|
Скачати 71.63 Kb.
|
Застосування різнорівневих тестових завдань на заняттях природничого циклу як нетрадиційної форми перевірки знань студентів Будьте самі шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших. Василь Сухомлинський Контроль знань, умінь та навичок студентів є невід’ємною та однією з найважливіших частин навчального процесу. Від його організації, методів і форм залежить успішність студентів. Контроль сприяє вдосконаленню знань, розвитку пізнавальних інтересів, є ефективним засобом вивчення можливостей студентів у навчальному процесі, формує мотиви навчання. Систематичний контроль виховує відповідальне ставлення до навчання, дозволяє виявити індивідуальні особливості студентів і застосувати диференційований підхід. У навчанні біології, екології, основ природознавства до недавнього часу застосовувалися переважно традиційні форми і методи перевірки (усне і письмове опитування). Найбільшого поширення має усна перевірка, в результаті якої викладач одразу отримує інформацію про рівень підготовки студентів. У процесі її проведення контроль засвоєних знань поєднується з їх подальшим поглибленням і розширенням, знання систематизуються, узагальнюються, виділяються найбільш суттєві, встановлюються їх взаємозв'язки. Викладач при цьому може обговорити з студентами широке коло питань, виявити, як засвоєно обов'язковий для всіх матеріал, чи зрозумілі досліджувані закономірності, з'ясувати, чи можуть студенти робити висновки світоглядного характеру, визначити, наскільки добре вони оволоділи вміннями. Одночасно ліквідуються прогалини в навчальній підготовці студентів. Однак усна перевірка має ряд недоліків: вона не дає можливості робити об'єктивний висновок про рівень оволодіння знаннями групи в цілому. Ці недоліки можна подолати за допомогою тематичної і підсумкової письмової перевірки. Однак письмова робота, розгорнуті відповіді на окремі питання займають багато часу, не дають викладачу швидко встановити зворотній зв'язок, надати допомогу слабким студентам. Тому в останні роки все більш широке застосування у навчанні предметів природничого циклу знаходять нетрадиційні форми і методи перевірки знань за допомогою різнорівневих тестових завдань (тести з вибором правильної відповіді, тести з доповненням відповіді, тести на визначення послідовності запропонованих елементів знань, виявлення правильних зв'язку в схемі, заповнення таблиці та ін). Нетрадиційні форми перевірки знань і умінь мають ряд переваг перед традиційними: дозволяють більш раціонально використовувати час на занятті, швидко встановити зворотний зв'язок з студентом та визначити результати засвоєння знань, зосередити увагу на прогалини в знаннях і уміннях, внести в них корективи, виявити можливості подальшого просування в навчанні. Тільки нетрадиційні форми перевірки дають можливість систематично контролювати знання великої кількості студентів на кожному занятті і формувати у них установку на неминучість контролю. Нетрадиційні форми і методи перевірки мають певні недоліки. Головний із них - висока ймовірність вгадування правильної відповіді. Подолати його можна шляхом підвищення якості запропонованих для вибору відповідей, особливо неправильних. Крім того, відповіді до тестових завдань можна легко списати у товариша. Усуненню даного недоліку сприяє варіативність тестових завдань. Нетрадиційні форми перевірки, як правило, не дозволяють виявити уміння студентів логічно викладати засвоєний матеріал, будувати відповідь доказово. За допомогою нетрадиційних форм перевірки важко виявити ступінь оволодіння специфічними для курсу видами навчальної діяльності, наприклад, проводити спостереження, визначати рослини і ін. У зв'язку з цим доцільно нетрадиційні форми і методи перевірки знань використовувати в поєднанні з традиційними, як при проведенні поточного, так і підсумкового контролю. Однак, враховуючи дефіцит часу, відведеного на вивчення курсу біології, екології, слід більш широко використовувати нетрадиційні форми перевірки. Використання тестів у навчальному процесі надійно увійшло у світову педагогічну практику. В Україні цей процес також набуває сил: розвиваються наші уявлення про призначення та педагогічні можливості тестів, форми тестів, формати запитань, методи обробки результатів тестування та їх інтерпретації. Тестові завдання як одна з форм перевірки успішності навчання набули значного поширення як у школі, так і у вищих навчальних закладах. Тест – це система завдань специфічної форми і певного змісту, яка дає змогу якісно оцінити структуру й виміряти рівень засвоєння знань та сформованості вмінь і навичок з предмета. Використання тестових завдань як форми контролю виконує ряд функцій: контролююча, навчальна, розвивальна, діагностична, інформаційна, коригуючи, стимулююча. Для ефективного оцінювання знань студентів з предметів природничого циклу важливо використовувати різнорівневу систему тестових завдань. Тести І рівня належать до методів контролю засвоєння знань на понятійному рівні. До цих тестів відносять завдання закритої форми (завдання з варіантами відповіді) та альтернативні тести, які містять завдання типу так/ні. Кількість тестів не повинна перевищувати 30 завдань. Приклад. 1 рівень. Знайти правильну відповідь: 1. Укажіть, яка форма мінливості належить до спадкової : А) модифікаційна Б) мутаційна В) сезонна Г) вікова 2. Укажіть приклад модифікації: А) строкатість листків рослин Б) дальтонізм у людини В) хвороба Дауна Г) загар у людини 3.Укажіть, які наслідки має споріднене схрещування: А) підвищення гомозиготності Б) підвищення гетерозиготності В) поява гетерозису Г) не має наслідків Для перевірки засвоєння знань на репродуктивному рівні використовують тести ІІ рівня. Це завдання на відтворення інформації про об’єкт по пам’яті, до яких відносяться: тестові завдання закритої форми (завдання з короткою відповіддю), та відкритої форми (завдання на тлумачення, «закінчити визначення», «підставити пропущене слово», завдання на вибір правильної відповіді). Приклад. 2 рівень. 1. Установіть ознаки сполучної тканини: А) вистилає слизові оболонки порожнистих органів Б) багато міжклітинної рідини В) входить до складу стінок внутрішніх органів Г) виконує опорну функцію Д) має відростки Е) виконує трофічну функція Є) виконує покривну функцію 2. Укажіть правильні твердження: 1. У більшості багатоклітинних тварин всі види тканин виникають з твірної 2. Покривні тканини належать до рослинних. 3. По ксилемі відбувається рух води та мінеральних речовин з коренів у листки. 4. Клітини всіх рослинних тканин здатні до поділу.
1)До проявів внутрішніх сил Землі належать:_____________________________. 2)Планета – це _______________________________. 3)Зорі в залежності від температури поділяються на :______________________. 4)Галактика – це______________. 5)Зміну пір року спричиняє ________________________. Тести ІІІ рівня включають завдання, які вирішуються за певним алгоритмом, а також завдання на класифікацію та встановлення відповідності. Приклад. 3 рівень. 1. Установіть відповідність між малюнками і типами тканин: В)
2. Установіть відповідність між назвами речовин і їх мономерами
3 . Визначте, який процес зображено на малюнка. Назвіть стадії цього процесу. За допомогою тестів ІV рівня виявляють високий рівень засвоєння знань. До них включають завдання, які потребують розв’язання практичних завдань проблемного характеру, критичної оцінки, аналізу й синтезу інформації або застосування отриманих знань у нетипових умовах. Приклад. IV рівень. Дайте повну, розгорнуту та обґрунтовану відповідь: Які основні відмінності між рослинними та тваринними жирами? З чим пов’язані відмінності властивостей рослинних та тваринних жирів? Отже, використання різнорівневих тестових завдань при вивченні предметів природничого циклу, забезпечує більш прозоре і об’єктивне оцінювання знань студентів, сприяє систематичній роботі над теоретичним курсом, а значить глибшому засвоєнню та закріпленню навчального матеріалу. ЛІТЕРАТУРА 1. Беспалько В. П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. – М., 1995г. – 137 с. 2. Ерецкой М. И., Полиссарио Е. Л. Разработка и применение тестов успеваимости обучения. – М., 1996г. – 78 с. 3. Резникова В. З., Мягкова О. М. Тестовый контроль знаний учеников по биологии. – М., 1997р. – 112 с. 4. Упатова І. П. Різнорівневі дидактичні завдання як спосіб диференціації навчання. Проблеми підготовки студентської молоді до навчально-пізнавальної діяльності: Збірник наукових праць // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Зб. наук. пр. – Київ: Науковий світ, 2001. – С. 185 – 189. 5. Упатова І. П. Застосування різнорівневих завдань у навчанні // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: ОВС, 2002. – Вип.22. – С. 62 – 65. |
ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ З ДИСЦИПЛІНИ «ЕКОНОМІКА ПРАЦІ... З даної навчальної дисципліни студенти здають іспит. Об’єктом контролю знань студентів у формі іспиту є виконання тестових завдань... |
М Резнік Яніна Савеліївна Міжпредметні зв’язки: застосування математичного апарату на уроках природничого циклу |
Як працювати з тестовими завданнями Найперше випробування, яке пропонуватиметься вам на кожному етапі, – це виконання тестових завдань (у перший конкурсний день – з... |
5. ПОТОЧНЕ І ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ ЗА МОДУЛЕМ Під час контролю систематичності та активності роботи оцінюються рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах на практичних... |
ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ У статті розглянуто питання застосування міжпредметних зв’язків під час вивчення навчального предмету «Біологія». Наведено приклад... |
Проекту ВИКОРИСТАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ ЯКОСТІ ЗНАНЬ УЧНІВ |
Тема Сутність, форми та етапи організації обліку Тестові завдання за темою (50 тестових завдань з декількома правильними відповідями, вірні відповіді повинні бути зазначені) |
«ЧЕРКАСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ» Збірник тестових завдань і кросвордів... Збірник тестових завдань і кросвордів з предмету «Товарознавство продовольчих товарів» |
ПЕРЕЛІК ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ ДО КОМПЛЕКСНИХ КВАЛІФІКАЦІЙНИХ ЗАВДАНЬ З... Федорів працював у Москві та Львові в. «Пересопницьке Євангеліє» перша українська друкована книга |
ПРОГРАМНІ ПИТАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ, УМІНЬ I НАВИЧОК СТУДЕНТІВ (ІСПИТ) |