|
Скачати 41.36 Kb.
|
Тема: Зв’язне мовлення. Усний твір-роздум про вчинок людини на основі власних спостережень Мета: поновити в пам’яті учнів матеріал про особливості побудови твору-роздуму; вчити складати усне та письмове висловлювання,на основі власних спостережень, добирати мовні засоби відповідно до стилю і типу мовлення, аналізувати явища життя, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму; виховувати порядність, силу волі, відповідальність за свої вчинки, дружелюбність. Цілі уроку: Учні повинні знати: - особливості роздуму як типу мовлення, його побудову; - приклади роздуму в літературі і в поточному мовленні; - важливість роздуму у поточній мовленнєвій діяльності; Учні повинні вміти: - назвати визначення роздуму як типу мовлення, його відмінності від розповіді та опису; -назвати головні елементи роздуму; - визначати ситуації адекватного вживання роздуму; - створювати усні твори-роздуми на задану тему. Хід уроку: І. Організаційний момент. ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку. Отже, на дошці наша тема: Усний твір-роздум. Що ви можете сказати про те, чим саме ми займемося на уроці і як? Які теми варто пригадати, щоб повністю зрозуміти тему?
- Пригадайте, які типи мовлення ви знаєте? - Назвіть частини, з яких складається роздум? - Які типи мовлення можуть поєднуватися у тексті-роздумі? ІІІ.Мотивація навчальної діяльності школярів. Розгляньте малюнок.(На екрані малюнок до оповідання «Федько - халамидник».) - З якого твору цей персонаж? Хто на ньому зображений? - Пригадайте епізод, в якому Толик пішов із хлопцями на річку дивитися, як іде крига. Розкажіть, що трапилося? - Кого б ви вибрали в друзі, Федька чи Толика? - Чому? - Чому не Толика? - Діти, як ви вважаєте, яким повинен бути справжній друг? (Вірний, готовий допомогти у біді, незрадливий, правдивий, принциповий, може і готовий захистити, безкорисливий, зацікавлений у добробуті й злагоді, вдячний товариш.) -Чи можна жити без друга?(Ні, бо людина повинна спілкуватися з кимось, ділитися радістю і горем. Як кажуть: «Поділена радість-подвійна радість, поділене горе-півгоря».) - Може,ще хто знає прислів’я про дружбу? (Без вірного друга велика туга. Людина без друзів - що дерево без коріння. Чоловік без друга - що їжа без солі. ІV.Основний зміст роботи. -Чи пробачили б ви друга, якщо б він учинив негідно? Ознайомлення з тлумаченням слова учинок. 1.Робота з підручником. Учинок - дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки інших людей. Вправа з підручника. Прочитайте текст. Визначте тему й основну думку. Як ви оцінюєте вчинки дітей (схвалюєте, засуджуєте, підтримуєте, заперечуєте)? Найкраще в людині - її душа До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як усі інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької , хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо. Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу – провідати Тетяну.Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слухали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися,як настав вечір. Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки.Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками.Отже, я зрозумів: головне в людині – це краса душі, а не зовнішність... (З журналу). · Якими доказами можна доповнити роздум? Висловити свою думку з приводу висновку. Що б ви додали? 2.Проблемне запитання до учнів. ( Використовується інтерактивний метод «Мозковий штурм».) - Яким ви хочете бачити свого друга? - Яким повинен бути справжній друг? - Якою повинна бути людина, що відповідала б цим вимогам? (Ідеальною.) - Але, як відомо, ідеальних людей немає. Чи значить це, що справжнього друга мати просто неможливо? 3.Згадайте особливості побудови твору-роздуму. 4.Повідомлення нового матеріалу: Роздум — це висловлювання, мета якого — довести істинність чи хибність якоїсь думки (тези). Роздум відповідає на питання ЧОМУ? Роздум буває розгорнутий і стягнений. А тепер увага, нове для вас: принципова схема будь-якого роздуму така: Теза – Доказ – [Висновок] Тобто завжди початок роздуму – це висунення тези, ідеї, яку потрібно довести. Далі ідуть докази і може бути висновок (на схемі це позначено квадратними дужками). Якщо висновок є, це розгорнутий роздум, якщо немає – стислий. Якщо думка потребує не одного доказу, а кількох, то блок «теза – доказ» повторюється необхідну кількість разів. Висновки можуть бути проміжними, а в кінці – загальний. Тезу та доказ звичайно поєднують словами ТОМУ ЩО; ЧЕРЕЗ ТЕ ЩО. Висновок можна приєднувати словами ОТЖЕ, ТАКИМ ЧИНОМ. 5. Закріплення знань. -А тепер ми будемо вчитися самостійно складати твір-роздум про вчинок людини. Пригадайте якусь подію, що трапилась з вами чи вашими друзями і складіть усний твір-роздум про вчинки людей. (Відповіді дітей.) - Чи розкрито тему? - Чи відповідає твір схемі роздуму? - Наскільки правильне і красиве мовлення? 6. Підведення підсумків і рефлексія. Що було найцікавішим для вас на уроці? Що було найважчим? Де ви зможете застосувати отримані сьогодні знання? («Мікрофон» або вибіркове опитування.) V. Домашнє завдання Написати твір-роздум про вчинок людини |
Тема. Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень. Мета Лю і типу мовлення, аналізувати явища життя, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний... |
Тема : Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі Тема: Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі |
Урок засвоєння нових знань Учні вмітимуть: розрізняти тексти різних типів мовлення; відрізняти роздум від інших типів мовлення; будувати твір-роздум; самостійно... |
Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини? (2 уроки) |
Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості... ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ |
ТВІР – ОПИС ПРИМІЩЕННЯ НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ Мета : спрямувати роботу учнів на досконале ознайомлення з елементами сучасного інтер’єру; формувати вміння самостійно збирати та... |
Урок розвитку зв’язного мовлення Твір з елементами опису зовнішності людини «Моя матуся» Мета: вчити писати твір з елементами опису зовнішності людини (мами); збагачувати активний словниковий запас; розвивати мовлення... |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного... Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом |
Урок: укр мова Тема: Поняття про іменник Формувати навички правильної вимови, написання окремих іменників. Привчати дітей писати грамотно, каліграфічно. Розвивати зв’язне... |
Урок №8 УСНИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ Ужгород! Федір любив це місто над Ужем з його вузенькими вулицями, крамницями, готелями, ресторанами |