Міністерство освіти і науки України
Міністерство охорони здоров’я України
Київський міський медичний коледж
Специфіка мовлення фахівця. Мова і професія
Методична розробка
відкритого практичного заняття з української мови
(за професійним спрямуванням)
Методична мета:
Продемонструвати метод інтеграційного
моделювання з елементами рольової гри
та здійснення міжпредметної інтеграції.
Підготувала викладач-методист
вищої кваліфікаційної категорії
Колеснікова Олена Федорівна
Розглянута та затверджена на засіданні ЦМК
загальноосвітніх дисциплін
Протокол №________ від ________________
Голова ЦМК ______________М.М.Драпей
Київ – 2012
Актуальність теми вибраної технології.
Стан її розробки в науково-методичній літературі.
Сучасна освіта ґрунтується на положеннях Національної доктрини розвитку освіти «Україна XXI століття», яка передбачає широке використання інноваційних методів навчання і формування умінь студентів працювати в умовах комп'ютерного середовища. Перетворення, які відбуваються в сучасному суспільстві, висувають на передній план проблеми демократизації, індивідуалізації, гуманізації, посилення інтеграційних процесів. Результати освіти мають забезпечувати особисту, професійну і соціальну успішність людини. Досягнення ж зазначених орієнтирів можливе лише на основі гуманістичної парадигми, яка розглядає людину як найвищу цінність, як особистість, здатну до самовизначення і саморозвитку. Це обумовлює необхідність інтегральної моделі навчання, яка може відображати не лише вимоги соціуму, але й особистісний підхід. Інтерактивні технології навчання є таким комплексом педагогічних варіантів активізації навчальної діяльності колективу студентів, а також найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу до навчання. Метод проектів можна використовувати у звичайній групі як самостійну (індивідуальну) чи групову роботу студентів упродовж різного за тривалістю часу, а також з використанням сучасних засобів інформаційних технологій, зокрема комп’ютерних.
Проектне навчання спонукає до розумно вмотивованої діяльності відповідно до вікових і навчальних інтересів. В педагогічній енциклопедії читаємо: „ Гра - засіб фізичного, розумового та морального виховання дітей". Дійсно, гра - це складне, багатогранне явище. яке неможливо однозначно трактувати.
Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого заняття й може використовуватись на різних його етапах. Учасники гри мають вжитися в запропоновану їм роль конкретного героя, оцінити обставини дії та виробити правильне рішення проблеми й обґрунтувати його. Інсценування може бути: заздалегідь підготовленим або імпровізованим. Використання у грі елементів групової роботи дає студентам досвід товариської взаємодії, ділового спілкування та співробітництва.
Розділ 1
Освітня технологія методу інтерактивного моделювання
з елементами рольової гри
Сучасна освіта ґрунтується на положеннях Національної доктрини розвитку освіти "Україна XXI століття", яка передбачає широке використання інтерактивних методів навчання та формування вмінь студентів творчо працювати.
«Інтерактивний» (від англ. «inter» - взаємний і «act» - діяти) - здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання - специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має передбачувану мету, - створити комфортні умови навчання, за яких кожен студент відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Як свідчать наукові дослідження, інтерактивними прийнято називати засоби, що забезпечують безперервну діалогову взаємодію суб'єктів освітнього процесу. "Інтерактивне навчання, за визначенням О. Пироженко, - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен студент відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність"
Інтерактивна діяльність ґрунтується на активній комунікації учасників освітнього процесу. «Сутність інтерактивного навчання, - стверджують Н.Побірченко та Г.Коберник, - полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх студентів; викладач і студент є рівноправними суб'єктами навчання».
Інтерактивність освіти сприяє формуванню як предметних умінь і навичок, так і загальнонавчальних, виробленню життєвих цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, розвитку комунікативних якостей особистості. Така технологія, як стверджують дослідники, передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем на основі аналізу відповідної навчальної ситуації і виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Тому під час такого навчання студенти вчаться демократично спілкуватися з іншими людьми, критично й творчо мислити, приймати обґрунтовані рішення. При цьому до роботи залучаються всі учасники процесу, які працюють у групах в облаштованій аудиторії за підготовленим заздалегідь викладачем матеріалом, із дотриманням процедури й регламенту, в атмосфері довіри.
Метод інтерактивного моделювання з елементами рольової гри сприяє формуванню як предметних умінь і навичок, так і загальнонавчальних, виробленню життєвих цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, розвитку комунікативних якостей особистості. Такий метод, як стверджують дослідники, передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем на основі аналізу відповідної навчальної ситуації і виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Тому під час такого навчання студенти вчаться демократично спілкуватися з іншими людьми, критично й творчо мислити, приймати обґрунтовані рішення. При цьому до роботи залучаються всі учасники процесу, які працюють у групах в облаштованій аудиторії за підготовленим заздалегідь викладачем матеріалом, із дотриманням процедури й регламенту, в атмосфері довіри.
Головна риса методу інтерактивного моделювання з елементами рольової гри - використання власного досвіду студентами під час розв'язання проблемних питань. їм надається максимальна свобода розумової діяльності при побудові логічних ланцюгів.
Метод інтерактивного моделювання з елементами рольової гри відкриває для студентів можливості співпраці зі своїми ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення людини до спілкування, сприяє досягненню студентами вищих результатів засвоєння знань і формування вмінь.
Метод інтерактивного моделювання з елементами навчання у грі — це побудова навчального процесу за допомогою включення студента у гру (передусім ігрове моделювання явищ, що вивчаються). Перевага цього методу в тому, що студенти засвоюють всі рівні пізнану (знання, розуміння, застосування, оцінка), в аудиторіях збільшується кількість студентів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал через рольову гру.
Кожна рольова гра має бути заснована на діалогічних формах взаємодії учасників навчального процесу і призначена для розвитку творчого мислення, оволодіння знаннями, практичними навичками, відпрацювання індивідуального стилю спілкування та поведінки, формування умінь проявляти ініціативу та самостійність у вирішенні нагальної проблеми. Рольову гру можна розглядати як моделювання її учасниками професійної діяльності, імітацію реальних фахових ситуацій.
Основною ознакою рольової гри, зазначає К.Г.Вишневська, є «моделювання, яке максимально наближене до реальної професійної діяльності», що забезпечує реалізацію принципу відповідності професійної підготовки вимогам сучасного суспільства.
Імітаційно-рольове навчання у старшій та вищій школі розкриває можливості для розв'язання навчально-педагогічних проблем, які не мають однозначного вирішення, що сприяє появі у студентів настанови на пошук оригінальних рішень і способів виходу з різних непередбачуваних ситуацій. При цьому важливо забезпечити студентам свободу вибору завдань і навчальних ролей із урахуванням їх можливостей та індивідуальних особливостей, активність і нестандартність дій, ситуацію успіху на кожному етапі роботи.
Цей метод описано в:
Алєксєєнко Т.Ф. Соціальна педагогіка. Теорія і технології:Підручник.-К.:Центр навчальної літератури,2006.-314с.
Вахрушева Т.Ю.:Теоретичні основи інтерактивної технології навчання//Нові технології навчання: наук метод.зб./Кол.авт.-К.:Наук.-метод.центр вищої освіти,2006.- Вип.44.-с. 19-23
Голубцова І.А. Впровадження інтерактивних технологій/Організація навчально- виховного процесу:Досвід роботи вищихі навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації Вип.9-2007.-С. 161-173
Пометун 0., Пироженко JI.Інтерактивні технології навчання//Відкритий урок.-2003.- №3-4.-С. 19-31
Розділ 2
Освітні цілі технології інтерактивного моделювання
з елементами рольової гри
Розвивати професійні соціальні поведінкові уміння, навички, формувати комунікативний досвід студентів у процесі діалогового спілкування під час моделювання фрагментів професійної діяльності.
Формувати уміння діагностувати порушення літературних норм в застосовуваних у професійно орієнтованих діалогах лексико-граматичних засобах мови.
Сприяти розвитку логічного мислення студентів у процесі відтворення професійної ситуації в навчальних умовах, формувати здатність до самопізнання, соціалізації й самореалізації особистості майбутнього фахівця.
Розвивати здатність до колегіальної співпраці, колективної роботи, до відповідальності за результати спільної діяльності.
Методичне забезпечення
Розділ 3
Методичний сценарій методу інтерактивного моделювання
з елементами рольової гри
Етапи та їх функції
|
Діяльність викладача
|
Діяльність студентів
|
Методичне забезпечення
|
І. Підготовчий етап (позааудиторний)
|
Розробляє методичний сценарій заняття.
Визначає основні та допоміжні матеріали для підготовки студента.
Підбирає матеріали для рольових ігор.
Підбирає матеріали для рольових ігор.
|
Індивідуально готуються до заняття.
Отримують список рекомендованої літератури і роздавальний матеріал та опрацьовують його.
Ксерокопіюють роздавальний матеріал до теми.
Шукають додаткову літературу при підготовці до занять, відтворюють знання теми.
|
План та правила проведення заняття.
Витяг ОКХ про систему умінь випускника КММК (спеціальність 5.1201002 Сестринська справа, 5.1201006 Стоматологія) ортопедична щодо підвищення загальномовного рівня у сфері ділового спілкування в колективі.
Список рекомендованої літератури, вебсторінок.
|
ІІ. Основний етап
|
Організовує попереднє обговорення (тема, її актуалізація.
Поділ групи на міні-групи, пари і обирання керівника кожної групи.
Забезпечує додатковою інформацією.
Вислуховує обговорення даної проблеми, надихає, але не коментує.
|
Усвідомлюють ситуацію моделювання з елементами рольової гри, систематизують свої знання з даної теми, вивчають незнайомий матеріал, оцінюють дії студентів у кожній рольовій грі.
Розробляють варіанти рішень, вислуховують думку кожного студента, визначають стратегічні питання, ключові проблеми щодо вивченої теми, виробляють альтернативи: варіанти відповідей.
Обирають правильний варіант дій та конкретних рішень, відстоюють власні погляди, а в разі необхідності змінюють початкове рішення.
Беруть активну участь у прийнятті колективного рішення і реалізовують свої творчі здібності.
|
Ситуації професійного спілкування в колективі:
Інформаційні повідомлення студентів, демонстрація наочності, відеоматеріалів, мовних завдань, проблемних мовних інсценівок (МС – хв., МС – родичі, МС – лікар), переклади текстів.
|
ІІІ. Підсумковий етап
|
Оцінює роботу кожного студента, міні-груп у цілому.
Оцінює ефективність прийнятих рішень і підводить підсумки даного заняття.
Виставляє оцінки.
|
Самооцінка, взаємооцінка,
Складання звіту про заняття та участь у ньому.
Оцінити результати самостійної та групової роботи та визначити її подальші перспективи: а) визначення однотипних помилок і пошук способів їх виправлення; б) самооцінка і взаємооцінювання.
|
Використання шкали оцінювання знань студентів: а) кожного студента; б) окремої міні-групи.
Журнал успішності групи.
|
Оцінювання студентів на практичному занятті
№
з/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові студента
|
Початковий рівень знань (усне фронтальне опитування)
|
Тренінг
|
Індивідуальний контроль вмінь і навичок
|
Сума балів
|
Активність
|
Компетентність
|
Здатність до взаємодії
|
|
Бали
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
25
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
|
|