Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навиками є впровадження інтерактивних форм і методів


Скачати 46.76 Kb.
Назва Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навиками є впровадження інтерактивних форм і методів
Дата 14.12.2013
Розмір 46.76 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навиками є впровадження інтерактивних форм і методів навчання.

Інтерактивне навчання – це шлях формування творчої особистості, створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини, для її саморозкриття, самоствердження.

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчання відбувається завдяки взаємодії тих, хто навчає, і тих, хто навчається. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Інтерактивні методи сприяють тому, що учні опановують усі рівні пізнання: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання; розвивають критичне мислення, уміння розмірковувати, розв’язувати проблеми. Не менш важливим є ще одне вміння, яке набувають учні початкових класів, комунікативне вміння спілкуватися зі своїми однолітками, з учителями, чітко висловлювати свою думку, вести діалог.

Під час використання активних форм і методів навчання учитель виступає в ролі організатора пізнавальної діяльності учнів.

В. Сухомлинський писав, що школа повинна бути не коморою знань, а осередком думки.

Початкова школа сьогодні – це школа самореалізації особистості. Тому перед вчителями початкових класів постає завдання – не тільки дати дітям суму знань, а й навчити спілкуватися, розв’язувати проблеми, знаходити вихід із нестандартних ситуацій, тобто ці знання застосовувати.

Учні повинні бути не об’єктами, а суб’єктами навчання: вміти оцінити проблему, в предметній дискусії обрати правильні варіанти, довести правильність свої міркувань, відмовитись від хибних, уміти аналізувати причини помилок. Внаслідок цього в учнів розвиватимуться якості творчої особистості: уява, фантазія, ініціативність, прагнення до самоосвіти, критичне мислення.

Усі діти, як правило на питання «Чи хочеш ти до школи?» відповідають впевнено – так. Але проходить не дуже багато часу, і ми помічаємо, що у частини дітей інтерес до навчання спадає. Такі діти пасивні на уроках, не проявляють ініціативи, не піднімають руку, навіть якщо знають матеріал. Коли виходять до дошки, чи відповідають з місця слова з них треба буквально «витягувати». А на перерві дитину наче підмінили: вона активна, рішуча, організовує ігри, командує однокласниками, проявляє таку винахідливість, що просто дивуєшся.

А пояснюється все це дуже просто: дитина з об’єкта діяльності перетворюється на суб’єкта, якому ніхто не забороняє творити. Саме в такі моменти проявляється творча ініціатива.

Щоб на заняттях учні були такими же активними, ініціативними, не боялися відповідати, їх треба до цього готувати. Інакше активні форми навчання не принесуть бажаного результату.

В практичній діяльності вчителів початкових класів нашої школи чимало уроків, на яких ми застосовуємо інтерактивні форми і методи роботи. Серед них такі, як рольові ігри, робота в парах, в групах, «Вгадай слово», «Добре – погано», «Побудова асоціативного куща», «Ланцюжок», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Увага! Конкурс!» тощо.

Наведу вам кілька прикладів використання інтерактивних методів на уроках із власного досвіду.

Наприклад.

Технології колективно-групового навчання.

Ці технології передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Це такі форми роботи, як «Мозковий штурм», «Передбачення», «Асоціативний кущ». Вони дозволяють кожному учневі у визначеному порядку щось швидко сказати, висловлюючи свою думку, поважати цінності і погляди кожного, навіть, якщо не згодні з ними, захищати свою точку зору, бути відкритим для сприйняття чужих ідей, думок та інтересів інших учнів.

Так у 1 класі, урок «Навчання грамоти».

Тема. «Літера Щ щ» (ща).

На етапі мотивації навчальної діяльності учнів використовувала гру «Мікрофон».

- Якими ви повинні бути на уроці, щоб правильно виконувати всі завдання?

Діти по черзі в мікрофон: активними, уважними, кмітливими, чемними. Така мотивація допомагає викликати в учнів, зацікавленість до уроку, налаштовує їх на ефективний процес пізнання, психологічно готує учнів до сприйняття теми уроку.

На етапі усвідомлення нового матеріалу працюючи з текстом запропоновую учнів скласти асоціативний кущик і відповісти на запитання «Що таке Батьківщина?»
Така вправа дала змогу зосередити увагу учнів на процесі пізнання, діти зібрали інформацію про те «Що таке Батьківщина?», використовуючи знання щодо теми уроку.

Предмет «Природознавство»

Тема. Рослини

На етапі усвідомлення знань учнів використовую технологію «Мозковий штурм»

Роздаю дітям малюнки на яких зображені рослини. Вони уважно їх розглядають, а тоді прикріпляють на дошці у тому місці, до якої групи належить ця рослина, і ще раз називають її. Дерева, кущі, трав’янисті рослини. Отже, діти знайшли відповіді на запитання: яку рослину і як відрізнити, і до якої групи віднести. Тут же використовую групову форму роботи. Кожна група отримує окремі завдання «Рослини-синоптики». Така робота об’єднує учнів, викликає бажання працювати спільно, залучує до діяльності слабких учнів, створює інтерес позмагатися на швидкість виконання завдання. Саме групова форма роботи є надзвичайно важливою для широкого та ефективного використання інноваційних технологій.

Предмет «Літературне читання»

Тема. Авторські вірші та малі жанри для дітей. Леонід Глібов. Загадка

На етапі оголошення та представлення теми уроку використовую метод очікуваних результатів, задаю питання: «Що ви чекаєте від уроку, чому навчитеся на уроці?» (на дошці план).

Цей урок навчить мене:

  1. Виразно читати вірш-загадку

  2. Зрозуміти різницю між народною і авторською загадкою.

  3. Буду вчитися працювати за змістом загадки, підбирати низку слів із тексту, які характеризують головний персонаж.

  4. Навчуся висловлювати своє ставлення до головного персонажу.

Такий метод забезпечує розуміння учнями їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти і чого від них чекає вчитель. В кінці уроку діти порівнюють реальні результати з очікуваними, роблять висновок, згадують, виявляють і усвідомлюють основні компоненти діяльності.

Можна сказати, що перші кроки використання в своїй роботі інтерактивних методів навчання дають поступово свої результати. Діти вчаться спілкуватися з товаришами, критично мислити, поважати думку колег, приймати продумані рішення. Учні набувають достатнього особистого досвіду, культури спілкування і співпраці у різних видах діяльності, самовираження у творчих видах завдань.

Такими чином, використовуючи інтерактивні форми і методи роботи, намагаюсь формувати творчу особистість, яка матиме міцні знання та буде успішно застосовувати їх на практиці.

Схожі:

Про наукову та методичну роботу підрозділів Інституту з проблеми...
Ні характеризується пошуком шляхів випереджувального реагування на зміни в освітянському просторі держави. Післядипломна педагогічна...
Впровадження інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних...
Викладач предметів людина і світ та художня культура, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Державного навчального закладу...
«Вміння вчитися» Знання це гість, а розум це хазяїн,  у добрій спілці треба жити їм. 
Мета педагогічної діяльності вчителя – сформувати компетентну особистість молодшого школяра на основі розвитку пізнавального інтересу,...
Наукові основи організації методичної роботи
Система методичної роботи відіграє важливу роль у розвитку школи, озброює педагогічні кадри необхідними знаннями та вміннями. Участь...
Використання опорних схем на уроках біології
В наш час є багато форм і методів викладання курсу біологія в школі. Одним з ефективних методів є використання методики опорних схем...
Матеріали підготувала Романюк Т.І
Демократизація освіти передбачає постійне вирішення проблем оновлення навчально-виховного процесу в напрямку виховання самостійності...
Методичні рекомендації Тематика по самоосвіті
«Впровадження інноваційних технологій виховання, оптималь­них форм і методів організації ви­ховної роботи з учнями»
«Психологічні засоби оптимізації творчого розвитку учнів молодших класів»
Підвищення якості освіти—одна з актуальних проблем не тільки України, а й всього світового співтовариства. Сучасні вимоги суспільства...
Інноваційні технології сприяння креативності у молодшого школяра
Нові технології навчання викликають особливий інтерес у педагогів. Саме застосування інновацій передбачають докорінні зміни існуючих...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка