|
Скачати 59.15 Kb.
|
Тема уроку: «Драматургічні особливості, сценічна історія, популярність в народі та значення п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» І. Актуалізація опорних знань: Слово вчителя: Небагато знайдеться у світовій драматургії творів, що були б такі популярні в народі, як безсмертна наша «Наталка Полтавка» - одна з найкоштовніших перлин української класичної літератури. Запитання до учнів:
(відповідь «І.Котляревський в школі», Ткаченко, Ходосов.) «Наталка Полтавка» - це перший драматичний твір нової української літератури, який, за висловом Карпенка-Карого, є «праматір’ю українського народного театру»
Відповідь: Це драма кохання бідної дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя.
Відповідь: (стор.149 Ткаченко, Ходосов «Котляревський в школі») Народність твору полягає не тільки в тому, що він написаний живою народною мовою, а й у тому, який його зміст і чи поданий він з народних традицій, чи відображає погляди, настрої і прагнення народу. Жива розмовна мова «Наталки Полтавки», симпатія автора до позитивних героїв свого твору – представників простого народу, - свідчить про народолюбство Котляревського, його тісний зв'язок з народом. Народний характер мають і введені в тканину п’єси численні пісні, прислів’я і приказки, афоризми. ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Учитель: Отже, темою нашого уроку є «Драматургічні особливості, сценічна історія, популярність в народі та значення «Наталки Полтавки» Пропоную вам записати в зошит таку тезу: Драматургічні особливості «Наталки Полтавки» виявляються: а) у динамічному і природному розвитку дії, гостроті конфлікту, що лежить в основі твору; б) в умілому застосуванні народного гумору, що іноді переходить в сатиру; в) у широкому використанні народних створених автором пісень; г) у багатстві, барвистості мови. За цим планом ми і будемо працювати на уроці: П’єса дуже докладно побудована. Ось послухайте цю пісню, (звучить пісня), яку Наталка співає на початку п’єси і монолог, що звучить після пісні «Віють вітри, віють буйні». Учениця читає монолог Наталки. Учитель:
Відповідь: про причину туги, що огорнула серце дівчини – її розлучили з коханим. Наталка говорить і про причину розлучення – соціальна нерівність. Отже, вузол інтриги, що зав’язався ще десь у минулому і надалі відіграє велику роль у розвитку дії.
Учитель: от ми і зясували перший пункт нами записаної тези: дія розгортається швидко і цілком природно, напруження наростає, конфлікт все більше загострюється. А по-друге, характерною рисою п’єси є щирий гумор, що звучить у багатьох місцях, а при розкритті образів возного і виборного переходить у сатиру. (Діалог возного і виборного) (Інсценівка) Дія І ява 3 До речі, як прізвище возного, а виборного? Тетерваковський Макогоненко Звертаю вашу увагу ще раз на мову возного, її особливості. Його мова це суміш канцеляризмів, старослов’янізмів, юридичних термінів, казенно-судової лексики. (Що ще ви можете додати про мову возного, зачитайте цитати із підручника. Див. стор. 133 Ходосов, Ткаченко) По-третє, багато місця в п’єсі відведено пісням. Додому вам було завдання виписати назви всіх пісень з «Наталки Полтавки»? Тож скільки всього пісень у п’єсі? – 22! На екрані слайд № 5. Пісні із п’єси Котляревського «Наталка Полтавка» Розглянемо: (Слайд)1) походження пісень п’єси «Наталки Полтавки». Ці пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб. 2) жанрові особливості пісень п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка». (Слайд). (Слайд-відео) з піснею «Ой під вишнею, під черешнею». Яка вона ця пісня? Жартівливо-гумористична. Висміює підстаркуватого невдаху-залицяльника.
Слайд-відео. «Всякому городу нрав і права» Відповідь: це сатирична пісня. Це художньо-образне виявлення філософії возного-крутія, хабарника, пана; Філософії, що виправдовує соціальну нерівність.
(за нашою таблицею) Слайд-відео «Чи я тобі, дочко, не добра желаю» Відповідь: цією піснею передаються глибокі, схвильовані почуття люблячої матері, її переживання і вболівання за долю дочки, бажання ощасливити Наталку, прагнення «люб’язного зятя дістати».
Слайд-відео. Які почуття вона передає?
Але виникає наступне питання: звідки взято ці пісні – створені вони автором, чи він використав їх з якихось джерел? Розглядаємо слайд «Походження пісень» (учитель коментує, учні записують в зошити) Особливо хочеться сказати про четверту групу пісень; які введені майже без змін: вони оброблені студентами Київського колегіуму десь у кінці ХVІІ ст. перша частина із них вживалася у вертепній драмі, а надрукована була 1777 року в московському журналі «Музикальние увеселения» Учитель: із своїми чарівними піснями «Наталка Полтавка» пішла по всій Україні. Вже після перших вистав цей твір здобув неабияку популярність. Написано на екрані: «Жодна повість, жоден будь-який твір досі не припав так до душі малоросіянам, як «Наталка» І.П.Котляревського: сотні списків її ходять і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв її пісні, написані Іваном Петровичем, і є багато людей, які знають напамять всю оперу», - писав у 1846 р. М. Сементовський Слайд № 4 – музика до пісень п’єси «Наталка Полтавка» Учитель: і нарешті, по-четверте, що ми відзначаємо із нашої тези, це, безперечно, те, що висока художня майстерність «Наталки Полтавки» виявляється і в багатстві її мови. Ви ж знаєте, що, на відміну від прози і поезії, у драматичних творах основним засобом розкриття образів є мова дійових осіб. Авторської мови тут немає (крім ремарок) і тому письменник-драматург повинен добирати таку мову для своїх героїв, щоб вона цілком і всюди відповідала їх становищу і їх характеру, тобто була індивідуалізована. Саме такою і є мова «Наталки Полтавки». Вона гнучка і різноманітна, багата на прислів’я і приказки. На екрані таблиця прислів’їв та приказок із п’єси «Наталка Полтавка» «Знайся кінь з конем, а віл з волом» «Ніхто не віда, як хто обіда» «Спхнути … із мосту та в воду» «Ат, живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне» «На нас як на те похиле дерево, і кози скачуть» «Коли козак в полі, тоді він на волі» «Де не посій, там і вродиться» «Лучче синиця в жмені, як журавель у небі» Сценічна історія і популярність п’єси (Коротке повідомлення учня) Отже, висновок: значення п’єси «Наталка Полтавка»
І. Карпенко-Карий назвав «Наталку Полтавку» високим «зразком народної поезії в драматичній формі» Будеш, батьку, панувати, Поки живуть люди; Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть! Тарас Шевченко Домашнє завдання: Прочитати. |
Тема уроку Гендер: минуле і сучасне, міф і реальність через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» |
1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!» Номери... КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ |
Урок презентація ПА ВИШНІ – одного з найвидатніших українських письменників гумористів. Велика популярність і значення усмішок Остапа Вишні у 20 –і... |
Остап Вишня Тема : Остап Вишня. Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Засоби... |
Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки Розгорніть зошити, запишіть тему уроку, а епіграфом будуть слова О. Гончара (епіграф спроектовано на екран) |
Тема: п’єса казка, її особливості Продовжити знайомство з особливостями п’єси, вчити учнів інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння твору; вдосконалювати... |
Тема: Діалог. Тире при діалозі Мета уроку Діти, в народі кажуть, що добрий гість дому радість. Думаю, що ви, так як і я, дуже раді гостям. Встаньте і привітайтесь з ними |
Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси «москалів» і «козаченків», які «добре бились за Полтаву всій Росії в вісну слову» (Микола) |
Тема. Роль І. Франка у розвитку драматургії і театру. «Украдене щастя»–... Алізу твору підвести учнів до розуміння авторської думки про моральну відповідальність людини за право на щастя; допомогти осмислити... |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |