Красноріченська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Кремінської районної ради
Луганської області
Опис
досвіду роботи класного керівника
7 – А класу Красноріченської ЗОШ І – ІІІ ст.
Хмельницької Олени Леонідівни
Красноріченське
2013
Опис виховної системи 7- А класу
Проблема, над якою працюю як класний керівник в системі виховної роботи класного колективу: « Всебічне забезпечення соціального розвитку учнів, формування соціально активної особистості через системне включення у процес взаємодії »
Моє творче кредо: «Щоб дати учневі іскорку світла, учителю треба являти собою сонце».
У кожної людини є свій неосяжний життєвий простір, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. Одного чудового сонячного вересневого ранку на порозі нашої школи ми вперше побачилися , щоб розпочати нову велику справу - ми з учнями почали прокладати свій шлях до зірок. Цей шлях ми подолаємо за сім років – і це наше щасливе , веселе, дружнє шкільне життя. Ми прокладемо шлях із унікального будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас знайде на цьому шляху свою неповторну зірочку, яка засяє над дитиною майбутнього особливим сяйвом впевненості у собі, комунікабельності, самостійності, вимогливості, співчуття, патріотизму, працьовитості, навченості. За цей час ми встигнемо подружитися, звикнути і розуміти один до одного.
Ми - це наш клас, в якому 19 літер «Я». Кожен з нас - це унікальна, неповторна особистість, одна єдина у цілому світі. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і повагою ставитися до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є.
Діти допитливі,
з гострим розумом,
у разі правильного виховання
стають великими людьми.
Я.А. Коменський
На першому етапі створення та впровадження виховної системи класу мною була проведена робота щодо вивчення стану виховної роботи у школі, зроблено аналіз досягнень та недоліків, опрацьовано літературу з питань педагогіки та психології виховного процесу, на педрадах та засіданнях методоб’єднань класних керівників обґрунтовано актуальність та необхідність системного підходу до питань виховання та навчання учнів.
Я розумію, що класний колектив - це складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства - формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах, що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного розвитку країни.
Тому першим моїм кроком було вивчення питання соціального складу сімей класу. Досить неординарним є контингент учнів класу : соціально незахищені сім’ї становлять 40 % , є діти трудових мігрантів, 60 % дітей проживають у соціально благополучних сім’ях.
Створюючи виховну систему в класі, я врахувала інтереси учнів та їх батьків, місцевих органів самоврядування, можливості, традиції школи, селища , соціальне оточення.
З метою формування особистості, яка вирізняється усвідомленням своїх здібностей та потреб, послідовно використовую ці знання для вибору альтернатив, що дають можливість вести дітям здорове, продуктивне і наповнене самореалізацією життя. Для цього в школі широкого розповсюдження набрав волонтерський рух, працює музей школи, музей кімнатних рослин, була розроблена комплексна програма виховної роботи «Сходинки до духовності» ( затверджена на засіданні педради 29 серпня 2012 року).
Свою роботу з колективом я розпочала з вирішення виховних задач:
продовжити роботу по згуртуванню колективу;
організувати виховний процес в класному колективі та з батьками на засадах проектної педагогіки;
розпочати втілення в практику програми виховання у класі «Сім кроків до зірок» . яку я представила на засіданні МО класних керівників 29.08.2010р.і отримала схвалення;
сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої діяльності допомагали учням знайти себе;
реалізувати у процесі роботи особистісно - орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в класному колективі;
оптимально поєднувати форми організації виховної роботи: індивідуальної, групової, масової;
створювати належні умови для особистісного зростання кожного вихованця (створення ситуацій успіху), його психолого-педагогічний супровід;
інтегрувати зусилля батьківської громади, представників державної влади, громадських та благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи охорони здоров’я.
Як класний керівник я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - достатній.
Становлення людини – моя ціль педагогічної та виховної роботи в школі. Я маю на увазі цілком визначений вид праці : самосвідомість,самоактуалізацію, самореалізацію. У сучасній школі відроджується поняття «душі» як атрибута духовності, цілісності суб’єкта. Праця душі має свій зміст і виступає як процес осмислення, переживання себе, своєї сім’ї, держави, нації, людства; це зародження і проявів совісті, особистої відповідальності за долю близьких і далеких людей, батьківщини, всієї планети.
У своїй роботі керуюсь основними принципами виховання.
Принципи виховання
Ці кола вперше були розроблені мною і взяті як орієнтир роботи з класом 7 років тому. Тоді це була просто модель, проект, з яким доведеться працювати у майбутньому. Сьогодні можна вже сказати , що така кільцева взаємодія працює і дає свої результати.
Виховна система складається з багатьох компонентів.
Виходячи з мети і завдань, у класі організоване таке виховне середовище, яке надає кожному учню можливість вибору різних видів занять і творчої діяльності, що відповідають особистим потребам. Головне завдання – створення комфортних, безконфліктних, безпечних умов для розвитку учня, реалізації його можливостей та здібностей.
Виховна система класу передбачає формування інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ, практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до соціуму, навколишньої дійсності.
Вирішення завдань виховної роботи здійснюється за напрямками:
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей з урахуванням основних напрямків діяльності школярів.
Цільова творча програма гуманістичного виховання учнів
« Сім кроків до зірок»
Загальні положення.
Учені, які досліджували історію стародавнього світу, дійшли висновку, що « числа правлять світом» ( Піфагор). Одиниця – початок майбутнього, вважали послідовники Піфагора. «Двійка « означала кохання або шлюб. Вдосконалення ототожнювали з « трійкою».
Великою пошаною була оточена « сімка». Вона була священною. Чому? А тому , що у ній древні вбачали відображення навколишніх реалій: тиждень тривав сім днів; на той час були відомі сім планет, а на Землі існувало 7 чудес світу. Великий піст у християн тривав сім тижнів. У Біблії розповідається про сім світильників, про сім ангелів.
Ось такі « таємниці цифр» наводять на думку, що сім складових гуманізму – доброта, духовність, милосердя, совість, добродіяння, благородство, толерантність – це ті сім кроків, за допомогою яких дитина засвоює загальнолюдські цінності, що в свою чергу становлять основу гуманістичного виховання учня.
Програма має назву « Сім кроків до зірок». Кожен клас крокує відповідною сходинкою до вершини успіху: для кожної вікової категорії розроблено головне завдання , мета та напрями їх реалізації.
Зорепад людяності, милосердя
Відповідно до Концепції виховання гуманістичних цінностей учнів, основними завданнями цієї програми є:
Формування гуманістичних цінностей учнів у контексті сучасної культури;
Актуалізація гуманістичних традицій світової , вітчизняної культури, їх впливу на формування моральної поведінки учнів;
Оволодіння досвідом гуманного ставлення людини до самої себе, до інших, до природи, до суспільства загалом;
Оволодіння технологіями проектування і поліпшення власного життя,
створення самобутнього особистісного образу;
Формування внутрішніх моральних регуляторів ( совісті, честі, гідності, спроможності робити вибір між добром і злом.
Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.
« Світ починається з мене»
« Знайомтеся- наш 5 – А клас!» - родинне свято
« Свято мови у 5 – А»- свято
«Цікава розмова» - творчі зустрічі
Заходи
за програмою « Сім кроків до зірок »
роках)
«Прагнення до самовдосконалення»
« Кізкини дітки» - музична казка для дітей.
« Святковий експрес» - концертні привітання ветеранів у зонах проживання
« Лист ветерану» - акція
« Золоті купола Києва» - екскурсія до Києва
« Даруй людям радість, твори на землі добро»
« Привітай ветерана» - рейд
« Партизанська землянка» - година пам’яті
В своїй виховній роботі використовую сучасну технологію підготовки й проведення колективних творчих справ ( методика І.П.Іванова).
Колективна творча справа (КТС) – суспільний пошук кращих рішень життєво-важливих завдань, тому що робиться спільно з дітьми і дорослими – виконується, організовується, задумується, вирішується, оцінюється. У кожній КТС вирішується цілий ряд педагогічних завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, самоуправління, активного становлення до оточуючого середовища.
Моє завдання полягає в тому, щоб спрямувати КТС на збагачення колективу й особистості соціальним цінним досвідом, на удосконалення кращих людських здібностей, потреб і відносин.
Ми стали організаторами багатьох колективних справ. Ось деякі з них:
КТС – « Лист ветерану» - написали листи( вірші, побажання, міні – есе) і привітали зі святом Перемоги – 38 ветеранів;
КТС – « Свято на вулиці» - святкові концерти для ветеранів війни і праці на вулиці К. Маркса, пров. К. Маркса;
КТС - « Євробачення у школі» - підготовка номерів, костюмів, запрошення вболівальників;
КТС- « Моє порт фоліо». Вже третій рік поспіль ми працюємо над створенням особистих порт фоліо. Діти з задоволенням збирають матеріали своєї життєдіяльності.
КТС – « Красноріченське рідне село» - створення буклету , на основі поетичної збірки вчителя нашої школи Федорової В. В. « Місце під сонцем».
КТС – « Привітай людину похилого віку» - привітали 21 мешканця селища, подарували квіти, допомогли фізично, сфотографувалися напам’ять, подарували фото.
КТС – « Участь моїх рідних у Великій Вітчизняній війні.». Матеріали цієї КТС стали основою збірки «Діти війни - незабуте покоління» , що вийшла друком у цьому році.
КТС – « Пошук» - прочитали в районній газеті статтю про долю колишнього військовополоненого , нашого земляка, який загинув у концтаборі у Польщі 1943 року. Там були надруковані документи на ім’я Тюленєва Івана Івановича. Ми зацікавилися цим питанням, знайшли сина воїна , розповіли про батька. Дізналися, що всі ці роки ні дружина, ні діти не знали, що з ним трапилося. Нам вдалося зібрати до купи всю сім’ю, яка була вдячна дітям за увагу. ( Див . додаток - електронна презентація « Світ, подарований дітям»)
Розвиток дитини, її творчого потенціалу забезпечується через активну діяльність. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє активна участь класу в таких загальношкільних заходах:
-
КОНКУРСИ, ВИСТАВКИ
«Живи, книго!»
«Мій земляк Володимир Даль»
« Борис Грінченко – наш земляк»
« Благодійник року – 2012»
«Світ моїх захоплень»
«Моя земля – земля моїх батьків».
«Крилаті сусіди»
«Мій рідний край»
« Моральний вчинок»
«Замість ялинки – зимовий букет»
«Діти , допоможіть дітям»
«Мир дітям землі»
« Великдень у моєму житті»
-
АКЦІЇ
«Замість ялинки - букет»
«Годівничка»
«Хай квітує кожна оселя»
«Подаруй бібліотеці книжку»
Акція «Запали свічку пам’яті»
Благодійна акція «Подарунок своїми руками до дня Святого Миколая»
Лист ветерану
«Від серця до серця»
« Подаруємо життя – « Проліску»
-
ОПЕРАЦІЇ
«Милосердя»
«Ветеран»
«Листя»
«Турбота»
«Чисте подвір’я»
Учні із задоволенням беруть участь у конкурсах, вікторинах, у багатоплановій природоохоронній діяльності, що сприяє формуванню екологічної культури, вихованню таких загальнолюдських цінностей як справедливість, чуйність, чесність, гідність, толерантність, добросовісність, ввічливість, обов'язковість, працелюбність, готовність допомогти іншим, розвиває моральну активність особистості. Мої вихованці - переможці багатьох районних та обласних конкурсів. Вони є лідерами шкільного життя. В класі сформовані команди з футболу ( переможці кубку школи у 2010 – 2012 роках, срібні призери районних змагань « Козачата» - жовтень 2012 року) , піонерболу, вокальна група « Скарбничка». Діти з задоволенням беруть участь у розробці сценаріїв до свят. Учні класу співпрацюють з селищним будинком культури, бібліотекою. Мої діти – сучасні діти. Кожен із них людина майбутнього.
Я тісно співпрацюю з соціальним педагогом та психологом школи . Разом ми виявили рівень розвитку психічних процесів учнів. Шляхом спостереження визначили тип темпераменту дітей. За допомогою анкетування, індивідуальних бесід з учнями, визначили їхні психофізіологічні показники, вивчили особливості характеру і поведінки, дослідили інтереси школярів, їхні нахили до певного виду діяльності, склали карту спрямованості інтересів учнів, визначили статус кожного учня в дитячому колективі (лідери, популярні, замкнуті, ті, хто прилаштовується), визначили роль дитини в суспільному житті класу (ініціатор, виконавець, організатор), виявили у дітей позитивні якості, які слід розвивати, і негативні якості, від яких, по можливості, слід позбавитися.
|