Урок розвитку мовлення Складання тексту міркування «ВІНОЧОК ВИТИ ЖИТТЯ ЛЮБИТИ»


Скачати 105.9 Kb.
Назва Урок розвитку мовлення Складання тексту міркування «ВІНОЧОК ВИТИ ЖИТТЯ ЛЮБИТИ»
Дата 10.12.2013
Розмір 105.9 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Урок

розвитку мовлення

Складання тексту - міркування

«ВІНОЧОК ВИТИ - ЖИТТЯ ЛЮБИТИ»

КЗ «ЗОШ І –ІІІ ст. №5

М. Лисичанськ

4 – й клас

Димова І. Г.

Мета: закріпити знання учнів про побудову тексту, ознаки і структуру тексту - міркування; формувати уміння складати власні висловлювання – мір- кування відповідно до мети та з орієнтацією на адресата мовлення; розвивати уміння аналізувати, синтезувати, висловлювати думку в логічній послідовності, удосконалювати уміння працювати з пам’яткою; розширювати уявлення про традиції та звичаї українського народу, його символи та обереги.

Обладнання: тексти про вінок на кожну парту, зображення вінка, пам’ятка до складання текстів – міркувань, тематичні тлумачні словники, картки з деформованими текстами, опорні слова, зображення квітів, які вплітали у вінок.

На дошці вислів:

Вінок – невід’ємна частина українського жіночого національного костюма. Це не тільки прикраса, це – оберіг, «таємничий знахар душі».

А волошок, маку скільки

Материнка, сокирки,

І дзвіночки, і васильки –

Все нам добре на вінки .

Катерина Перелісна

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Привітання з гостями.

Добрий день, у добрий час, радо ми вітаєм вас!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Загадка (слайд №2)

2.Проблемна ситуація (слайд №3)

- Подивіться на україночку.

- Як ви вважаєте, чого не вистачає до її вбрання?

- Навіщо віночок на голові?

Слайд №4

3. Асоціативний кущ.

Подивіться на віночок.

Назвіть слова – асоціації до слова віночок. (прикраса, квіти, оберіг, символ)

Слайд № 5.

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.

Сьогодні на уроці ми згадаємо основні ознаки тексту, особливості текстів – міркувань, їх структуру, навчимося самостійно складати тексти – міркування, дізнаємося багато нового про обов’язковий елемент дівочого українського вбрання – вінок. Результатом спільної праці стане власне висловлювання про рослину , яку вплітали дівчата до вінків.

ІV. Робота над новим матеріалом.

1.Надання необхідної інформації.

Україна … Батьківщина… Рідний край… Скільки ніжності і тепла в цих словах… ми не раз з вами говорили про символи нашої держави, про рослини символи.

Український віночок – це теж рослинний символ нашої країни, це частина українського національного костюма.

2. Усна робота з текстом зразком, – що лежить у кожного на парті.

- Прочитайте текст, а потім виконайте завдання до тексту.

Український віночок – справжня скарбниця нашого народу.

Адже кожна квіточка у вінку не лише прикрашає голову дівчини, але й є оберегом, дарує їй свою силу та вроду. Щоб сплести вінок, треба знати властивості та символіку кожної квітки. Кожна дівчина має знати властивості квітів і трав, які символізують різні моральні якості, оберігають від хвороб, зла.

Отож недарма кажуть, що плести вінок – то справжнє мистецтво.

Завдання.

  1. Визначити, про що розповідається в тексті.

  2. За якої ситуації спілкування цей текст може бути використаний?

  3. Який це текст за типом мовлення? Доведіть це.

  4. Визначити зачин (твердження), докази та висновки.

3. Робота в парах.

«Сплетемо вінок»

Зараз ви попрацюєте в парах. Кожна пара на парті має зображення квітки, яку вплітають у вінок, із зворотного боку текст. Опрацюйте його. Познайомте нас із отриманою інформацією. Після відповіді ви свою квітку вплетете в наш віночок.

Картки.

ДЕРЕВІЙ. Найпочесніше місце у вінку належало деревію. Ці дрібненькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, яку в народі називають деревцем. Насіння цієї квітки вітер розносить далеко – далеко. Ця рослинка завжди цвіте. Вплітали дівчата цілі грона цих квіточок, бо у вінку деревій є символом нескореності.

БАРВІНОК. Особливе місце у вінку належить барвінку – символу життя і безсмертя людської душі. Взимку п’ють відвар з барвінку проти застуди, влітку барвінок прикрашає святковий хліб, хату. Барвінок у пошані весь рік.

ЛЮБИСТОК І ВОЛОШКА. За легендою любисток і волошка, колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими відвертими. А коли померли пташки, то проросли квітами, пахучими рослинами – любистком і волошкою. Ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.

Мак . Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду і є символом печалі та туги. Дівчата, які вплітали у віночок мак , одночасно пов’язували до нього червону стрічку – символ магічності й печалі.

МАЛЬВА. Багаторічна рослина з високим стеблом і великими яскравими квітами. Символізує віру, надію, любов.

БЕЗСМЕРТНИК. Квіти безсмертника тамують головний біль, гоять виразки та рани. Безсмертник у вінку є символом здоров’я.

РОМАШКА. Наймолодша у вінку – ромашка. Її стали вплітати у вінок, коли переконалися, що вона не лише красива, але і сильна лікувальними властивостями рослина. Ромашка у вінку є символом добробуту та дівочої чистоти.

ХМІЛЬ. Перевивають віночок батіжком хмелю – символом гнучкості та розуму, що несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові.

ЧОРНОБРИВЦІ. Чорнобривці у віночок вплітали з першого вінка. Вважаючи, що квіти допомагають позбутися головного болю.

(На дошці сплетений вінок із карток – квітів)

Тепер віночків оберегів не плетуть. Граючись ви виплітаєте вінки з кульбабки, конюшини, ромашок… тепер віночки можна здебільшого побачити зі штучних квітів. Але і до цих віночків потрібно ставитись з повагою. Дівчинку завжди за віночком впізнають. Про це свідчать народні прислів’я:

4.Творче моделювання «Хто вміє вінок вити – той вміє життя любити».

ВІНОК - . . . ЖИТТЯ ЛЮБИТИ

ВІНОК ВИТИ - . . . ОБЕРІГ ДІВОЧИЙ

ЯКИЙ ВІНОК - . . . ВІНОК НА КВІТИ

БАГАТА НА ДОБРО, ЯК . . . ОКРАСА ДІВЧИНИ

ВІНОК - . . . ТАКИЙ ГОЛОСОК

5.Робота в групах.

Робота з деформованим текстом.

1 – ша група

Завдання

  1. Прочитайте речення, поміняйте їх місцями так, щоб вийшов текст.

  2. Визначте , який це текст – розповідь, опис чи міркування.

Квіти деревію схожі на деревце, яке цвіте за будь – яких,

навіть несприятливих умов.

Деревій – символ нескореності українського народу.

Деревій – обов’язковий елемент українського віночка.
2 – га група

Завдання

  1. Прочитайте речення, поміняйте місцями так , щоб вийшов текст.

2. Чому барвінок вважають символом життя?

3. Де може зустрітися такий текст?

Тому барвінок – обов’язкова квітка в українському вінку.

Барвінок – дивна квітка. Адже вона зберігає свій синій колір навіть під снігом.

Люди шанують барвінок, вважають його символом життя.

Перевірка роботи груп.

Читають утворені тексти, та виконані завдання.

ДОВІДКОВЕ БЮРО. Виступ підготовленого учня.

Послухайте легенду ще про одну рослину, яку вплітають у віночок, а яку саме ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Загадка.

У піснях вона й казках,

У вінку й на рушниках,

Давній символ України,

Називається . . . (калина)

(Дівчинка в національному одязі, на голові вінок з калини розповідає легенду)

Калина

Легенда

То було давним - давно. В одному селі жила дуже красива дівчина, яку звали Калина. Любили її люди за добре серце. Якось йшла Калина лісом, викопала тонке стебельце і посадила його край дороги. Із стебельця виріс великий кущ. Навесні зацвів кущ білим цвітом. Осипався цвіт, з’явилися намистинки ягід. Спочатку ягоди були зеленими, та згодом стали червоними і красувалися на кущі повними кетягами. А в кожній ягідці всередині було зернятко, як маленьке сердечко. Прийшла одного разу Калина, а кущ їй каже:

  • На згадку про твоє добре серце, щоб тебе не забували люди, подаруй мені своє ім’я – Калина.

А коли вороги напали на село, Калинка, щоб урятувати односельчан, завела ворогів у дрімучий ліс. Разом з ворогами загинула й сама Калинка. А там , де розбризкалася дівоча кров, виросли калинові кущі.
Фізкультхвилинка (імітація рухів під музику)

v. Робота над складанням власного висловлювання.

- Ми читали, слухали, аналізували тексти, а тепер прийшов час самим написати твір – міркування. У написанні нам допоможе пам’ятка

Памятка для написання твору міркування

  • Сформулюй тезу, яку ти будеш доводити у міркуванні.

Придумай заголовок у вигляді запитання.

  • Чітка й лаконічна відповідь на запитання буде твердженням твого міркування.

  • Уяви адресата мовлення. Аргументи (докази) мають бути йому цікавими та переконливими.

  • Для зв’язку частин тексту використовуй слова : по – перше, по – друге, таким чином.

  • Висновок у висловлюванні має бути пов’язаний з головною думкою та узагальнювати докази.

  • Перечитай написане, перевір, чи є в ньому зайві речення, не пов’язані з головною думкою.

Викресли їх.

Тематичний словничок

Короткий тематичний тлумачний словник до теми

Барвінок –вічнозелена трав’яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям і блакитними квітами.

Барвінок стелиться низенько,

Не клякне в приземку стебло.

Чи не тому в барвінку, ненько,

І взимку листя зелененьке,

Що від землі бере тепло?

Василь Василашко.

Вінок - прикраса українських дівчат, яка складається з квітів , листя, гілочок, сплетених у коло.

А волошок, маку скільки!

Материнка, сокирки,

І дзвіночки, і васильки –

Все нам добре на вінки.

Катерина Перелісна

Волошка – польова трав’яниста рослина із синіми квітками, що росте переважно серед зернових культур.

Я волошки в житі рвала і плела собі вінок.

Л. Забашта

Деревій - трав’яниста запашна лікарська рослина з білими дрібними суцвіттями.

Пахне деревієм, чебрецем, полинню

Тихе надвечір’я в полі за селом.

І.Гончаренко

Калина – кущова рослина з білими квітами і червоними ягодами.

Тече вода з – під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина.

Тарас Шевченко

Любисток – багаторічна ароматична трав’яниста рослина з різьбленим листям.

Пахне любисток і м’ята.

Д. Луценко

Мак - трав’яниста рослина з довгим стеблом і великими білими або червоними квітками, плодом у вигляді кулі , наповненої дрібним насінням.

Сіяв шпак червоний мак,

А вродило просо.

Здивувався: як це так?

Де воно взялося?

Павло Мовчан

Мальва – багаторічна рослина з високим стеблом і великими яскравими квітами навколо стебла; рожа.

Високі мальви гордо визирають з-за тину. А кольори їхніх квіток – мов зітканий різнобарвний килим : червоні, блідо-рожеві, жовтуваті, білі.

Василь Григоренко

Оберіг – предмет, якому приписується властивість захищати, боронити від кого-небудь, чого-небудь небезпечного, шкідливого.

А талісман ще звався оберіг.

Л. Костенко

Оздоблювати – надавати кому-небудь , чому - небудь гарного вигляду за допомогою яких-небудь прикрас ; прикрашати.

Ромашка - трав’яниста рослина з дуже розгалуженими стеблами й суцвіттями – кошиками, що складаються з білих пелюсток і жовтого осередка.

Я чула, як ромашка небесам

Читала вірші. Боже, що за диво!

І білих пелюсток туга коса

Мені приємно щоку холодила.

Марія Овдієнко

Символ – умовне позначення якогось предмета або поняття; художній образ, що передає яку-небудь думку, ідею.

Голуб – символ миру.

Хміль – найвища трав’яниста рослина в Україні з витким довгим стеблом з колючками, яке в’ється на опору за годинниковою стрілкою. Зустрічається в лісі, а також вирощується на полях для потреб харчової промисловості.

На полотні співали солов’ї

І красувались кетяги калини ,

Зелений хміль в’юнився по гіллі,

Зоріли в колосках волошки сині.

Тетяна Пишнюк

Чорнобривці – однорічна декоративна рослина з духмяними квітками жовтого з чорним кольору, яку дуже люблять висівати в Україні.

Над чорнобривцями в саду останнє яблуко висить.

Останній лист упав на чорнобривці вчора.

Микола Вінграновський
Опорні слова. Символ України, оберіг, ніжні запашні квіти;

білий і гарний цвіт, наче дівчина у весільному вбранні;

символ любові до рідного краю, символ краси та дівочої

вроди; символізує красиве і корисне, відтворює духовний

потяг до своєї землі.
Завдання. Самостійно склади і запиши на листі твір – міркування «Чому до віночка вплітають цвіт калини?»

Мовленнєва ситуація. Уяви , що до тебе звернулися з редакції журналу «Чомучка» з пропозицією написати невеличке оповідання про калину як символ України та використання її в українському віночку. Деякі читачі стверджують, що у вінок вплітаються тільки польові квіти, а не цвіт кущів.

Твій твір – міркування має бути відповіддю читачам. Твоя думка має бути переконливою.

Мета спілкування – переконливо довести необхідність присутності калини у вінку.

Адресат мовлення – читачі науково-популярного журналу, який виходить поза межами України.

Самостійна робота. Запис твору у листі.

  • Просигнальте (сигнальні картки зеленого та червоного кольорів),

Хто працюватиме без підказки?

А кому підказка потрібна?

Учитель роздає картки-підказки.

(Прочитай речення та поміняй їх місцями так щоб вийшов текст)

Найулюбленіший кущ українців - калина. Красива калина в усі пори року. Українцям калина так припала до душі, що нею прикрашали весільний коровай, її вишивали на рушниках і сорочках. Калина - це символ рідної землі, отчого краю.

Дівчата вплітають цвіт калини у вінки як символ краси та дівочої вроди.

Тому калина є обов’язковим елементом віночка. Адже не дарма в народі кажуть : «Без верби й калини нема України».

VІ . Підсумок уроку.

Зачитування творів – міркувань, їх оцінювання, відбір тих, які можуть бути надруковані в журналі.

Схожі:

Година народознавства «Віночок вити – життя любити» Бібліотекар
Цей звичай був запозичений у арабів, де вінок з квітів апельсину /оранж/ символізував родючість. У греко-римській традиції вінок...
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета
Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України»
Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ...
Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок
Урок розвитку зв’язного мовлення №1 Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»
Державний Гімн України. Мова — жива скарбниця історії народу. Мова і мовлення. Збагачення мови новими словами. Утворення нових слів....
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного...
Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом
Зв’язне мовлення Вибірковий письмовий переказ тексту розповідного...
Мета уроку: Формувати у п’ятикласників уміння складати план тексту та переказувати зміст почутого, дотримуючись відповідних вимог...
Урок з розвитку мовлення в 2 класі
Розвивати мовлення, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свої думки і почуття. Виховувати
Тема: Зв’язне мовлення. Усний твір-роздум про вчинок людини на основі власних спостережень
Лю і типу мовлення, аналізувати явища життя, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний...
Й основна думка тексту. Види зв’язку речень у тексті
РЗМ. Жанри мовлення, особливості їх побудови. Навчальне аудіювання тексту художнього стилю
Курс: 1 Семестр: 1 Кількість модулів: 2 Вид контролю: залік Викладачi:...
Самостійний переклад тексту “Education” (20; 41). Складання розгорнутого плану тексту
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка