|
Скачати 69.99 Kb.
|
А.К.Кравцов, методист Черкаського ОІПОПП МЕТОД ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» З досвіду роботи вчителя предмета «Захист Вітчизни» Смілянської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 6 Смілянської міської ради Бургара Володимира Івановича За останні роки у загальноосвітніх навчальних закладах області комп’ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. На заняттях з предмета «Захист Вітчизни» вчителями Черкаської області в навчальний процес постійно впроваджуються інноваційні методи подачі інформації. Із впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Якщо раніше інформацію з будь-якої теми, розділу учні отримували з різних каналів ( підручник, посібник, на уроці, конспект уроку, засоби масової інформації та інше), то на разі цю роль виконують ІКТ. Отже, застосування комп’ютерних технологій підвищує рівень навчального процесу, вирішує проблеми часткової відсутності або заміни навчально-матеріальної бази, спеціальної та методичної літератури, дозволяє викладати предмет навіть особам, які не мають достатніх знань з військової тактики чи не мали змоги їх підтвердити військовим досвідом. Серед інформаційно-комунікаційних технологій важливе місце займає метод проектів. Відмінність проектного навчання від класичного полягає у тому, що учні на різних етапах навчання діють самостійно, а учитель виступає у ролі консультанта. Метод проектів можна розглядати як педагогічну технологію, яка орієнтована не тільки на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і придбання нових. Створення динамічних файлів допомагає поповнити методичні кабінети навчальними фільмами, адже комп’ютерна анімація дозволяє імітаційно моделювати надзвичайні ситуації, бойові дії з достатньою очевидністю. УСмілянській ЗОШ I-III ст. № 6 Смілянської міської ради метод проектів на заняттях предмета «Захист Вітчизни» був впроваджений вчителем Володимиром Івановичем Бургаром у 2008 році. Учитель організував виконуваний учнями комплекс дій, де вони змогли стати самостійними при ухваленні рішення і відповідальними за свій вибір праці, створення творчого продукту. На уроках Володимира Івановича проект як метод навчання є реально існуючою проблемною ситуацією, вибраною учнями тому, що їм цікаво знайти шляхи її рішення (повного або частково). Тематика проектів визначається практичною значущістю, а також доступністю виконання. Учитель, використовуючи в навчанні метод проектів, допомагає учням осягнути всю технологію рішення задач – від постановки проблеми до отримання результату, маючи в наявності 10 робочих місць для учнів і одне робоче місце для вчителя, він, фактично, має можливість забезпечити кожного учня індивідуальним завданням. Методика роботи над проектом включає 4 основних етапи, а саме:
Проект виконується не всіма старшокласниками, а тими, хто хоче займатися предметом поглиблено, з більшою часткою самостійності, в будь-якому середовищі, в основному в позаурочний час. Найскладніший етап роботи над проектом для вчителя – постановка завдання. По-перше, проблема повинна бути привабливою і цікавою для учнів; по-друге, проекти вимагають добре продуманої структури, цілей, обґрунтування актуальності, позначення джерел інформації, продуманих методів і результатів. Тому виникає необхідність інтеграції з іншими предметами. На етапі планування роботи над проектом учнями і вчителями спільно виробляються критерії оцінювання проекту. Важливе місце у процесі роботи над проектом займає аналітичний етап, коли учні повинні правильно підійти до аналізу проблеми, над якою працюють. Володимир Іванович намагається навчати учнів виступати перед аудиторією, стисло і зрозуміло висловлювати основні положення роботи, відстоювати свою точку зору, бути ввічливими, уміти викликати інтерес до своєї роботи, доводячи її актуальність і важливість. Захист проекту займає дуже важливе місце в розробці проекту, текст виступу обов’язково треба прочитати, а потім прослуховувати, програму уважно перевірити. Під час захисту проводиться комплексна оцінка роботи самим учнем, що виконав даний проект, учнями навчального класу і вчителем. У проекті, у вигляді програмного забезпечення використовуються:
План навчального проекту подаємо у додатку 1. Завдяки такій роботі, учні активно беруть участь у міських, районних, обласних олімпіадах, де займають призові місця. Володимир Іванович радіє успіхам учнів, адже знає, що запорукою успішної життєвої реалізації дитини у майбутньому є її творча праця у шкільні роки. І значну роль у цьому відіграють творчий запал і професіоналізм учителя. Побажаємо йому і надалі ростити творчі цілеспрямовані особистості, адже сьогодні в суспільстві наростає потреба в активних діяльних людях, здібних до самоосвіти, самовиховання і саморозвитку. Вчителі повинні розвивати пізнавальні, творчі здібності учнів, виробляти у них прагнення і уміння самостійно здобувати і використовувати нові знання, зробити цей процес мотивованим і результативним. Допомогти вчителю у вирішенні непростого завдання може бути поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі комп’ютерних. Додаток1 План навчального проекту Тема «Надзвичайні ситуації» Автор навчального проекту: В.І. Бургар, учитель предмета «Захист Вітчизни», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії Смілянської загальноосвітньої школи І - III ступенів №6 Смілянської міської ради Черкаської області. Ключові запитання: Що ми знаємо про надзвичайні ситуації? Тематичні запитання: Дослідити
Мета проекту:
Методичне забезпечення: комп'ютер з програмним забезпеченням, диски з художніми та документальними фільмами, слайди про надзвичайні ситуації. Змістові запитання: 1. Знання розділу « Основи цивільного захисту», теми: «Надзвичайні ситуації природного, техногенного та соціально-політичного характеру». 2. Уміння використовувати допоміжні матеріали. 3. Навички роботи з комп'ютером, досвід роботи в Інтернеті та з додатковою літературою. Стислий опис Клас, готуючись до проекту, об'єднується у три групи, кожна з яких презентує певну надзвичайну ситуацію. До кінця проекту всі учні мають усвідомити й оволодіти знаннями про надзвичайні ситуації мирного і воєнного часу та захист від них. Тому кожному учню необхідно бути уважним під час відповіді товаришів і законспектувати в робочому зошиті ті питання, які не розглядалися під час уроків, що допоможе краще запам'ятати матеріал. Навчальні предмети, з якими пов'язаний навчальний проект: хімія, біологія, фізика, інформатика, історія, ОБЖ. Клас, якого стосується навчальний проект: 10. Термін, необхідний для реалізації навчального проекту: 4 тижні. Учні під час проекту засвоюють навички:
Діяльність учнів та етапи проведення проекту На І етапі відбувається презентація теми майбутнього проекту, обговорюються основні аспекти її реалізації, а саме — формуються групи за інтересами, обумовлюються джерела інформації. Учні за бажанням об'єднуються у три групи (по 5 чи 6 учнів у груп). Презентація надзвичайних ситуацій мирного та воєнного характеру. Групи готують доповіді про надзвичайні ситуації (їх фактори, характеристики, вплив на людину та захист від них), використовуючи історичні відомості. Визначають напрям роботи і особисте завдання кожного члена.( Групи «Атом», «Вірус», «Хімік»). На II етапі діти працюють за джерелами інформації над розкриттям вибраної підтеми до основної теми проекту. Робота відбувається індивідуально, в парах та колективним обговоренням відомостей, які дістали з переглянутої літератури чи Інтернету. На цьому етапі учитель проводе консультації з членами груп щодо доцільності здобутого матеріалу. Відбувається корекція та подальший пошук інформації. На III етапі проводиться оформлення матеріалів, узагальнення здобутих даних та аналіз нових фактів. У групах обговорюються результати роботи кожного члена команди. Повідомлення до конференції готується з урахуванням наочності та зацікавлення учнів інших груп. На IV етапі, як підсумок своєї роботи, учні показують свої презентації. |
Методичні рекомендації щодо викладання предмету «Захист Вітчизни» А. К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників |
Закон України «Про освіту» Упорядник: Войцях Т. В., методист ОЦППСР Черкаського ОІПОПП, соціальний педагог-правник |
Н. М. Степанова Моя Україно, колиско-калино, пізнати тебе мені щастя дано! Степанова Н. М. методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського ОІПОПП |
Пропозиції щодо кандидатур фахівців із зарубіжної літератури для... Учитель-методист Золотоніської ЗОШ №3 Золотоніської міської ради Черкаської області |
Методист кабінету охорони праці, фізичної культури та здоров’я Черкаського... А. К. Кравцов, методист кабінету охорони праці, фізичної культури та здоров’я Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Методист кабінету охорони праці, фізичної культури та здоров’я Черкаського... А. К. Кравцов, методист кабінету охорони праці, фізичної культури та здоров’я Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Міністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки... А. К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, підполковник |
Аналіз результатів ІІ етапу моніторингу стану навчально-методичного... Тетьора С., методист лабораторії-центру ЗНО та моніторингу якості освіти Черкаського ОІПОПП |
Матеріали методистів ОІПОПП Кравцов А. К. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Захист Вітчизни», Черкаси – 2008 |
Калейдоскоп ідей методиста позашкільного навчального закладу ( з... Автор-укладач: Кудін Валентина Семенівна, методист лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП |