Професійна орієнтація учнівської молоді
Призначення: конспективний виклад інформації про систему професійної орієнтації учнівської молоді призначений для:
вивчення даної проблеми на засіданнях методичних об’єднань вчителів-предметників, класних керівників, керівників закладів освіти;
планування та організації профорієнтаційної роботи в закладах освіти на основі комплексного, системного підходу;
інформаційного забезпечення методичної роботи з питань професійної орієнтації учнівської молоді.
Професійна
орієнтація
|
– це комплексна науково-практична система надання допомоги особистості у вільному, активному і свідомому виборі професії, що задовольняє потреби особистості в професійному самовизначенні і відповідає потребам суспільства в поновленні соціально-професійної структури.
|
На що
спрямована
професійна
орієнтація?
|
Профорієнтація спрямована на досягнення збалансованості між професійними інтересами і можливостями людини та потребами суспільства в конкретних видах професійної діяльності.
|
Що забезпечує
професійна
орієнтація?
|
Профорієнтація забезпечує ефективне використання трудового потенціалу особи, сприяє підвищенню її соціальної та професійної мобільності, відіграє значну роль у профілактиці вимушеного безробіття. Профорієнтаційні заходи стимулюють пошук людиною найефективніших засобів підвищення свого професійно-кваліфікаційного рівня, розвиток соціально-економічної ініціативи, інтелектуальної та трудової мобільності.
Професійна орієнтація сприяє також раціональній структурній перебудові народного господарства з урахуванням реальної потреби в професіях (спеціальностях), є засобом запобігання стресовій поведінці людей, яким загрожує безробіття.
-
В цілому профорієнтаційна діяльність покликана:
адекватно відтворювати запити економіки;
враховувати соціально-демографічні і національні особливості населення;
сприяти формуванню адекватної структури зайнятості;
узгоджувати особисті інтереси і суспільні потреби;
розвивати творчі здібності і соціальну активність населення; підвищувати задоволеність особистості власною працею; бути складовою частиною державної системи управління трудовими ресурсами;
сприяти ефективності всієї кадрової політики суспільства.
|
Загальні
функції
професійної
орієнтації:
|
Сприяти розвитку таких якостей робітника, як здатність вдосконалюватися в професії, готовність переключатися на інший вид діяльності, бети професійно мобільним.
Розвивати в майбутніх працівників економічну мобільність, трудову та інтелектуальну незалежність, підприємливість.
Допомагати людині знайти своє місце в системі суспільних відносин.
|
Функції
системи
профорієнтації
у галузі
профорієнтаційних послуг та
психологічної
підтримки
населення:
|
забезпечення безкоштовного надання гарантованого обсягу профорієнтаційних послуг молоді, яка навчається, незайнятому і зайнятому населенню, особам з обмеженою працездатністю;
здійснення професійного інформування населення про професії та спеціальності, що мають попит на регіональному ринку праці;
ознайомлення населення з правилами вибору професії, виховання у громадян спрямування на самопізнання і особисту активність як основи реального плану оволодіння професією;
організація та проведення групових професійних консультацій серед молоді, яка навчається, незайнятого і зайнятого населення, осіб з обмеженою працездатністю;
створення умов для розвитку професійно важливих якостей особистості;
забезпечення поглибленого профдіагностичного обстеження громадян з метою професійного добору і професійного відбору;
надання психологічної підтримки та здійснення корекції професійного самовизначення населення;
визначення професійної придатності осіб при комплектуванні навчальних груп загальноосвітніх шкіл, спеціальних шкіл, професійних навчально-виховних та вищих навчальних закладів, направленні незайнятого населення на професійне навчання, працевлаштування громадян тощо;
здійснення заходів щодо сприяння професійній адаптації осіб, направлених на професійне навчання, психологічного супроводження навчальних груп;
сприяння професійної адаптації працівників, які вперше працевлаштувались та громадян, що змінили професію.
|
Функції
системи
профорієнтації
у галузі
інформаційно-методичної
роботи з
професійної
орієнтації
населення:
|
підготовка нормативних актів, що регулюють роботу з професійної орієнтації населення та забезпечення ними відповідних підрозділів професійної орієнтації, здійснення консультацій щодо їх використання;
розробка методичних матеріалів (рекомендацій, посібників, підручників) та забезпечення ними профорієнтаційних підрозділів установ, організацій, підприємств тощо;
створення банку професіографічних матеріалів з професійної орієнтації населення, стандартизованих психодіагностичних методик, пакетів прикладних програм і встановлення порядку їх використання;
здійснення апробації методичних матеріалів профдіагностичного характеру, профінформаційних та інших розробок з професійної орієнтації населення, узагальнення результатів їх використання;
надання методичних консультацій з питань професійної орієнтації і психологічної підтримки населення фахівцям територіальної служби зайнятості, кадрових служб підприємств, педагогічним працівникам закладів освіти, практичним психологам, соціологам та ін.;
організація семінарів та конференцій з проблем професійної орієнтації населення;
розробка і впровадження у практику профорієнтаційної роботи з професійної орієнтації населення сучасних методів профдіагностики, в тому числі з використанням профдіагностичного обладнання та комп’ютерної техніки;
вивчення та поширення вітчизняного і зарубіжного досвіду профорієнтаційної роботи з населенням, організація обміну досвідом в межах держави і територіальних системах професійної орієнтації;
організація підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів.
|
Функції
системи
професійної
орієнтації
у галузі
координації і
науково-дослідної діяльності
з професійної
орієнтації
населення:
|
розробка із залученням установ та організацій, які належать до територіальної системи професійної орієнтації на відповідній території, розгляд цих заходів територіальною міжгалузевою радою з професійної орієнтації населення і професійного навчання незайнятих громадян;
визначення пріоритетних напрямів роботи з професійної орієнтації населення, обґрунтування пропозицій щодо забезпечення гарантованих обсягів профорієнтаційних послуг різними категоріям населення;
здійснення розробки розділів з професійної орієнтації населення регіональних програм зайнятості, соціальних програм, програм соціального становлення і розвитку молоді, охорони здоров’я, розвитку освіти, охорони праці та інших;
вивчення стану профорієнтаційної роботи з населенням у регіоні і розробка пропозицій щодо її удосконалення, підвищення соціальної та економічної ефективності;
забезпечення взаємодії з профорієнтаційною роботою з молоддю, яка навчається, незайнятим і зайнятим дорослим населенням, особами з обмеженою працездатністю;
створення сприятливих умов для розвитку розгалуженої мережі профорієнтаційних підрозділів, зокрема недержавних, діяльність яких не суперечить чинному законодавству;
підготовка єдиного плану профорієнтаційної діяльності територіальної міжгалузевої ради з професійної орієнтації населення і професійного навчання незайнятих громадян відповідного регіону;
проведення координаційних нарад і семінарів з удосконалення спільної роботи щодо організації професійної орієнтації населення в регіоні територіальної служби зайнятості з професійними навчально-виховними та вищими навчальними закладами, соціальними службами для молоді, установами соціального захисту населення, військовими комісаріатами й охорони здоров’я, кадровими та іншими службами підприємств тощо;
атестація і допуск спеціалістів з професійної орієнтації населення до профдіагностичного обстеження та індивідуального професійного консультування з елементами психологічної підтримки громадян;
здійснення теоретичних і прикладних професіографічних досліджень у галузі професійної орієнтації населення;
проведення прикладних економічних, соціологічних та інших досліджень з питань професійної орієнтації населення;
організація впровадження результатів теоретичних та прикладних досліджень у практику роботи підрозділів і спеціалістів територіальної системи професійної орієнтації населення.
|
Формуюча
функція
професійної
орієнтації:
|
Професійна орієнтація повинна сприяти розвитку професійно-важливих якостей особистості працівника:
здатність до постійного вдосконалення професійної майстерності;
готовність виконувати різні види діяльності;
професійна мобільність;
трудова та інтелектуальна незалежність;
економічна мобільність, підприємливість;
задоволеність власним соціально-професійним статусом.
|
Головна мета
профорієнтаційної роботи:
|
Головною метою профорієнтаційної роботи є сприяння специфічними методами посиленню конкурентоспроможності працівника на ринку праці та досягнення ефективної зайнятості населення.
|
Позитивний ефекти від
запровадження
профорієнтаційних заходів:
|
Професійна орієнтація впливає на збільшення продуктивності праці залежно від галузі на 10-30 відсотків, скорочення плинності кадрів на 20-25 відсотків, зниження аварійності та травматизму на 35-45 відсотків, продовження періоду працездатності на 8-10 відсотків, сприяє зниженню відчислення учнів з професійних навчальних закладів у 3-4 рази.
Профорієнтаційна робота сприяє цілеспрямованому розвиткові здібностей і талантів людини, зростанню її професіоналізму, працездатності, збереженню здоров'я і виступає одним з найважливіших елементів державної політики в сфері соціального захисту та зайнятості населення.
|
Основні
завдання
в галузі
організації
системи
професійної
орієнтації:
|
забезпечення гарантованих Конституцією та законодавством України прав громадян на працю, конкурентноздатність особи на ринку праці, вільного вибору або зміни трудової діяльності, професії та місця роботи у відповідності з професійними інтересами, нахилами, здібностями, професійною підготовкою, станом здоров’я та з урахуванням потреб ринку праці;
підвищення соціальної та професійної мобільності особи;
збереження її здоров’я і працездатності;
сприяння гармонійному розвитку особи, оптимізації процесу її соціально-професійного становлення;
стимулювання розвитку соціальної та економічної ініціативи особи, її інтелектуального та трудового потенціалу;
забезпечення комплексного підходу до роботи у сфері професійної орієнтації, посилення її соціально-економічної спрямованості;
формування правових, соціально-економічних, інформаційно-методичних, матеріально-технічних, кадрових і фінансових засад розвитку професійної орієнтації населення, організація науково-методичного та нормативного забезпечення її функціонування;
оновлення форм і методів профорієнтаційної роботи з населенням, визначення її нормативів та стандартів на рівні сучасних вимог;
розробка пакету відповідних нормативно-правових документів, необхідних для організації роботи з професійної орієнтації населення, та внесення змін до чинних законодавчих актів;
вдосконалення структури управління професійною орієнтацією молоді, яка навчається, незайнятого і зайнятого населення, осіб з обмеженою працездатністю;
створення, розширення та удосконалення існуючих профорієнтаційних підрозділів у системі освіти, соціальних службах для молоді, державній службі зайнятості, на підприємствах, організаціях, установах соціального захисту населення та охорони здоров’я;
створення сприятливих умов для розвитку мережі недержавних установ і об’єднань, що надають профорієнтаційні послуги;
підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації фахівців у сфері професійної орієнтації населення;
підвищення ефективності праці зайнятих професійною орієнтацією населення фахівців, запровадження дійових форм їх матеріального і морального заохочення;
організація міжнародного співробітництва в сфері професійної орієнтації населення з метою обміну досвідом роботи.
|
Завдання
професійної
орієнтації
молоді, яка
навчається:
|
ознайомлення учнів і вихованців з професіями та правилами вибору професії, рекомендованими Міносвіти України;
виховання в молоді спрямованості на самопізнання і власну активність як основу професійного самовизначення;
формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати план оволодіння професією;
забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
|
Багатоаспектність
професійної
орієнтації
|
Професійна орієнтація є соціально-економічною категорією за походженням, сутністю й показниками оцінки ефективності. За методами вирішення професійна орієнтація − це соціально-економічна, медико-фізіологічна та психолого-педагогічна проблема.
|
Сутнісний зміст
соціально-економічного
аспекту професійної орієнтації молоді:
|
Як соціально-економічна проблема професійна орієнтація повинна забезпечити неперервний процес відновлення робочої сили, тобто забезпечити економіку кадрами необхідних професій, в достатній кількості та певного рівня кваліфікації з розрахунку на сучасний стан та на перспективу.
|
Соціально-економічні
завдання
професійної
орієнтації:
|
Соціально-економічні завдання профорієнтації полягають у здійсненні підготовки школярів до вибору професії на основі таких проявів економічних законів, як переміна, поділ праці, структурні зміни в економіці, що ведуть до скорочення потреб в трудових ресурсах в окремих галузях, перевищення пропозиції робочої сили над попитом в умовах ринкової економіки, що ведуть до безробіття.
|
|