|
Скачати 260.83 Kb.
|
Використання мультимедійних презентацій на уроці Практичні поради Розроблені науково-методичною радою КЦМЛ Кривий Ріг-2012 Рекомендації з використання мультимедійних презентацій на уроці Презентація - це послідовність екранів (слайдів), на яких можуть бути текстові матеріали і візуальні матеріали (малюнки, фотографії, діаграми, відеофрагменти). Крім того, показ слайдів може супроводжуватися звуковими ефектами (музикою, мовою диктора, шумовим оформленням). Приступаючи до створення презентації, необхідно чітко визначити: цілі, які треба досягти в результаті уроку, завдання, які належить вирішити в ході уроку, мотивацію класу сприйняття навчального матеріалу, технічні умови проведення уроку, попередні теми, використання електронного документа. Типи презентацій Офіційна презентація - це офіційні звіти, доповіді, реферати і т.д. Тут необхідні строгий дизайн, витриманість, єдиний шаблон оформлення для всіх слайдів. Анімаційні ефекти суворо дозовані, розважальний елемент зведений до мінімуму. Необхідно чітко структурувати матеріал, звести до мінімуму вступні слова, використовувати крупний текст. Слайд на екрані повинен знаходитися не менше 10-15 секунд, але і не більше 40-60 секунд. Якщо на слайді наведена складна діаграма, необхідно проговорити вступні слова (на цій діаграмі наводиться те-то, зеленим відзначені показники А, синім - показники Б і т.д.), дати час аудиторії вчитатися і вдивитися в діаграму. Офіційно-емоційна презентація - це звіти перед колективом однодумців. Під час показу презентації в ній може з'являтися все більше анімаційних ефектів, більше фотографій, хоча починалася презентація у вигляді офіційного документа. Наприклад, можна уявити собі ситуацію, в якій класний керівник на батьківських зборах розповідає про проблеми, здобутки та перспективи за допомогою презентації. «Плакати» і «Тези» - подібні презентації замінюють найпростіші засоби технічного супроводу. На слайдах – тільки ілюстрації з мінімумом підписів. Вся робота по роз'ясненню вмісту лежить на доповідача. При цьому бажаний єдиний шаблон оформлення. Наприклад, презентація у форматі «Тези» є ефективною заміною класної дошки. Замість того щоб писати пункти, використовуються слайди з написаними тезами. Поява цих тез може бути анімована, щоб підкреслити початок нового розділу (підрозділу). Фактично, така презентація являє собою конспект доповіді. Практика показує, що така, здавалося б, нудна і не ілюстративна презентація, виявляється, дуже корисна слухачам (учням, колегам), як короткий запис опорних моментів доповіді. Якщо ж у такій презентації ще зробити короткі записи у нотатках до кожного слайду, то роздатковий матеріал (роздрукований та розданий до заняття) буде дуже корисний. Запам'ятовуваність мови набагато зросте і буде краще зрозуміла. «Подвійна дія» - це тип презентації на слайдах, на яких, крім візуальних матеріалів наведена конкретна інформація. Вона може або пояснювати вміст слайду, або «розширювати» його. Наприклад, у випадку «пояснень», розповідаючи про будову клітини, слід привести візуальний матеріал – мікрофотографія клітини, а в текстовому матеріалі повідомити короткі характеристики органел. У випадку «Розширень», залишаючи той же візуальний ряд, в текстовому матеріалі наводяться дані про вчених, що відкривали будову клітини. У супроводжуючому оповіданні не стосуються змісту текстів. В результаті - при правильному розподілі уваги учнів, задіюються три механізми сприйняття: зорово-образне сприйняття, пов'язане з фотографіями, слухове свідоме, пов'язане з розумінням того, що говориться, додаткове зорове свідоме, пов'язане з одночасним читанням додаткового матеріалу. Можна побудувати слайд так, щоб при незмінному візуальному матеріалі змінювався текстовий ряд. І навпаки. Двоїстість дії тут в тому, що на додаток до звичайних впливів - зоровому і слуховому, з'являється третє. Презентації-опитування містять питання-завдання, адресовані учням, в них можуть бути включені матеріали, що відображають ключові експерименти пройденої теми або що демонструють вивчені явища. Питання до учня міститься в заголовку слайда, коментарі та пояснення до малюнків даються вчителем по ходу презентації. Можливі такі презентації-опитування для вхідного тестування на першому уроці нового навчального року. Як правило, в такі опитування включаються слайди презентацій, використаних на попередніх уроках при поясненні нового матеріалу. Презентації - пояснення нового матеріалу. Такі презентації відкривають перед учителем нові можливості, наприклад: на уроці-лекції можна простежити історію того чи іншого відкриття, проілюструвати останні досягнення науки і техніки, показати сучасні пристрої, принципи дії, яких засновані на досліджуваному явищі, продемонструвати портрети видатних учених і т.д. Ще однією істотною перевагою презентації є представлення графічного матеріалу: побудови графіків перехідних процесів, різних векторних діаграм, ілюстрація графічних методів розрахунку. При традиційному викладі зазначеного матеріалу при завершенні графічної побудови, як правило, на дошці розібрати що-небудь стає вже складно. Більш того, якщо учень відволікся на якомусь етапі, побудувати той же графік вдруге практично не представляється можливим, оскільки на це потрібно багато часу. При грамотному використанні анімації в презентації PowerPoint в разі потреби можна кілька разів «прокрутити» як окремі складні моменти, так і всі побудова від початку до кінця, і це займе всього кілька секунд. Якість графічного матеріалу при цьому,безсумнівно, значно вище. Презентації - повторення пройденого матеріалу. Такі презентації дозволяють використовувати раніше підготовлені для вивчення нового матеріалу, які можна швидко і якісно редагувати. Інтерактивний семінар (урок) - якщо планується провести урок, семінар (доповідь) в режимі діалогу з аудиторією, то стають допустимими різні анімації, які виїжджають, картинки, що обертаються, фотографії, об'єкти навігації, розгалуження презентації. Залежно від того, які відповіді дають слухачі, як вони реагують на питання і судження. У такій презентації може не бути єдиного для всіх слайдів шаблону оформлення. Навігація не повинна допускати можливості «заблукати», піти на неправильну гілку. Така презентація фактично є електронним навчальним матеріалом, при цьому вона створюється саме як електронний матеріал, з розрахунку на його читання з екрану. Інформаційний ролик - дещо осібно стоїть така презентація, як рекламний (інформаційний) ролик. Тут вимоги зовсім інші, ніж раніше. Завдання інформаційного ролика - привернути увагу. Отже, в презентації повинні бути достатньо великі тексти, інформаційно-рекламного характеру. Повинні бути наочні матеріали, розраховані на швидке сприйняття. Може бути БАГАТО анімаційних ефектів (але не надмірно багато!). На одному слайді може бути кілька фотографій, які накладаються одна на одну. Дуже добре, якщо такий ролик супроводжується дикторським пояснювальним текстом, що звучить з колонок. Відповідно виникають вимоги до композиції презентації, до її монтажу. До таких рекламних роликів цілком застосовні звичайні прийоми побудови кіносценаріїв. А саме - інтригуючий (або хоча б цікавий) початок. Потім - наростання темпу подій, а в кінці - вже повний калейдоскоп подій. Варіанти використання презентацій 1. Проведення презентацій на уроці при поясненні нового матеріалу: Заздалегідь створена презентація замінює класну дошку при поясненні нового матеріалу для фіксації уваги учнів на яких- або ілюстраціях, даних, формулах і т.п. 2. Наочна демонстрація процесу: Наочна демонстрація процесу (побудова діаграм, таблиць, моделювання фізичних дослідів, побудова географічних карт і т. д.), яку неможливо або досить складно провести за допомогою плакатів чи шкільної дошки. 3. Презентація за результатами виконання індивідуальних і групових проектів: - підготовка учнями (самостійно або в групі) презентації для супроводу доповіді; - створення фотоальбомів, як звітів про проведені групою учнів дослідженнях в рамках діяльності за проектом. 4. Спільне вивчення джерел і матеріалів: Спільне вивчення інформаційних джерел та матеріалів уроку (наприклад, обговорення творів мистецтва на основі мультимедійних енциклопедій, відсканованих графічних зображень або отриманих з Інтернету матеріалів і пр.). 5. Коригування та тестування знань: - проведення додаткових занять в комп'ютерному класі або шкільній медіатеці, коли учні самостійно вивчають матеріал на основі презентацій; - робота з тестуючими системами та тренажерами. Поради щодо створення навчальних презентацій Готуємося презентувати У центрі уваги - доповідач. Найголовніше що Ви повинні розуміти - на презентацію люди прийшли вислухати Вас, а не прочитати разом з Вами написи на Ваших же слайдах. Не підсовуйте їм презентацію Ваших слів. Якщо ви презентуєте новий матеріал - покажіть фотографії, що його ілюструють. Презентація - це Ваша розповідь, а те, що показується на екрані проектора - це додаткові ілюстративні матеріали. Принцип "10/20/30". Суть принципу: 10 слайдів в презентації; 20 хвилин часу на презентацію; 30-м шрифтом набраний текст на слайдах. Головна увага суті презентації. Визначте 10 головних ідей, думок, висновків, які Ви хочете донести до аудиторії і на підставі них складіть презентацію. Ні в якому разі не включайте в презентацію додаткову інформацію - їй місце в роздатковому матеріалі або у Ваших словах. На слайдах має бути тільки найголовніше. Адже коли Ви приходите в магазин і питаєте щось у продавця хіба він перечитує вам всю інструкцію продукту? Ні! Він презентує виключно переваги продукту, головні і основні моменти, якими цей продукт відрізняється від інших. Коли готуєтеся до презентації відчувайте себе продавцем того, що ви презентуєте. Ваші ідеї, думки, висновки - це Ваш інтелектуальний товар. Що будемо презентувати? Презентація - це не документ. Не плутайте презентацію та роздатковий матеріал. Хочете донести до слухачів текст доповіді, включіть його в окремий Word-файл і прикріпіть до доповіді. В презентацію включайте тільки ту інформацію, яка допоможе слухачам краще сприйняти матеріал. Інформація, а не дані. Ви знаєте чим дані відрізняються від інформації? Дані - це набір якихось цифр, фактів, вони не придатні для прийняття рішення. Інформація - це опрацьовані дані, представлені в зручному для сприйняття вигляді, для прийняття рішення. Таблиця з купою цифр і назвами колонок "Сума річних показників" в мультимедійній презентації - це дані, а не інформація для прийняття рішення. Інформацією для розміщення в презентації в даному прикладі повинна бути діаграма, на якій було-б видно різницю між середніми даними за 2001 і 2011 роки. Підсумковий слайд. Зверніть увагу, на всіх концертах, найбільш популярні виконавці виступають в кінці, це пов'язано з тим, що люди краще запам'ятовують те, що побачили останнім. Завжди робіть підсумковий слайд, в якому Ви фіксуєте увагу людей на головному "повідомленні", яке Ви хочете донести до них своєю презентацією. Якщо у Вашій презентації кілька тем, робіть підсумковий слайд після кожної з цих тем, а в кінці презентації зробіть сумарний підсумковий слайд - це дозволить Вам забезпечити сприйняття аудиторією головних моментів вашої презентації. Як треба презентувати Дотримуйтесь правила "Схема - малюнок - графік - таблиця - текст". Саме в такій послідовності. Як тільки Ви сформулювали те, що хочете донести до Вашої аудиторії в якомусь конкретному слайді, спочатку подумайте як це представити у вигляді схеми? Не виходить як схему, подумайте як показати це малюнком, графіком, таблицею. Використовуйте текст в презентаціях тільки якщо всі попередні способи відображення інформації вам не підійшли. Запам'ятайте правило "5 об'єктів на слайді". Не потрібно створювати вінегрет на слайді. Це правило засноване на закономірності виявленої американським ученим-психологом Джорджем Міллером. У результаті дослідів він виявив, що короткочасна пам'ять людини здатна запам'ятовувати в середньому дев'ять двійкових чисел, вісім десяткових чисел, сім букв алфавіту і п'ять односкладових слів - тобто людина здатна одночасно пам'ятати 7 ± 2 елементів. Таким чином, при розміщенні інформації на слайді Вашої мультимедійної презентації намагайтеся щоб в сумі слайд містив всього 5 елементів. Якщо це схема, то спробуйте спростити її до 5 елементів або групуйте елементи так, щоб візуально в схемі виділялося 5 блоків. Основні принципи розробки електронних (навчальних) презентацій Оптимальний обсяг Вибір оптимального обсягу презентації дуже важливий і залежить від мети, для якої вона створюється, від передбачуваного способу її використання (вивчення нового матеріалу, практичне заняття, атестація, лекція і т.д.), а також від контингенту учнів (їх віку, підготовки та т.п.). У загальному випадку обсяг презентації не повинен бути менше 8-10 слайдів. Для навчальної презентації найбільш ефективний зоровий ряд обсягом не більше 20 слайдів (оптимально - 12-15). Зоровий ряд з більшого числа слайдів викликає стомлення, відволікає від суті досліджуваної теми. Винятки становлять презентації, призначені для тривалої лекції ознайомлювального характеру з великою кількістю візуального матеріалу (наприклад, лекція з астрономії в планетарії або урок з історії живопису). Однак і в цьому випадку обсяг презентації не повинен перевищувати 50-60 слайдів, з розрахунку не менше ніж 1 хв. лекції на один слайд, а на слайди, які містять ключові моменти і основоположні поняття - по 2 хв. Необхідно строго відбирати відеоматеріал для презентації, виходячи з принципу розумної достатності. Доступність Обов'язковий облік вікових особливостей та рівня підготовки учнів. Потрібно забезпечувати розуміння сенсу кожного слова, речення, поняття, розкривати їх, спираючись на знання і досвід учнів, використовувати образні порівняння. Значення всіх нових термінів повинно бути роз'яснено. Якщо для дорослої аудиторії можна включати в презентацію схеми, графіки, чорно-білі фотографії, то для більш молодших школярів потрібно цих елементів уникати. Якщо в першому випадку допустимо включати числові значення величин, то в другому це повинні бути переважно величини порівняльні. Науковість Необхідна побудова всіх положень, визначень і висновків на строго науковій основі. Яскраві картинки не повинні суперечити реальним фактам. Неприпустимо домагатися барвистості, зміни масштабів зображень і т.п. на шкоду наукової достовірності. Різноманітність форм Ця вимога передбачає врахування індивідуальних можливостей сприйняття запропонованого навчального матеріалу. Індивідуальний підхід може забезпечуватися різними засобами наочності, кількома рівнями диференціації при пред'явленні навчального матеріалу за складністю, обсягом, змістом. Різні люди в силу своїх індивідуальних особливостей повніше сприймають інформацію, представлену різними способами. Хтось з аудиторії краще сприймає фотографії, хтось схеми або таблиці і т.д. Використання в презентації різних форм представлення однієї і тієї ж інформації підвищує повноту її сприйняття практично кожним глядачем. Врахування особливостей сприйняття інформації з екрана Відомо, що око і мозок здатні працювати в двох режимах: в режимі швидкого панорамного огляду за допомогою периферійного зору і в режимі повільного сприйняття детальної інформації за допомогою центрального зору. Коли людина читає текст, та ще з екрану комп'ютера, мозок працює в уповільненому режимі. Якщо ж інформація представлена в графічному вигляді, то око переключається в другий режим, і мозок працює швидше. Саме тому в навчальних презентаціях бажано звести текстову інформацію до мінімуму, замінивши її схемами, діаграмами, малюнками, фотографіями, анімаціями, фрагментами фільмів. Рекомендується залишити текст тільки у вигляді імен, назв, числових значень, коротких цитат. Слід уникати великої кількості цифр: числові величини має сенс замінити порівняннями. Однак на цьому шляху теж необхідно дотримуватися почуття міри. Хороший результат по переключенню уваги дає застосування відеофрагментів, особливо озвучених, які підтримують гостроту сприйняття. Дуже важливим є співвідношення кількості різних елементів презентації та їх послідовність. Необхідно чергувати статичні зображення, анімацію і відеофрагменти. Також рекомендується використовувати ефект несподіванки і урізноманітнити анімаційні прийоми. Цікавість Включення (без шкоди науковому змісту) у презентацію смішних сюжетів, відомих героїв, оживляє заняття, створює позитивний емоційний настрій, що сприяє засвоєнню матеріалу і більш міцному запам'ятовуванню. Особливо це ефективно при створенні навчальних презентацій для молодших класів. Естетичність Важливу роль у позитивному сприйнятті презентації грають гармонійні колірні поєднання, витриманість стилю і естетичність в оформленні слайдів, музичний супровід. Діти часто мислять формами, фарбами, звуками, саме звідси випливає необхідність наочного навчання взагалі, яке будується не на абстрактних поняттях і словах, а на конкретних образах, які безпосередньо сприймаються глядачами. Динамічність Необхідно підібрати оптимальний для сприйняття темп зміни слайдів, анімаційних ефектів. Оптимальний час, необхідний для сприйняття учнями образної, звуковий і вербальної інформації, представленої на кожному слайді, а також час, необхідний на засвоєння ключових понять уроку, визначається дослідним шляхом з урахуванням особливостей сприйняття інформації з екрана аудиторією відповідного віку та підготовки. При цьому необхідно уникнути як невиправданої квапливості в зміні слайдів, що утрудняє повноцінне сприйняття уроку конкретною аудиторією, так і втрати темпу уроку (лекції), що може призвести до відволікання учнів від заняття і втрати інтересу до змісту навчального матеріалу. |
ЕКЗАМЕНАЦІЙНІ ПИТАННЯ Шляхи використання мультимедійних презентацій у навчальному-виховному процесі початкової школи |
Тема: Розробка сценарію та створення учнівської мультимедійної презентації Мета: з’ясувати шляхи використання мультимедійних презентацій в проектній діяльності; розробити учнівську презентацію і форми і... |
Методика застосування мультимедійних презентацій у навчанні історії старшокласників Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К. Д. Ушинського |
Перелік мультимедійних презентацій, підготовлених педагогічними працівниками ліцею «Фізичні та морально-психологічні якості учнів та їх готовність до служби у ЗС України» |
Міністерство Освіти І НАУКИ України Національний університет "Львівська політехніка" Мета роботи. Ознайомитися та на практиці засвоїти основні принципи, методи та засоби створення мультимедійних презентацій за допомогою... |
Міністерство Освіти І НАУКИ України Національний університет "Львівська політехніка" Мета роботи. Ознайомитися та на практиці засвоїти основні принципи макетування, методи та засоби автоматизації створення мультимедійних... |
С. В. Бутківська, Н. А. Мисліцька Анотація. В статті розглянуті окремі шляхи реалізації принципу історизму під час вивчення фізики, а саме наведені приклади задач... |
Тема: Робота з редактором презентацій ... |
В. В. Вертипорох Використання мультимедійних технологій у проектній... Використання мультимедійних технологій у проектній діяльності гуртківців позашкільних навчальних закладів. Методичний посібник. –... |
В. Д. Кондратюк, О. В. Слободянюк ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ |