|
Скачати 52.73 Kb.
|
А.М. Коломієць, Н.Г. Хілько ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ТЕСТОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ Постановка проблеми. Запровадження в Україні незалежного тестового оцінювання знань диктує необхідність психологічної підготовки учнів до такої форми опитування. Цього можна досягти, якщо, починаючи з початкових класів, систематично використовувати таку форму контролю за якістю знань. Не завжди в методичній літературі можна знайти готові до застосування тести. Тому вчителі мають бути підготовлені до структурування та використання тестів у навчальному процесі. Аналіз наявних публікацій з проблеми.В педагогічній літературі проблемі тестування приділяється досить багато уваги.Основні поняття педагогічної тестології визначені В. Аванесовим [1], технології діагностики та оцінювання навчальних досягнень – Т. Лукіною[3], теорія і практика створення тестів – А.Майоровим [4], М.Челишковою [5] та ін., особливості комп’ютерного тестування – Ю. Дорошенком та П. Ротаєнком [2]. Невирішеними аспектами проблеми залишились особливості структурування та використання тестового контролю в загальноосвітній школі, починаючи з початкових класів. Мета статті – показати переваги та недоліки тестового контролю знань у загальноосвітній школі. Виклад основного матеріалу дослідження.Створення тесту – складна і кропітка робота, яка має певний алгоритм. Різними текстологами пропонуються більш детальні або узагальнені варіанти цього алгоритму, але всі вони передбачають проходження кількох основних етапів. Дотримання цієї послідовності дає можливість отримати саме тест, а не сукупність запитань у тестовій формі, які можуть містити структурні або змістові дефекти, бути у цілому невалідними. Створення надійного тестового інструменту включає: визначення мети тестування; відбір навчального матеріалу, рівень засвоєння якого належить перевірити; побудова специфікації тесту (визначення цілей, завдань, плану, структури тесту, зазначення вимог та правил проведення тестування, обробки результатів та їх інтерпретації); вибір форматів тестових завдань; конструювання бази тестових завдань; конструювання тесту (побудова композиції тесту в цілому) та оцінювання його валідності; визначення логістики тестування, планування часу виконання тесту та темпу виконання окремих завдань; розробка інструктивних матеріалів, форми бланку відповідей; проведення тестування з дотриманням процедур і правил тестування; обробка та аналіз результатів; встановлення валідності методу оцінювання [3, с. 38]. Щоб довести тест до повної готовності до застосування, необхідно декілька років збирати статистичні дані. Можливе виникнення й інших труднощів. Досить часто зустрічається значний суб'єктивізм у формуванні змісту самих тестів, у відборі і формулюванні тестових запитань, багато що також залежить від конкретної тестової системи, від того, скільки часу відводиться на контроль знань, від структури включених у тестове завдання запитань і т.ін. Але, незважаючи на вказані недоліки тестування, як методу педагогічного контролю, його позитивні якості багато в чому свідчать про доцільність використання такої технології в загальноосвітній школі. До переваг слід віднести:
Крім того, тестове опитування багатофункціональне. Воно дозволяє швидше зрозуміти, як далі працювати з даним учнем. Використання з початкових класу тестування учнів допоможе об'єктивно провести атестацію початкової школи, яка проводиться з метою встановлення відповідності змісту, рівня і якості підготовки учнів вимогам державних освітніх програм. Вчителю слід пам’ятати, що складаючи завдання тесту, необхідно дотримуватись низки правил, що забезпечують надійність, збалансованість інструменту оцінювання успішності оволодіння певними навчальними дисциплінами або їх розділами. Так, необхідно проаналізувати зміст завдань з позиції рівної представленности в тесті різних навчальних тем, понять, дій і т.ін. Тест не повинен бути навантажений другорядними термінами, неістотними деталями з акцентом на механічну пам'ять, яка може бути задіяна, якщо в тест включати точні формулювання з підручника або фрагменти з нього. Завдання тесту мають бути сформульовані чітко, коротко і недвозначно, щоб усі учні розуміли сенс того, що у них запитують. Важливо прослідкувати, щоб жодне завдання тесту не могло служити підказкою для відповіді на інше. Варіанти відповідей на кожне завдання мають підбиратися так, щоб виключалися можливості простого припущення або відкидання явно неправильної відповіді. Важливо вибирати найбільш прийнятну форму відповідей на завдання. Враховуючи, що запитання, що ставиться, повинне бути сформульоване коротко, бажано також коротко і однозначно формулювати відповіді. Наприклад, зручна альтернативна форма відповідей, коли учень повинен підкреслити слово так або ні. Завдання для тестів мають бути інформативними, відпрацьовувати одне або декілька понять, формул, визначення і так далі. При цьому тестові завдання не можуть бути дуже громіздкими або дуже простими. Це не завдання для усного рахунку. Варіантів відповідей на завдання повинно бути, по можливості, не менше п'ять. У якості неправильних відповідей бажано використовувати найбільш типові помилки. Ми не вважамо, що тестування може повністю замінити звичайні форми перевірки знань. Але основна їх перевага – це простота і швидкість, а також те, що тести сприймаються більшістю учнів як своєрідна гра. Тим самим знімається страх, стрес, невпевненість у своїх знаннях. Досвід показує, що застосування тестового контролю дає такі педагогічні результати:
Висновок. Систематичне проведення контрольних заходів за допомогою складених на вищому рівні інструментів контролю дозволяє школам формувати підготовлених учнів у різних галузях знань, готових застосовувати накопичений багаж знань будь-якої хвилини. Саме таких випускників у даний час, і в майбутньому потребує наша країна, щоб з їхньою допомогою здійснити швидке оздоровлення економіки. Проте до ефективного використання тестового контролю вчитель має бути добре підготовленим, а тому до напрямів подальших наукових пошуків відносимо визначення теоретичних і методичних основ підготовки майбутнього вчителя до організації тестового контролю знань. Література:
У статті розглядаються переваги та недоліки тестового контролю знань учнів загальноосвітньої школи, починаючи з початкових класів. Ключові слова: тестовий контроль знань, тестове опитування. |
А. М. Коломієць, Н. Г. Хілько Не завжди в методичній літературі можна знайти готові до застосування тести. Тому вчителі мають бути підготовлені до структурування... |
Національно-патріотичне виховання учнівської молоді в позашкільному... Національно-патріотичне виховання учнівської молоді в позашкільному закладі засобами краєзнавства Досвід роботи Коломієць Раїси Федорівни,... |
Методичні матеріали Черкаського ОІПОПП для вчителів математики Коломієць О. М., Козлова О. М. Рекомендації до розв’язування олімпіад них задач з геометрії. Методичний посібник. Черкаси-2000 р.... |
Т. Д. Коломієць, М. А. Тушинська Світогляд сучасної молоді все частіше формується під впливом інформації, що розповсюджують однолітки. У цій ситуації суспільство... |
НАКАЗ 01 жовтня 2012 року №98-О Про проведення Відкритої Краєзнавчому відділу (Коломієць Р. Ф.) організувати проведення Відкритої першості МОЦТКЕ УМ з краєзнавства протягом 2012-2013 навчального... |
Тема. Хліб усьому голова. П. Тичина «Де не глянь колоски». Т. Коломієць Вам потрібно відгадати, який предмет знаходиться в коробці. Ви задавайте мені питання про цей предмет, а відповісти я вам зможу тільки... |
Тема. Як хліб на стіл прийшов Матеріал до уроку: П. Тичина „Де не... Вчити переказувати. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, вміння складати вірші. Ознайомити дітей із тим, що хліб це цінний... |
Заступник Міністра — керівник апарату В. КОЛОМІЄЦЬ ПОГОДЖЕНО: Голова... Про затвердження Порядку надання роботодавцями територіальним органам Державної служби зайнятості інформації про зайнятість та працевлаштування... |