№ з/п
|
Дата
|
Завдання уроку
|
К-сть годин
|
Орієнтовна тематика
|
Матеріали та
техніка виконання завдання
|
«Фантастична подорож на Міжгалактичний мистецький фестиваль» (35 годин)
Тема 1. Початок зоряного шляху (8 годин)
|
1.
|
|
Запрошуємо в космічну подорож. Графіка. Види графіки за способом виконання та призначенням. Мистецтво плаката.
|
1
|
ПЗ: створення плакату-запршення в космічну подорож.
СПР: створення ескізу марки і конверта до Дня космонавтики.
|
Фломастери, маркери, кольоровий папір
|
2.
|
|
Силуети зоряної флотилії. Техніка силует. Симетричні і асиметричні зображення предметів.
|
1
|
ПЗ: створення композиції «Силуети зоряної флотилії» або «Зорельоти на старті»
СПР: створення силуетного симетричного та асиметричного зображення рослини.
|
Гуаш, туш або аплікація
|
3.
|
|
Піктограми для космічної експедиції. Піктографія, піктограми. Особливості стилізації зображуваних об’єктів.
|
1
|
ПЗ: створення піктограми для космічної експедиції.
СПР: створення піктографічного листа товаришеві.
ХП: виготовлення перепустки на космічний корабель.
|
Кольорові олівці, фломастери
|
4.
|
|
Портрет посланців землі. Портрет – найпопулярніший жанр образотворчого мистецтва. Види портретів за характером зображення.
|
1
|
ПЗ: створення групового портрету екіпажу космічного корабля перед стартом.
СПР: складання архіву сімейних фотографій
ХП: створення колажу газетної сторінки з повідомленням про старт космічної експедиції.
|
Кольорові олівці
|
5.
|
|
Інтер’єр зорельота. Фронтальне положення інтер’єру. Ракурс. Точка сходження.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу інтер’єру зорельоту.
СПР: створення ескізу класної кімнати.
ХП: створення ескізу проекту інтер’єру шкільної їдальні.
|
Кольорові олівці
|
6.
|
|
Зоряне небо в ілюмінаторі. Рівновага в графічній композиції.
|
1
|
ПЗ: зображення зоряного неба в ілюмінаторі космічного корабля.
СПР: перегляд ілюстрацій до художніх творів та визначення елементів композицій, що забезпечують рівновагу.
|
Гуашевий малюнок або гратографія
|
7.
|
|
Я – член екіпажу. Автопортрет
|
1
|
ПЗ: створення автопортрету.
СПР: відвідування картинної галереї, зустрічі з митцями.
ХП: створити композицію для шкільної виставки «Груповий портрет екіпажу зорельота» із створених автопортретів.
|
Комбінована техніка фарби, гелеві ручки або кольорові олівці
|
8.
|
|
«Серце» космічного корабля. Світлотінь. Послідовність зміни тону на поверхні предмету. Особливості техніки штриха
|
1
|
ПЗ: створення графічної композиції «Бортовий комп’ютер - «серце» космічного корабля
СПР: аналізування передачі фактури поверхні зображення в репродукціях графічних творів.
|
Кольорові олівці
|
Тема 2. Кольорові простори Всесвіту (8 годин)
|
9.
|
|
Колорит планети Марс. Живопис – вид образотворчого мистецтва. Основні різновиди живопису. Колір – основний зображальний і емоційний засіб живопису. Хроматичні, теплі кольори. Пейзаж – найпопулярніший жанр живопису.
|
1
|
ПЗ: створення марсіанського пейзажу в теплому колориті.
СПР: створення таблиці відтінків хроматичних кольорів.
|
Гуаш
|
10.
|
|
Контрасти Сатурна. Контраст. Колірний відтінок. Хроматичні та холодні кольори.
|
1
|
ПЗ: створення фантастичної композиції в холодному контрастному колориті «Крижані контрасти Енцаладу» або «Кристали льодяної планети».
СПР: створення таблиці відтінків хроматичних кольорів.
|
Гуаш
|
11.
|
|
Космічна композиція в сірих кольорах. Ахроматичні кольори. Тон та контраст тону. Особливості техніки гризайль.
|
1
|
ПЗ: створення композиції «Світ поза кольором» або «Стрибок крізь чорну дірку»
СПР: з’ясувати, як впливає колір на емоційне сприйняття художнього твору.
ХП: зображення казкового персонажу в техніці гризайль.
|
Гризайль
|
12.
|
|
Динаміка Всесвіту. Абстрактні твори мистецтва. Динамічна композиція. Контрастний колорит.
|
1
|
ПЗ: створення абстрактної композиції в контрастному колориті «Динаміка Всесвіту» або «Контрасти космосу», «Зародження галактики»
СПР: дібрати приклади абстрактних композицій в повсякденному житті.
ХП: створити абстрактну композицію для аксесуарів одягу.
|
Акварель по-мокрому
|
13.
|
|
Краєвиди фантастичного міста. Фантастичний пейзаж. Лінійна і повітряна перспектива. Роль тла в міському пейзажі.
|
1
|
ПЗ: створити композицію «Фантастичне місто» або «Зоряний причал»
СПР: переглянути репродукції картин на яких зображені Черкаси.
|
Фарби, гельові ручки
|
14.
|
|
Зустріч із зоряним мудрецем. Статична композиція. Техніка лесування.
|
1
|
ПЗ: створення живописної композиції «Зустріч із зоряним мудрецем».
СПР: порівняти особливості зображень відомих людей на фото і живописних портретах.
ХП: створення колективної композиції «Рада старійшин галактики».
|
Акварель
|
15.
|
|
Космічний натюрморт. Натюрморт – жанр живопису. Нюансний колорит.
|
1
|
ПЗ: малювання космічного натюрморту у нюансному колориті.
СПР: дібрати предмети, подібні за кольором, та порівняти їх відтінки.
|
Гуаш
|
16.
|
|
Перевір себе. Узагальнення.
|
1
|
|
|
Тема 3. Армія зоряних світів (4 години)
|
17.
|
|
Космонавт-першопроходець. Що таке скульптура. Види скульптури.
|
1
|
ПЗ: створення (динамічної або статичної) скульптури космонавта
СПР: дослідити які твори скульптури є в Черкасах.
ХП: розробити в об’ємі ескіз пам’ятника відомій людині.
|
Пластилін
|
18.
|
|
Скульптури космічних тварин. Художній образ в скульптурі. Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура.
|
1
|
ПЗ: створення скульптури фантастичної тварини.
СПР: спостереження за тваринами та зображення їх у русі.
|
Пластичні матеріали (пластилін, солоне тісто, паперово-клейова маса…)
|
19.
|
|
Декоративна краса космічних птахів. Види рельєфів. Етапи роботи над рельєфною композицією.
|
1
|
ПЗ: створення рельєфу «Танок космічних птахів».
СПР: випробувати різні способи нанесення фактури природніми матеріалами.
|
Пластичні матеріали (пластилін, солоне тісто, паперово-клейова маса…)
|
20.
|
|
Рельєфи дивовижних рослин. Контррельєф. Етапи роботи над контррельєфною композицією
|
1
|
ПЗ: створення контррельєфу «Фантастична рослина», «Чарівна квітка», «Ритми космічних трав»
СПР: знайти різні види рельєфів у архітектурі та скульптурі Черкащини.
ХП: створення колективної композиції для шкільної виставки «Гармонія світів»
|
Пластилін
|
Тема 4. Підготовка до свята (5 годин)
|
21.
|
|
Декор інтер’єра зорельотів. Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу
стрічкового зооморфного орнаменту для оформлення інтер’єру зорельоту.
СПР: знайдіть інформацію про поширення зооморфних орнаментів у декоративному мистецтві.
ХП: розробити піктограми для шкільних кабінетів із стилізованими зображеннями предметів, приладдя для навчання.
|
Витинанка або аплікація
|
22.
|
|
Святковий одяг екіпажу. Особливості національного одягу слов’янських народів. Сітчастий орнамент. Робота модельєрів.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу святкового одягу для членів космічної експедиції.
СПР: доберіть інформацію про особливості національного одягу Черкащини.
|
Кольорові олівці
або комбінована техніка
|
23.
|
|
Візитні картки землян. Антропоморфний орнамент
|
1
|
ПЗ: створення ескізу візитної карточки для членів космічної експедиції із застосуванням антропоморфного орнаменту.
СПР: знайдіть емблеми організацій із стилізованим зображенням людей.
ХП: створити візитну карточку за допомогою програми Paint.
|
Аплікація та графічні техніки
|
24.
|
|
Мистецькі подарунки космічним друзям. Види декоративно-ужиткового мистецтва.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу подарунка (килим, вишивка) або самого подарунка (глечик, тарілка) космічним друзям за мотивами петриківського розпису.
СПР: які візерунки кольори вишивок притаманні рушникам Черкащини.
ХП: організуйте виставку робіт «Подарунки космічним друзям»
|
Фарби, пластичні матеріали
|
25.
|
|
Декоративне панно «Планета Земля». Декоративний живопис. Панно.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу декоративного панно «Планета Земля», яким можна було б прикрасити експозицію виставкової зали на міжгалактичній виставці «Досягнення цивілізацій»
СПР: які приміщення прикрашають декоративні панно у Черкасах.
ХП: створіть ескіз декоративного панно для розпису приміщень школи.
|
Гуаш
|
Тема 5. Міжгалактичний мистецький фестиваль (годин)
|
26.
|
|
Архітектура космічного міста. Архітектура як вид мистецтва. Особливості техніки паперової пластики.
|
1
|
ПЗ: створення фантастичного будиночка.
СПР: дізнатися які пам’ятники архітектури є в Черкасах.
ХП: поєднайте роботи в одну композицію «Архітектура космічного міста».
|
Паперова пластика
|
27.
|
|
Споруди мегаполісу. Композиція в архітектурі.
|
1
|
ПЗ: створення зображення мосту оригінальної конструкції.
СПР: дізнайся який міст у світі найдовший, найширший, найтонший.
ХП: складіть колективну композицію «Космічний мегаполіс». З’єднайте мостами будинки, виготовлені на минулому уроці.
|
Паперова пластика
|
28.
|
|
Ілюстрації до зоряного літопису. Ілюстрація. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією
|
1
|
ПЗ: створення ілюстрації до зоряного літопису із зображенням козаків.
СПР: порівняйте ілюстрації різних художників створених до одного літературного твору. Зверніть увагу на бачення образів головних героїв.
|
Гуаш, акварель або витинанка
|
29.
|
|
Симфонія кольорів Всесвіту. Головні виражальні засоби абстрактного живопису.
|
1
|
ПЗ: створення абстрактної живописної композиції до музичного твору.
СПР: створіть ескіз абстрактної композиції для інтер’єру концертного залу.
|
Гуаш, акварель
|
30.
|
|
День цирку на фестивалі. Циркове мистецтво. Професії, костюми циркових акторів. Роль художника в оформленні циркової вистави.
|
1
|
ПЗ: створення композиції «Улюблений цирковий номер».
СПР: дізнайтесь історію виникнення цирку в Україні.
ХП: створіть колективну композицію «Свято цирку».
|
Техніка та матеріали на вибір учнів.
|
31.
|
|
Фінальна святкова вистава. Види театрів. Особливості оздоблення сцени театрів. Роль художника в театрі.
|
1
|
ПЗ: створення ескізу театральної сцени з декораціями до фінальної вистави на космічну тематику.
СПР: відвідування театру
|
Акварель
|
32.
|
|
Кіно про космічну подорож. Види кіномистецтва. Робота художників у кіно.
|
1
|
ПЗ: створення ескізів кадрів до улюбленого кінофільму про космічну подорож.
СПР: придумати сценарій фільму за улюбленою книгою.
|
Графітний олівець.
|
33.
|
|
Повернення на Землю. Особливості побудови багатофігурної композиції. Побутовий жанр.
|
1
|
ПЗ: створення багатофігурної святкової композиції
СПР: спостереження за явищами взаємодії мистецтв.
|
Техніка та матеріали на вибір учнів.
|
34.
|
|
Підсумковий урок за рік. Перевір себе.
|
1
|
|
|
35.
|
|
Подорож до музею.
|
1
|
|
|
№ з/п
|
Дата
|
Завдання уроку
|
К-сть годин
|
Орієнтовна тематика
|
Матеріали та
техніка виконання завдання
|
РОЗДІЛ 1. Графіка
Тема 1: Що таке мистецтво. (3 годин)
|
1.
|
|
Види образотворчого мистецтва. Графіка. Живопис. Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
|
1
|
«Мова образотворчого мистецтва»
|
Бесіда
|
2.
|
|
Із чого починається картина. Формат картинної площини: горизонтальний, вертикальний; незвичайні формати: фризи, тондо, квадратний, трикутній.
|
1
|
Зображення на незвичайному форматі композиції «Мої літні враження»
|
Гуаш
|
3.
|
|
Як скомпонувати малюнок в обраному форматі.
|
1
|
Виконання вправ: компонування на різних форматах листка дерева. Створення композиції з геометричних фігур
|
Аплікація
|
4.
|
|
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби графічної мови. Точка. Лінія. Штрих. Фактура. Різний характер ліній (ніжні, колючі тощо)
|
1
|
Створення композиції за вибором: «Ботанічні замальовки», «Тендітна квітка», «Осіння гілочка»
|
Простий олівець, фломастери
|
5.
|
|
Графіка. Види графіки Графічні техніки: гравюра, ліногравюра, ксилографія, офорт, літографія.
|
1
|
Створення графічної композиції в техніці монотипія «Старезний в'яз, покручене гілляччя...»
|
Акварель
|
6.
|
|
Лінія та силует у рисунку. Основні засоби графічної мови. Пляма. Силует. Ритм ліній і плям.
|
1
|
Створення композиції за вибором: «Миле створіння під товстим панциром», «Рибка в акваріумі», «Грайливе кошеня»
|
Гуаш, туш
|
7.
|
|
Прийоми композиції. Тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.
|
1
|
Створення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або «Рух»,
|
Комбінована техніка фарби, гелеві ручки.
|
8.
|
|
Конструкція і пропорції. Поетапність виконання натюрморту.
|
1
|
Виконання замальовок різних за формою вазочок, глечиків.
Зображення натюрморту який складається з квітів у вазі та яблук.
|
Техніка друку паралоном, або монотипія з подальшим доопрацюванням
|
9.
|
|
Світлотінь. Послідовність зміни тону на поверхні предмету. Особливості техніки штриха.
|
1
|
Відтворення штрихами різних напрямків округлу та прямокутну форму.
Зображення штрихами паперового літачка або кораблика.
|
Графітний олівець,
гелеві ручки.
|
10.
|
|
Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми. Лінія горизонту. Тональний контраст.
|
1
|
Зображення за законами перспективи коробки, книжки яка лежить на столі.
|
Графітний олівець
|
11.
|
|
Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі, та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі світлові співвідношення.
|
1
|
Виконання вправи: побудова та штрихування циліндра. Зображення предметів кулеподібної форми.
|
Графітний олівець
|
12.
|
|
Ілюстрація. Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією.
|
1
|
Створення ілюстрації до улюбленої книжки.
|
Фарби, гельові ручки
|
13.
|
|
Із чого складається книжка. Будова та особливості оформлення книги.
|
1
|
Колективне завдання: створення книжки-розгортки «Дванадцять місяців».
|
Фарби, гельові ручки
|
14.
|
|
Художній шрифт. Шрифтова композиція. Буквиця.
|
1
|
Створення літери-ініціалу, монограми із ініціалів.
|
Кольорові олівці
|
15.
|
|
Ужиткова графіка. Інструменти та матеріали. Етапи роботи над листівкою.
|
1
|
Створення вітальної листівки до свята.
|
Скрапбукінг, матеріали на вибір учнів
|
РОЗДІЛ 2. Живопис
|
16.
|
|
Види живопису: станковий, монументальний, театрально-декораційний.
|
1
|
Створення імітації мозаїчного панно.
|
Штампи, гуаш
|
17.
|
|
Колірний спектр. Колір – основний зображальний і емоційний засіб живопису. Основні групи кольорів: хроматичні і ахроматичні, теплі і холодні. Контраст. Колірний відтінок
|
1
|
Малювання натюрморту у теплій або холодній гамі кольорів.
|
Акварельні фарби
|
18.
|
|
Колорит. Локальний колір. Особливості техніки гризаль.
|
1
|
Створення композицію-спогад у теплому або холодному колориті.
|
Фарби
|
19.
|
|
Вплив світла на колір. Флористика.
|
1
|
Створення замальовки з натури квітки у вазі чи вазона в горщику.
|
Акварельні фарби
|
20.
|
|
Повітряна перспектива. Настрій
|
1
|
Виконання пейзажної композиції за враженням.
|
Акварельні фарби
|
РОЗДІЛ 3. Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво
|
21.
|
|
Що таке скульптура. Види скульптури.
|
1
|
Створення об’ємного зображення кішки способом витягування форм з цілого кому.
|
Пластилін
|
22.
|
|
Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура. Етапи роботи над рельєфною композицією.
|
1
|
Створення рельєфної композиції «Букет».
|
Солоне тісто
|
23.
|
|
Види декоративно-ужиткового мистецтва. Дизайн
|
1
|
Створення ескізу-проекту предмета побуту (годинник, настільна лампа).
|
Кольорові олівці
|
24.
|
|
Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.
|
1
|
Створення орнаментальної композиції (формат за вибором учня)
|
Фарби
|
25.
|
|
Українські писанки. Символічна мова писанок.
|
1
|
Створення ескізу великодньої писанки
|
Фарби
|
26.
|
|
Символіка українського орнаменту. Вишивка – традиційний український вид декоративно-ужиткового мистецтва.
|
1
|
Створення ескізу вишивки рушника
|
|
27.
|
|
Як стилізувати природні форми.
|
1
|
Виконання замальовок квітів або рослин. Створення стилізованої форми квітки
|
Графічні матеріали, фарби
|
28.
|
|
Народні промисли.
|
1
|
Створення декоративної кахлі
|
Солоне тісто
|
29.
|
|
Петриківський розпис. Виконання рослинних зображень на основі об’єднання елементів петриківського розпису.
|
1
|
Виконання декоративної композиції, яка складається з квітки (зображеної за допомогою пензля), кетягу калини (за допомогою пальця), та пірчястого листя» (використовуючи мазок «кривеньке зернятко»)
|
Фарби
|
РОЗДІЛ 4. Поєднання різних видів мистецтв
|
30.
|
|
Мистецтво навколо нас. Приклади зв’язку різних видів мистецтв з повсякденного життя. Роль художника в цирковій виставі.
|
1
|
Створення декоративного панно «Клоун»
|
Колаж
|
31.
|
|
Ляльковий театр. Оформлення сцени лялькового театру.
|
1
|
Створення з картону пласкої рухомої ляльки
(рукавичної ляльки) для розігрування учнями вистави.
|
Картон фарби
|
32.
|
|
Ляльковий театр. Види ляльок. Поетапність створення рукавичної ляльки
|
1
|
Створення
рукавичної ляльки для розігрування учнями вистави.
|
Пап’є-маше
|
33.
|
|
Вернісаж учнівських робіт
|
1
|
Оформлення виставки учнівських робіт
|
|
34.
|
|
Подорож до музею
|
1
|
Відвідування музею або віртуальна подорож.
|
|
35.
|
|
Підсумковий урок за рік
|
1
|
|
|