ФОРМУВАННЯ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ


Скачати 107.23 Kb.
Назва ФОРМУВАННЯ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ
Дата 24.10.2013
Розмір 107.23 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи
З досвіду роботи

класного керівника

Єнакієвської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Попової А. В.

h:\попова алла викторовна (12).jpg

ФОРМУВАННЯ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ - ПЕРВИННЕ ЗАВДАННЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА НА ПОЧАТКУ АДАПТАЦІЙНОГО ПЕРІОДУ В ЖИТТІ П'ЯТИКЛАСНИКА

Вчитель має складну, але дуже важливу місію-стати класним керівником. Дехто вважає її доповненням до своєї роботи, а інший-навпаки, найбільш важливою. Незалежно від того, наскільки важка є ця роботу, вона безумовно необхідна для дітей, тому що основне структурна ланка у школі – це клас. Саме в ньому зароджується інтерес до навчання,формуються соціальні відношення між учнями. Клас представляє собою систему, яка допомагає реалізувати піклування про соціальне благополуччя дітей, вирішувати проблему їхнього дозвілля, сплачувати колектив, формувати відповідну емоціональну атмосферу. Організатором діяльності учнів у класі, координат-тором впливу був і залишиться класний керівник.

Першочергове завдання класного керівника в сучасних умовах - цє створення умов для саморозвитку та необхідність сформувати і виховати в кожному учневі, та в кожній учениці, перш за все, сильну особистість з ясно вираженим власним “Я”, здатною обґрунтовано обстоювати власну життєву позицію.

Якщо я, як класний керівник, зроблю все від мене залежне для того, щоб увірений мені клас став колективом, тоді кожному учню буде комфортніше в шкільному середовищі, він із задоволенням йтиме в школу до своїх одно-класників. Класний керівник - ключовий елемент в організації виховання в школі. Саме класний керівник повинен сприяти максимальному індивідуаль-ному розвитку особистості та створити таку підтримку під час нелегкого входження учнів у суспільне життя. Суспільству необхідні сильні люди в моральному і психологічному відношенні і тому вже у шкільному віці слід орієнтувати учнів на оволодіння способами спілкування з людьми, на створення моральної атмосфери колективу. Вирішуючи задачу з багатьма невідомими, я організую роботу не тільки по «горизонталі», але і по «вертикалі». Я дуже сподіваюсь, що мої учні зможуть інтереси суспільства ставити вище своїх, матимуть гостре відчуття відповідальності, жити по законах совісті та колективу, будуть жертовними, сміливими, чесними та справедливими.

Допомогти дитині, навчити її жити в колективі може та повинен класний керівник.

Я, як класний керівник, у своїй роботі спираюся на наступні принципи:

  • відкритість - спільне планування (класний керівник + учні + батьки);

  • привабливість майбутньої справи - ​​захопити учнів кінцевим результатом;

  • діяльність - активна участь у заходах всіх рівнів;

  • свобода участі - враховується думка учнів та батьків у виборі завдання у позакласному заході;

  • зворотній зв'язок - обговорення кожного позакласного заходу (рефлексія);

  • співтворчість (співпраця + творчість) - право вибору партнера по виконуваному справі;

  • успішність - відзначати реальний успіх виконаного справи.

У поточному навчальному році я взяла класне керівництво у 5 класі. І першими питаннями були для мене такі: «Складеться чи наша нова шкільна родина, чи буде нам тепло і добре разом?». Для мене вони були зовсім незнайомі діти. Перш за все, я постаралася визначити, які ж мої діти кожен окремо, і як я зможу зібрати їх в єдиний клас. Мені дуже хотілося, щоб вони розкрилися переді мною, щоб в цьому допомогли батьки. Але головним питанням для мене залишався один: «Як зробити так, щоб ми зрозуміли один одного?»

Перед собою я поставила ряд завдань, це, перш за все:

1. Формування класного колективу, дружного, згуртованого, творчого.

2. Створення умов для формування особи кожного учня.

3. Формування етично-ціннісних поглядів учнів.

4. Організація всіх видів діяльності, які допомогли б розкритися особистостям в моєму класі.

Вирішити ці завдання може лише насичене життя класу цікавими справами. На самому початку роботи з дітьми я провела декілька тестувань дітей по малюнках, питаннях, анкетах, тестах. Був складений психологічний портрет не лише кожного учня, але і всього класу, проаналізувала документацію, що є на кожну дитину (особисту справу, успішність, характеристику).

У класі навчається 25 учнів - 16 дівчаток і 9 хлопчиків. Діагностика показа-ла, що є вже колектив, що хлопців в школі об'єднує не лише формальність загального класу. Також були виявлені труднощі у навчанні у деяких учнів класу, зважаючи на різні причини (інтелектуальні здібності, мотивація до вчення, відсутність належного контролю з боку батьків).

Тому першою найважливішою метою стало створення кріпкого колективу. А це процес важкий і тривалий, вимагаючий не лише терпіння, але і вигадки.

В результаті були поставлені наступні основні цілі і завдання:

• адаптація учнів класу до вчення в середній ланці;

• формування і об'єднання класного колективу;

• виховання доброзичливого відношення до товаришів і пошани до старших; • формування і розвиток пізнавальних інтересів, потреб і мотивів;

• поліпшення успішності і поведінки учнів;

• виховання соціально-адаптованої і толерантної особи, любові до школи і шкільних традицій;

  • прищеплювати відчуття відповідальності до навчання;

  • прищеплювати навики культури поведінки, чуйності і взаємодопомоги.

В процесі моєї роботи створився певний стиль відносин з дітьми:

• Не забороняти, а направляти;

• Не управляти, а співуправляти′;

• Не змушувати, а переконувати;

• Не командувати, а організовувати;

• Не обмежувати, а надавати свободу вибору.
Свою діяльність по формуванню класного колективу я умовно розбила на декілька стадій, які взаємозв'язані між собою . Стадії формування класного колективу:

1.Вивчення класу, постановка цілей і завдань виховної роботи.

2. Організація класного самоврядування, створення класних традицій, встановлення правильних взаємин із загальношкільним колективом.

3. Встановлення сприятливого психологічного мікроклімату в класі.

Вважаю, що на першій стадії формування класного колективу, коли діти вперше перейшли в середню ланку, керівні функції належать класному керівникові. Саме на ньому лежить основне завдання по формуванню сприятливих умов для розвитку кожної дитини, він заохочує дружбу дітей, запобігає загостренням в їх стосунках, підбирає і пропонує дітям види спільної діяльності.

Свою діяльність я почала з того, що 1 вересня в День знань я організувала екскурсію по школі і по класах, в яких вони вчитимуться надалі. Потім був похід до ЕНЦУМу, де була проведена розважальна програма для учнів і приймаючі участь у різноманітних конкурсах вони зайняли ІІІ місце ( це була їх спільна перемога). Друге, що я зробила для формування класного колектива, - це провела роботу по організації класного самоврядування. На початку навчального року були проведені вибори класного самоврядування. В їх основу був покладений вибір учнів. Кожен учень спочатку висловив свою думку про те, в якому секторі він хоче працювати, потім в якому з секторів міг би працювати його однокласник. Після розподілу кожен сектор вибрав представника в актив класу, якому я передала деякі елементарні функції керівництва колективом (розподіл чергування по школі, збір щоденників, допомога класному керівникові у виставлянні оцінок, об'єднання в групи при підготовці до заходів і конкурсів).

Обов'язки були строго розподілені. Наприклад, учбовий сектор відповідає за ведення щоденників, своєчасний запис домашніх завдань. Спортивний сектор – за організацію всіх спортивно-оздоровчих заходів. Трудовий сектор – за організацію чергування по школі і в класі, за організацію прибирання на території школи. Художній сектор - за класний куточок, стінгазети. Сектор культури за проведення розважальних і культурно-масових заходів. В результаті було сформовано класне самоврядування. У класі всі учні охоплені дорученнями з врахуванням їх інтересів, а це сприяє розвитку активності, ініціативи і діловитості. Від суспільних доручень ніхто не відмовляється.

Не завжди і не все виходить відразу добре, але класне самоврядування, здола-ючи стадію становлення стане функціонувати краще.

Спільно був оформлений класний куточок, тобто другим моментом створен-ня колективу стала робота, яка привела учнів до думки, що клас — це їх другий будинок, де затишок, тепло, взаєморозуміння залежать від них самих. Діти досить доброзичливі один до одного, хоча періодично виникають між-особові конфлікти між дівчатами, дівчатами і хлопчиками, але я думаю, що ці конфлікти виникають через вікові особливості. Але разом з цим слід заз-начити, що у важких ситуаціях кожна дитина класу може знайти підтримку у однокласників і на цій стадії зміцнюються міжособові взаємини.

У домі, в сім'ї є час не лише для веселості і відпочинку, але і є час для праці. Тому на класних годинах предметом найсерйознішого обговорення є відношення до навчання, як до основного обов'язку школяра. Заохочувалися не лише ті учні, які отримували хороші відмітки, а і ті, хто значно поліпшує свої результати. В класному куточку були позначені успіхи і прагнення до поліпшення успішності деяких учнів. Це дозволило підвищити зацікавленість учнів у процесі навчання, виховання, розуміння важливості відношення колективу до тих, хто недобросовісно відносився до навчання або допускав зриви в поведінці. Обговорення, моральне заохочення, похвала вселяли упевненість в своїх силах, приводили до усвідомлення того, що навчання - це праця і основний обов'язок, що на веселість теж треба заслужити. Для об'єднання колективу були проведені класні години «Звідки ми родом?», «Чи знаємо ми один одного?», «Давайте поговоримо про роль кожного в житті класу».

Використовування різноманітних форм роботи з дітьми на класних годинах сприяють згуртованості колективу, розвитку позитивного відношення один до одного.

З ентузіазмом, азартом готувалися учні до загальношкільного заходу, Дня учителя. Всі учні були задіяні в сценарії : співали, танцювали, читали вірші. П'ятикласники стають активними учасниками всіх шкільних заходів. Був проведений цикл бесід, в т. ч. індивідуальних, по правилам дорожнього руху, правилам поведінки в громадських місцях. Впродовж цього місяця я зустрічалася з батьками і дітьми в позаурочний час удома, вела роботу в тісному контакті з учителямі- предметниками.

Велике значення я надаю роботі з батьками. По перше це батьківські збори. Я намагаюся, щоб усі батьки без виключення відвідували збори, тому використовую різні методи їх проведення: батьківські лекторії, тематичні консультації, анкетування. Тема зборів повинна хвилювати батьків, тоді збори проходять з інтересом та подальшою користю.

Про недоліки дитини я розмовляю під час індивідуальної бесіди, починаючи з позитивних моментів, а потім переходжу до проблем, на які треба батькам звернути увагу.

Поєднуючим ланцюгом між школою та усіма батьками став батьківський актив, який щиро допомагає мені в організації відпочинку дітей, приймає участь у всіх організаційних питаннях.

Ідеальний та найбільш продуктивний варіант – рівноправна дружна взаємодія класного керівника, батьків та учнів, який направлений на благополуччя, гармонійний розвиток дітей.

Я вважаю, що саме класний керівник має можливість показати учню та його батькам, що вони є у житті один для одного, тому що про це більшість забуває. Я намагаюсь створити умови для самостійного розв’язування учнем його особистих проблем.

Виховну роботу не можна відділити від учбової, тому важним напрямком моєї діяльності, як класного керівника є співпраця з учителями – пред-метниками.

Зробити дітей більш ерудованими, вільними у думках, упевненими у собі допомагає особисто-орієнтований підхід. Це педагогічна система, яка містить у собі індивідуальний, різнорівневий, диференцований підходи, які втілюються під час сумісної роботи класного керівника та вчителя – предметника. На початку навчального року я звернула увагу вчителів – предметників на учнів, які мають проблеми, пов’язані з поведінкою та здоров’ям. Ми разом вирішуємо, як допомогти дитині. Використав анкетування, яке допомогло виявити відношення учня до предмету, сприяє розвитку відносин між учителем – предметником та учнем.

Багато дітей займаються в системі додаткової освіти, що сприяє розвитку їх творчих, фізичних здібностей.

Важливу роль на цій стадії грає і встановлення правильних взаємин із загаль-ношкільним колективом. Для життєдіяльності класного співтовариства істотне значення має участь у всіх шкільних заходах. Наш клас знайшов своє місце в загальношкільному колективі і свою нішу у виховній системі школи. Проводяться спільні позакласні заходи з учнями старших класів, клас намагається брати участь у всіх шкільних святах, декадах і тижнях, конкурсах.

Момент змагання, наприклад, під час проведення спортивних заходів з учнями інших класів також працює на об'єднання класного колективу.

На третій стадії формування класного колективу основним завданням є встановлення сприятливого психологічного мікроклімату в класі. Обов'язковою умовою розвитку особи дитини в колективі є емоційне благо-получчя, потреба в спілкуванні. Кожен учень повинен знайти своє місце в класному колективі і реалізувати себе в різних позакласних заходах. Одна з форм активної взаємодії учнів у позакласній діяльності – класна година. На класній годині учні вчаться співпрацювати, міркувати, рефлексувати свої відчуття. Форми проведення класної години важливо вибирати як традиційні, так і нетрадиційні: ігри і вправи на підтримку психо-емоцільнального фону, об'єднання колективу, підвищення адаптивних можливостей, формування мотивів особистого зростання, наприклад: «Мої учбові успіхи». Батьківські збори: «Адаптація п'ятикласників під час навчання у середній ланці», «Основи виховання учня-підлітка» та інші.

Я вважаю, що необхідно відстежувати розвиток взаємин учнів під час обговорення питань, які зачіпають у зв'язку з вибраними темами на класних годинах, їх роботу над завданнями. Це прекрасна можливість побачити статус кожного в класі і оптимізувати взаємодію учнів між собою.

Робота продовжується постійно. Головне для мене полягає в тому, щоб учні зростали і розвивалися не лише фізично, але і духовно. Приємно бачити, як учні не лише розповідають про свої успіхи і перемоги, але вчаться співпере-живати успіхам і перемогам своїх товаришів і навіть учителю. У нас багато планів на майбутнє. І я вірю в те, що мої учні будуть завжди дружними, добрими, чуйними, зможуть приємно здивувати та зігріти людей оточуючих їх. Завдання це дуже складне, способи його рішення всілякі. Це і особистий приклад, і виховна бесіда, і ради, і вплив батьківського авторитету і багато іншого. Кінець кінцем, моя позиція така — світ має бути заснований на лю-бові, доброті, милосерді, взаємовідношенні, коли законом життя стає «Закон протягнутої руки, душі розкритої».

Саме у довірі, яка так щедро дарить нам дитяче серце, ми черпаємо сили і ентузіазм для нашої непростої, але такої потрібної роботи.

Для мене мій клас, як і для кожного іншого класного керівника, його клас, - найкращий, найулюбленіший, не дивлячись на те, що завдає багато клопоту та переживань, але разом з тим неповторний та унікальний.

Робота класного керівника непроста: усі педагоги знають, що класний керів-ник відповідає «за все» та повинен виконувати багато роботи одночасно. Тому я постійно підвищую свій професійний рівень, відвідую курси, приді-ляю увагу самоосвіті. Я маю невелику бібліотеку методичних посібників по виховній роботі, а також користуюсь інтернет-сайтами, приймаю активну участь в методичних об’єднаннях класних керівників школи, де виступаю з повідомленнями («Інформаційні технології в учбово-виховній роботі» та ін.), ділюся з колегами своїм досвідом, надаю допомогу з питань виховної, органі-заційної та творчої роботи з іншими класними керівниками.

Мені хочеться закінчити словами Гьоте: «Вчаться у тих, кого люблять». Щоб змінити інших їх треба любити. Наш вплив на інших відповідає нашому відношенню до них.



Схожі:

Опис досвіду роботи класного керівника 7 – А класу
Проблема, над якою працюю як класний керівник в системі виховної роботи класного колективу:  «Всебічне забезпечення соціального розвитку...
Структура плану виховної роботи класного керівника
Робота з колективом учнів: а підвищення ролі учнівського колективу, розвиток класного самоврядування
Список класного колективу

Семінар практичних психологів та соціальних педагогів Формування...
Мета: Поповнити скарбничку знань практичних психологів та соціальних педагогів про психологічний клімат та розв’язання неприємних...
Який, на твою думку, рівень сформованості класного колективу?
Чи переживають учні успіхи і невдачі свого класу, чи вболівають за свій колектив?
ПРОЕКТУВАННЯ – ІННОВАЦІЯ В УПРАВЛІННІ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ
Розкривається необхідність в організації та управлінні виховного процесу у загальноосвітній школі. Подаються основні етапи проектування...
ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА : І Загальні положення
Діяльність класного керівника професійно-технічного навчального закладу регламентується Положенням про класного керівника навчального...
ШКОЛА МОЛОДОГО КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Організація роботи класного керівника з учителями з профілактики відхилень у поведінці учнів. Мистецтво робити зауваження
"Важкий підліток"
Формування дружного, організованого колективу, через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи
"Важкий підліток"
Формування дружного, організованого колективу, через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка