УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ Опис власного педагогічного


Скачати 87.28 Kb.
Назва УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ Опис власного педагогічного
Дата 12.11.2013
Розмір 87.28 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

НА УРОКАХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ
Опис власного педагогічного

досвіду вчителя біології

м Суми, КУ ССШ№9

Міцури Олени Миколаївни
Немає дітей обдарованих і необдарованих, талановитих і звичайних. Обдаровані, талановиті всі без винятку діти. Розпізнати, виявити, розкрити, підняти особистість кожному учневі, його неповторно – індивідуальний талант - значить підняти особистість на високий рівень розвитку людської гідності.

В. О. Сухомлинський

Кардинальні зміни в суспільстві, розвиток науки, техніки та виробництва, збільшення обсягів інформації потребують нової філософії навчання і виховання підростаючого покоління. Тому пріоритетами державної політики розвитку освіти «є особистісна орієнтація, формування національних загальнолюдських цінностей, створення умов для формування життєвих компетентностей школярів». Завданням сучасної школи є виховання особистості, яка володіє не тільки знаннями, високими моральними якостями, а й уміє діяти адекватно у відповідних ситуаціях, застосовуючи знання, беручи на себе відповідальність за свою діяльність. Освіта має вирішити дві головні функції: готувати кадри до суспільства і людину до життя у ньому. Шкільна біологія повинна розкрити роль знань у сфері культури, створити свідому мотивацію здорового способу життя, забезпечити засвоєння норм і правил екологічної етики, розвиток розумових здібностей та якостей особистості.

На початку педагогічної діяльності, перед мною постала проблема – як спрямувати розвиток дитини на формування творчої, інтелектуально розвиненої особистості, яка досягла б життєвого успіху? Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкій інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними – таке завдання я поставила перед собою.

Актуальність проблеми визначило напрямок і зумовило вибір теми: «Використання інноваційних технологій навчання на уроках природничого циклу.»

Науково–педагогічне обґрунтування

Під педагогічними інноваційними технологіями розуміється якісно нова сукупність форм, методів і засобів навчання, виховання й управління, яка приносить суттєві зміни у результат педагогічного процесу. Важливою проблемою педагогічної технології є забезпечення цілісного педагогічного впливу, зорієнтованого не на окремі якості особистості, а на структуру особистості в цілому.

Принципово нові педагогічні ідеї і положення вимагають переорієнтації методичної роботи на пошук та розробку інноваційних шляхів розвитку всіх ланок і складових систем освіти, формування в освітньому середовищі справді нового педагогічного мислення на всіх рівнях педагогічної діяльності.

Найбільш поширеною в Україні є технологія розвивального навчання (авт. Д.Ельконін, В.Давидов). Система розвивального навчання передбачає формування активного, самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання.

Інтерактивні технології (авт. О.Пометун, Л. Пироженко), ідея якої полягає в тому, що процес пізнання відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Залежно від мети уроку, форм організації навчальної діяльності використовуються інтерактивні технології кооперативного навчання, колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань.

Проектні технології ( авт. Баханов К., Гузєєв В., Єрмаков І., Пєхота О.) орієнтують на дієвий спосіб здобуття нових знань у контексті конкретної ситуації та їх використання на практиці. Метод проектів як технологія у сучасних умовах трансформувався у проектну систему організації навчання, за якою учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань проектів.

Технологія особистісно орієнтованого навчання (авт. Якимська І., Савченко О., Подмазін С.) полягає у створенні оптимальних умов для розвитку й становлення особистості як суб’єкта діяльності і суспільних відносин, яка будує свою діяльність і стосунки відповідно до стійкої ієрархічної системи гуманістичних і буттєвих особистісних цінностей.

Інформаційні технології навчання надають доступ учням до нетрадиційних джерел інформації. Створюють можливості для творчої діяльності, формування професійних навиків. Можливість реалізувати нові форми та методи навчання.

Сутність досвіду – створення такого навчально – методичного середовища, перебуваючи в якому учні, за мінімальної допомоги вчителя, самостійно і активно добувають знання та творчо співпрацюють з вчителем.

У своїй педагогічній праці використовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання, як: проектне навчання, інформаційно – комунікативні технології, технологію активного навчання, інтерактивні технології, особистісно зорієнтоване навчання.

Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з даних технологій і максимально ефективно використати їх елементи.

Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок, тому для його реалізації важливим у моїй роботі є:

  1. організація поглибленого вивчення;

  2. диференційована робота по виконанню класних і домашніх завдань;

  3. постановка та знаходження шляхів вирішення проблемних питань;

  4. використання інноваційних технологій під час проведення різних типів уроків;

  5. застосування творчих завдань для поглиблення знань.

Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою особливістю якої є чіткий алгоритм, система логічно вмотивованих етапів діяльності, послідовний перехід від одного елемента до іншого.

Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумую хід заняття, добираю ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому активні та інноваційні технології.

В технології активного навчання надаю переваги:

- Опорних конспектів. В основі великих блоків опорних конспектів лежить опорний сигнал (асоційований символ), що «замінює певне смислове значення, здатний відновити у пам'яті відому раніш і зрозумілу інформацію».

- Створення пізнавальної перспективи. За основу беруться методи, які активізують мислення та мотивують учня на пізнавальну діяльність:

• попереднє повідомлення учням про мету, план, терміни виконання майбутньої пізнавальної діяльності; можливості застосування одержаних знань, базові знання для успішного опанування темою, з необхідних знань та умінь сформованих і тих, що необхідно сформувати;

• створення проблемної ситуації, окреслення проблемних задач та питань;

• упровадження в навчальний процес елементів випереджаючого характеру або здійснення випереджаючого навчання;

• подача навчальної інформації великими блоками;

• організація навчально-пізнавальної діяльності на прогностичних засадах.

- Задачі пошукового характеру. Змістом такої задачі є проблема на основі протиріч між відомим та шуканим. На уроках біології корисно пропонувати дітям різноманітні біологічні задачі, які вимагають не тільки знання фактичного матеріалу, а й сприяють розвитку допитливості, гнучкості, самостійності, що є когнітивними складовими креативності.

- Пошукові пізнавальні задачі. Які потребують самостійного пошуку шляхів розв'язування, його здійснення та перевірки, виявлення та виправлення помилок.

Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання інтерактивних технологій у моїй роботі – це не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, спосіб зробити дитину розкутою, активувати її впевненість у своїх силах, налаштувати її на успіх, розвивати її здібності.

Таким чином, застосування інтерактивних технологій допомагає мені розвивати креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, наявність власної точки зору. Розуміючи, що саме здатність осмислювати те, що вивчається, виділяти головне, сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

Застосовую такі методи, як "Мікрофон", "Незакінчені речення", "Мозковий штурм ", "Метод прес "," Два – чотири - всі разом "," Дерево рішень" , які допомагають розвивати критичне мислення учнів. Це зважений і вдумливий розгляд різних, а часом і протилежних підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання оцінок.

Методи інтерактивного та активного навчання, формують внутрішню мотивацію до активного сприйняття, засвоєння та передачі інформації, виконання творчих завдань (створення казок, написання віршів біологічного змісту, складання кросвордів і ребусів до різних тем курсу, робота над рефератами.

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, використовую метод проектів.

Сьогодні метод проектів є одним із провідних засобів перетворення школи навчання у школу життя. Його застосування допомагає мені створити умови для самореалізації особистості, дати поштовх для індивідуального та колективного пошуку, стимулювати розвиток творчого потенціалу учнів. Метод проектів стимулює моїх учнів до вирішення проблем, які потребують певної суми знань, сприяє розвитку критичного мислення, формує навички роботи з інформацією, допомагає вирішити пізнавальні та творчі завдання.

Теми для проектів, які виконували мої учні, обиралися ними виключно за бажанням, тобто опрацьовувався матеріал, який викликав у них зацікавлення. Діти презентували результати роботи у вигляді доповідей, публікацій, буклетів, мультимедійних презентацій .

З метою забезпечення інформаційного навчального середовища та інтенсифікації навчального процесу застосовую під час занять комп’ютер та інформаційні технології. Як правило, звертаюсь до мультимедійних програм, електронних підручників та посібників, постійно використовую сучасні технічні засоби - комп’ютер, мультимедійний проектор.

Серед них :

  • комп’ютерні діафільми з використанням елементів анімації;

  • власні презентації для повторювально – узагальнюючих уроків;

  • класичні комп ‘ютерні презентації .

Позитивну роль у формуванні спеціальних здібностей та розвитку активності відіграє позакласна робота, яка органічно поєднується з уроком та сприяє появі стійких цілеспрямованих інтересів:

  • інтелектуальні ігри, турніри знавців, брейн-ринги, гри-подорожі;

  • біологічні свята і тижні;

  • просвітницька робота ( виступи агітаційних бригад, лекційних груп)

  • науково-дослідницька діяльність у МАН;

  • екологічні експедиції, віртуальні та відео екскурсії рідним краєм;

  • природоохоронна діяльність, участь в екологічних акціях,конгресах та семінарах усе це допомагає дитині наблизитися до саморозкриття особистості, для подальшої реалізації в суспільному житті.

Велику увагу приділяю роботі літнього профільного табору «Едельвейс», гуртку «Еколог», участі дітей в роботі наукового учнівського товариства «Паростки надії»; системі роботи на навчально-дослідницькій екологічній стежині, які формують екологічну культуру учнів, залучаючи їх до еколого-натуралістичної діяльності.

Мої вихованці - призери та лауреати першого та другого турів Всеукраїнських олімпіад та конкурсів, студенти вищих навчальних закладів.

Результатами впровадження інноваційних технологій в мою роботу стали:

  1. Стабільний рівень навчання на усіх щаблях навчання (100%)

  2. Позитивна динаміка за показником «Якість знань».

  3. Активізація пізнавальної діяльності.

  4. Підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.

  5. Оволодіння учнями ключовими компетентностями.

  6. Сформованість науково-дослідницьких навичок.

Активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

Таким чином використання інноваційних технологій відкрило нові можливості для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяло формуванню ключових компетентностей, дозволило стимулювати учнів до активної діяльності.

Переконана, що учень працює там, де працює і саморозвивається вчитель.

Схожі:

М Резнік Яніна Савеліївна
Міжпредметні зв’язки: застосування математичного апарату на уроках природничого циклу
Застосування різнорівневих тестових завдань на заняттях природничого...
Систематичний контроль виховує відповідальне ставлення до навчання, дозволяє виявити індивідуальні особливості студентів і застосувати...
ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ
У статті розглянуто питання застосування міжпредметних зв’язків під час вивчення навчального предмету «Біологія». Наведено приклад...
На уроках української мови в початкових класах
...
Розвиток фізичних якостей на уроках волейболу
Учитель постійно веде пошук більш ефективних засобів і методів педагогічного впливу
У роботі розповідається про шляхи створення моделі освітньо-розвиваючого...
Виходячи з власного досвіду, автор висвітлює підходи, спрямовані на розвиток школярів засобами історії та права
Iгри на уроках англiйськоi мови у молодших класах
Стаття мiстить у собi опис iгор,якi можна використовувати при роботi з учнями молодших класiв середньоi школи ( за пiдручником О....
ПАМЯТКА ПАМЯТНИК. Розрізняються значенням
Складовими частинами опису місцевості є опис місця та опис предметів, що на цьому місці розташовані
Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України Сумський державний...
Запрошуємо Вас взяти участь у ІІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Сучасні проблеми та перспективи навчання дисциплін...
Реферат циклу наукових праць к е. н. Яроцької Ольги Валентинівни
До циклу наукових праць входить 22 наукові праці, в тому числі 10 монографій у співавторстві, 2 брошури, 10 статей
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка