1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!» Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число


Скачати 135.63 Kb.
Назва 1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!» Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число
Дата 19.03.2013
Розмір 135.63 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА».  НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ
Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; інші образи драми, з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвива­ти навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до театру, інтерес до наслідків своєї праці.
Обладнання: презентація, аудіозаписи пісень ге­роїв п'єси, ілюстрації до змісту твору, підруч­ник, текст твору.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання. Емоційне налаштування учнів. Доброго дня, дорогі діти! Подивіться, яке зворушливе диво я для вас знайшла! Згадайте, як ви були маленькими, безтурботними, усміхніться один одному, побажайте нам усім гарного настрою, працездатності, удачі – і розпочинаємо.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Про кого з героїв п’єси «Наталка Полтавка» ми говорили на минулому уроці? Прочитайте, будь ласка, про них сенкани, складені вдома.

1.Тетерваковський.

Хитрий, підступний.

Вимагав, хапав, «крючкотворив».

«Юриста завзятий» полюбив Наталку.

Чиновник.

2. Макогоненко.

Скритий, улесливий.

Оббріхував, догоджав начальству, підлабузничав.

«Хитрий, як лисиця», допомагає возному.

Сільський начальник.

3. Терпилиха.

Ляклива, неосвічена.

Страждає, бідує, уболіває за долю дочки.

Хоче видати Наталку за багатого.

Любляча мати.

Як ви вважаєте, чий твір найзмістовніший? Чому?
ІІІ.    Актуалізація опорних знань.

А тепер перевіримо, як ви пам’ятаєте героїв п’єси.       

1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!»

Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.

1 – Петро, 2 – Возний, 3 – Наталка,

4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха.

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

1.      «Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота - без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

3.     «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

4. «...Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, ко­пійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетер­ваковський))

5.    Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)

6.    Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Мако­гоненко)

7.    До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)

8.     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).

9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)

10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)

12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.» (Петро).

Відповідь:143. 245. 613. 241. Взаємоперевірка.

2. Завдання на асоціативне мислення

Зосередьтеся і подумайте, кого із героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє щастя?

Так, звичайно, це Наталка, головна героїня п’єси, чий образ став ідеалом української жінки. Ось уже майже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей.

Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.

ІV. Оголошення теми, епіграфа уроку, мети.

І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА».  НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У П’ЄСІ

З цієї народної першоп’єси кожне нове

покоління черпає науку почуттів, моральні

взірці кохання, людської краси, благородства.

О. Гончар

На цьому уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, порівняємо образи Петра і Миколи, з’ясуємо роль і функцію пісень у творі, розвиватимемо навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення. Для себе ставлю завдання - виховувати у вас почуття гордості за національну культуру; прищеплювати лю­бов до театру, інтерес до наслідків своєї праці.

Які ваші очікування від уроку?

Проблемне питання: У чому секрет популярності Наталки,

яка чарує читачів і глядачів майже двісті років?
V. Основний зміст уроку.
1. Опрацювання образу Наталки.

Хто така Наталка?

Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".

Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність.

Якщо Наталка вірна Петрові, то чому вона віддає рушники возному? Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром? (Дія І, ява ІV) – розмова з Терпилихою.

«Золото - не дiвка!... - розповiдає про неї виборний. - Окрiм того, що
красива, розумна, моторна i до всякого дiла дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає матiр свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка

рукодiльниця; себе i матiр свою на свiтi держить».

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного». Розмова з матiр'ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

(Дія І, ява VІ). «Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможеть осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…» Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок.

Після розмови з виборним і матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею; якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський пiдкреслює й iншi дуже важливi риси характеру Наталки: хоробрiсть, енергiйнiсь i наполегливiсть у боротьбi за своє щастя, її усвiдомлення власної гiдностi.
Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?


Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

Дослідіть, що свідчить про створення І. Котляревським образу Наталки під впливом усної народної творчості.

У цьому образі є всі ті якості, які притаманні для молодої дівчини в народних піснях, казках… Наталка вродлива, трудівниця, невсипуща господиня, розумна, чемна, привітна, ласкава, любить і шанує свою матір, але, поважаючи інших, вона вимагає поваги і до себе. Глибоке, вірне, самовіддане кохання до Петра відтворено таким, яким це почуття зображено в піснях. Наталчин ідеал сімейного щастя співпадає з народним.

Як про неї говорять герої драми?

•    «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я про­стого роду»

•    Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

•    «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду».

  • «Дівка проста, не красива, з добрим серцем, не спесива… Коло мене хлопці в’ються і за мене часто б’ються»

•    «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».

•     Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху до­чкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукоділь­ниця; себе і матір свою на світі держить».

•   «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, що­день сльози лити».

•    Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас  за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє  горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

•     Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

•   Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

  • Бідность і багатство – єсть то божа воля; з милим їх ділити – єсть щаслива доля.

  • «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»

  • «Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, як нелюба миловати, як осоружного любити.»

  • «Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».

  • «…Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне.»


2. Уособлена гра «Я– Наталка»

Серед нас є учениця, яка спробує охарактеризувати героїню від імені самої Наталки.

Проблема: У чому секрет популярності Наталки,

яка чарує читачів і глядачів протягом майже двохсот років?

Наталка чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню, чесністю, силою духу, рішучістю… Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання...

Таке зо­браження простих людей було прогресивним, бо вселяло віру в краще  майбутнє. Тим більша честь авторові, бо ніхто в літературі того  часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу, а він зобразив український народ, націю як реальну історичну силу, за якою майбутнє.
3. Групова робота. Зробити порівняльну характеристику Петра і Миколи, їхніх життєвих позицій.

І група – спільні риси,

ІІ група – відзначає відмінне в образах Петра і Миколи.




ПЕТРО

МИКОЛА

Соціальне становище

Коханий Наталки; сирота, колишній наймит у Терпила, бурлака, заробітчанин

Далекий родич Терпилихи; сирота, бурлака, письменний.

Моральні якості

Працьовитість, чесність, великодушність, доброта, розум.

Доброта, чесність, природний розум, стриманість.




Цінує дружбу, готовий на самопожертву.

Цінує дружбу. Енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, волелюбний.




Спокійний, витривалий, розсудливий.

Дотепний, життєрадісний, дотепний.




Ліричний, ніжний, нерішучий. Любить театр, захоплюється прекрасним.

Весельчак, співун, оптиміст, винахідник.

Мова персонажа

Спокійна, лагідна, насичена пестливою лексикою.

Насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.


4. Вправа «Займи позицію»: Чи є образ Петра типовим?

Саме через образ Петра більшість критиків та істориків літератури не без підстав звинувачують І. Котляревського в наявності рис сентименталізму в п’єсі.

Поставлений автором у типові умови тогочасної дійсності, сирота Петро виховується в чужій родині, з якої вигнаний за те, що покохав доньку багатого покровителя, і блукає по заробітках. Але сам образ не є цілком типовим. У характері Петра дійсно можна відмітити деякий надмір почуттєвості, сентиментальності, навряд чи властивий наймитові-бурлаці. Він дуже чутливий, м’якохарактерний, нерішучий, слабовільний. Разом з тим, дослідники твердять, що вважати Петра слабовольним несправедливо. Для того, щоб 4 роки, плекаючи заповітну мрію, тяжко працювати в чужих краях, переносити всілякі злигодні, приниження, потрібна неабияка сила волі, твердість характеру, наполегливість у досягненні мети. Головна ж причина такої поведінки Петра полягає в тому, що він глибоко шанує Терпилиху, яка йому замінила рідну матір, і не хоче йти проти її волі. Він усвідомлює, що змучена стара жінка не захоче міняти багатого пана на вбогого наймита. А ще він хоче вберегти дорогих йому людей від сваволі «власть імущих». У п’єсі, крім сцен, позначених великою емоційною напругою, є й гумористичні, сатиричні, драматичні, як воно буває в самому житті. Возного, виборного і Миколу аж ніяк не назвеш сентиментальними. Почуттєвість, деяка сентиментальність в образах Терпилихи і Наталки, що проявляється у висловлюваннях, вчинках і поведінці, стосунках між собою, випливає з особливостей психології українців, є органічною частиною цільних, правдивих натур.
5. Наступне питання теми уроку «Роль і функція пісень у п’єсі.» Презентація учнями проекту.

6. Виконання тесту. Взаємоперевірка виконаної роботи. Оцінювання.
VІ. Закріплення вивченого.

Зверніться до епіграфа. Як ви розумієте його?

П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світової слави. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. «Наталку Полтавку» вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Буенос-Айрес, Торонто та інші столиці світу. Відомий негритянський співак Поль Робсон включив до свого репертуару кілька пісень із п’єси. Художник Хмельницький створив картину «Дует І. Козловського і Поля Робсона виконує пісню «Сонце низенько» з опери «Наталка Полтавка»». У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії стала багатим надбанням світової театральної культури.



Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості великого сина українського народу, автора бурлескно-травестійної поеми «Енеїда», соціально-побутової драми «Наталка Полтавка», іскрометного водевілю «Москаль-чарівник» Івана Петровича Котляревського, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.
Подумайте і скажіть: у чому ж заслуга Котляревського?


  • Став першим класиком нової української літератури, поклав початок національній українській драматургії і театрові.

  • Засновник нової української літературної мови на народній основі.

  • Художньо освоїв конкретно-історичний зміст життя своєї епохи та свого народу.

  • Майстерно відобразив національну самосвідомість, самобутність українського народу.

  • Збагатив сміхову культуру українців.

  • Його твори мають велике пізнавальне і виховне значення.

  • Увів і утвердив в українській поезії звучний та мелодійний силабо-тонічний вірш.

  • Порушив у творах нові теми, звернувся до невичерпних скарбів фольклору.

  • Розвинув нові жанри: бурлескно-травестійну поему, соціально-побутову драму, водевіль.


VІІ. Домашнє завдання: підготуватися до контрольного твору.
VІІІ. Підсумок уроку.

Які із ваших очікувань здійснилися?

Продовжте речення:

На сьогоднішньому уроці я…

Мені сподобалося…

Найважче мені було…

Я хотіла б (хотів би)…

Схожі:

Самостійна робота №5 Рівняння. Кут. Позначення кутів. Види кутів. Вимірювання кутів Варіант 1
...
Рекомендації щодо оцінювання олімпіадних завдань Тестові завдання
Бали за тестові завдання не нараховуються у випадках, коли відповідь неправильна або відсутня; відповідь обведена олівцем, а не ручкою;...
ПОДАТКОВА ДЕКЛАРАЦІЯ з податку на прибуток підприємства
Доходи, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування (рядок 02 + рядок 03)
Розрахунок податкових зобов’язань за період, у якому виявлено помилку(и)
Доходи, що враховуються при визначенні об’єкта оподаткування (рядок 02 + рядок 03)
Діагностичний словниковий диктант
Вчитель перевіряє диктант і визначає орфограми, на які більше всього зроблено помилок
Для ПАТ "Ідея Банк" його персонал це найбільша цінність. Одне з основних...
України. Пошук та залучення перспективних, талановитих і висококваліфікованих працівників – один з інструментів виконання даного...
Множення і ділення
Знайди добуток чисел 2 і 5…; додай 8…;поділи на 2…; знайди наступне число…; поділи на 2…; збільш це число на 9…; поділи на 2…; зменш...
Уроку: Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі
Ключові поняття : Різдвяне оповідання, життєвий шлях героя, деградація, відродження особистості героя
ОБЛАСНИЙ КОНКУРС "ЗНАВЦІ БІБЛІЇ" Варіант №1 ТЕСТОВІ ЗАПИТАННЯ Дайте...
Дайте відповідь на кожне запитання (можлива тільки одна правильна відповідь). За кожну правильну відповідь 1 бал. Максимальна кількість...
Натуральні числа Яке число пропущено?
«Четвертий зайвий». У кожному ряді три числа мають спільну властивість, а одне число цієї властивості не має. Вкажіть, що це за властивість...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка