|
Скачати 47.74 Kb.
|
РЕМАРКУВАННЯ СЛІВ І СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ У 20-ТИ ТОМНОМУ ТЛУМАЧНОМУ СЛОВНИКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Чумак Володимир Васильович Український мовно-інформаційний фонд НАН України iros@zeos.net До реєстру СУМ-20 входить як загальномовна лексика, так і слова, що належать до різноманітних галузей науки, техніки, мистецтва і т. ін. Це термінологія, емоційно-експресивна лексика, професіоналізми тощо, які виступають складниками загальнонародного лексичного фонду української мови. Стилістичні та граматичні характеристики реєстрових слів і словосполучень у СУМ-20 фіксуються за допомогою відповідних ремарок (галузевих, граматичних, стильових та функціональних), що подаються світлим курсивом у лівій частині словникової статті. Загальна кількість використаних у СУМ-20 ремарок складає понад 100 одиниць, основним завданням яких є характеристика значень слів, а не сфери їх застосування, про що йдеться у тлумаченнях або ілюстраціях. Відсутність позначення стилістичних особливостей вживання слова свідчить про те, що воно може функціонувати в різних стилях усної й писемної мови і належить до нейтральної міжстильової лексики. Порівняно із Словником української мови в 11 томах у СУМ-20 уведено такі нові ремарки: бібл. (біблійна лексика та фразеологія), екол. (екологія), інформ. (інформатика), палеонт. (палеонтологія), рел.-церк. (реалії тільки християнської релігії). Найчастотнішими стилістичними ремарками у СУМ-20 є: розм., перен., діал., заст., спец., рідко. Напр.: АБИ́ЩИЦЯ, і, ж., розм. Річ або справа, що не має ніякої цінності чи значення; дрібниця, дурниця; БАКША́, і́, ж., діал. Баштан; АДВОКА́Т, а, ч. 2. перен. Людина, яка заступається за кого-небудь, захищає когось; ВАКА́ЦІЇ, ій, мн., заст. Канікули, перерва в роботі навчальних закладів, установ; БА́БРАТИ, аю, аєш, недок., рідко. 1. що, чим. Бруднити, мазати. Галузеві ремарки, позначаючи нормативні терміноодиниці (напр., біол., геол., інформ., лінгв., мед. і т. ін.), наводяться при словах і термінологічних словосполученнях головним чином у тих випадках, коли з дефініції не можна чітко визначити галузь, до якої вони належать. Напр.: АДСОРБЕ́НТ, у, ч., фіз., хім. Тіло, що своєю поверхнею поглинає, вбирає частинки газу або окремі складові частини розчину; ГАЙМОРИ́Т, у, ч., мед. Запалення слизової оболонки гайморової порожнини; ДЕПОЗИТА́РІЙ, ю, ч., дипл., фін., юр. 1. Фізична або юридична особа, що зберігає депозити; 2. Держава або міжнародна організація, що зберігає оригінальний текст міжнародного договору; 3. Сховище коштовностей та інших цінностей. У СУМ-20 послідовно маркуються окремі тематичні групи спеціальних понять, зокрема: лікувальні препарати промислового виробництва – ремаркою фарм. (арбідо́л, валокорди́н, синтоміци́н і т. ін.); викопні тварини та рослини (археопте́рикс, бенети́ти, диноза́ври, зауропо́ди тощо) – ремаркою палеонт.. Не маркуються реєстрові слова, якщо вони співзвучні із заголовним словом (біоло́гія, геоло́гія, медици́на та ін.) або коли реєстрові слова є загальнонауковими термінами (ана́ліз, ме́тод, при́нцип, тип тощо). Серед словосполучень, які у структурі словникових статей СУМ-20 подаються після характеристик лексичних значень слова або його реєстрового ряду, переважно ремаркуються термінологічні та фразеологічні одиниці. Напр.: БАР'Є́Р… △ Комунікати́вний бар'є́р, лінгв., соц. – психологічна перешкода на шляху до адекватного передавання та сприйняття інформації між партнерами спілкування; БИ́ТИ … ◇ Ба́йдики (ба́йди, діал. га́ндри) би́ти – нічого не робити, марнувати час, ледарювати. Прийшов новий рік, штовхає ледаря в бік: ішов би, ледарю, робити, а не байди бити (прислів'я); ◇ Вхопи́ти на зу́би (на зу́ба, на зу́бки), розм. – обирати кого-небудь об'єктом розмов, пересудів та дошкульного глузування. Всього на поточний момент у базі даних СУМ-20 зафіксовано більше 42 тис. слів з однією ремаркою, близько 2 тис. слів з двома ремарками, і близько 100 слів з трьома ремарками. |
На уроках української мови У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий... |
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика у 2015/2016 навчальному році, з метою підвищення якості знань з української... |
Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник,... З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української... |
Урок української мови МЕТА. Удосконалювати навички літературної вимови і написання слів з апострофом, розвивати вміння складати речення. Виховувати працьовитість,... |
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ «ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ» |
ВСТУП. ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ В статті розглянуті задачі галузі дослідження якості каналів мовної комунікації. Складено десять артикуляційних таблиць слів української... |
Уроку Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного... |
Виховний захід на тему: «До мови доторкнемось серцем» Підготувала:... ... |
Вироблення навичок орфографічної грамотності під час вивчення теми... Стрєльцова І. В., учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель |
Методичні рекомендації ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО УСНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ Усне... Розпізнавання ними змістових відтінків слів, словосполучень, фраз та усвідомлення змісту розповіді |