|
Скачати 332.81 Kb.
|
У роботі розповідається про шляхи створення моделі освітньо-розвиваючого середовища на уроках історії та правознавства для навчання і виховання креативної інноваційної особистості сучасних школярів. Виходячи з власного досвіду, автор висвітлює підходи, спрямовані на розвиток школярів засобами історії та права. У ХХІ ст.. стався перегляд змісту шкільної історичної освіти: звільнення його від всього застарілого, від стереотипів, що склалися, - і це призвело до суттєвих змін в методиці викладання історії. Ці зміни торкнулися цілей, методів, форм, засобів навчання. Йде активний пошук шляхів, стимулюючих особистісний розвиток учнів в рамках оптимізації всього навчального процесу. Дану тенденцію враховує цей методичний посібник. Основна увага приділяється опису методу історичної канви, який розробила учитель історії та правознавства Зеленодольської ЗШ №1 Дніпропетровської області Кожушко Ольга Миколаївна. На основі досвіду Кожушко О.М. розроблені пам’ятки для вчителів та учнів при навчанні історії та правознавства. Даний посібник допоможе вчителю історії та правознавства: -- співвідносити зміст навчання із існуючими методами, прийомами; -- розробляти логічні схеми-таблиці, конспекти з опорними сигналами; -- застосовувати найбільш ефективні методи, форми та засоби навчання для створення освітньо-розвиваючого середовища на уроках історії та правознавства. Структурно книга складається з розділів і тем. По кожній темі виділені позиції - це схеми і таблиці, описи до них, а також пам’ятки для вчителів та учнів. ЗМІСТ І. Креативна інноваційна особистість – мета освіти ХХI століття. ІІ. Уроки історії - освітнє середовище для формування креативної інноваційної особистості.
ІІІ. Формування історичних та правових знань в учнів з метою розвитку їх креативної особистості – це важкий і тривалий процес. І. Креативна інноваційна особистість – мета освіти ХХI століття. Питання Чого навчати? та Як навчати? , зрештою, втрачають сенс, якщо не матимемо відповіді на світоглядне – Навіщо навчати? Креативна інноваційна особистість – мета освіти ХХI століття. Учителі історії повинні зосередити свою увагу на забезпеченні виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу, сучасної європейської цивілізації, сприяє розвитку і збагаченню українських культурно-історичних традицій, вихованню культури міжетнічних і міжособистісних відносин, формуванню навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості. Процес навчання історії та правознавства в школі - це складне, багатогранне, не завжди однозначне педагогічне явище. Цілі та завдання навчання визначають зміст історичної освіти. Відповідно до цілей і змісту обирається оптимальна організація (технологія) викладання і навчання. Отже, на сучасних уроках історії та правознавства учитель створює освітнє середовище для розвитку креативної особистості. Сьогодні дитині потрібні не тільки знання, але і достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства і щасливою, упевненою у власних силах людиною. Риси креативної особистості:
Сучасні педтехнології, що сприяють створенню освітньо-розвиваючого середовища для креативної особистості Креативність особистості в значній мірі залежить від рівня її життєвої компетентності. Реалізація компетентнісного підходу є важливим напрямком оновлення діяльності закладів освіти. Безперечно, формування компетентності особистості є цілеспрямованим процесом, що здійснюється вчителем. При цьому функції самого педагога суттєво змінюються: на перший план виходять уміння організувати самостійну пошукову діяльність учнів, їх взаємодію з метою розвитку як мотивації, так і соціальних навичок. Такі можливості створюють сучасні продуктивні технології навчання, побудовані на основі активних методів та інтерактивних технік організації навчально-виховного процесу, за умови реалізації індивідуального підходу та психологічного супроводу учнів. Кожний учитель у процесі педагогічної діяльності створює "свою" авторську технологію навчання, яка передбачає її проектування, експериментування, досягнення оптимального результату. При цьому педагогічна майстерність полягає в тому, щоб дібрати необхідний зміст, застосувати оптимальні методи і засоби навчання відповідно до програми і поставлених освітніх цілей. На вибір технології впливають особистість педагога, особливості контингенту школярів, психологічний клімат в учнівському колективі. ІІ. Уроки історії - освітнє середовище для формування креативної інноваційної особистості Уроки історії в школі сприяють створенню освітнього середовища для формування креативної інноваційної особистості, тому що історичні знання націлені на навчання, розвиток і виховання учнів. Історичні знання виконують п’ять головних функцій: ● історичні знання спрямовані на створення уявлень про історичну дійсність; ● націлені на створення наукової картини розвитку людського суспільства; ● на базі історичних знань учні повинні навчитися визначати явища, виявляти їх сутність, вміти аналізувати і порівнювати історичні факти та явища; ● історичні знання повинні сприяти формування особистого відношення до пізнавальної діяльності; ● через історичні знання здійснювати виховання особистості.
Першим компонентом структури історичних знань є формування історичних уявлень. Історичні уявлення формуються на базі знайомства з історичними подіями, фактами, явищами та особами. Пізнання фактів йде через раціональну та почуттєву ступені. Учителю необхідно готувати цікаві запам’ятовуючі співвідношення, використовувати мапи, схеми, аплікації, малюнки. Суть методу «історичної канви»:
● яка роль фактів у вивченні історії? ● яка класифікація фактів? ● яке співвідношення між фактами? ● якими засобами мають формуватись історичні уявлення?
Пам’ятка для вчителя №1 «Методика відбору фактів» ● факти повинні бути відібрані лише науково достовірні; ● які мають значення для історії; ● конкретні та образні. Пропоную історичну канву 4-х типів:
Вивчення дат Учителю необхідно приділяти особливу увагу навчання учнів роботі з цифрами і датами. Пам’ятка №2 «Секрети запам’ятовування дат»
Вивчення історичних понять Історичні поняття складають базову основу історичних знань, тому, одне з головних завдань вчителя навчити учнів правильно і точно використовувати категоріальний апарат науки. На базі історичних понять виробляється пошукове розуміння розвитку суспільства. Опановуючи вивчення проблеми формування історичних понять, необхідно з’ясувати: 1) роль історичних понять у навчанні історії; 2) ознайомитися з напрацюваннями вчених з даного питання; 3) вивчити класифікацію історичних понять; 4) пізнати шляхи і засоби формування понять. Учені зазначають, що для формування історичних понять необхідно навчити школярів: уміти виділяти головні ознаки явища; відокремлювати істотні від неістотних ознак; навчати узагальнювати, порівнювати. Складаючи історичну канву, процес формування історичних понять починаю з: ● розкриття істотних ознак; ● вироблення умінь у школярів виділяти спільне, зв’язуючи ці поняття в систему знань (тобто яка епоха, який взаємозв’язок); ● навчання розумінню поодиноких понять. Пам’ятка №3 «Як вивчити історичне поняття?» ● формування понять повинно йти тільки при високому рівні знань; ● введення терміну в процес навчання повинно проходити з урахуванням віку дітей; ● систематизація фактів повинна йти в логічній послідовності; ● нові поняття повинні бути пов’язані з відомими; ● складні поняття слід періодично повторювати; ● засвоєння понять повинне йти при активній самостійній роботі учнів. (ПРИКЛАД) Розуміння історичного часу та історичної закономірності Важливе значення у формуванні історичних знань відводиться вмінню розкривати суть історичного часу та історичних закономірностей. Базою формування історичних закономірностей є добре засвоєння історичних фактів і понять. Розкрити закономірність – це означає засвоїти об’єктивні внутрішні зв’язки між історичними явищами і процесами. За тривалістю ця робота йде протягом кількох років навчання, вона має свої складності.
1 група: а) причино – наслідкові зв’язки (наприклад, щоб вивчити виникнення держави необхідно показати, як удосконалювалися знаряддя праці, як йшло підвищення виробництва праці, як з’явилися надлишки, нерівність, класи). 2 група: б) локальні зв’язки (наприклад, зв’язок між господарчим життям держави і природними умовами). 3 група: в) часові зв’язки (тобто встановлення послідовності або одночасності подій, що відбуваються. Наприклад, закономірності виникнення початку феодальної роздробленості). 2. Для розуміння закономірностей необхідно розкрити саме поняття, закон. У шкільних курсах розкриваються 3 групи законів: ● закони, котрі діють в окремих формаціях (наприклад, криза капіталістичного суспільства); ● закони, котрі діють в декількох формаціях (закони класової боротьби); ● закони, притаманні всім формаціям (закон відповідності виробничих сил характеру виробничих відносин). 3.Формування знань про історичні закономірності потребує від учнів інтелектуальних вмінь (розвитку мислення). Здійснювати цю роботу потрібно шляхом навчання дітей аналізувати, порівнювати, узагальнювати історичні факти. Роботу цю слід вести поетапно: ● підвести учня до розуміння історичного процесу; ● потім ввести поняття; ● далі, на базі узагальнення ввести термін – «закон»; ● і лише на базі цього формувати світоглядні висновки. (ПРИКЛАД) Формування уяви про історичний простір Історичні події проходять не лише в часі, але і в просторі. Вчителю необхідно знати засоби формування знань локальних історичних зв’язків. Як і за допомогою чого скласти уяву про простір? По-перше, при вивченні історичних подій необхідно співвіднести їх з конкретним місцем, де вони відбулися, тобто локалізувати подію. Вивчається локальність за допомогою мапи. По-друге, учнів треба навчити читати мапу і вміло користуватися нею. Що дає використання історичних мап? Історичні мапи дозволяють побачити подію в просторі, розкрити причинно-наслідкові зв’язки історичних явищ, дозволяють систематизувати й узагальнювати знання щодо історичних подій, держави, епохи. Пам’ятка №4 «Як проводити роботу з мапою?»
Робота з історичною канвою може відбуватись у таких формах: а) відтворення вчителем крейдою основного змісту історичного матеріалу у вигляді схем та таблиць; б) нанесення запропонованого наочного матеріалу на папір, графічне та естетичне його оформлення; в) виведення канви на екран за допомогою технічних засобів навчання. Принцип наочності методу історичної канви Об'єктивна необхідність використання наочного умовно-графічного оформлення історичної канви у процесі навчання обумовлена тим, що дослідження фізіологів показали, що 80% інформації людина одержує через зоровий аналізатор. Пропускна здатність каналів прийому й обробки інформації по лінії "вухо-мозок" дорівнює 50000 біт/с, а по лінії "око-мозок" - 50000000 біт/с. Ці дані дозволяють зробити висновок про необхідність обов'язкового поєднання учителем словесних і несловесних (зорових, наочних) методів навчання. Усне слово вчителя - один із головних засобів методу історичної канви Словесні методи навчання та наочні - головні засоби методу історичної канви: при слуховому сприйманні засвоюється - 15% інформації, при зоровому - 25%, а в комплексі, тобто при зоровому і слуховому одночасно, -65%. Метод викладання при озвученні умовно-графічного запису історичної канви обирається в залежності від матеріалу, мети уроку, підготовленості класу. І як показує практика роботи, варто використовувати на уроці не один якийсь вид викладання, а різні:
ДЕ? КОЛИ? ЧОМУ? використовую метод історичної канви:
Пам’ятка «Як навчити учнів створювати історичну канву»
(ПРИКЛАД) Автор канви учениця 9-Б класу Кривоконь Анастасія 2. Модель освітньо-розвиваючого середовища для формування креативної інноваційної особистості Урок – це основна форма навчально-виховної роботи у школі. Через урок (традиційний чи нетрадиційний) вчитель реалізує освітньо-виховні та розвиваючі задачі шкільного курсу історії. Результативність уроку досягається насамперед професійністю та особистими якостями вчителя, який вміє відокремити найголовніше з матеріалу, дібрати потрібні шляхи і методи навчання, враховує особливість дітей цього класу, організовує цілеспрямовану діяльність учнів на уроці і вдома. На якість уроків впливає вміння вчителя правильно й ефективно використовувати наочні посібники, вміння працювати з датами, поняттями та інше. Мною надається перевага такій моделі освітньо-розвиваючого середовища викладання історії та правознавства: Типологія уроків історії та правознавства (за А.А. Вагіним):
(ПРИКЛАДИ) |
Моделювання області знань в системі безперервного навчання на основі... Ання і визначення області знань в інтелектуальній системі безперервного навчання на базі моделі Web-контенту Tree-Net і понятійно-тезисної... |
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ТА ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ... |
Навчальна програма з правознавства для 10-12 профільних класів навчальних... Ратушняк Святослав Петрович заступник директора Технологічного багатопрофільного ліцею м. Хмельницького, вчитель історії та правознавства,... |
Александрова О. А., учитель історії та правознавства НВК «колегіум-школа»№28... Профільне вивчення предмету в 10-11-х класах дає молоді не тільки правові знання, а й формує вміння, навички, життєву позицію, компетентності,... |
На уроках історії як метод формування творчого учня України процесу виховання патріотів з активною громадянською позицією, я обрала проблему, над якою працюю в ході своєї роботи. Це... |
Досвіду: «Навчально-дослідницька робота учнів на уроках біології... Громова Тетяна Василівна, вчитель біології Черкаської спеціалізованої школи №33 ім. Василя Симоненка Черкаської міської ради |
Уроках історії Педагогічна довідка Тестові технології оцінювання рівня освітньої компетентності учнів на уроках історії |
Методичні аспекти створення програми виховання класу Анотація. В... Завдання сучасної школи щодо формування творчої, соціальне активної, всебічно розвиненої особистості вимагають від педагогів нових... |
«ШЛЯХИ ВИКОРИСТАННЯ РЕЛЯЦІЙНИХ БАЗ ДАНИХ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У СЗШ ІІІ-ГО СТУПЕНЯ» |
ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ Любов людини до навколишнього середовища виховується з перших років навчання в школі. Від того, як здійснюється процес екологічного... |