№
п/п
|
Зміст навчального матеріалу
|
Дата проведення
|
Вступ (1 год.)
|
|
Предмет креслення, його зміст, мета та завдання вивчення в школі. Застосування графічних документів у практичній діяльності людей. Стислі відомості з історії розвитку креслення. Креслярські інструменти та приладдя.
|
|
1. Загальні вимоги до оформлення креслення (2 год.)
|
|
Поняття про державні стандарти, які визначають правила оформлення креслень. Формати креслень. Робоче поле та рамка креслення. Основний напис на кресленні. Лінії креслення: суцільна товста основна, суцільна тонка, суцільна хвиляста, штрихова, штрихпунктирна і штрихпунктирна з двома крапками. Співвідношення товщин ліній та їх призначення.
|
|
|
Основні відомості про креслярські шрифти: види співвідношення розмірів. Букви, цифри і знаки на кресленнях.
Завдання до практичних робіт
1. На аркуші креслярського паперу формату А4 викреслити рамку та графи основного напису креслення.
2. Виконати завдання з визначенням типів ліній на кресленні.
3. Виконати вправу на проведення різних типів ліній.
4. Виконати завдання з
визначення розміру шрифта.
5. Виконати кілька написів креслярським шрифтом за завданням учителя.
|
|
2. Геометричні побудови на кресленнях (4 год.)
|
|
Аналіз графічного складу зображень на кресленнях. Осьові і центрові лінії на контурах зображень.
|
|
|
Інструментально-графічні прийоми побудови (кутів, перпендикулярних та паралельних прямих, поділ кола та відрізків на рівні частини).
|
|
|
Поняття про основні види спряжень, їхні елементи й послідовність побудови.
|
|
|
Спряження двох прямих, що перетинаються, двох паралельних прямих, спряження дуги кола і прямої.
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на аналіз графічного складу контуру зображення.
2. У робочому зошиті виконати побудову контуру зображення плоскої деталі з застосуванням вивчених геометричних побудов.
3. Виконання вправ на спряження кола та прямої дугою заданого радіуса.
|
|
3. Креслення плоских предметів (4 год.)
|
|
Зображення плоских предметів; послідовність їх побудови.
|
|
|
Масштаби креслень: призначення, види й позначення.
|
|
|
Основні відомості про нанесення розмірів на кресленні: виносні та
розмірні лінії, стрілки знаки діаметра і радіуса, умовне позначення товщини й довжини деталі, розміщення розмірних ліній.
|
|
|
Ескіз деталі, його призначення та відмінність від креслення, послідовність виконання та оформлення ескізу. Виконання ескізів деталей
(з натури).
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на побудову зображення плоского предмета.
2. Виконати вправу, пов’язану з засвоєнням правил нанесення розмірів.
3. Виконати вправу, пов’язану з визначенням масштабу зображення на кресленні.
4. Виконати ескіз нескладної деталі з натури.
|
|
4. Креслення в системі прямокутних проекцій (4 год.)
|
|
Поняття про методи проекціювання. Прямокутні проекції як засіб зображення об’ємного предмета на площинні.
|
|
|
Побудова проекцій предметів на одній, двох і трьох взаємно перпендикулярних площинах проекцій.
|
|
|
Поняття про вигляд як різновид зображень на кресленні.
|
|
|
Взаємне розташування виглядів на кресленні та їхні назви: вигляд спереду, вигляд зверху, вигляд зліва.
|
|
|
Вимоги до головного вигляду на кресленні.
|
|
|
Визначення необхідної та достатньої кількості виглядів на кресленні.
Завдання до практичних робіт
1. Виконати в робочому зошиті креслення предмета зображення якого потребує однієї проекції.
2. Виконати вправу, пов’язану з читанням зображень предметів, що містять дві проекції.
3. Виконати вправу, пов’язану з читанням зображень предметів, що містять три проекції.
4. Виконати вправу на побудову двох проекцій предмета за його наочним зображенням.
5. Виконати вправу на побудову третьої проекції предмета за двома заданими.
6. На форматі А4 виконати креслення предмета, визначивши необхідні для цього вигляди за його наочним зображенням.
|
|
5. Виконання і читання креслень (4 год.)
|
|
Послідовність побудови виглядів на кресленні.
|
|
|
Призначення ліній проекційного зв’язку. Допоміжна пряма креслення.
|
|
|
Нанесення розмірів на кресленнях з урахуванням форми предметів.
|
|
|
Деякі умовності при нанесенні розмірів на кресленнях.
|
|
|
Виконання креслень предметів із перетворенням їх форми, взаємного розміщення частин і просторового положення предметів.
|
|
|
Елементи конструювання за зображеннями предметів. Читання креслень. Аналіз геометричної форми предмета за його кресленням.
Завдання до практичних робіт
1. Побудувати наочне зображення предмета за його прямокутними проекціями. Нанести на ньому задані на проекціях розміри
2. Виконати вправу, пов’язану із скороченням кількості зображень.
3. Виконати вправу, пов’язану з читанням зображень предметів, що містять три проекції.
4. На форматі А4 виконати креслення предмета, визначивши необхідні для цього вигляди за його наочним зображенням.
5. Виконання вправ на побудову спряжень прямого, тупого і гострого кутів..
6. Виконати побудову контуру деталі з застосуванням вивчених геометричних побудов.
|
|
6. Аксонометричні проекції. Технічний рисунок (5 год)
|
|
Призначення та основні види аксонометричних проекцій.
|
|
|
Косокутна фронтальна диметрична проекція.
|
|
|
Прямокутна ізометрична проекція. Напрямки осей показники спотворення, нанесення розмірів на зображеннях. Аксонометричні проекції кіл та плоских фігур. Аксонометричні проекції об’ємних предметів.
|
|
|
Побудова технічних рисунків предметів, зображених у системі прямокутних проекцій.
|
|
|
Вибір виду аксонометричної проекції та раціонального способу їх побудови. Способи передачі об’ємності предметів на технічних рисунках.
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на побудову диметричних проекцій геометричних фігур за їх заданими розмірами.
2. Виконати вправу на побудову ізометричних проекцій геометричних фігур за їх заданими розмірами.
3. У робочому зошиті побудувати диметричну проекцію предмета за його прямокутними проекціями та заданими розмірами. Нанести розміри
4. У робочому зошиті побудувати ізометричну проекцію предмета за його прямокутними проекціями та заданими розмірами. Нанести розміри
5. Виконати технічний рисунок предмета за його прямокутними проекціями.
|
|
7. Перерізи та розрізи при виконанні креслень предметів (6 год.)
|
|
Поняття про переріз. Утворення перерізу. Види перерізів: винесені та накладені. Виконання та позначення перерізів. Умовності прийняті при виконанні перерізів. Графічне позначення матеріалів на перерізах.
|
|
|
Поняття про розріз, як різновид зображень креслення. Утворення розрізу.
|
|
|
Відмінність між розрізом і перерізом. Види розрізів: прості й складні, повні й місцеві.
|
|
|
Виконання й позначення розрізів.
|
|
|
Поєднання виглядів з частиною розрізів.
|
|
|
Умовності та спрощення при виконанні розрізів.
Завдання до практичних робіт
1. Порівняти зображення із перерізами з наочними зображеннями предметів.
2. Порівняти вигляди і перерізи та визначити їх взаємну відповідність.
3. У робочому зошиті виконати вправу на побудову винесених перерізів; накладених перерізів.
4. Порівняти зображення розрізів і перерізів.
5. Виконання вправ на побудову розрізів.
6. За допомогою перерізів (розрізів) визначити форми предметів.
|
|
8. Вибір зображень на кресленнях (2 год.)
|
|
Узагальнене поняття про зображення. Залежність кількості зображень від складності форми предмета. Вибір головного зображення.
|
|
|
Умовності та спрощення на кресленнях. Додаткові та місцеві вигляди. Компоновка зображень на кресленні.
Завдання до практичних робіт
Виконати вправу на побудову місцевого вигляду.
Виконати вправу на побудову додаткового вигляду.
Виконати вправу на визначення головного зображення на кресленні.
4 .Виконати ескіз деталі з натури, застосувавши необхідні спрощення зображень.
|
|
9. Складальні креслення (3 год.)
|
|
Призначення та зміст складальних креслень. Основні елементи складального креслення (зображення, розміри, специфікація).
|
|
|
Особливості виконання складальних креслень: розрізи на складальних кресленнях, нанесення розмірів, штрихування перерізів суміжних деталей.
|
|
|
Узагальнення й систематизація знань про складальні креслення, що їх засвоїли учні в процесі трудового навчання.
Завдання до практичних робіт
1. Виконання вправ та завдань з теми “Складання специфікації”.
2. Виконати вправу на складання специфікації до складального креслення.
|
|
10. Зображення з’єднань на складальних кресленнях (5 год.)
|
|
Загальні поняття про з’єднання деталей.
|
|
|
Зображення рознімних з’єднань деталей, болтових, шпилькових, гвинтових, шпонкових і штифтових.
|
|
|
Зображення та позначення різьби на кресленнях з’єднань.
|
|
|
Спрощене зображення різьбових з’єднань.
|
|
|
Зображення та позначення нерознімних з’єднань: зварних, паяних, клейових, заклепкових.
Завдання до практичних робіт
1. Виконання вправ та завдань з теми “Складання специфікації”.
2. Виконати вправи на визначення розмірів кріпильних деталей.
3. За наочним зображенням виконати ескіз деталі із різьбою.
4. Виконати вправи на читання рознімних зєднань.
5. Виконати вправи на читання не рознімних з’єднань.
|
|
11. Читання й деталювання складальних креслень (8 год.)
|
|
Читання складальних креслень за планом.
|
|
|
Читання складальних креслень із застосуванням контрольних запитань.
|
|
|
Умовності та спрощення на складальних кресленнях.
|
|
|
Деталювання складальних креслень.
|
|
|
Призначення і зміст процесу деталювання складального креслення.
|
|
|
Послідовність деталювання.
|
|
|
Приклади деталювання простих деталей.
|
|
|
Узгодження розмірів деталей в процесі деталювання.
Завдання до практичних робіт
1. Виконання вправ та завдань з теми “Складання специфікації”.
2. Виконання вправ на читання складальних креслень за поставленими запитаннями.
3.Читання складальних креслень за планом, запропонованим вчителем.
4. За складальним кресленням назвати окремі деталі виробу.
5. За наочним зображенням виробу та складальним кресленням виконати креслення окремих деталей, з яких цей виріб складається.
|
|
12. Топографічні та будівельні креслення (6 год.)
|
|
Призначення топографічних креслень. Зображення на топографічних кресленнях.
|
|
|
Масштаби топографічних креслень. Зображення рельєфу місцевості.
|
|
|
Умовні графічні позначення на топографічних кресленнях. читання топографічних креслень.
|
|
|
Призначення будівельних креслень. Основні види будівельних креслень.
|
|
|
Зміст будівельного креслення та особливості його оформлення. Зображення на будівельних кресленнях.
|
|
|
Умовні позначення на будівельних кресленнях. Розміри на будівельних кресленнях. Читання будівельних креслень.
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на читання умовних топографічних позначень та рельєф у місцевості за топографічним кресленням.
2. Виконати вправу на читання умовних позначень на будівельних кресленнях.
3. Виконати вправу на читання планів будівель.
4. Прочитати будівельне креслення за поставленими запитаннями
|
|
13. Технічні схеми (5 год.)
|
|
Призначення і види технічних схем: кінематичні, гідравлічні, пневматичні, електро- і радіотехнічні.
|
|
|
Графічні зображення, що застосовуються при виконанні схем.
|
|
|
Позиційні позначення на схемах.
|
|
|
Читання нескладних технічних схем. Підсумковий урок
Завдання до практичних робіт
1. Виконати вправу на читання умовних графічних позначень на схемах.
2. Прочитати схему за поставленими запитаннями.
3. Виконати вправу на зображення відсутніх на схемі елементів.
|
|