|
Скачати 267.87 Kb.
|
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ О. В. Крутенко Н.М. Степанова Моя Україно, колиско-калино, пізнати тебе мені щастя дано! Черкаси 2010 Автори: Крутенко О.В. - завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП; Степанова Н.М. - методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського ОІПОПП. Літературна редакція Криворот К.М. Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП Протокол №2 від 09.06.2010 р. Методичні рекомендації до проведення Уроку знань у 2010 – 2011 навчальному році Головне управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації та Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників пропонують провести Урок знань у 2010 – 2011 році, розглянувши тему «Вчимося для Вкраїни жити, її, як матінку, любити». У серпні 2010 року наша країна відзначила 19-ту річницю незалежності. Пішов 20-й, ювілейний рік існування нашої країни, як незалежної. І цей рік для кожного громадянина, незалежно від його віку, має стати роком підготовки до ювілею Батьківщини. На першому уроці рекомендуємо розглянути питання, що розкривають багатовікову історію державотворчих процесів України; визначити роль українського народу у цих процесах. Головна мета уроку:
Зміст уроку має бути спрямований на формування в учнів почуття патріотизму, поваги до історичного минулого України. Під час підготовки та проведення уроку рекомендуємо комплексно використовувати на уроці традиційні і нетрадиційні форми і методи з урахуванням вікових особливостей школярів, а також рівня розвитку та сформованості усього учнівського колективу. Класний керівник має проаналізувати досягнення України за роки незалежності, навести приклади того, як зростає авторитет держави серед інших країн світу, зосередити увагу на основоположних документах України: Декларації про державний суверенітет України, Акт і проголошення незалежності України, Конституції України. Появі кожного із нас передувало існування мільйонів людей, перед якими ми, в певній мірі, заборгували. Тому важливо показати учням, за що боролися наші діди-прадіди, тобто зрозуміти сенс самої історії, проаналізувати своє життя і спробувати передати естафету історії тим, хто прийде нам на зміну. Ми користуємося у житті тим, що було створено для нас попередниками, тому й наш обов’язок внести у цей світ щось нове, щоб квітла наша Батьківщина. Заключна частина уроку має бути спрямована на роздуми учнів щодо власної ролі у розбудові незалежної суверенної України. Окрім розробок уроків ми пропонуємо підбірку віршів про Україну, які можна використати під час обговорення цієї теми. І наголошуємо, що запропоновані уроки є орієнтовними методичними пропозиціями та інформаційним матеріалом. Їх можна використати, як канву, внісши свої та учнівські роздуми щодо сьогодення і майбутнього України, як незалежної європейської держави. Ольга Крутенко, Наталія Степанова Тема уроку. «Вчимося для Вкраїни жити, Її, як матінку, любити!» Мета уроку – формування у школярів ціннісного ставлення до Батьківщини Завдання уроку:
Обладнання до уроку:
Кожен етап уроку супроводжується тим, що плакат із намальованим кущем калини прикрашається одним із кетягів, поступово усі кетяги калини прикріплюються до плаката. Тим самим створюється символічний візуальний ряд, що уособлює усі складові нашої Батьківщини – суверенної та незалежної України. Хід уроку Вступне слово класного керівника Україно! Наша рідна Батьківщино! Тобі ми присвячуємо сьогоднішній урок – перший урок у 2010-2011 навчальному році. Країно наша! Ти прославлена трудовим та бойовим подвигом свого народу! Країно наша! Ти омита чистими росами, оспівана у піснях і легендах, прикрашена барвінком і калиною! Зігрітий теплим сонячним промінням і загартований вітрами жорстких випробувань, кущ калини із яскравими кетягами уособлює нашу Батьківщину – Україну. Як краса калинового куща оцінюється яскравістю кожної ягоди і міцністю його зелених гілок і пагінців, так і краса та могутність нашої держави залежать від багатьох складових. Запитання до учнів:
Етап 1. Історична пам’ять – наше міцне коріння. Як для дерева важливим є міцне коріння, з допомогою якого воно живиться і врешті решт існує, так і для кожного народу важливою є історична пам’ять про минуле держави. Цікавою і складною є історія України та українського народу. Вусі віки любов до Батьківщини надавала сили нашим предкам у боротьбі із ворогами і загарбниками. Почуття патріотизму завжди надихало наших співвітчизників на щоденну працю заради процвітання України. Для того, щоб по-справжньому оцінити все, що було зроблено нашими предками, необхідно знати історію України. Давайте перевіримо свої знання. Завдання: назвати дати тих подій, про які йдеться, дати їх короткий аналіз:
Висновок: аналіз названих подій свідчить про те, що Україна як держава пройшла непростий шлях. Кращі представники українського народу з давніх давен дбали про те, щоб Україна була вільною, незалежною, могутньою і багатою. Отже, пам’ять про них і є тим міцним корінням, завдяки якому формується патріотичні почуття до Батьківщини. Для того, щоб стати повноцінним громадянином своєї країни, кожен повинен знати її історію, оскільки, за словами Максима Рильського, «той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього». 24 серпня 2010 року вся Україна святкувала 19-ту річницю незалежності. Пішов 20-й, ювілейний рік існування нашої країни як незалежної. І цей рік для кожного громадянина, незалежно від його віку, має стати роком підготовки до ювілею Батьківщини. Етап 2. І як перший кетяг яскравої калини розквітає, прикрашаючи зелений кущ, так і народ український є гордістю і окрасою своєї держави… На початку уроку ми говорили про те, що не може існувати держава без народу, окремо від народу. Народ і є тією силою, що створює державу, забезпечує її авторитет серед інших країн світу. Відомий український поет Василь Симоненко написав рядки, що сповнені почуттям гордості за наш народ: Народ мій є! В його гарячих жилах Козацька кров пульсує і гуде! Запитання до учнів:
Про те, які якості притаманні українцям, ми з’ясуємо, послухавши наступного вірша. Ділові, немов американці, Пристрасні, неначе мексиканці, І співучі, наче італійці, І розсудливі, немов оті англійці. Як китайці, дуже працьовиті, Винахідливі, такі талановиті! Може, навіть трохи скупуваті, Та душею щедрі і багаті. А також веселі та гостинні – В цьому, мабуть, схожі на грузинів. Як цигани, трохи галасливі, Інколи хитрющі та кмітливі. Як французи, дуже емоційні, Чуйні і ласкаві, експресивні. Наче німці, здібні і практичні, Ніби чехи, милі, симпатичні. Як ніхто, завзяті і дбайливі, І дотепні, й мудрі, жартівливі, А іще міцні, сміливі, дужі, До чужого горя небайдужі. Ще – охайні, чемні, незрадливі, А до того всього – ще й вродливі! Ось такі з тобою ми, земляче... І терплячі, надто вже терплячі... Етап 3. Таку надзвичайно повну характеристику нашого земляка ми отримали завдяки багатству української мови. Мелодійною, влучною, багатою називають нашу мову. Для кожної людини мова є невід’ємною частиною душі. Наша мово незабутня, Ти – минуле і майбутнє! Чиста, мов вода з криниці, Ти – знамено і скарбниця! Наша мова й наша слава, Мова є – то є й держава! Найкращі поети України залишили проникливі і глибокі вірші, присвячені рідній мові. Як гул століть, як шум віків, Як бурі подих – рідна мова, Вишневих ніжність пелюстків, Сурма походу світанкова, Неволі стогін, волі спів, Життя духовного основа. М. Рильський Це – матері мова. Я звуки твої Люблю, наче очі дитини... О мова вкраїнська!... Хто любить її, Той любить мою Україну. В. Сосюра Кажуть, що повага до мови свідчить про повагу до народу. Визнання кожної із мов, що існують у світі, є свідченням прагнення народів до збереження миру на Землі. Етап 4. Червоний кетяг калини радує, милує око, коли воно є пишним і рясним. Так і родина: чим більше людей об’єднує, тим вона міцніша. Давайте пригадаємо, які прислів’я склав народ про рід і родину. Завдання: 1 варіант. Учні класу об’єднуються в три групи. Кожна група записує по пам’яті прислів’я і аналізує їх. 2 варіант. Класний керівник пропонує для аналізу такі прислів’я:
Бесіда.
Етап 5. А ось розцвів ще один яскравий кетяг калини. Він символізує цінність і унікальність кожної Людини, яка є представником свого народу, членом роду і сім’ї. Ти знаєш, що ти – людина? Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні. Більше тебе не буде. Завтра на цій землі Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди – Добрі, ласкаві й злі. Сьогодні усе для тебе – Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж не проспи! Бо ти на землі – людина, І хочеш того чи ні – Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні. В. Симоненко Процвітаюча держава завжди цінує своїх громадян, дбає про те, щоб кожен міг здобути якісну освіту, отримати високооплачувану роботу, а на схилі років – мати гідну пенсію. Але і сама людина повинна відчувати потребу у постійному самовдосконаленні та прагненні до самореалізації. Важливими якостями людини мають стати почуття власної гідності, відповідальність, рішучість у досягненні поставленої мети, здатність долати будь-які життєві труднощі. Скажіть, будь ласка, а про які якості людини йдеться у наступному вірші? Якщо… Як вистоїш, коли всі проти тебе – Упали духом і тебе кленуть, Як всупереч усім ти віриш в себе, А з їх невіри також візьмеш суть; Якщо чекати зможеш ти невтомно, Оббріханий – мовчати і пройти Під поглядом ненависті, притому Не грати цноти, ані доброти. Як зможеш мріять – в мрійництво не впасти, І думать – не творити думки культ, Якщо Тріумф, зарівно як нещастя, Сприймеш як дим і вітер на віку; Якщо стерпиш, як з правди твого слова Пройдисвіт ставить пастку на простих, Якщо впаде все, чим ти жив, і знову Зумієш все почати – і звести. Якщо ти зможеш в пориві одному Поставить все на карту – і програть, А потім – все спочатку, і нікому Про втрати й слова навіть не сказать; Якщо ти змусиш Серце, Нерви, Жили Служити ще, коли уже в тобі Усе згоріло, вигасло – лишилась Одна лиш Воля – встоять в боротьбі. Як зможеш гідно річ вести з юрбою І з Королем не втратиш простоти, Якщо усі рахуються з тобою – На відстані, яку відміриш ти; Якщо ущерть наповниш біг хвилини Снагою дум, енергією дій, Тоді весь світ тобі належить, сину, І більше: ти Людина, сину мій. Р.Кіплінг (у перекладі Є. Сверстюка) Етап 6. Любі діти! Символом нашого уроку є калина. Наш народ називає калину народним символом України. Україна, як і кожна незалежна і суверенна держава, має власні національні державні символи. За визначенням «Тлумачного словника основних юридичних понять, визначень і термінів, державні символи – це встановлені Конституцією або спеціальними законами особливі розпізнавальні знаки даної держави, в яких уособлюється її суверенітет, а в деяких випадках утілюється певний історичний або ідеологічний зміст. У державних символах в лаконічній формі відображено одну чи декілька ідей політичного або історичного характеру. У відповідності до статті 20 Конституції України (1996 р.), державними символами України є Державний герб України, Державний прапор України і Державний гімн України. Короткі повідомлення учнів про державні символи України Державним гербом України є тризуб, який з давніх часів сприймався як великокнязівський знак. Його зображення було на печатці Святослава Ігоревича, карбувався на монетах великого князя київського Володимира Святославовича. Трактування значення тризуба різноманітне: скіпетр скіфських царів, стилізована квітка (трисвічник), схематичне зображення слова «воля», емблема сокири чи колоса, символ влади над трьома світами (небесним, земним, підземним) тощо. Тризуб, крім того, виконував функцію оберегу і використовувався в орнаментах килимів, тканин, у рукописах, на ювелірних виробах тощо. 22 березня 1918 року Центральною Радою на чолі із М.Грушевським тризуб на синьому тлі було схвалено як державний герб УНР. Залишався він державним символом і за часів Директорії за гетьмана Павла Скоропадського. Верховною Радою України визнано золотий тризуб на синьому тлі малим Державним гербом 19 лютого1992р. Ще одним символом України є Державний прапор – полотнище із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього (верхнього) і жовтого (нижнього) кольорів. За законами геральдики, синій колір символізує честь, вірність, щирість, мир, безкрайність неба, безпеку, злагоду; жовтий – щедрість Божу, український лан пшениці, велич, шану. 28 січня 1992р. Верховна Рада України затвердила синьо-жовтий прапор Державним прапором. Державний гімн України – це музично-поетична емблема держави. Мелодією гімну затверджено мелодію національного гімну «Ще не вмерла Україна» (муз. Михайла Вербицького), а слова написані українським поетом і фольклористом Павлом Чубинським. Виконання Державного гімну є обов’язковим на початку офіційних зустрічей на високому рівні, під час прийняття військової присяги, спортивних змагань. Питання щодо затвердження Державного гімну України було розглянуто 15 січня 1992р. на засіданні Президії Верховної Ради України. Заключна частина уроку. Подивіться, будь ласка, яким уквітчаним став кущ калини. Народний символ України – Міцний, яскравий кущ калини! Це символ пам’яті і віри, Що всіх врятує від зневіри. Калина – символ об’єднання, Щасливого буття бажання. Це про часи минулі згадка І що в майбутньому – загадка. Калина рясно пломеніє, Дарує щастя і надію! Перший урок 2010 – 2011 навчального року завершено. Але попереду в кожного із нас багато роботи – учитися, працювати на благо нашої Батьківщини. |
Моя Україно, колиско-калино, пізнати тебе мені щастя дано! Тому дарую вам цього метелика і бджілку. Нехай вони стануть вашими талісманами. Бажаю, щоб навчання вам давалося так легко, як літає... |
Слова та голос – більш нічого А я… я просто вже не можу від тебе нікуди відірватися, бо ти сильна. Більшої сили в світі не існує. А головне – частина мене самої.... |
Звучить пісня Т. Петриненка «Україна» Ведучий І Ведучий І. Україно… Мила моя Україно! Тихії води і яснії зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії... |
Звучить пісня «Родино, родино до батька й до сина » Подивилась на себе людина – руки, ноги є, голова теж на плечах – замислилась. «А дай мені щастя» каже. Замислився Бог, багато чого... |
Моя країна Україно! Що ж таке моя країна? І чому вона найкраща для мене? Україна це славетна історія: мудрі літописці, Київ священний, дзвін козацьких... |
Частина мови. Іменник. 6 клас Іменники І відміни. Однина Шевченко) Слава навіки Вітчизні моїй. (Сосюра) Привітай же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину. (Шевченко)... |
Україно! Чарівна моя ненько, солов'їна пісне! Ти прекрасна, але найбільше... Ведуча 1: Україно! Чарівна моя ненько, солов'їна пісне! Ти прекрасна, але найбільше твоє багатство – народ, чесний, працелюбний,... |
ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М. КОМСОМОЛЬСЬКА Навчальна – розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій «Чого являєшся мені... |
6. Вокально – естрадний ансамбль «Забава» пісня «Україна» ... |
Обсяг і послідовність – Рівень 7 Книжка була цікавою. Я маю для тебе сюрприз. Де ти живеш? Мені подобається цей собака |