|
Скачати 177.34 Kb.
|
Соціально-психологічний захід «Експрес «Заради майбутнього» Укладач Іванова М.Я., практичний психолог, спеціаліст Зміст розробки
Пояснювальна записка В умовах складного економічного становища, яке склалося в Україні, соціальних струсів виховання духовно здорових учнів, навчання їх здорового способу життя як необхідної умови розвитку стало однією з найгостріших проблем сучасної школи. Ефективним шляхом виходу з кризового становища, як показав досвід багатьох країн світу, є валеологічна та медико-педагогічна освіта учнів. Державною національною програмою “Освіта” визначено, що пріоритетними напрямками реформування освіти є забезпечення в кожному навчально-виховному закладі гуманістичного підходу до дитини, відповідних умов для розвитку фізично та психічно здорової особи, запобігання пияцтву, наркоманії, насильству, що негативно позначаються на здоров`ї дитини. Стратегічним шляхом реалізації цього завдання є створення і розвиток системи валеологічної освіти, яка б передбачала розробку основних положень та умов здорового способу життя, методику їх упровадження, набуття та засвоєння школярами. Соціально-психологічний захід «Експрес «Заради майбутнього» спрямовано на перехід знань у переконання, які в сумі формують певний світогляд людини. Надзвичайно важливо також навчити школярів підкріплювати власні знання й переконання правильними звичками та поведінкою. Велике значення для збереження здоров’я людини має спосіб її життя. Сучасна молодь у переважній більшості випадків не замислюється над своєю поведінкою, недбало ставиться до власного здоров`я, культивує шкідливі звички. Відомо, що майже 75% хвороб дорослих людей “зароблені” ними в дитячі та підліткові роки. Тому основне завдання батьків та школи полягає, в формуванні у підростаючого покоління здоров`язберігаючої поведінки, спрямованої на нівелювання дії факторів ризику, оскільки в дорослому віці спосіб життя змінити значно важче, вкорінених шкідливих звичок позбавитись майже неможливо. Базовими принципами формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді є: • принцип, науковості і доступності знань, адаптація відповідних наукових знань для всіх ланок освіти з урахуванням особливостей різних вікових категорій; взаємозв'язок науки про здоров'я з практичним досвідом; • принцип системності і наскрізності означає, що процес формування здоров'я людини, природних та соціальних умов його збереження і зміцнення організується як системний педагогічний процес у логічному зв'язку всіх його етапів; спрямовується на гармонійний і різнобічний розвиток особистості; • принцип безперервності та практичної цілеспрямованості передбачає наступність у реалізації напрямів та етапів цієї роботи на різних освітніх рівнях; охоплює всі сфери життєдіяльності дітей та учнівської молоді; здійснюється в різних соціальних інститутах, у навчальній та позакласній виховній роботі; • принцип інтегративності передбачає синтез теоретичних, емпіричних і практичних знань у цілісній картині про здоров'я та здоровий спосіб життя; • принцип відкритості передбачає систематичне поповнення, оновлення, вдосконалення знань про здоровий спосіб життя; • принцип плюралізму уможливлює варіативність авторських проектів, планів і програм на основі інваріантного рівня знань для різних інтересів і нахилів усіх об'єктів навчально-виховного процесу; • принцип превентивності означає, що виховні впливи держави, всіх виховних інститутів на основі врахування інтересів особистості та суспільства спрямовуються на профілактику негативних проявів поведінки дітей та учнівської молоді, на допомогу їм та їх захист, вироблення неприйняття до негативних впливів соціального оточення. За таких умов забезпечуватиметься система заходів економічного, правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, інформаційно-освітнього характеру, спрямованих на формування позитивних соціальних настанов, запобігання вживанню наркотичних речовин. • принцип гуманізму передбачає орієнтацію на підростаючу особистість як вищу цінність, урахування її вікових та індивідуальних особливостей, задоволення фундаментальних потреб виконавця (у розумінні, пізнанні, прийнятті, справедливому ставленні до неї); вироблення індивідуальної програми її розвитку; стимулювання розвитку в особистості свідомого ставлення до своєї поведінки, життєдіяльності. • принцип цілеспрямованості, який утверджує, спрямованість на досягнення основної мети — підвищення ефективності функціонування власного організму і свідомого позитивного ставлення до нього. Критеріями формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у підлітків є: • на рівні фізичного здоров'я: прагнення до фізичної досконалості, ставлення до власного здоров'я як до найвищої соціальної цінності, фізична розвиненість, загальна фізична працездатність, загартованість організму, дотримання раціонального режиму дня, виконання вимог особистої гігієни, правильне харчування; • на рівні психічного здоров'я (психологічного комфорту): відповідність пізнавальної діяльності календарному віку, розвиненість довільних психічних процесів, наявність саморегуляції, адекватна самооцінка, відсутність акцентуацій характеру та шкідливих звичок; • на рівні духовного здоров'я: узгодженість загальнолюдських та національних моральних і духовних цінностей, наявність позитивного ідеалу, працелюбність, відчуття прекрасного в житті, у природі, у мистецтві; • на рівні соціального здоров'я (соціального благополуччя): сформована громадська відповідальність за наслідки нездорового способу життя, соціально орієнтована комунікативність, доброзичливість у ставленні до людини, здатність до самоактуалізації, саморегуляції, самовиховання. Формування здорового способу життя, культури здоров'я, підвищення її виховних можливостей потребує максимальної уваги до мотиваційної сфери дітей у прагненні бути здоровими. Мотивація на здоровий спосіб життя - це система ціннісних орієнтацій, внутрішнього спонукання до формування здоров'язберігаючих компетентностей. Тип матеріалу: соціально-психологічний захід. Мета розробки: активізація позиції учнівської молоді щодо формування здорового способу життя. Завдания розробки:
Адресність (споживачі методичної розробки): працівники соціально-психологічної служби, класні керівники, учасники: 4 команди по 15 чоловік (учні 7 – 9 класів). Зміст розробки Організаційний момент Ведучий є організатором руху груп учасників по центрах. Перша група починає стартувати із прес-центру. Друга група виходить через 10 хв. Після першої і т.д. Ведучий наголошує на тому, що час перебування у кожному центрі обмежений, тому важливо дотримуватись розкладу руху. У кожному центрі є свої ведучі (2-3 спеціально підготовлені учні). Ведучий повідомляє про важливість активної позиції молоді у формуванні здорового способу життя, про роль кожної людини у справі збереження здоров’я українського народу. Учасникам пояснюється завдання та роздаються маршрутні листки. Групи йдуть по черзі за маршрутом: Інформцентр – центр «Творчість» – центр «Спортивний» – центр «Особистість» – прес-центр. Час перебування у центрах: Інформцентр – 5-7 хв. Центр «Творчість» – 10-12 хв. Центр «Спортивний» – 8-10 хв. Центр «Особистість» – 12-15 хв. Прес-центр – 15-20 хв. Сумарний час перебування на станціях складає 50-65 хвилин, час пересування між станціями – 10 хв. Загальний час роботи групи – 1 год. – 1 год. 15 хв. Інформцентр (3 учні) Мозковий штурм «Навіщо молодій людині потрібне здоров’я?» Ведучий 1: – Сьогодні ми з вами визначимо, які ресурси має наша молодь і як їх використати для реалізації своєї мети і досягнення успіху у житті.
Ведучий 2: – Ми звертаємо вашу увагу на необхідність збереження власного здоров’я. Як відомо, темпи поширення епідемії ВІЛ/СНІДу в Україні прискорюються. Епідемія ВІЛ вражає переважно молодих людей, втрати від СНІДу припадають на вікову групу, яка є однією з ключових як стосовно рівня соціальної активності, так і щодо репродуктивної функції людини. Недостатня обізнаність з питань ВІЛ/СНІДу та відсутність життєвих навичок сприяють уразливості цієї групи. СЦЕНКА Учень: – Я знаю про те, що у світі постійно велика кількість фахівців працює над пошуком ліків від ВІЛ/СНІДу. Можливо їх отримують саме зараз. Ведучий 1: – Сьогодні для ВІЛ-інфікованих існують спеціальні препарати для призупинення розвитку хвороби. Таке лікування має назву антиретровірусна терапія. Отже, для людини, яка живе з ВІЛ, життя продовжується. Ми сподіваємось, що найближчим часом будуть винайдені ліки від цієї хвороби. Ведучий 2: – У народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. Проте зберегти власне здоровя ми можемо самі. Жити цікаво, само реалізуватися в житті, займатися фізкультурою і спортом, уміти організувати своє дозвілля – все це під силу здоровій людині. Учень: – Людина, яка володіє інформацією, прагне до всебічного гармонійного розвитку, має можливість прожити своє життя так, як бажає. Ведучий 1: – Давайте разом зясуємо, яким є здоровий спосіб життя в уявленні сучасної молоді. Рушайте до наступного центру. Центр «Творчість» (2 учні)
Ведучий 1: – Назвіть творчу діяльність, якою захоплюєтесь ви та ваші ровесники. Ведучий 2 веде запис на дошці.
Завдання: обєднатися у дві групи по 7-8 чол. та створити емблему «Молодь за здоровий спосіб життя». Представлення та захист емблем. Від кожної групи виступає одна дитина. Центр «Спортивний» (3 учні)
Завдання: об’єднатися у дві групи та розгадати кросворд. Група, яка розгадала кросворд першою, допомагає розгадати іншій. Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь ключове слово. Центр «Особистість» (2 учні)
Прес-центр (3 учні)
Ведучий пропонує вигадати і назвати гасла, що закликають молодь вести здоровий спосіб життя. Другий ведучий записує запропоновані гасла на аркуші форматом А-3.
Ведучий об’єднує учасників у 2 підгрупи. Перша отримує завдання – скласти звернення до однолітків на тему «Заради майбутнього», в якому пропагується здоровий спосіб життя. Друга – написати замітку до газети про враження від заходу. За бажанням учасників зачитуються звернення до однолітків та замітка до газети. Ведучий повідомляє, що ініціативна група підлітків, які брали участь у проведенні цього заходу, подасть кращу замітку до шкільної газети. Підсумки Ведучий 1: – Вирішити питання збереження власного здоров’я повинна сама людина через розуміння нею проблем формування, збереження, зміцнення та відновлення власного здоров’я, а також завдяки дотриманню здорового способу життя. Ведучий 2: – Майбутнє за здоровою нацією, здоровими людьми, адже лише фізично й морально здорова людина здатна творити і приносити користь людям. Нам варто продумувати свої вчинки і вчитися відповідати за наслідки власних дій. Найдорожче в житті – це саме життя. Бібліографія 1. Баєва Т. Формування здорового способу життя в особистісно-орієнтованому виховному процесі життя /Т. Баєва //Соціально-педагогічні проблеми сучасної середньої та вищої освіти в Україні. – Житомир : ЖДПУ, 2002. – С. 172−173. 2. Брилін Б. А. Педагогічні проблеми організації вільного часу/ Б. А. Брилін // Психологія і педагогіка. – 1996. – №4. – С. 72−76. 3. Булич Є. Г. Валеологія. Теоретичні основи валеології: навч. посібн. / Є. Г. Булич., І. В. Муравов – К. : ІЗМН, 1997. – 224 с. 4. Волошин О. Р. Здоровий спосіб життя – через школу нового типу/ О. Р. Волошин // Слобожанський науково-спортивний вісник. – Х. : ХДАФК, 2007. – Вип.11. – С. 13−15. 5. Жабокрицька О. В. Педагогічні умови виховання основ здорового способу життя підлітків у позакласній діяльності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.. пед. наук: спец. 13.00.07 "Теорія виховання” / О. В. Жабокрицька; Кіровоградський держ. пед. ун-т імені В. Винниченка. – Кіровоград, 2003. – 20 с. 6. Кудрявцева Е. Н. Здоровье человека: понятие и реальность/ Е. Н. Кудрявцева // Общественные науки и здравоохранение. − М. : Наука, 1987. − С. 32−48. 7. Лукова С.В., Пелих І.П. Виховнитй захід «Експрес «Заради майбутнього»// Практична психологі та соціальна робота. – 2006. – №1 – С. 31-33. 8. Сущенко Л. П. Історичний аспект становлення поняття "здоровий спосіб життя” людини у давньому світі та середніх віках // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції з валеології "Формування, збереження і зміцнення здоров’я підростаючого покоління як обов’язковий компонент системи національної освіти”. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 47−52. Додаток 1 – Маршрутний листок
Додаток 2 – Сценка Учень: – Як набридло слухати про ВІЛ/СНІД, кому це потрібно? Власне мене це в жодному разі не стосується. Хай слухає той, хто в небезпеці. Ведучий 1: – Зачекай. А хто в небезпеці? Ведучий 2: – Той, хто не має інформації, хто зухвало ставиться до до свого здоровя та нехтує основними правилами безпечної поведінки. Тільки та людина, яка має знання, може зробити свій власний усвідомлений вибір! Учень: – Яку інформацію потрібно мати про ВІЛ, щоб бути в безпеці? Ведучий 1: – Давайте про це запитаємо у нашої молоді. Ведучий 2: – Назвіть, будь-ласка, основні шляхи передачі ВІЛ/СНІД. Додаток 3 – Кросворд
Он спасет от всех …
Два укола …
Лечит отлично – рыжий …
Вот вам жидкая …
Моем руки чисто с …
Ведь тебе поможет …
Нужно спортом …
Полный есть флакон … Додаток 4 – Інформація для ведучих груп Існують три основних шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої:
Додаток 5 – Вікторина
Додаток 6 – Таблички з назвами центрів |
Соціально психологічний супровід навчання і розвитку молоді з особливими... ... |
Причини поширення наркоманій в дитячому, підлітковому та молодіжному... |
ЛЕКЦІЯ №5 ТЕМА: МІЖОСОБИСТІСНЕ РОЗУМІННЯ. КОНФЛІКТ Соціально-психологічний клімат як результат та умова ефективності спільної діяльності(самостійна робота №24) |
10. Соціальна група і колектив Зміст понять «соціальна психологія»;... Зміст понять «соціальна психологія»; «група», «колектив», «соціально-психологічний клімат» |
Подолання конфліктності соціально-психологічний тренінг для педагогів Коли зустрічаються дві людини, на зустрічі присутні шестеро: кожен із двох, яким він бачить себе; яким його бачать інші; які вони... |
Соціально-психологічний аспект спілкування Як стати відмінним співрозмовником Зміст У сучасному світі існує чимала кількість мов із своїми різновидами та діалектами. Люди наділені здатністю спілкуватися за допомогою... |
Методичні рекомендації з формування позитивного психологічного мікроклімату... Соціально-психологічний клімат це якісний бік міжособистісних стосунків, що виявляється у сукупності психологічних умов, які сприяють... |
Соціально-психологічні особливості колективу як об'єкту управління Внутрішній психологічний клімат формується сукупністю обставин, у межах яких відбувається діяльність людей. Ці обставини породжують... |
Уроки сталого розвитку Позакласний виховний захід на тему «Вода джерело життя» Позакласний виховний захід на тему «Вода – джерело життя». 6 клас Преображенської ЗОШ І –ІІІ ступенів |
1. Сутність економічного мислення Мислення це психологічний процес... Мислення – це психологічний процес із відкриттям нового знання, вирішення проблеми на основі переробки отриманої інформації. Мислення... |