Учитель трудового навчання та креслення Категорія


Скачати 240.33 Kb.
Назва Учитель трудового навчання та креслення Категорія
Дата 18.12.2013
Розмір 240.33 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Методичний кабінет відділу освіти

Уманської районної державної адміністрації

Сушківська загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів

Уманської районної ради

Черкаської області

Технологія виготовлення виробів

з використанням сутажної техніки
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ВАРІАТИВНОГО МОДУЛЯ З ТЕХНОЛОГІЇ

для 5-11 класів

загальноосвітніх навчальних закладів


Крацик Любов Олексіївна


Умань 2013

Автор: Крацик Любов Олексіївна


Посада: учитель трудового навчання та креслення
Категорія : спеціаліст першої категорії


Схвалено радою методичного кабінету протокол №3 від 22.02.13.

Програма варіативного модуля технології виготовлення виробів з використанням сутажної техніки розрахована на учнів загальноосвітніх закладів. Її реалізація здійснюється за проектною технологією, що сприяє активній пізнавальній діяльності учнів. Даний модуль забезпечує творче самовираження кожного учня, формує в нього художньо-конструкторські здібності, стимулює до предметно-перетворювальної діяльності і пошуку.

Варіативний модуль доцільно використовувати для класів з малим наповненням та в школах з недостатнім матеріально-технічним забезпеченням. Програму можна використовувати для планування гурткової роботи та курсів за вибором для учнів 7 – 9 класів.


ЗМІСТ
1. Навчальна програма варіативного модуля «Технологія

виготовлення виробів з використанням сутажної техніки»………….4

2. Загальні відомості про виникнення та розвиток сутажної техніки….10

2.1 Матеріали та види сутажної техніки, їх характеристика………..12

2.2 Гармонійне поєднання кольорів …………………………………14

2.3 Інструменти та матеріали ………………………………………….19

2 .4 Правила безпечної роботи та санiтарно-гігієнічні вимоги при

виготовленні виробів з використанням сутажної техніки.

Організація робочого місця……………………………………….20

3. Технологічна послідовність виготовлення виробу

з використанням сутажної техніки……………………………………22

4. Зразки виробів, виготовлених з використанням сутажної техніки……31

5. Література…………………………………………………………………33

1. Технологія виготовлення виробів

з використанням сутажної техніки
Пояснювальна записка

Варіативний модуль розроблено до навчальної програми “Технології 10-11 класи.” Даний модуль доцільно використовувати для класів з малим наповненням (без поділу на групи) та в школах з недостатнім матеріальним забезпеченням. Також програму можна використовувати для планування гурткових занять і курсів за вибором.

Сутажна техніка має французьке коріння. Вона з’явилася як спосіб декорування одягу і дуже швидко стала популярною в усьому світі. У свій час до неї доклали руку голландські майстри і створили техніку, що нагадує стрічкове плетіння – один із видів декоративно-ужиткового мистецтва,який може використовуватися для оздоблення одягу, головних уборів, предметів інтер’єру, аксесуарів.

Матеріалом для сутажної техніки є сутаж. Сутаж - це бавовняна тасьма, яка складається з двох скручених джгутів, з’єднаних між собою. Існуть різноманітні види сутажу: бавовняний, шовковий та віскозний.

В основі техніки лежить створення прикрас, за допомогою обплетення сутажними стрічками намистин. Прикраси не плетуться у прямому значенні, а шиються за допомогою мононитки. Вона з’єднує намистини з сутажем і надає прикрасі задуману форму і вишуканість.

Для виготовлення виробів з використанням сутажної техніки використовуються недорогі й доступні матеріали – сутажний шнур,бісер, кабошони, клей, мононитки й нескладні інструменти – ножиці, бісерні голки, запальничка.

Зараз на Україні сутажна техніка як вид декоративно – прикладного мистецтва маловідома, хоч починає набувати все більшої популярності, викликає цікавість багатьох рукодільниць. Основним принципом варіативного модуля є творчий підхід.

Метою варіативного модуля є оволодіння учнями сутажною технікою, формування в них художньо-конструкторських якостей, стимулювання до предметно-перетворювальної діяльності і пошуку.

Завдання варіативного модуля:

  • ознайомити з досвідом відомих майстрів сутажної техніки;

  • ознайомити з видами сутажної техніки, технікою роботи з сутажем, професією дизайнера, конструктора, художника;

  • формувати практичні навички художньо-творчих дій з сутажним шнуром в процесі проектно-технологічної діяльності на основі розуміння нерозривного зв’язку образу й форми, уявлення про декоративно- ужиткове мистецтво;

  • виховувати естетичні смаки, стимулювати творчий потенціал учнів.

Учні повинні знати:

  • історичні відомості про сутажну техніку;

  • види сутажу та сутажних технік;

  • види кабошонів;

  • спосіб з’єднання кабошонів з тканиною та сутажем;

  • технологію виготовлення виробу з використанням сутажної техніки;

  • санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпечної праці й організації робочого місця під час виготовлення виробу.

Учні повинні вміти:

  • підготувати матеріали для виготовлення виробів з використанням сутажної техніки;

  • добирати інструменти та конструкційні матеріали;

  • підбирати кольори та відповідні візерунки;

  • виготовляти вироби за зразком;

  • створювати і захищати творчий проект;

  • дотримуватися правил безпечної праці й санітарно-гігієнічних вимог;

Працюючи над виробом з використанням сутажної техніки, учні розвивають творчу увагу, логічне й образне мислення(учень роздивляється зразок, аналізує його структуру, прийоми виконання, моделює виріб, створює ескіз), художні і естетичні смаки.

У процесі оволодіння даною технікою створюються умови для глибшого ознайомлення учнів зі світом професій дизайнера, конструктора, художника, що сприяє свідомому вибору майбутньої професійної діяльності учнів.

Виготовлення виробів з використанням сутажної техніки реалізується через проектно-технологічну діяльність. Учні мають виконати творчий проект і захистити його. Формою захисту творчого проекту можуть бути презентації, виставки, ярмарки.Вироби, виготовленні під час вивчення варіативного модуля, є придатними для практичного використання.

При виконанні робіт необхідно звертати увагу на правила безпечної роботи з бісерними голками, запальничкою, різальними інструментами, дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог та організовувати робоче місце.
Рекомендації щодо роботи з програмою

Розподіл годин у навчальній програмі орієнтовний. Вчитель може вносити зміни щодо розподілу годин, змінювати послідовність викладення матеріалу, вирішувати, який виріб обрати для виготовлення.

Тематичний план




з/п

Назва теми

К-сть

год

1

Загальні відомості про сутажну техніку


2

2

Проектування та виготовлення виробу з використанням

сутажної техніки

16

3

Презентація та оцінка результатів проектної діяльності


2

Всього 20
Зміст навчального матеріалу




з/п


Назва теми та її зміст

К-сть

год.


Вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів


1

2

3

Загальні відомості про сутажну технологію

Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток даної технології. Роль і місце

сутажної техніки у сучасному декоративно-ужитковому мистецтві.

Види матеріалів, що застосовуються для виготовлення виробів з використанням сутажної техніки, їх

характеристика. Поєднання кольорів

Необхідні інструменти та матеріали

Правила безпечної роботи та санiтарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого

місця

Проектування та виготовлення виробу з використанням сутажної техніки

Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з

інформаційними джерелами. Створення банку їдей.

Перегляд зразків і наочних посібників,готових виробів, оздоблених сутажною технікою

Аналіз та систематизація

інформації. Розробка ескізу майбутнього виробу.

Розробка композиції,підбір сутажу,кабошонів (гладенькі камінці округлої форми),бісеру,

намистинок, фурнітури,

добір основи для виробу;

вибір способу кріплення деталей(нитковий, клейовий);

Технологічна послідовність

виготовлення виробу з використанням сутажної техніки,

послідовне з’єднання деталей з основою;

Кінцева обробка виробу.

Контроль якості виробу. Догляд за виробом.

Економічне обґрунтування виробу.

Маркетингові дослідження. Розробка реклами

Презентація та оцінка проектної діяльності.

Компонування портфоліо проекту. Захист творчого

проекту (за планом)


2

16

2



  • Називає вироби, виготовлені з використаннм сутажної техніки; їх застосування;

  • розрізняє види сутажу, поняття «текстильні матеріали»

  • характеризує матеріали, які використовуються для сутажної техніки;

  • добирає інструменти та матеріали для роботи;

  • обґрунтовує добір конструкційних матеріалів,кольорів залежно від призначення виробу;

  • дотримується правил безпечної праці, санітарно--гiгієнічних вимог, органiзовує робоче

місце

  • Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності;

  • здійснює пошук інформації та виробів-аналогів;

  • розробляє ескізний малюнок виробу;

  • виготовляє деталі композиції;

  • добирає матеріали,

інструменти,пристосування;

  • визначає спосіб з’єднання деталей між собою та з

основою виробу;

  • добирає оздоблюючі матеріали, фурнітуру та оздоблення;



  • з’єднує деталі композиції з основою;



  • контролює якість виробу;

  • організовує своє робоче місце;

  • дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог;

  • виконує економічне обґрунтування,маркетин- гові дослідження;

  • розробляє рекламу;



  • Оформляє необхідні документи для портфоліо;

  • створює презентацію власного проекту (в електронному вигляді);

  • характеризує складові портфоліо;

  • компонує портфоліо;

  • захищає проект;

  • здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функцiональними показниками


Орієнтовний перелік об’єктів праці

Сумочки, браслети, брошки, косметички, кольє, кулони, оздоблення одягу, створення картин для оформлення інтер’єру і т.д.

Інструменти та пристосування

Ножиці, голки, лінійка, олівець, наперсток, булавки,запальничка;

Матеріали

Тканина різної фактури та волокнистого складу (натурального та хімічного походження), шовковий та віскозний сутаж, мононитки, атласні стрічки, тасьма, клей, бісер різного розміру, ґудзики, намистинки, стеклярус, кабошони(гладенькі камінці округлої форми).
Література

1. Аннета Валюс. Сутажная вышивка. Изд. Пресс книга,2012. -96 с.

2. Ганжа П. Таємниці українського ремесла. – К.: Мистецтво, 1996. – 163 с.

3. Данильченко Л.И. Вышивка, узоры, техника, идеи. Изд. Феникс 2012.-256

4. Лаура Маккейб Изысканные украшения Изд. Емкимо 2011.-144с.

5. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання:

теорія і методика В.В. Бербец (та ін.); ред.. О.М. Коберник. – К, : науковий

світ. 2003. – 172с.

6. Чижик Т.Б. Искуство вышивки тесьмой. Изд. Феникс 2012.-176с.

7. Сензюк П.К. Композиція в декоративному мистецтві. – К.: Радянська

школа, 1988. – 124 с.

4. Журнал “Жасмін ”– №2.2013;– 35с
Інтернет ресурси

1. Страна мастеров. Популярные мастер- классы в сутажной технике

(Електронный ресурс).-Режим доступа: http://

2. http://www.dia-box.ru/2008/09/05/sutazhnaya-epidemiya-prodolzhaetsya/

2. Загальні відомості про виникнення та розвиток сутажної техніки

Сьогодні декоративно-прикладне мистецтво – важлива художня цінність, яка поєднує минуле з сучасністю. Оздоблення виробу – це втілення в реальність найбільш дивовижних власних ідей, задумів,фантазій.

З давніх часів і до наших днів люди намагалися прикрасити себе. Коштовне каміння і дорогоцінний метал, ювелірні вироби, архітектура, дизайн інтер’єру і одягу завжди були ознакою не тільки заможності і певного статусу в суспільстві, але й гарним показником вишуканого смаку, розуміння мистецтва та культури.

Сутажна вишивка як техніка народилась у Франції в першій половині ХIVстоліття. Техніка сутажу використовувалася при пошитті жіночих суконь, чоловічих костюмів а також для виготовлення прикрас. У свій час до неї доклали руку голландські майстри і створили техніку, яка нагадувала відоме російське плетіння стрічками.

Протягом століть техніка сутажу пережила багато історичних подій і стала самостійним напрямком в мистецтві. Етап за етапом вона розвивалася, змінювалася та вдосконалювалася, почала широко використовуватися у жіночих костюмах і стала дуже важливим елементом в оздобленні одягу та виготовленні доповнень до нього.

Своє розповсюдження в Росіі сутажна техніка отримала в часи правління Петра Першого і набула великого застосування при оздобленні, особливо чоловічого одягу.

У XIX - XX століттях сутажна вишивка втратила своє значення і була незаслужено забута. Її, як правило, стали використовувати лише при пошитті театральних костюмів.

Друге життя сутажній вишивці дала ізраїльська дизайнер Міхаль Нагрін на початку 90-х років XX століття. Міхаль відродила сутажну вишивку як декоративне мистецтво та першою застосувала дану техніку при виробництві ювелірних виробів. Широко відомою техніка сутажної вишивки у ювелірній справі стала завдяки ізраїльському ювелірному домі «Дорі Чендері».

Починаючи з 1997 року, израїльські ювеліри - дизайнери ДоріЧендері, Ріна Мор довели унікальність техніки сутажної вишивки, дали її нове життя і заставили весь світ визнати факт народження нового напрямку в ювелірному виробництві.

Слід відзначити, що Міхаль Негрін і Дорі Ченгері родом з Ізраїля. Туди ж поїхала навчатися і Ріна Мор. Захоплення старовинним мистецтвом привели Ріну в майстерню Дорі Ченгері. Там майбутня відома дизайнерка навчається, вдосконалює спритність рук і разом з тим шукає свій стиль. Коли вона зрозуміла, що здатна для самостійної творчої діяльності, то вирішила випустити колекцію під власним ім’ям. В 2006 році вперше її роботи були представлені широкому загалу: різноманітні кольє, кулони, сережки, брошки, браслети, заколки і навіть сумочки в сутажному виконанні.

Прикраси Rina Mor – це безмежна палітра кольорів, багатство натуральних дорогоцінних каменів і мінералів, незвичайна легкість в складному виконанні – просто фантастика.

Відродження сутажної техніки відбувається саме в наші дні. Зараз в Україні сутаж мало відомий, хоча набуває все більшої популярності і викликає цікавість багатьох рукодільниць. Сутажна вишивка стає популярною. Кожний виріб особливий, підкреслює свою індивідуальність та неповторність, надає шарму, витонченості.

В основі техніки лежить створення прикрас за допомогою обплетення сутажними стрічками намистин. Прикраси не плетуться у прямому розумінні цього слова, а шиються за допомогою мононитки. Вона з’єднує намистинки з сутажем та надає прикрасі задуманої майстром форми

2.1 Матеріали і види сутажної техніки, що використовуються для виготовлення виробів їх характеристика.
Основним матеріалом, що використовується для виготовлення виробів з використанням сутажної техніки, є сутаж. Сутаж ( слово франц. походження soutache) – це бавовняна тасьма, яка складається з двох скручених джгутиків ниток, з’єднаних між собою. Зараз існуть різноманітні види сутажу: бавовняний, шовковий та віскозний. http://plety.ru/wp-content/uploads/sutaj-300x208.jpg

Поняття сутажна техніка насправді об’єднує декілька технік.

По-перше, це декоративна сутажна вишивка – оздоблення одягу, тканини візерунками та іншими елементами, виконане сутажним шнуром відповідно до художнього задуму.


Сутажна вишивка
Сутажне вишивання роблять таким чином: на тканину наносять раніше створений візерунок і по нанесених лініях з великою точністю пришивається сутажний шнур – найчастіше одного кольору, в тон тканини, але інколи може використовуватися два або навіть декілька кольорів. Також може використовуватись контрастний колір. Досить часто візерунок з сутажного шнура доповнюється бісером, намистинками, стразами . 0 стразами, паєтками тощ

По-друге, це виготовлення самостійних сутажних прикрас, які можна віднести до ексклюзивної біжутерії, а може навіть ювелірного мистецтва: кулонів, сережок, кольє, брошок.

сутажная техника, сутажные украшения, сутажная вышивка, плетение из сутажа, украшения из сутажа, сутажный шнурсутажная техника, сутажные украшения, сутажная вышивка, плетение из сутажа, украшения из сутажа, сутажный шнурсутажная техника, сутажные украшения, сутажная вышивка, плетение из сутажа, украшения из сутажа, сутажный шнур

По-третє, плетіння із сутажу, яке є різновидністю макраме. Воно відрізняється від будь-якого іншого макраме тим, що для його виготовлення використовують сутаж.

Сутажне плетіння прикрас є досить оригінальним і цікавим. Вироби виходять більш плоскими, блискучими і ніжними, дякуючи особливостям сутажних шнурів. Разом з тим їхня плоска форма вимагає особливо ретельного виконання вузлів при плетінні. Для того, щоб вузли виходили рівними , охайними, а сам сутажний шнур перекручувався в тих місцях,де потрібно, необхідно мати добрі навички плетіння макраме або виконати декілька тренувальних вправ перед початком роботи над виробом.

Робота виконується так само з плетінням прикрас сутажною технікою: оскільки форма згинів у прикрасах повинна бути бездоганною,то це завдання полегшується тим, що сутажний шнур має посередині поздовжню канавку, і вона дає можливість попадати голкою прямо в середину шнура. Стібки, виконані мононитками, стають зовсім непомітними, а виріб має гарний вигляд.

Чомув якості декоративного шнура для прикрас використовують саме сутаж?

Сутажный шнур відрізняється від всіх інших шнурів вище названими особливостями: він має плоскую форму, а значить, і досить легко утворює відповідний елемент творчого задуму виробу; він тонкий (майже всі інші шнури виглядають досить грубо порівняно з ним), блискучий та дуже гнучкий і слухняний в умілих руках. Останнє особливо важливе: саме гнучкість сутажного шнура дозволяє «вимальовувати» ним дивні візерунки: хвилі, петлі, зигзаги і дає можливість розкривати свою творчу фантазію в повній мірі.

Сутажна техніка вимагає великої охайності і терпіння: маленьке порушення потрібної кривизни оздоблювального елемента сутажного плетіння чи вишивання кидається у вічі, виглядає неохайно, «кустарно»,

Згини повинні виглядати бездоганно з чітким дотримання симетрії або асиметрії та об’ємності.

При виготовленні сутажних ювелірних прикрас використовують дорогоцінний метал, напівкоштовне штучне каміння (частіше всього кабошон – дорогоцінний,камінь круглої форми ) або стрази. Вони приклеюються до тканини, наприклад, до фетру плоскою стороною і обшиваються по зовнішньому краю сутажним шнуром. У петлі, які утворюють сутажний шнур, зазвичай розміщують дрібне каміння, намистини, бісер. Кінці шнура ховають на нижній стороні прикраси і приклеюють шматочок тканини або шкіри. Тоді виріб матиме гарний вигляд з виворітної сторони.

Для виготовлення звичайних прикрас використовують скляні кабошони. Вони не дорогі, мають гарний зовнішній вигляд, вирізняються великою кольоровою гамою і їх можна придбати в торгівельних центрах та магазинах фурнітури. Широко практикують використання в якості кабошонів природні матеріали та мінерали. Вироби, виготовленні з ними, є досить стильними і унікальними, тому що вони не дублюються та не випускаються великими партіями.

Будь-який виріб стане прекрасним подарунком, підкреслить індивідуальність та неповторність, надасть шарму та витонченості. Однак створювати такі речі – це досить кропітка робота.

2.2 Гармонійне поєднання кольорів

Гармонійне поєднання кольорів у виробах з сутажної техніки є досить важливим. Сполучення двох кольорів, один з яких світлий, а другий темний, широко використовується в даній техніці. Завжди красиві контрастні сполучення білого з червоним, червоного із сірим, коричневого з рожевим тощо. Гарно доповнюють один одного наступні кольори:

• червоний – із чорним, жовтим, сірим, коричневим, бежевим, оранжевим, синім;

• синій – із сірим, блакитним, коричневим, жовтим, червоним;

• жовтий – із коричневим, чорним, бежевим, червоним, оранжевим, сірим, голубим, синім, фіолетовим;

• зелений – лимонним, сірим, жовтим, чорним, золотистим, салатним, коричневим;

• фіолетовий – з бузковим, бежевим, сірим, жовтим, золотистим, чорним;

• коричневий – з бежевим, жовтим, чорним, голубим, синім, оранжевим, сірим тощо.

В будь-якому виробі велике значення має колірне вирішення. Тому при підборі кольорів сутажного шнура необхідно враховувати поєднання кольорів, а також вплив їх один на одного.

Для початку варто познайомитися з колірною гармонією, тобто основними властивостями взаємодії кольорів і узгодженістю у поєднанні їх між собою.

За основу гармонійного підбору кольорів береться колірне коло – спектр, який являє собою безперервний ряд градієнтів кольорів (переходу від найсвітлішого тону до найтемнішого): червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового. Ці кольори відокремлені один від одного гамою проміжних тонів. Якщо кольори спектру в тому ж порядку розташувати в колі, то між синьо-фіолетовим і червоним буде пурпуровий.
Візуально колірне коло поділяється за діаметром навпіл, де в одну половину входять теплі кольори, а в іншу - холодні.

Будь-який колір характеризується кольоровим тоном, яскравістю та насиченістю.

Тон кольору - це кольоровість (червоний, синій, жовтий і т.д.), по ньому відрізняють один колір від іншого.

Яскравість - ступінь близькості до білого кольору. З усіх навколишніх нас предметів найбільший відсоток світла відображають білі поверхні. Тому найсвітліші будуть кольори, близькі до білого.

Насиченість кольору визначається ступенем його густоти, його граничним забарвленням. Наприклад, синій колір вважається насиченим, якщо його не можна зробити більш синім.

Всі кольори класифікуються на хроматичні і ахроматичні.

Хроматичні - всі кольори спектру, весь ряд незліченних відтінків цих кольорів. Їх називають тональними.

До ахроматичних кольорів відносять білий, сірий та чорний - безбарвні, незабарвлені кольори, вони ж – нейтральні. Ахроматичні кольори не мають насиченості, колірного тону і відрізняються один від одного тільки яскравістю. Найбільш яскравий колір – білий. Чорний колір яскравості не має.

Кольори, що знаходяться на протилежних сторонах спектрального кола, називають додатковими. Якщо провести діаметр через середину червоного кольору, то він перетне блакитно-зелений колір, який в колірному колі знаходиться майже навпроти червоного, і т. д. При змішуванні додаткових кольорів у рівних кількостях (вони ніби погашають один одного) виходить сіруватий ненасичений колір. При розташуванні поряд додаткові кольори взаємно посилюють насиченість кольору. З огляду на цю властивість додаткових кольорів, краще не брати їх в рівних пропорціях: один з них повинен служити основним, а інший додатковим (для обробки). Будь-які кольори, які стоять поруч, впливають один на одного і можуть виробляти різне враження. Кожен колір в оточенні більш темних кольорів здається світлішим, а в оточенні більш світлих - темнішим.

Досягнути гармонійного поєднання кольорів можна з відтінків, розташованих поблизу один від одного в межах однієї четвертої частини колірного кола, наприклад, поєднання жовтого з жовто-зеленим. Сполучення, складені з трьох контрастних кольорів (або їх відтінків), виглядають по-своєму гарно і оригінально. Ці кольори лежать на вершинах рівностороннього або рівнобедреного трикутника, вписаного в кольорове коло.

Чудово поєднуються між собою ахроматичні кольори: білий з чорним, чорний з сірим, білим. Ці кольори гармоніюють з будь-яким кольором. При цьому хроматичні теплі кольори мають перевагу над темними ахроматичними, а холодні – над світлими ахроматичними. Насичені кольори гармоніюють з чорним або білим, а малонасичені – з різними відтінками сірого кольору. У будь-якому випадку на поєднання кольорів дуже впливає перевага того або іншого кольору.

Важливим при виборі кольору є його властивість візуально видозмінювати форму і величину предмета. Так, якщо дивитися на поверхню, покриту червоними і синіми плямами, виникає ілюзія, ніби червоні плями розташовані ближче до глядача, ніж сині. Світлі і теплі кольори здаються нам ближче, ніж темні й холодні. Тому теплі кольори ніби збільшують предмет, а холодні зменшують його.

Цю властивість кольорів можна використовувати для виділення певної частини оздоблювальної прикраси, згладжування різкості контурів. Елемент виробу, на якому буде акцентована увага, краще вишивати сутажем контрастних насичених кольорів.

Підбір кольору сутажного шнура , поєднання його з іншими кольорами великою мірою залежать від призначення виробу, його величини, розташування малюнка, техніки виконання. В основному, при сутажній вишивці, фон не повинен виділятися, бути яскравішим основного зображення на виробі.

2.3 Інструменти та матеріали

Для виготовлення виробів з використанням сутажної техніки застосовують такі матеріали та інструменти: сутажні шнури різних кольорів, кабошони (гладенькі камінчики округлої форми ), тканина, на яку приклеюємо кабошон, намистинки різних розмірів, бісер, мононитки, голки бісерні, клей (момент-кристал,момент-гель, момент-універсал), невеликі шматочки шкіри, ножиці, запальничка, сантиметр



Зразки матеріалів,

що використовуються для виготовлення виробів з застосуванням сутажної техніки
http://s017.radikal.ru/i431/1112/59/d9fb74e8bb47.jpgЗразки клею

2.4 Правила безпечної роботи та санiтарно-гігієнічні вимоги при виготовленні виробів з використанням сутажної техніки. Організація робочого місця

Щоб почати виготовлення якісних виробів з використанням сутажної техніки, які виглядали б професійними, перед виконанням роботи необхідно здійснити певні підготовчі дії. Адже сутажна техніка – це не тільки хобі, але і робота, яка вимагає певної культури та безпеки праці.

Перед початком роботи з сутажем руки мають бути чистими і не- жирними, їх потрібно добре помити з милом, щоб не забруднити виріб. Також слід мати чисте робоче місце, де не повинно бути їжі та непотрібних предметів, які заважали б чи відволікали вашу увагу. Якщо ви працюєте не за столиком, то на коліна необхідно покласти білу тканину.

Слід відзначити, що виріб необхідно зберігати у поліетиленовому мішечку або коробочці. Тому необхідно заздалегідь підготувати коробочку або мішечок, щоб після роботи покласти виріб для тривалого зберігання.

При виготовленні виробів з використанням сутажної техніки потрібно сидіти прямо, притулившись до спинки стільця.

Найкраще працювати вдень, при доброму природному освітленні. А якщо робота виконується ввечері, то обов’язково потрібно забезпечити необхідне освітлення. Для цього можна користуватися настільною лампою, спрямувавши її світло на роботу з лівого боку.

Кімната, в якій виконується робота, повинна бути добре провітрена, особливо під час приклеювання кабошонів та при обпаленні кінців сутажного шнура.

Під час роботи над виробом кожні 40-50 хвилин необхідно робити перерву на 5-10 хвилин.

Робота з голками, шпильками, ножицями, запальничкою, клеєм вимагає додержання правил безпечної роботи, щоб не наражати на небезпеку травмування ні себе, ні інших людей.

Не можна підносити голку близько до обличчя, вколювати її у свій одяг. Якщо ви використовуєте шпильки (під час перебивання малюнка), вколюйте їх у тканину в напрямі від себе.

Запальничкою користуватись дуже обережно, щоб не обпектися.

При оздобленні виробів сутажною технікою широко використовуються намистинки та бісер, тому їх потрібно зберігати у маленьких пакувальних мішечках і бажано у прозорих пластикових коробочка. Під час роботи бути дуже уважним.

Після шиття голки і шпильки необхідно покласти у спеціальну коробку або вколоти у м’яку подушечку.

Закінчивши роботу, заховайте усі голки й булавки, якими користувались. Мононитку слід відрізати ножицями. Не підносьте близько до обличчя гострі кінці ножиць.

При роботі над виробом своє робоче місце тримайте в порядку.

3. Технологічна послідовність виготовлення виробу

з використанням сутажної техніки

1.Беремо відрізки (10мм) сутажного шнурка, намащуємо кожен кінчик клеєм або оплавляємо запальничкою, щоб вони не розпускались при роботі. Кабошон наклеюємо на кусочок тканини (фланель,фетр)



                 
2. Сутажний шнур складаємо навпіл і робимо декілька стібків від середини до кінця, щоб з’єднати їх між собою

                   http://i073.radikal.ru/1005/05/619bc708cde1.jpg

3. Візьмемо кабошон, прикріплений до тканини, і почнемо обшивати його сутажем по колу монониткою

                   http://s41.radikal.ru/i091/1005/52/480f28b6bef9.jpg

 

                   http://s60.radikal.ru/i168/1005/49/7be5b0032b4d.jpg

4.  Стібки робимо 0,1-0,3 см., слідкуючи, щоб шнур щільно прилягав до кабошона

               

   http://i014.radikal.ru/1005/40/c99778aff1f3.jpg

6. Звертаємо увагу, щоб мононитка проходила рівно по центру сутажного шнура

             http://s50.radikal.ru/i128/1005/18/016b0bc291d5.jpg

 5. Зшиваємо кінчики сутажного шнура разом, вставляючи між ними бісер. Потім загортаємо один кінець сутажного шнура в протилежну сторону і вставляємо намистинки різних розмірів

http://s61.radikal.ru/i174/1005/2a/bee3ed91882e.jpg

6. Намистинки з’єднаємо з сутажем, проколюючи голкою середину сутажного шнура, і протягуємо її через отвори намистинок, щоб вони міцно зафіксувалися між шнурами

               http://s55.radikal.ru/i148/1005/3d/bdc968f0aec0.jpg

7. Намистинки і бісер прикріплені монониткою, яка зовсім непомітна

                   

 

8. Починаємо оформляти другу частину кулона і вставляємо велику намистину між сутажними шнурами

                 http://s002.radikal.ru/i200/1005/d8/4490b5797f25.jpg

                 

9.  Вставляємо бісер і пришиваємо його, а потім пришиваємо намистинки

                 http://s61.radikal.ru/i174/1005/50/783bee3a2493.jpg

 

                 http://s39.radikal.ru/i085/1005/ff/d1addd84e4b8.jpg

             

10. Кінчики сутажного шнура обрізуємо і змащуємо клеєм або заплавлюємо запальничкою.

    

                 http://i073.radikal.ru/1005/20/3e0008468a56.jpg

 11. Лівий кінець сутажу загинаємо за кулон і приклеюємо до виворітної сторони. Правий кінець також заправляємо і приклеюємо з виворітної сторони виробу

12. Приклеєні кінці сутажу заклеюємо тканиною або шматочком шкіри, щоб виріб мав естетичний вигляд з другої сторони.

             http://s54.radikal.ru/i146/1005/b1/00cfa6c54cbe.jpg

 

http://i036.radikal.ru/1005/43/8179dacadbbd.jpg

http://i080.radikal.ru/1005/d5/1b1b5f9afd2e.jpg

13. До кулону прикріплюємо підвіски, виготовлені з бісеру та

намистинок

http://s11.radikal.ru/i184/1005/cf/8c8b7fb5b594.jpg

Вигляд завершеної роботи

                

4. Зразки виробів, виготовлених з використанням сутажної техніки









Література

1. Аннета Валюс. Сутажная вышивка. Изд. Пресс книга,2012. -96 с.

2. Ганжа П. Таємниці українського ремесла. – К.: Мистецтво, 1996. – 163 с.

3. Данильченко Л.И. Вышивка, узоры, техника, идеи. Изд. Феникс 2012.-256

4. Лаура Маккейб Изысканные украшения Изд. Емкимо 2011.-144с.

5. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання:

теорія і методика В.В. Бербец (та ін.); ред.. О.М. Коберник. – К, : науковий

світ. 2003. – 172с.

6. Чижик Т.Б. Искуство вышивки тесьмой. Изд. Феникс 2012.-176с.

7. Сензюк П.К. Композиція в декоративному мистецтві. – К.: Радянська

школа, 1988. – 124 с.

4. Журнал “Жасмін ”– №2.2013;– 35с
Інтернет ресурси:
1. Страна мастеров. Популярные мастер- классы в сутажной технике (Електронный ресурс).-Режим доступа: http://
2.http://www.dia-box.ru/2008/09/05/sutazhnaya-epidemiya-prodolzhaetsya/

3.sovushka.com.ua/ru/Sytajnaya_Teshnika/


Схожі:

Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання, креслення та предмету «Технології»
Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах області здійснюватиметься відповідно до таких нормативних документів
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання (технологій) та креслення
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення трудового навчання передбачено
Урок відкритої думки Тема. Безпечна праця моїх батьків моє щасливе майбутнє
Бутко А.І., учитель української мови та літератури, вища категорія, старший учитель; гімназія «Ерудит» м. Києва
Календарне планування з креслення для 11 класу на 2011-2012 н р
Предмет креслення, його зміст, мета та завдання вивчення в школі. Застосування графіч­них документів у практичній діяльності людей....
Класифікація проектів з трудового навчання
Навчальні проекти, що виконуються школярами на уроках трудового навчання, можна класифікувати за такими ознаками
План проведення тижня трудового навчання
Виставка найкращих робіт, виготовлених на уроках трудового навчання й у позакласний час учнями 5-11 кл
Методичні рекомендації до вивчення трудового навчання у загальноосвітніх...
Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах здійснюється відповідно до таких нормативних документів
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ТА ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ...

План Застосування інтерактивних технологій на уроках трудового навчання...
Уроки трудового навчання як основа гармонійного розвитку особистості
Методичні рекомендації розроблено на допомогу студентам денної та...
Вчитель трудового навчання і основ декоративно-ужиткового мистецтва; Вчитель трудового навчання і основ дизайну
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка