Урок № Тема. В. Стефаник. Новела „Каміннний хрест” художнє відтворення трагедії переселення галицьких селян до Канади


Скачати 59.15 Kb.
Назва Урок № Тема. В. Стефаник. Новела „Каміннний хрест” художнє відтворення трагедії переселення галицьких селян до Канади
Дата 15.12.2013
Розмір 59.15 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Географія > Урок
Урок №

Тема. В.Стефаник. Новела „Каміннний хрест” – художнє відтворення трагедії переселення галицьких селян до Канади.

Мета: розкрити ідейно-художній зміст новели; розвивати творчі нахили, логічне мислення та усне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати любов до рідного краю та літератури.

Тип уроку: урок комбінований.


Хід уроку

І. Оргмомент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.




ІІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Повідомлення учнів „Український модернізм”, „Експресіонізм”, „Новела” (випереджувальне завдання).








  1. Слово вчителя.

Початок еміграції галицького селянства за океан до Канади має точну дату. Василь Юричко подає її так: „7 вересня 1891 року. Пароплав „Орегон” пришвартувався у порту „Галіфакс”, на канадському березі Атлантичного океану. На берег зійшли двоє українців – Василь Єлиняк та Іван Пилипів, галицькі селяни із села Небиліва, що в теперішній Івано-Франківській області. З них і прийнято вести відлік початку української еміграції до Канади”. Уже через кілька років, починаючи з 1896 року еміграція набула масового характеру. Кожен переселенець, якщо він досяг 18 років і вніс 10 доларів попередньої плати, отримував від уряду Канади земельну ділянку, яка становила приблизно пів гектара залісненої території. Переселенець зобов’язувався жити на цій території не менше трьох років, побудувати хату й господарські приміщення, викорчовувати ліс і розорати хоч десяту його частину. Якщо емігрант це робив, він ставав власником усього поля. Проте для обробітку були потрібні знаряддя і тяглова худоба, а тому селяни якийсь час погоджувалися на небезпечну роботу в шахті, працювали на прокладанні залізниць, щоб заробити вкрай необхідну суму. Переїжджаючи на нове місце проживання, українці наче брали часточку материкової України з собою, а тому називали свої нові поселення старими географічними назвами: Полтава, Коломия, Козак, Хмельницький, Галичина. Всього таких українських назв на карті Канади близько 200.

21 квітня 1899 рік. краківський вокзал. Стефаник з Богданом Лепким проводжають земляків у далеку Америку.

Іван Франко „До Бразилії”

Коли почуєш, як тиші нічній

Залізним шляхом стугонять вагони,

А в них гуде, шумить, пищить, мов рій,

Дитячий плач, жіночі скорбні стони,

Важке зітхання і гіркий проклін,

Тужливий спів, дивочії дисканти,

То не питай: сей поїзд – відки він?

Кого везе? Куди? Кому вздогін?

Се – емігранти.

Коли побачиш – на пероні десь

Людей, мов оселедців тих набито,

Жінок худих, блідих, аж серце рвесь,

Зів’ялих, мов побите градом жито,

Мужчин понурих і дітей дрібних

І купою брудні, старії фанти

Навалені під ними і при них,

На лицях слід терпінь, надій марних,

Се – емігранти.

Починаючи роботу з текстом новели, поставимо перед собою мету.

Задумаймось над долею важкою,

Що гнала цих людей в далекий край,

Відчуймо біль Стефаника героїв

І зрозуміймо, де насправді рай.

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Визначення теми, сюжету твору.

  2. Самостійна робота учнів над твором (аналіз окремих розділів)

Завдання для груп

1 група

І розділ

Отакий був Іван, дивний і з натурою і з роботою”.

Яким же був головний персонаж новели?

Які художні деталі свідчать про те, що працював він неймовірно важко?

Що ви знаєте про попереднє життя Івана?

Чому не кидав того „тяжкого” горба, який забирав усі його сили?

Яким вам бачиться характер Дідуха?

2 група

ІІ розділ

Спросив Іван ціле село”.

Навіщо все село?

Які почуття переповнюють душу селянина?

Що спонукає чоловіка згадати минуле, сповідуватися перед односельцями, гримати на дружину?

Які символічні образи мають місце в цьому розділі? Поясніть їх.

3 група

ІІІ розділ

Ця земля не годна кілько народа здержіти та й кількі біді вітримати”.

Що стало причиною еміграції Івана Дідуха та його земляків?

Чи вірить Іван, що на чужині житиме щасливо?

Які слова передають трагізм, душевне сум’яття емігранта?

IV розділ

„…аби-сте мені мого хреста ніколи не минали”

З яким проханням звертається Іван Дідух до односельців?

Чому піщаний горб є для нього таким дорогим?

За що люди шанують Івана Дідуха?

4 група

V розділ

Всякої бесіди було багато”.

Як створює автор ефект багатоголосся в Івановій хаті?

Прочитайте уривок від слів: „В шум і гамір, і зойки” до – „Дрожить подертими берегами, як перед смертю”.

Які образи вразили вас у цьому уривку?

Розкрийте психологічний стан Івана, описаний у двох останніх абзацах цього розділу.

5 група

VІ розділ

„…вже чєс віходити до колії…”

Чи легше стало Іванові після прощання та гулянки з односельцями?

Якими художніми деталями передано біль і тугу селянина?

Яке враження справляє танець Івана Дідуха на односельців?

3. Міні-диспут.

Чи вірить Іван, що на чужині він знайде щастя? А ви як думаєте?

Чим є для нього розлука з батьківською землею? А для вас рідний куточок?

Чи відповідальний Іван Дідух за майбутнє загалом і своїх дітей зокрема?

4.Заключне слово вчителя.

У новелі „Камінний хрест” родина Івана Дідуха в пошуках кращої долі вибирається до Канади. Камінний хрест зі своїм і жінчиним ім’ям, поставлений Іваном Дідухом на глиняному горбі, став символом страждань тих людей, що їх злидні погнали за океан у пошуках кращої долі.

Трагедія, що відбулася століття тому в хаті героя новели Василя Стефаника Івана Дідуха, у його зболеній душі, душах сотень тисяч галичан, спонукає нас замислитися над сенсом життя, долею України і власною. Висновок робіть самі. Я лише хочу застерегти: якщо наважитеся на вирішальний крок, робіть його розважливо, бо тільки в ріднім краї навіть дим солодкий та коханий. І немає на світі іншої України, немає другого Дніпра, а рідна земля і в жмені мила, і кожна травинка свій корінь має.

5. Самооцінка учнів.

Картка самооцінки

Прізвище, ім’я учня_______________________________________________

Параметри оцінювання: завжди (так) – 2 бали, іноді – 1 бал, ні – 0 балів. Оцінювання здійснюється за 12-бальною шкалою.

Як я працював(ла)

Бали

Ретельно працював(ла) над завданням




Наводив(ла) приклади у підтвердження своїх думок




Знаю сюжет новели




Зможу назвати ознаки експресіонізму, новели




Зможу самостійно проаналізувати новелу „Камінний хрест”




Зможу самостійно зробити висновок




Загальний бал





6. Домашнє завдання (прочитати новелу В.Стефаника „Сини”)

V. Підсумок уроку.

Закінчити речення

«Камінний хрест»

Твір написано під враженням …

Тема твору…

Експозиція новели…

Образ хреста символізує…

Схожі:

ВАСИЛЬ СТЕФАНИК
Народився Василь Семенович Стефаник 14 травня 1871р в с. Русові (тепер Снятинського району Івано-Франківської області) в сім'ї заможного...
Урок вивчення нового матеріалу
Тема. «Народні оповідання» Марка Вовчка – «нехудожнє» зображення нетипових епізодів із кріпацького життя чи художнє викриття
Информация от нашего партнера – портала UNISTUDY (25 января)
Канади у сфері готельного та ресторанного менеджменту, кампуси якого знаходяться в найвідомішому і найпопулярнішому туристичному...
«Канада»
Мета: Ознайомити учнів з новими термінами і поняттям; сформувати уявлення про місце Канади у світовій економічній системі; розглянути...
Тема: Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного у...
Пояснювати особливості сюжету, композиції, емоційно напружений драматизм ситуації
МІЖНАРОДНІ СТОСУНКИ
Генерал-губернатору Канади Адрієн Кларксон з нагоди десятої річниці встановлення дипломатичних відносин між двома країнами, яке оприлюднив...
9. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВІДТВОРЕННЯ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Ключові терміни й поняття: ОСНОВНІ ЗАСОБИ, ОСНОВНІ ФОНДИ, АМОРТИЗАЦІЯ, ЗНОС, ВІДТВОРЕННЯ, КАПІТАЛЬНІ ВКЛАДЕННЯ, САМОФІНАНСУВАННЯ,...
Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання
Урок з образотворчого мистецтва (6 клас) за технологією особистісно орієнтованого навчання з елементами формування самоосвітньої...
ЧОРНОБИЛЬ
Пам’ятай Чорнобиль. Урок пам’яті, присвячений 25-й річниці Чорнобильської трагедії / Автори-упорядники: В. Кудін, М. Онищук, В. Семенець....
Матеріали до Стратегічного плану економічного розвитку та підвищення конкурентоспроможності
Й розвиток міст України (Проект МЕРМ), що впроваджується Федерацією канадських муніципалітетів (ФКМ) за фінансової підтримки уряду...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка