Мета: Ознайомити учнів з поняттям масиву, розглянути одновимірні та двовимірні масиви План


Скачати 61.5 Kb.
Назва Мета: Ознайомити учнів з поняттям масиву, розглянути одновимірні та двовимірні масиви План
Дата 30.05.2013
Розмір 61.5 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Інформатика > Лекція




Лекція Р_5

Табличні величини. Масиви



Мета: Ознайомити учнів з поняттям масиву, розглянути одновимірні та двовимірні масиви

План

  1. Одновимірні масиви

  2. Двовимірні масиви

  3. Пошук в масивах елементів із деякою властивістю


1. Одновимірні масиви. Масив — це структурний тип даних, який складається з фіксованого числа елементів одного і того ж типу.

Одновимірний масив — це лінійно впорядкована сукупність елементів одного і того ж типу.

Характерні властивості масиву:

1. Тип елементів масиву повинен бути конкретно описаний. До кожного елемента масиву існує прямий доступ.

2. Число елементів масиву визначається під час його опису і надалі не змінюється. Описати масив можна таким чином:

1-ий спосіб.

type ім'я типу=аггау[тип індексу] of тип компонент масиву;

var ідентифікатор масиву:ім'я типу;

Наприклад

type MAS=array[1..5] of integer;

var A:MAS;

2-ий спосіб,

var ідентифікатор масиву:аггау[m..n] of тип елементів масиву;

де m, n — константи цілого типу.

Наприклад.

А:аггау[1.. 5] of integer;

B:array[5..10]of real;

Один і той самий масив А в наведених вище прикладах опи­саний двома різними способами.

При зверненні до масиву потрібно вказати ідентифікатор змінної-масиву, а також ще й індекс, який вказує на місцезнаход­ження необхідного значення в масиві. Індекс записується біля ідентифікатора змінної-масиву в квадратних дужках. Тип індексу повинен належати до будь-якого скалярного типу, крім дійсного.

Наприклад. а[1], а[5], b[2]

Паскаль не має засобів одночасного введення-виведення всіх елементів масиву, тому введення і виведення значень здійснюється по елементно.

Під час роботи з масивами програма записується для роботи лише з однією величиною-елементом масиву, а потім охоплюєть­ся циклом, який почергово перебирає всі елементи масиву.

Задача. Знайти суму елементів одновимірного масиву.

Program SummaLinMassiv;

Var A:array[1..5] of integer;

і:integer;

S:integer;

Begin

for i:=l to 5 do

Begin

Write('А[',i,']=');

Readln(A[i]);

End;

S:=0;

for i:=l to 5 do S:=S+A[i];

writeln('Macив A:');
writeln;

for i:=l to 5 do write(A[i]:5);

writeln;

writeln('S=',S);

end.
2. Двовимірні масиви Двовимірні масиви можна розглядати як таблицю, яка склада­ються з m-рядків і n-стовпчиків.

В загальному вигляді двовимірний масив описується таким чином:

1—ий спосіб.

type

ім'я типу=аrrау[тип індексу] of array [тип індексу] of тип компонент;

var ідентифікатор масиву:ім'я типу;

Наприклад.

type MAS=array[1..5] of array[1..4] of integer;

var MATR:MAS;

2-ий спосіб.

var

ім'я масиву:аггау[m..n,k..h] of тип елементів масиву;

Наприклад:

var

MATR:array[l..10,1..4] of integer;

Один і той самий двовимірний масив MATR описаний вище двома способами. Звернення до елементів масиву, описаного таким чином, здійснюється так:

MATR[i,j] — це елемент масиву MATR, який знаходиться на перетині і -рядка і j-стовпчика.

Наприклад:

MATR[5,3] — елемент, який знаходиться на перетині 5-го рядка і 3-го стовпчика.

Опрацювання елементів двовимірного масиву здійснюється таким самим чином, як і з одновимірним. Єдина відмінність — це те, що необхідно використовувати вкладені цикли.

Задача.

Скласти програму знаходження суми всіх елементів двовимір­ного масиву.

program SummaMatrMassiv;

var

M: array [1.. 3,1..4] of integer;

S, i, j :integer;

begin

for i: = 1 to 3 do

for j: = l to 4 do

begin

write('Введіть a[',i,',',j,'] = ');

readln (M[i,j]);

end;

S:=0;

for i:=l to 3 do

for j:=l to 4 do

S:=S+m[i,j];

writeln('S=',S);

end.

В даному прикладі введення елементів масиву здійснюється з допомогою поєднання вказівок write і readln. Масив буде записа­ний не у вигляді двовимірної таблиці, а таблиця витягнеться у стовпець.

Write('Введіть a[',i,',',j,'] = ') — в даному рядку записується підказка для користувача у вигляді — а[1,2]=, тобто інформація |про те, який елемент масиву вводимо. Readln (M[i,j]) — зчитує елемент масиву.

Щоб можна було вводити таблицю в "природньому" вигляді - рядок за рядком, необхідно використати іншу форму введення елементів двовимірного масиву:

for i: = l to 3 do

begin

for j: = l to 4 read(M[i,j]);

readln;

end;

Виведення елементів двовимірного масиву необхідно також здійснювати у циклі:

for i: = l to 3 do

for j: = l to 4 do

writeln(‘а[‘,i,j’]=’,a[i,j]);

В даному випадку всі елементи таблиці будуть записані у вигляді одного стовпчика.

Щоб виведення таблиці здійснювалося в "природньому" вигляді, тобто рядок за рядком, необхідно використати таку форму виведення двовимірного масиву:

for i: = l to 3 do

begin

for j: = l to 4 do write(a[i,j]:6);

writeln;

end;

В даному випадку таблиця буде виведена так, як вона описана vаr a:array[1..3,1..4] of integer; (3 рядки по 4 числа в кожному).

3. Пошук в масивах елементів із деякою властивістю. Знайти максимальний елемент у двовимірному масиві.

Program MaximumMatrMassiv;

Var M :array[1..3,1..4] of integer;

i, j, max: integer;

begin

for i: = l to 3 do

for j: = l to 4 do

begin

write('Bвeдiть M[‘,i,’,’,j,’]=’);

readln(M[i,j]);

end;

MAX:=M[1,1];

for i := l to 3 do

for j: = l to 4 do

if M[i,j]>MAX then МАХ:=М[і,j];

writeln;

writeln('Macив m:');

writeln;

for i: = l to 3 do

begin

for j: = l to 4 do write(M[i,j]:5);

writeln;

end;

writeln;

writeln('max=' ,MAX);

end.


Впорядкування елементів масиву " Метод бульбашки"

"Метод бульбашки" основується на перестановці сусідніх чи­сел. Для впорядкування елементів масиву здійснюємо повторні проходи по масиву, кожного разу переміщаючи найменший еле­мент частини масиву, що залишився, на початок.

Переміщення елементів масиву здійснюється таким чином:! переглядаємо масив справа наліво, порівнюючи пари сусідніх чисел; якщо числа в парі розміщені в порядку зростання, то залишаємо їх без зміни, а якщо ні — то міняємо їх місцями.

В результаті першого проходу найменше число буде поставле­не на початок масиву. У другому проході такі операції виконуються над елементами з останнього до другого, у третьому — з останнього до третього і т.д. Впорядкування масиву буде закін­чено, якщо при проході масиву не виконуватиметься жодної пе­рестановки елементів масиву. Факт перестановки фіксується з допомогою допоміжної змінної, яка на початку має значен­ня 0 і набуває значення 1 тоді, коли виконуватиметься переста­новка в якій-небудь парі. Ця змінна використовується з метою економії часу в тому випадку, коли частина елементів масиву наперед впорядкована.

Впорядкування елементів масиву методом вибору мінімального елемента

Даний метод основується на тому, що масив переглядається перший раз. Знаходиться мінімальний елемент цього масиву, який міняється місцями з першим елементом масиву. Другий раз ма­сив переглядається, починаючи з другого елементу. Знову знахо­диться мінімальний елемент, який міняється місцями з другим елементом масиву. Даний процес виконується до тих пір, поки не буде поставлено на місце N-1-ий елемент.

Введення довільного масиву та пошук рядка з найменшим елементом
program Zad4;

const N=3;

var A:Array[1..N,1..N] of Integer;

Min, K:Integer;

I,J:Integer;

begin

Randomize;

Writeln;

Writeln('Вихiдний масив');

For i:=1 to N do

Begin

Writeln;

For J:=1 to N do

Begin

A[i,j]:= Random(10);

Write(A[I,J]:2);

End;

end;

Writeln;

Min:=A[1,1];

k:=1;

Begin

For i:=1 to N do

For J:=1 to N do

IF Min>A[I,J] Then Begin Min:=A[I,J]; k:=i;

end;

end;

Writeln('Номер рядка з найменшим елементом k=',k);

end.

Схожі:

Лекція Р Тема: Формалізація та алгоритмізація обчислювальних процесів
Мета: Ознайомити учнів з поняттям обчислювального процесу, розглянути основні етапи розв’язування задачі. Розглянути основні схеми...
Тема уроку. Розв’язування задач з теми “Двовимірні масиви” Мета уроку....
Лу проходить у формі самостійної роботи. Для її проведення розроблено 11 варіантів контрольних завдань у вигляді текстових файлів...
Тема уроку
Ознайомити учнів з поняттям «деградація природи», розглянути основні причини деградації природних компонентів
«Канада»
Мета: Ознайомити учнів з новими термінами і поняттям; сформувати уявлення про місце Канади у світовій економічній системі; розглянути...
Лекція Р 8
Мета: Ознайомити студентів з поняттям процедур та функцій, розглянути використання процедур та функцій при створенні різноманітних...
ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Цілі уроку: ознайомити учнів із поняттям «невиснажливого природокористування», розглянути можливість досягнення балансу між основними...
УРОК 1 Тема. Коло
Мета: ознайомити учнів з поняттям кола та його елементів, властивістю діаметра, що проходить че­рез середину хорди; розвивати логічне...
План-конспект уроку №2 Тема
Навчальна мета: ознайомити з поняттям «база даних», проектування бази даних, ознайомити із системою управління базами даних Microsoft...
УРОК 50 Тема уроку
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям статистичної ймовір­ності, сформувати в учнів уявлення про закон вели­ких чисел
Тема. Основи комп’ютерних систем Мета
Мета: ознайомити учнів з історією обчислювальної техніки. Сформувати поняття учнів про принципи функціонування персонального комп’ютера....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка