|
Скачати 282.5 Kb.
|
П.К. Ліневич , завідувач інформаційно-методичного центру управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради Профільна освіта – шлях до підвищення якості освіти Відповідно до Концепції профільного навчання учнів старшої школи з 01.09.2010р. профільне навчання, як складова реформи освіти стало обов’язковим у старшій школі. В місті Новограді-Волинському розроблена та запроваджується міська програма «Програми впровадження профільного навчання учнів старшої школи в загальноосвітніх навчальних закладах міста Новограда-Волинського на 2008 – 2010 роки». Виконання Програми розглядалося як шлях поліпшення якості освіти, як комплекс дій, спрямованих передусім на модернізацію самого навчального процесу. Мета реалізації програми – це створення сприятливих умов для реалізації індивідуальних особливостей старшокласників, їхніх інтересів та потреб, орієнтація завтрашніх випускників на той або інший вид майбутньої фахової діяльності. На виконання програми у 2008 – 2010 роки було проведено ряд заходів. Заходи програми виконувалися за рахунок міського бюджету на освіту. Питання реалізації програми розглядалося на засіданнях колегії управління освіти і науки, ради інформаційно-методичного центру, У 2008 році за участі керівників ЗНЗ, управління освіти і науки, ІМЦ, громадськості проведено круглий стіл за темою: «Обмін досвідом з впровадження особистісно-орієнтованого навчання в профільних класах». Усі загальноосвітні навчальні заклади міста забезпечені педагогічними кадрами з профільного навчання. Інформаційно-методичним центром проведено ряд практичних семінарів, індивідуальних консультацій для вчителів, керівників шкіл з питань упровадження профільного навчання, освітяни міста брали участь у обласних конференціях, семінарах, майстер-класах з цих же питань. З досвіду роботу управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради на базі навчальних закладів міста було проведено виїзне засідання колегії управління освіти і науки Житомирської облдержадміністрації з запрошенням представника Академії педагогічних наук. Поповнено картотеку та банк даних курсів за вибором, спецкурсів, факультативів для реалізації профільного навчання. Налагоджена співпраця у цьому питанні з міськрайонним центром зайнятості, з вищими навчальними закладами міста І-ІІ рівня акредитації, з метою якісного виконання програми вдалося частково покращити матеріально-технічного забезпечення профільної освіти відповідно до нової Концепції профільної освіти. Станом на 01.01.2011 року в загальноосвітніх навчальних закладах м. Новограда-Волинського в 240 класах навчається 5940 учнів, 643 учня в 10-11 класів у 24 класах-комплектах. З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, впровадження профільного навчання в місті працюють: загальноосвітнє навчально-виховне об’єднання «Гімназія імені Лесі Українки-дошкільний навчальний заклад», колегіум, 2 спеціалізовані школи (№4 «Школа сприяння здоров’ю» з поглибленим вивченням окремих предметів і курсів та ЗОШ №10 художньо-естетичного профілю. Загальноосвітні навчальні заклади міста спрямовують свою діяльність на подальший розвиток життєздатної системи освіти впродовж життя, яка б найбільш повно відповідала потребам і запитам особистості, забезпечувала можливості її постійного духовного самовдосконалення, формування інтелектуального та культурного потенціалу міста, пошук оптимальних форм організації профільного навчання, а також напрацювання перспективних напрямів і форм його організації в загальноосвітніх навчальних закладах. Виходячи, з реальних можливостей кожного навчального закладу міста, наявної навчально-матеріальної бази, кадрового забезпечення, результатів анкетування учнів, батьків, педагогів, в кожному закладі освіти розроблена своя модель впровадження профільного навчання. Форми організації профільного навчання в місті різні:
Відповідно до заходів міської програми на початку та в кінці навчального року проводиться анкетування учнів 8-10 класів на предмет організації профільного навчання та до профільної підготовки учнів. На допомогу реалізації ЗНЗ цього напрямку роботи ІМЦ розроблена технологія психолого-педагогічного супроводу учнів шкіл в умовах допрофільної підготовки та профільного навчання, створено банк психодіагностик «Діагностичний інструментарій працівника психологічної служби з визначення професійної спрямованості школяра» у якому зібрані діагностичні методики, тести, анкети для роботи практичних психологів і соціальних педагогів. З метою забезпечення поетапного переходу старшої школи на профільне навчання у місті здійснювалася реалізація допрофільної освіти в школі І-ІІ ступенів шляхом залучення учнів до роботи в різноманітних гуртках, охоплення їх заняттями спецкурсів, факультативів із різних профілів, участі школярів в предметних конкурсах, олімпіадах, турнірах, індивідуальній дослідницькій діяльності тощо. У більшості шкіл реалізовувалася впровадження довготривалої допрофільної підготовки, що складається з чотирьох ланок: пропедевтичної, початкової, підготовчої та допрофільної. Вважаємо важливим у рамках реалізації Програми постійно здійснювати моніторинг стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з різних навчальних предметів (українська мова, математика, фізика, історія, біологія, музика інші). Постійно відбувається аналіз наявності висококваліфікованих кадрів з базових дисциплін. Управління освіти і науки систематично здійснює контроль за доцільним використанням годин варіативної складової навчальних планів відповідно до обраного профілю як у профільних, так і допрофільної класах. Педагогічними колективами здійснюється профорієнтаційна робота. Щорічно організовується та проводиться загальноміський захід «Ярмарка професій». Проводився аналіз впливу профільного навчання на працевлаштування випускників кожного навчального закладу міста. Спільно з центром занятості оформлення у навчальних закладах міста стендів з профорієнтаційним матеріалами. _____СТЕНДИ Учні 8-9 класів інформуються з профілями навчання та „освітньою картою” міста, ознайомлення із загальноосвітніми навчальними закладами, позашкільними установами, професійно-технічними, вищими навчальними закладами, а також напрямами навчання у них, умовами прийому, навчання та подальшого працевлаштування ІМЦ організовано комплектування бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів навчальною, довідковою, науково-популярною літературою, що забезпечує профільне навчання. Приведено реорганізація діяльності шкільної методичної служби у відповідність до завдань профільного особистісно-орієнтованого навчання. За роки реалізації Програми у місті покращився стан забезпечення підручниками (1-11 класів) по місту в цілому становить 93%: початкові класи – 100%, 5-9 класи-98%,10-11 класи – 80%. На високому рівні здійснюється інформаційно-методичне забезпечення. Проведена апробація методичних рекомендацій Інституту педагогіки АПН України з питань до профільної підготовки учнів 8-9 класів. Введено у практику роботи ІМЦ, навчальних закладів висвітлення в фахових виданнях, місцевих ЗМІ, Інтернет-сайті міської ради кращого досвіду роботи педагогічних колективів міста з питань організації діяльності педагогічних колективів в організації допрофільної та профільної підготовки. Випускається інформаційно-методичний «Педагогічний вісник», до якого включаються питання змісту та напрямів профілізації загальноосвітніх навчальних закладів різних типів. За час реалізації Програми відбулося широке впровадження інформаційних технологій в навчально-виховний процес профільних класів: • забезпечення навчальних закладів програмами, електронними підручниками, ліцензійним програмним забезпеченням; • апробація програм, електронних підручників • розповсюдження результатів апробації серед ЗНЗ Впровадження сучасних освітніх технологій (метод проектів, інтерактивні методи навчання та інших) Протягом часу реалізації Програми продовжилася участь ЗНЗ у експерименті Всеукраїнського рівня «Проектне та практичне забезпечення компетентнісно - спрямованого інноваційного розвитку різного типу ЗНЗ міста Новограда Волинського». На базі навчальних закладів містьа організовано та проведено Всеукранську конференцію «Проектна діяльність як засіб компетентнісної освіти» (жовтень 2009 року). У рамках співпраці з Академією педагогічних наук у квітні 2010 проведено Перший Всеукраїнський фестиваль «Мій особістнісно зорієнтований урок». У рамках міського конкурсу «Учень року» розроблено та запроваджено у практику роботи шкіл систему накопичення та звітування освітніх досягнень учнів 10-12 класів – «Портфоліо». З 2009 року у місті запроваджено роботу міської «Школи «Обдарована дитина», яка вплинула на результативність виступу команди міста на обласному етапі олімпіад з базових дисциплін. Кількість призерів: 2009- 29, 2010 – 31, у 2011 -38. У різних відділеннях та секціях Малої академії наук у поточному навчальному році навчаються – 49 учнів – це рекордна кількість за всі роки існування МАН у місті. Але, разом з тим, потрібно відмітити недостатню роботу з залучення учнів шкіл до науково-дослідницької, експериментальної роботи, до використання наукового потенціалу вищих навчальних закладах області до роботи з дітьми у ЗОШ №3, позашкільних навчальних закладах міста. Серйозну увагу керівництво освіти приділяє підготовки випускників до ЗНО. За результатами 2010 року освітяни міста показали загальне 2 місце серед міст та районів. Однак слід констатувати що, результати роботи класів з поглибленим вивченням окремих предметів так і профільних класів мало чим відрізняються формою проведення та методикою навчання від класів з академічним або стандартним рівнем навчання про що свідчать результати міських олімпіад з базових дисциплін та контрольних зрізів проведених управлінням освіти і науки та інформаційно-методичним центром протягом 2010-2011 навчального року. Водночас, як свідчить практика, в місті актуальними є певні проблеми в організації профільного навчання, що потребують вирішення:
Аналіз працевлаштування випускників 11-х класів, показує що не всі випускники шкіл продовжують навчання у вищих навчальних закладах за тим самим профілем що навчалися у школі. Це показує на недоліки нашої роботи з організації допрофільної та профільного навчання, професійного самовизначення учнів старших класів. Потребує поліпшення психолого-педагогічне діагностування школярів, налагодження дієвої діагностики рівня навчальних досягнень учнів основної школи, індивідуальну роботу з батьками, дітьми з даної проблеми, вивчення ринку праці як кажуть близького і далекого, робота з підготовки самого вчителя-предметника, знання ним основ особистісно-орієнтованого, індивідуального підходу до навчання. Враховуючи вищевикладене завданнями на перспективу будуть: 1. Продовжити роботу над удосконаленням системи профільної освіти. 2. Здійснювати роботу по зміцненню матеріально-технічної бази навчальних закладів, покращення навчально-дидактичної бази залучивши до цього процесу організації, батьків, громадськість, спонсорів. 3. Продовжити роботу над проблемою якості освіти в профільних класах, класах з поглибленим вивченням окремих предметів, створивши постійно діячу систему моніторингу якості освіти. 5. Широко використовувати в навчальному процесі творчі роботи школярів, а саме: проектів роботи, науково-дослідницькі роботи МАН та інші форми творчої активності. Додаток Аналіз реалізації впровадження програми профільного навчання в навчальних закладах міста Новограда-Волинського:
|
5. Методичні рекомендації щодо удосконалення психологічного супроводу... Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної... |
Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення... Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО |
ЗАТВЕРДЖУЮ ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ КЕРІВНИКА ХУДОЖНЬОГО КЛУБНОГО ЗАКЛАДУ, НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО ЦЕНТРУ, БУДИНКУ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ, ЦЕНТРУ КУЛЬТУРИ... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач... ... |
Начальникам управлінь освіти Чернівецької міської ради, Глибоцької,... Про результати засідання обласної експертної комісії науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної... С. Г. Мойсеєва, завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної освіти, завідувач лабораторії природничо-математичних... |
ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ'ЯЗКИ ВЧИТЕЛЯ(ВИКЛАДАЧА) ІНФОРМАТИКИ Й ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ Вчитель (викладач) і завідувач кабінету відповідають за організацію і проведення занять і робіт відповідно до вимог охорони праці... |
ПОЛОЖЕННЯ ПРО БІБЛІОТЕКУ МЕТОДИЧНОГО КАБІНЕТУ РАЙОННОГО (МІСЬКОГО) ВІДДІЛУ ОСВІТИ Положення визначає рівень базових вимог до бібліотеки (бібліотечно-інформаційного центру) методичного кабінету районного (міського)... |
Досвіду Центру методичного забезпечення загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Житомирського ОІППО |