РЕМАРКУВАННЯ СЛІВ І СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ У 20-ТИ ТОМНОМУ ТЛУМАЧНОМУ СЛОВНИКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


Скачати 47.74 Kb.
НазваРЕМАРКУВАННЯ СЛІВ І СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ У 20-ТИ ТОМНОМУ ТЛУМАЧНОМУ СЛОВНИКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Дата18.05.2013
Розмір47.74 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
РЕМАРКУВАННЯ СЛІВ І СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ

У 20-ТИ ТОМНОМУ ТЛУМАЧНОМУ СЛОВНИКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Чумак Володимир Васильович

Український мовно-інформаційний фонд НАН України

iros@zeos.net
До реєстру СУМ-20 входить як загальномовна лексика, так і слова, що належать до різноманітних галузей науки, техніки, мистецтва і т. ін. Це термінологія, емоційно-експресивна лексика, професіоналізми тощо, які виступають складниками загальнонародного лексичного фонду української мови. Стилістичні та граматичні характеристики реєстрових слів і словосполучень у СУМ-20 фіксуються за допомогою відповідних ремарок (галузевих, граматичних, стильових та функціональних), що подаються світлим курсивом у лівій частині словникової статті.

Загальна кількість використаних у СУМ-20 ремарок складає понад 100 одиниць, основним завданням яких є характеристика значень слів, а не сфери їх застосування, про що йдеться у тлумаченнях або ілюстраціях. Відсутність позначення стилістичних особливостей вживання слова свідчить про те, що воно може функціонувати в різних стилях усної й писемної мови і належить до нейтральної міжстильової лексики.

Порівняно із Словником української мови в 11 томах у СУМ-20 уведено такі нові ремарки: бібл. (біблійна лексика та фразеологія), екол. (екологія), інформ. (інформатика), палеонт. (палеонтологія), рел.-церк. (реалії тільки християнської релігії).

Найчастотнішими стилістичними ремарками у СУМ-20 є: розм., перен., діал., заст., спец., рідко. Напр.: АБИ́ЩИЦЯ, і, ж., розм. Річ або справа, що не має ніякої цінності чи значення; дрібниця, дурниця; БАКША́, і́, ж., діал. Баштан; АДВОКА́Т, а, ч. 2. перен. Людина, яка заступається за кого-небудь, захищає когось; ВАКА́ЦІЇ, ій, мн., заст. Канікули, перерва в роботі навчальних закладів, установ; БА́БРАТИ, аю, аєш, недок., рідко. 1. що, чим. Бруднити, мазати.

Галузеві ремарки, позначаючи нормативні терміноодиниці (напр., біол., геол., інформ., лінгв., мед. і т. ін.), наводяться при словах і термінологічних словосполученнях головним чином у тих випадках, коли з дефініції не можна чітко визначити галузь, до якої вони належать. Напр.: АДСОРБЕ́НТ, у, ч., фіз., хім. Тіло, що своєю поверхнею поглинає, вбирає частинки газу або окремі складові частини розчину; ГАЙМОРИ́Т, у, ч., мед. Запалення слизової оболонки гайморової порожнини; ДЕПОЗИТА́РІЙ, ю, ч., дипл., фін., юр. 1. Фізична або юридична особа, що зберігає депозити; 2. Держава або міжнародна організація, що зберігає оригінальний текст міжнародного договору; 3. Сховище коштовностей та інших цінностей.

У СУМ-20 послідовно маркуються окремі тематичні групи спеціальних понять, зокрема: лікувальні препарати промислового виробництва – ремаркою фарм. (арбідо́л, валокорди́н, синтоміци́н і т. ін.); викопні тварини та рослини (археопте́рикс, бенети́ти, диноза́ври, зауропо́ди
тощо) – ремаркою палеонт.. Не маркуються реєстрові слова, якщо вони співзвучні із заголовним словом (біоло́гія, геоло́гія, медици́на та ін.) або коли реєстрові слова є загальнонауковими термінами (ана́ліз, ме́тод, при́нцип, тип тощо).

Серед словосполучень, які у структурі словникових статей СУМ-20 подаються після характеристик лексичних значень слова або його реєстрового ряду, переважно ремаркуються термінологічні та фразеологічні одиниці. Напр.: БАР'Є́Р… Комунікати́вний бар'є́р, лінгв., соц. – психологічна перешкода на шляху до адекватного передавання та сприйняття інформації між партнерами спілкування; БИ́ТИ … Ба́йдики (ба́йди, діал. га́ндри) би́ти – нічого не робити, марнувати час, ледарювати. Прийшов новий рік, штовхає ледаря в бік: ішов би, ледарю, робити, а не байди бити (прислів'я);  Вхопи́ти на зу́би (на зу́ба, на зу́бки), розм. – обирати кого-небудь об'єктом розмов, пересудів та дошкульного глузування.

Всього на поточний момент у базі даних СУМ-20 зафіксовано більше 42 тис. слів з однією ремаркою, близько 2 тис. слів з двома ремарками, і близько 100 слів з трьома ремарками.

Схожі:

На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика у 2015/2016 навчальному році, з метою підвищення якості знань з української...
Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник,...
З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української...
Урок української мови
МЕТА. Удосконалювати навички літературної вимови і написання слів з апострофом, розвивати вміння складати речення. Виховувати працьовитість,...
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
«ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ»
ВСТУП. ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ
В статті розглянуті задачі галузі дослідження якості каналів мовної комунікації. Складено десять артикуляційних таблиць слів української...
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Виховний захід на тему: «До мови доторкнемось серцем» Підготувала:...
...
Вироблення навичок орфографічної грамотності під час вивчення теми...
Стрєльцова І. В., учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель
Методичні рекомендації ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО УСНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ Усне...
Розпізнавання ними змістових відтінків слів, словосполучень, фраз та усвідомлення змісту розповіді
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка