Методичні рекомендації до вивчення трудового навчання у загальноосвітніх навчальних закладах Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах


Скачати 121.97 Kb.
НазваМетодичні рекомендації до вивчення трудового навчання у загальноосвітніх навчальних закладах Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах
Дата25.02.2016
Розмір121.97 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
bibl.com.ua > Фізика > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації до вивчення трудового навчання у загальноосвітніх навчальних закладах

Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах здійснюється відповідно до таких нормативних документів:

Закон України «Про загальну середню освіту»;

Концепція профільного навчання в старшій школі;

Державний стандарт базової і повної середньої освіти (освітня галузь «Технологія»);

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Трудове навчання.5–9 класи. Нова редакція (авт.: В. М. Мадзігон та інші) для 7-9 класів;

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Трудове навчання. 5–9 класи (за новим стандартом) для 5,6 класу;

Навчальна програма. Технології. 10– 11 класи. Для загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджено Міністерством освіти і науки України (наказ від 22. 02. 2008 № 122).

Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення трудового навчання передбачено:

    • у 5,6 класі – 2 год. на тиждень;




    • у 6, 9 класах – 1 год. на тиждень;




    • у 7–8 класах – 2 год. на тиждень;




    • у 10–11 класах (незалежно від профілю) – 1 год. на тиждень;

    • у 10-11 класах технологічного профілю – 6 год. на тиждень.

Навчання хлопців і дівчат на уроках трудового навчання має відбуватися окремо. Поділ класів на групи здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.02 № 128, і відбувається за наявності в класі більше 27 учнів для міських шкіл та більше 25 для сільських.

Якщо кількість учнів у класі не дає змоги здійснити поділ на групи на

гендерній основі, можна скористатись іншими варіантами формування груп:

з паралельних класів; формування змішаної групи хлопців і дівчат;

поділ на групи за рахунок варіативної частини навчального плану.

5 -6 КЛАС

У І семестрі пропонується обов’язкова для вивчення складова на вибір два блоки:

Обирається один блок (26 год.)

Обов’язкова для вивчення складова обирається школою із запропонованих блоків залежно від умов поділу на групи хлопців і дівчат, кадрового забезпечення та інтересів учнів.

Для 5 класу пропонується на вибір два блоки:

Блок 1. Технологія виготовлення виробів із фанери та ДВП.

Блок 2. Технологія виготовлення виробів з аплікацією.

Для 6 класу пропонуються такі блоки:

Блок 1. Технологія виготовлення виробів із тонколистового металу та дроту.

Блок 2. Технологія виготовлення вишитих виробів.

Обидва блоки містять чотири розділи:

 Основи матеріалознавства.

 Технологія виготовлення виробів.

 Основи техніки, технологій і проектування.

 Технологія побутової діяльності

Результатом діяльності учнів при вивченні кожного блока обов’язкової для вивчення складової програми у 5 класі має бути виріб, а будь- якого варіативного модуля – проект.

Далі вивчається варіативна складова. Два модулі (40 год.)

Із зазначеного переліку для 5-6 класу слід обрати по 2 варіативні модулі, на освоєння яких відводиться по 20 годин навчального часу. Освоєння

варіативних модулів відбувається за окремо розробленими програмами до них, на основі проектно- технологічної діяльності. Варіативні модулі обираються залежно від матеріально-технічного та кадрового забезпечення навчального процесу, бажання учнів, регіональних традицій.

Варіативний модуль може вивчатися лише один раз. Варіативні модулі допомагають більш повноцінно використати матеріальну базу, використати регіональні традиції тощо. Під час вивчення варіативного модуля учні проектують виріб. Вся проектна документація учнями 5 – 8 класів виконується в робочих зошитах. При виконанні проектів у 9 класі учні мають зібрати матеріали (зображення виробу, зображення виробів-аналогів з їх аналізом, вибір та розрахунок матеріалів, відповідний план реалізації проекту тощо) у проектну папку. Перелік варіативних модулів уновій програмі розширений, враховані пропозиції учителів та методистів.

Варіативні модулі, які пропонуються для вивчення у 5-6 класі:

1. Технологія виготовлення народної ляльки.

2. Технологія виготовлення м’якої іграшки.

3.Технологія виготовлення виробів, оздоблених об’ємною аплікацією.

4. Технологія виготовлення вишитих виробів.

5. Технологія виготовлення швейних виробів (машинним способом).

6. Технологія приготування страв.

7. Технологія плетіння з бісеру.

8. Технологія виготовлення виробів із бісеру на дротяній основі.

9. Технологія писанкарства.

10.Технологія виконання електротехнічних робіт.

11.Технологія оздоблення виробів художнім випалюванням.

12.Технологія виготовлення виробів із тонкого листового металу.

13.Технологія виготовлення виробів із дроту.

14.Технологія виконання аплікації із природних матеріалів.

15.Технологія виготовлення дерев’яної іграшки.

16.Технологія виготовлення виробів із деревини та деревних матеріалів (способом ажурного випилювання).

17.Технологія виготовлення сувенірів із деревних матеріалів.

18.Технологія виготовлення виробів способом металопластики.

19.Технологія виготовлення макетів споруд із деревини та деревних матеріалів.

20.Технологія вирощування рослин (квітів) та догляд за ними.

21.Технологія догляду за тваринами.

22.Технологія оздоблення виробу елементами геометричного різьблення.

7-9 КЛАСИ

Учні 7-9 класів навчаються за програмою «Трудове навчання. 5-9 класи. Нова редакція» (авт.: В.М.Мадзігон та інші).

Редакцією програми передбачено три варіанти організації навчального процесу:

перший – для навчання хлопців;

другий – для навчання дівчат;

третій – для навчання змішаних групп (класів,що не поділяються на хлопців та дівчат).

У перших двох варіантах передбачено інваріантну (обов’язкову) та варіативну складові, які приблизно рівні між собою. Інваріантна складова вивчається у першому півріччі, варіативна – у другому.

Для змішаних груп зміст навчальних планів складається лише з варіативних модулів, але під час їх вивчення учні повинні розглянути усі теми базового модулю для відповідного класу.

Зміст трудового навчання для класів, що не поділяються на групи хлопців і дівчат у 7-9 класі складається лише з варіативних модулів. При цьому, учні мають освоїти базовий модуль. Наскрізними лініями, що закладені у зміст базового модуля є:

  • проектування виробів




  • конструкційні матеріали;




  • основи техніки і технологій.


На освоєння навчального матеріалу передбаченого базовим модулем не відводиться окремих годин. Він вивчається інтегровано з вивченням варіативних модулів. Учителеві на початку навчального року слід спланувати перелік та послідовність вивчення варіативних модулів, а також розподілити навчальний матеріал, передбачений базовим модулем.

Зміст базових модулів для 7-9 класів, що не поділяються на групи розміщено у програмі «Трудове навчання. 5-9 класи. Нова редакція» (авт.: В.М.Мадзігон та інші).

Наприклад. У 8-му класі з сумісним навчанням обрано 4 варіативні модулі: технологія токарної обробки деревини; технологія вирощування рослин та догляду за ними; технологія писанкарства; технологія оздоблення одягу. Навчальний матеріал базового модуля для 8-го класу можна розподілити таким чином:

Варіативний модуль

Зміст базового модуля

Технологія токарної обробки деревини

Фактура матеріалу.

Виконання ескізного малюнку виробу із зазначенням інформації необхідної для його виготовлення

Технологія оздоблення одягу

Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні). Їх переваги і недоліки у порівнянні із натуральними матеріалами. Способи отримання штучних і синтетичних матеріалів. Їх вплив на здоров’я людини і навколишнє середовище.

Ритм. Динамічні й статичні форми. Рівновага.

Технологія писанкарства

Комбінаторика у художньому конструюванні. Симетрія і асиметрія

Технологія вирощування рослин та догляду за ними

Відомості про основні базові технології: механічні, хімічні, біологічні, енергетичні, інформаційні.


Перелік варіативних модулів для 7-9 класів

  1. Підсумковий проект. Проектування та виготовлення комплексного виробу (9клас).

  2. Технологія оздоблення одягу

  3. Технологія писанкарства

  4. Технологія виготовлення виробів в’язаних гачком

  5. Технологія виготовлення виробів в’язаних спицями

  6. Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме»

  7. Технологія виготовлення швейних виробів

  8. Технологія вирощування рослин та догляд за ними

  9. Технологія вишивання мережками

  10. Технологія оздоблення виробів геометричним

  11. Технологія електротехнічних робіт

  12. Технологія заготівлі та зберігання продуктів

  13. Технологія інтарсії, інкрустації

  14. Технологія плетіння з лози

  15. Технологія мозаїки по дереву (маркетрі)

  16. Технологія обробки деревини

  17. Технологія приготування страв. Традиції української національної кухні.

  18. Технологія природного землеробства

  19. Технологія слюсарної обробки металів

  20. Технологія плетіння з соломи

  21. Технологія токарної обробки деревини

  22. Технологія токарної обробки металів

  23. Технологія української народної вишивки

Варіативні модулі обирає вчитель у залежності від матеріально-технічної бази, фахової підготовленості, регіональних традицій та бажання учнів.

Вивчення варіативних модулів відбувається за окремо розробленими програмами, за наявності відповідного грифа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту.

Програми варіативних модулів 6 класу та 7-9 класу розміщено у програмі «Трудове навчання. 5-9 класи. Нова редакція» (авт.: В.М.Мадзігон та інші).

Структура та зміст інваріантних та варіативних модулів навчальної програми побудована таким чином, щоб учні спочатку освоїли основи технології обробки певних матеріалів, а потім приступили до проектної, творчої діяльності.

Тобто підсумком варіативного модулю має бути спроектований та виготовлений учнем виріб та проектно-технологічна документація.

Розподіл навчального часу між окремими етапами проектування підпорядкований структурі та послідовності проектної діяльності.
Вимоги до оформлення проектної документації учнів 7-9 класів класів розміщено на сайті у розділі трудове навчання «Вимоги до оформлення проектної документації учнів».

10-11 КЛАС

Учні 10 та 11-х класів, незалежно від профілю навчання (крім технологічного) освоюють навчальний предмет «Технології» (трудове навчання) за навчальною програмою «Технології. 10–11 класи» (авт.: А. І. Терещук та інші).

Програма має модульну структуру і складається з двох частин – інваріантної та варіативної. Основою інваріантної складової є базовий модуль «Проектні технології у перетворюючій діяльності людини». На вивчення базового модуля у 10– 11-х класах відводиться по 12 годин.

Старшокласники навчаються застосовувати проектну технологію як інструмент для розв’язання проблем, що на уроках повинно бути представлено у формі творчих проектів.

Вивчення другої (варіативної) частини програми передбачається в обсязі 20 годин (один варіативний модуль). Модулі слід обирати з урахуванням побажань учнів, матеріально-технічної бази навчальних шкільних майстерень, фахової підготовки вчителя. Це дасть можливість учням, незалежно від профілю навчання, оволодіти практичними технологіями, які викликають зацікавленість.



з/п

Назва модулів

Кількість годин

10 клас

11 клас

1.

Базовий модуль

12

12

2.

Варіативний модуль

20

20

3.

Резерв часу

3

3




Всього:

35

35

Варіативні модулі мають засвоюватися старшокласниками через проектну діяльність, результатом якої є творчий проект.

Учнівський навчальний проект у 10-11 класі має дві частини – теоретичну та практичну .

Теоретична частина – це документація, практична – виготовлення виробу та його презентація або захист.

В старших класах змінюється форма теоретичної частини проекту з конструкторсько-технологічної документації на портфоліо.

Портфоліо (проектна папка) розкриває індивідуальний учнівський досвід що накопичувався у продовж всієї роботи над проектом.

Вимоги до оформлення портфоліо учня 10-11 класу розміщено на сайті у розділі трудове навчання «Вимоги до оформлення проектної документації учнів».

Наразі дозвіл на використання у загальноосвітніх навчальних закладах мають такі варіативні модулі до навчальної програми «Технології. 10-11 класи»:

  1. Технологія бісерного плетіння на дротяній основі.

  2. Технологія художнього різьблення по дереву.

  3. Технологія геометричного гострокутного гуцульського різьблення.

  4. Основи лісового господарства.

  5. Технологія виготовлення малих архітектурних форм.

  6. Технологія вишивання технікою мережки.

  7. Технологія художнього набивання на тканині.

  8. Технологія плетіння спицями

  9. Технологія рельєфного різьблення.

  10. Технологія розпису на склі.

  11. Технологія соломоплетіння.

  12. Технологія інкрустації виробів з деревини.

  13. Технологія токарної обробки деревини.

  14. Технологія вишивання стрічками.

  15. Технологія виготовлення м’якої іграшки.

  16. Технологія вишивання шовковими стрічками.

  17. Технологія писанкарства.

  18. Технологія клаптикового шиття (печворк).

  19. Технологія хлібопекарського та кондитерського виробництва.

  20. Технологія об’ємної вишивки.

  21. Технологія виготовлення листівок.

  22. Технологія ниткової графіки.

  23. Технологія художньої обробки деревини випилюванням.

  24. Технологія в’язання гачком.

  25. Технологія дизайну інтер’єру.

  26. Технологія пірографії (випалювання на деревині).

  27. Технологія дизайну шкільних та офісних меблів.

  28. Технологія ручного розпису тканини.

  29. Технологія виготовлення штучних квітів.

  30. Технологія ліплення.

  31. Технологія ручного ткацтва.

  32. Технологія виготовлення подарункових упаковок.

  33. Технологія виготовлення дитячого одягу.

  34. Технологія дизайну предметів інтер’єру.

  35. Об’ємне комп’ютерне моделювання.

  36. Технологія виготовлення виробів із сучасних деревних матеріалів.

  37. Технологія аплікації з текстильних матеріалів та фурнітури.

  38. Технологія виготовлення народної ляльки-оберега.

  39. Технологія матчворку (конструювання із сірників).

Програми зазначених варіативних модулів друкуються у видавництвах «Літера ЛТД» та «Абетка нова» та розміщені на сайті відділу освіти у розділі трудове навчання.

Схожі:

Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання, креслення та предмету «Технології»
Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах області здійснюватиметься відповідно до таких нормативних документів
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання (технологій) та креслення
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення трудового навчання передбачено
4. Методичні рекомендації щодо розвитку допрофільної підготовки і...
Моніторингове дослідження стану організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах Черкаської області
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
Л И С Т
України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах...
Л И С Т
України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах...
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх...
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх...
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення в загальноосвітніх навчальних...
З метою відзначення Дня фізичної культури і спорту щорічно упродовж другого тижня вересня в загальноосвітніх навчальних закладах...
Управління освіти Чернівецької міської ради Центр практичної психології і соціальної роботи
Вашої думки про можливості організації навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх навчальних закладах міста...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка