гетьманом, він уклав новий договір між Україною та Швецією. Швеція зобов'язувалася забезпечити оборону і цілісність території України. - Робота учнів над текстовою «Військова та політична діяльність Орлика в Україні та Європі.» (додаток 4) Робота в парах над 6 пунктами таблиці, підручник стор. 202 - 204. Підсумок роботи з таблицею: - З якою метою гетьман відвідав країни Європи? ( створити коаліцію європейських держав проти Росії) - Яким був результат дипломатичної діяльності? (поширив в Європі ідею державної незалежності України) IV . Закріплення нового матеріалу. А тепер ще раз звернемося до різних оцінок постаті П. Орлика в історії, яка оцінка вам імпонує і чому? - У чому ж полягає заслуга П. Орлика перед Україною? V. Підсумок уроку. Доля та спадщина гетьмана П. Орлика тривалий час були забутими. П. Орлик був першим гетьманом в еміграції, який продовжив справу свого попередника Івана Мазепи щодо визволення України з - під Московського царства. П. Орлик був палким борцем за втілення ідеї про незалежність України за сприяння іноземних правителів. Конституція П. Орлика стала видатною правовою пам'яткою Європи та України, де вперше проголошено республіканський устрій держави та передбачено захист прав і свобод населення. Домашнє завдання. Опрацювати §23, вивчити нові поняття. Додаток 1. Оцінка в історії постаті гетьмана Пилипа Орлика 1. «Історія русів», найвизначніший твір української національно-політично думки кінця XVIII ст.: «Війська і народ малоросійський ... вельми погорджували дурощами Орликовими і зовсім не зважали на його ... затії... і лише запорожці пристали до Орлика». 2. Іван Мочульський, кошовий отаман запорозьких козаків (1721): «Чекаємо гетьмана радісним серцем, як діти отця... Обще на Україні всі про вельможності ваші говорять тії слова: коли наш орел вилетить і нас від того лиха визволить». 3. Антуан Фелікс де Монті, маркіз, французький посол у Варшаві у 20-х рр.. XVIII ст.: «Ми знаємо гетьмана як людину великої ворожнечі до москалів, розумну і відважну, дуже поважну й люблену на Україні між козаками... Козаки шукають нагоди, щоби повстати проти гнобителів і повернути свою давнішню вольність... При сприятливих умовах козаки обрали би гетьмана Орлика вождем...» 4. Ілля Борщак, відомий український історик-емігрант у 20-х рр.. XX ст. «Пилип Орлик із завзяттям переносив до кінця своїх днів найбільше жорстокі нещастя». 5. Василь Ульяновський, сучасний український історик: «Великий патріот, романтик і оптиміст Пилип Орлик до останніх днів плекав ідею Української державності під зверхністю Швеції, Туреччини, Франції чи Польщі». 6. Борис Крупницький, історик: «І хоч як державний муж... свого завдання не сповнив... то все ж таки його енергійна , вперта і невтомна праця... утворила певні зв'язки з Європою, поставила українську проблему як актуальне питання європейської дійсності першої половини XVIII ст.». Додаток 2. АНАЛІЗУЄМО ІСТОРИЧНИЙ ДОКУМЕНТ Пакти й Конституція прав та вольностей Війська Запорозького між ясновельможним паном П. Орликом, гетьманом, та між: старшиною, полковниками, а також: Військом Запорозьким, прийняті публічно ухвалою обох сторін, року 1710, квітня 5, при Бендерах. Ми уклали угоду з Пилипом Орликом, новообраним гетьманом, і ухвалили, щоб не тільки він стежив за виконанням викладених нижче по пунктах і підтверджених його присягою, але щоб цього незмінно дотримувалися і наступні гетьмани. 1. Ясновельможний гетьман зобов'язаний та примушений у законному порядку дбати, щоб жодна чужинська релігія не запроваджувалась на нашій батьківщині, не допускаючи проповідування та розмноження кількості її прихильників. І щоб при ново збудованих церквах множилося навчання дітей „вільним мистецтвам". 2. Обов'язком Ясновельможного гетьмана стане турбота про недоторканий цілісний кордон,щоб нікому не дозволяв не лише порушувати закони і вольності, але й привласнювати батьківські землі. 3. Ясновельможний гетьман дбає через послів про відновлення давнього братства з Кримським ханством..., щоб надалі не пробували зухвалим нападом у спину підкорити собі Україну. 4. Гетьман муситиме подбати про звільнення від московських укріплень земель Війська Запорозького і повернення їх у власність Війська, і щоб надалі ніяким іншим чином не спустошували володінь Війська Запорозького. 5. Постановляємо навічно зберігати такий закон, щоб у нашій батьківщині першість належала Генеральній старшині як з огляду на її високі служби, так і у зв'язку з перебуванням при гетьманах. Генеральній старшині, полковникам і генеральним радникам належить давати поради гетьману про цілісність батьківщини, про її загальне благо й про всі публічні справи. Без їхнього попереднього рішення і згоди, на власний розсуд гетьмана нічого не повинно ані починатися, ані вирішуватися, ані здійснюватися. Генеральні ради збираються на Різдво, на Великдень, на Покрову. На ці ради з'являються посли від Низового Війська для слухання й обговорення справ... 6. Правопорушення - і умисне, й випадкове - має підлягати розгляду Генерального Суду, який повинен винести рішення таке, якому кожен мусить підкорятися. 7. Генеральна старшина повинна доповідати гетьману про всі публічні справи, що перебувають у її віданні. 8. Ясновельможному гетьману належить пильно дбати про те, щоб на рядовий і простий народ не покладали надмірних тягарів, утисків і надмірних вимог. Вдови козаків, діти - сироти, козацькі господарства і господарства жінок, чоловіки яких перебувають на війні або військових службах, не притягатимуться до жодних повинностей і не будуть обтяжені сплатою податків. 9. Щодо цих пактів і Конституції, укладених для успішного виконання, то гетьман удостоїв їх підтвердити власноручним підписом і державною печаткою, а також присягою. Додаток З Конституція П. Орлика - Унікальний історичний документ, справді демократична народна Конституція. - Написана латинською і українською мовами - Після смерті Мазепи козаки обирають гетьманом П. Орлика - Конституція П. Орлика передбачала: встановлення національного суверенітету визначення кордонів України, соціальне забезпечення убогих, вдів, сиріт... - Засуджувала протекціонізм і підкуп - Визначала принципи внутрішньої і зовнішньої політики майбутньої України - Визнання непорушності трьох складових частин правового суспільства - законодавчої, виконавчої, судової влади. - Гетьман, обмежений законом у діях, генеральна старшина, обрані представники від кожного полку - Виборна генеральна Рада, що мала скликатися тричі на рік - Конституція не була втілена в життя Додаток 4. Військова та політична діяльність гетьмана Пилипа Орлика в Україні та Європі
Купріш Л. В., Андріївська ЗОШ І – ІІІ ступенів, Донецька область. |
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.» |
УРОК-ПРОЕКТ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В 11 КЛАСІ «ОЛІМПІЙСЬКИЙ УРОК» Мета і завдання проекту: Розширити й узагальнити знання учнів що до вивчення історії розвитку олімпійського руху, його ідеалів та... |
Урок історії України у 10 класі Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ... |
СУПУТНИКОВА Пилип’юк Р. Г., Пилип’юк Р. Р. Супутникова геодезія: лабораторний практикум. – Івано-Франківськ: Факел. 2009. – 67 с |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України. Всесвітня історія Курс Вступ до історії у 5 класі є пропедевтичним, що й визначає його місце в системі шкільних історичних курсів та з-поміж інших... |
Конституція. Конституційна реформа План Сучасне розуміння слова "конституція" (конституція держави) бере свій початок із періоду зміни в Європі феодального ладу на буржуазний... |
УРОК ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ В 6 КЛАСІ. Тема уроку Обладнання: підручник, атласи, картки із завданнями, роздатковий матеріал, таблиці,ілюстрації до теми, комп’ютерна презентація |
Урок по всесвітній історії у 8 класі на тему: «Мистецтво Високого Відродження в Італії» Обладнання: портрети та картини діячів Відродження, презентації, роздатковий матеріал |
КОНСТИТУЦІЯ ЯК ЗАХИСТ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ ТА ЇЇ ГРОМАДЯН Українського народу й Української держави сталася історична подія – в результаті тривалого, напруженого і багатогранного конституційного... |
ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ МЕНЕ ІЗ СПИСКУ ВИБОРЦІВ НА ВИБОРАХ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ... Конституція України встановлює, що Основний Закон України прийнятий від імені і задля «Українського народу – громадян України всіх... |