|
Скачати 58.72 Kb.
|
Урок – дослідження «Дмитрик – справжній козак чи такий собі звичайнісінький шукач пригод?» За літературною казкою О. Сенатович «Малий віз». Мета: Ознайомити із життям і творчістю письменниці; допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички виразного читання, переказу твору та його аналізу щодо використання художніх засобів, поєднання минулого та сучасного, ролі фантастичних елементів; розвивати творчу уяву, самостійність мислення; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам’яті народу. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: портрет письменниці, збірка її творів, картина І. Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», ілюстрації до твору; карта зоряного неба, ілюстративні матеріали про життя запорожців, Івана Сірка. Хід уроку Хто не знає свого минулого, Той не вартий майбутнього Народна мудрість Вступне слово учителя. Діти! Чи є на Землі людина, яка не любила б казок? Непевно немає. Адже змалку казка навчала вас уявляти та мріяти, радіти й сумувати. На попередніх уроках ми познайомилися з багатьма українськими народними та літературними казками. Вивчаючи їх ви ще раз переконалися, що указці можливо все, ми навіть можемо повернутися в минулий історичний простір і час. Сьогодні я запрошую до літературної казки. Але це буде не палац царя Плаксія – ми повернемося в минуле, до дивовижного суспільного ладу, що відомий у світовій науці як козацька християнська республіка, тобто повернемося в період козаччини. А здійснити цю мандрівку нам допоможе майстриня чарівного українського слова Оксана Павлівна Сенатович Разом із Дмитриком, головним героєм казки «Малий віз» ми побуваємо на Запорізькій Січі, зустрінемося з козаками та їхнім кошовим отаманом Іваном Сірком. Згадайте предків своїх, щоб історія Перед нами не згасла, і золотої нитки не губіть. Ольга Кобилянська Мандруючи історичними, легендарними козацькими стежками ми повинні дослідити Дмитрик – справжній козак чи такий собі звичайнісінький шукач пригод? Запишіть число кл. робота, тему уроку, епіграф. Учит. Для початку пригадаємо біографічні дані О. Сенатович за допомогою складання асоціативного грона. Ви називаєте мені все , що асоціюється у вас із прізвищем О. Сенатович. Тернопільщина казки Львів поетеса Оксана Сенатович редактор газети Бережани Лауреат премії Ім. Олени Пчілки письменниця перекладач «вічна мандрівниця» Учит: У казці О. Сенатович «Малий віз» цікаво параплітаються теперішнє із минулим. Письменниця звертається до славних сторінок нашої історії – козаччини. Згадує про славного отамана Сірка. Учитель: А що ви знаєте про нього? Учень: Іван Дмитрович Сірко вісім разів обирався кошовим отаманом. За весь час існування Січі жоден кошовий отаман не був на стільки шанований. 2 Учень: сірко здійснив понад 55 походів на ворога і жодного не програв. 3 Учень: На Січі, як і всі, жив у курені, носив простий одяг, їв з козаками з одного казана, не вживав алкоголю. 4 Учень: Іван Сірко був мудрим і хоробрим полководцем, безмежно відданий своїй справі. 5 Учень: Він був людиною глибоко релігійною. Учит: Легенди, думи, пісні про Сірка ходили, ще за його життя. Його образ було навіть відтворено на картині нашого земляка із Харківщини Іллі Репіна «Зпорозці пишуть листа турецькому султану». Художник працював над нею майже 12 років. Вивчав історичні документи, побут козаків, козацькі пам’ятки. Консультувався з видатними ученими, дослідником козацтва Дмитром Івановичем Яворницьким. Саме його Репін змалював на картині в образі писаря – літописця козацької слави. А взагалі картина сповнена простору,глибини, як у реальному житті. Складається враження, що там діють живі люди, хоча насправді це лише кольорові фарби на площині. Існує два варіанти цієї картини. Один зберігається в Харківському художньому музеї, а другий – в Російському музеї в Санки Петербурзі. А на всесвітній в Мюнхені її було відзначено золотою медаллю. Готуючись до сьогоднішнього уроку ви готували міні-проекти. У проекті Н. Єчкало є навіть сам зміст листа, якого писали запорожці до турецького султана. Підпис під листом «Кошовий отаман Іван Сірко зо всім кошем запорозьким.» Він, І. Сірко, і зараз залишається героєм. Існують припущення, що Сіркові поставили пам’ятник у Франції, що Рембрандт намалював його портрет. А український народ з покоління в покоління передає легенди про свого героя. Учні розповідають легенди.
Учит. Сьогодні на уроці ми багато цікавого дізналися про кошового отамана І. Сірка. Чому саме про нього, підсумуємо в кінці уроку. А зараз приступаємо безпосередньо до аналізу літ-ної казки «Малий віз». В нагоді нам стане анкета, яку ми повинні протягом уроку заповнити. І-й пункт анкети-значення назви. Учит. На чому ж Дмитрик відправився в подорож в минуле? Учень. На Малому Возі, якого дістав із дна озера.
Учит. Мала Ведмедиця і Велика Ведмедиця – це сучасні, загальноприйняті назви сузір’я, які в основному відображають духовне життя і культуру стародавніх народів - греків і римлян. А назви Малий Віз і Великий Віз – це власне українські назви. Віз - тому, що саме він у ті далекі часи був важливою деталлю сільського побуту. Учит. А яка ж тема твору? Учень. Фантастична подорож хлопчика в минуле, до козаків. Учит. Для розкриття теми твору письменник вибудовує сюжет. Із яких частин складається сюжет? Довідкове бюро. Учень. Дмитрик дістав Малого Воза із дна озера, зав’язка, поїхав на ньому додому, дав відповіді на мамині запитання, не встиг заснути, як закрутилися колеса і він помандрував таким чином у минуле до козаків – основна частина. Учит. Звертає увагу на ілюстрацію, де зображ., як Дмитрик відправився у подорож, до козаків. - основна частина – це розвиток дії. А подія розкривається і доходять свого апогею, найвищої точки – кульмінація. Яка ж кульмінація казки «Малий Віз». Учень. Перша зустріч з козаками. Учит. Звертає увагу учнів на ілюстрацію до казки. Розв’язка. Запорожці дають відповіді на всі запитання Дмитрика. Учит. Хто є в казці головним героєм? Учень. Десятилітній хлопчик Дмитрик. Учит. А другорядний герой? Учень. Козаки, Іван Сірко. Учит. Який умовний літературний прийом використала авторка у казці? Учень. Чарівний сон Дмитрика. Учит. Так ,все це відбувалося уві сні. І відвідини козаків і розмова з ними. А зараз я пропоную, дати відповіді на запитання: яким повинен бути справжній козак. Діти. (записують на листочку відповідь, запис свій загортають і передають товаришеві.) Так, а Дмитрик, діти, справжній козак, чи так собі шукач пригод? Учні дають варіанти відповідей. Учит. А зараз ми перевіримо, чи ви справжні козаки. Працюємо в групах. І група. Одержує дві картки На першій написати епітети з вивченого твору, на другому слова, до яких вони належать. завдання: підібрати відповідні слова до епітетів. Довідкове бюро нагадує що таке епітет. ІІ група. Знайти і з’єднати частини прислів’їв лініями. Зачитують відповіді лідери груп. Учит. Яка ж головна думка літературної казки «Малий Віз» Діти розгадують головоломки. «Козацькому роду нема переводу», «Не забувай минулого, воно вчитель майбутнього». (Східна мудрість) Ви діти, підростаюче покоління, ви майбутнє нашої нації. А тому повинні зростати гідними патріотами своєї Батьківщини, вивчати її історію, героїчне минуле, знайомитися з легендарними історичними постаттями. У нас є на кого рівнятися із кого брати приклад. |
Урок з елементами дослідження Мета Тема: «Драма-казка «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся» (урок з елементами дослідження) |
Урок-подорож, урок-дослідження. 1 «Кримські сонети» Адама Міцкевича – ностальгія за батьківщиною; їх відлуння в українській та російській літературах |
Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА” |
Тема Сутність педагогічного дослідження На практиці, як правило, дослідник використовує як теоретичні, так і емпіричні методи дослідження. Таке дослідження прийнято називати... |
ПО КУРАЦІЇ ТА ОФОРМЛЕННЮ ІСТОРІЇ ПОЛОГІВ Об’єктивне дослідження: а загальне об’єктивне дослідження; б спеціальне акушерське дослідження |
Урок- проект Мета нашого дослідження зібрати і опрацювати інформацію про різноманітність рослин на Черкащині |
Урок дослідження Повага до національної валюти, як до інших атрибутів державності, наш патріотичний обов'язок |
Урок-дослідження М. В. Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі |
Урок №30 Дата: ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ДОСЛІДЖЕННЯ... Південної Америки; забезпечити розуміння особливостей географічного положення Південної Америки; удосконалити практичні вміння та... |
Урок пояснення нового матеріалу Тема. Вибір типу осцилографа для дослідження того чи іншого сигналу. Цифрові осцилографи. |