|
Скачати 97.39 Kb.
|
Організація взаємодії вихователя та практичного психолога щодо забезпечення успішної адаптації дітей раннього віку до умов дошкільної освіти Романовська Д.Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО Проблема формування, збереження, зміцнення і відновлення здоров’я дітей була, є і завжди буде одною з головних у сучасній дошкільній освіті. Конституція України (ст. 49), Закон України «Про дошкільну освіту» окреслюють обов’язки держави щодо піклування про збереження та зміцнення здоров’я дітей дошкільного віку, забезпечення їх не лише фізичного, а й психічного розвитку. Кожен освітній заклад, виходячи з своїх потреб та специфіки, вкладає свою ціннісну ідею в модель діяльності психологічної служби. Головна ідеологія діяльності психологічної служби у дошкільній установі – це супровід дитини по її життєвому шляху. Це рух разом з нею, поруч із нею, іноді – трохи попереду, якщо треба пояснити можливі шляхи. Педагогічні працівники не можуть змінити внутрішній світ дитини без її власної волі, власного бажання, але можуть взаємодіяти, пропонуючи різні шляхи вирішення тих або інших завдань чи проблем, можуть організовувати співробітництво, спрямоване на самопізнання та самовдосконалення. Враховуючи специфіку діяльності практичного психолога і соціального педагога в умовах ДНЗ, згідно рекомендацій УНМЦППСР на 2012/2013 н.р. є очевидним, що основний акцент у щоденній діяльності працівника психологічної служби доцільно зробити на роботі з батьками. Спеціалістам служби необхідно навчити батьків співвідносити новоутворення дитячого віку з віковими і психологічними нормами, розпізнавати емоційні прояви у дитини, відпрацювати стилі реагування на такі прояви і поведінку, сформувати у батьків відповідальне ставлення до виконання батьківських обов’язків тощо. Зазначимо, що згідно Положення про психологічну службу діяльність практичного психолога в системі освіти здійснюється у співпраці з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Професійна взаємодія психолога з вихователем (вчителем) ДНЗ – важлива складова цієї діяльності, оскільки від неї залежить результат успішної адаптації дітей до умов дошкільної освіти, готовність до навчання в школі та ефективність навчально-виховного процесу в цілому. Вона має базуватися на взаємозбагаченні необхідними знаннями і вміннями. В процесі взаємодії психолог допомагає вихователю пізнавати й враховувати індивідуальні особистісні характеристики дітей, зокрема: 1) типологічні (особливості темпераменту); 2) інтелектуальні; 3) характеріологічні (зокрема, виявлені акцентуації характеру дитини, тип темпераменту); 4) мотиваційні (провідні мотиви, потреби); 5) комунікативні (особливості поведінки в колективі тощо). Працівники НМЦППСР приділяють увагу проведенню професійної психологічної діагностики учнів в результаті якої психолог має здійснювати прогностичну оцінку індивідуального розвитку дитини за необхідності розробляти план дій психолого-педагогічного впливу та окремо доступні та зрозумілі рекомендації вихователям щодо ефективної взаємодії з даною дитиною. Діяльність психолога має торкатися декількох аспектів: складання батьками карти індивідуально-психічного розвитку дитини; раннє виявлення та попередження розвитку пограничних станів; виявлення дітей «групи ризику»; виявлення та облік дітей, потребуючих соціально-психологічної підтримки (синдрому дефіциту уваги чи гіперактивності); контроль за адаптацією дітей, виявлення порушень емоційного стану, поведінки та формування груп для корекції. За допомогою психолога вводиться психолого-педагогічний моніторинг, якій враховує особливості розвитку дітей, аналізує його індивідуальні результати, забезпечує психопрофілактичні та психокорекційні програми підтримки загального розвитку, психічного здоров’я дітей. Орієнтовна програма діяльності практичного психолога ДНЗ:
Отже, щоб забезпечити комфортні умови для легкої адаптації новоприбулих дітей в ДНЗ, працівникам установ в першу чергу потрібно врахувати групу факторів, які впливають на процес адаптації, а саме:
Тому, тема співпраці практичного психолога з вихователями (батьками) у період адаптації дитини до дитячого садка залишається актуальною. Якщо практичний психолог, разом зі співробітниками дитячого садка об'єднують свої зусилля і забезпечують дітям емоційний комфорт, цікаве та змістовне життя в дитячому садку - це стає запорукою оптимального перебігу адаптації дітей раннього віку до дитячого садка. По-перше, практичний психолог у цей період має допомоги будувати взаємини між дітьми, батьками та співробітниками дитячого садка. Важливо, щоб між ними склалися такі стосунки, які створювали б відчуття емоційного комфорту, впевненості, взаємоповаги, взаємодопомоги, здатності вирішувати проблеми в міру їх появи. По-друге, психолог має проводити психолого-педагогічні семінари щодо особистісного зростання вихователів та завідуючих навчальних закладів, проводити індивідуальні психолого-педагогічні консультації, спільно планувати та проведити заняття із дітьми. Зробити це можна в процесі системи психологічного супроводу всіх учасників процесу адаптації, який складається з наступних видів діяльності практичного психолога. Просвітницько – профілакична робота Профілактика - це одне з основних напрямків діяльності, що дозволяє попередити виникнення тих чи інших проблем. Особливість профілактики процесу адаптації полягає в опосередкованості впливу на дитину через просвітницьку роботу з батьками та вихователями. Форми здійснення:
Психодіагностична робота Дуже важливо якнайповніше оцінити можливості дитини, виявити її задатки з метою їх подальшого розвитку. Психолог за допомогою спеціальних діагностичних технологій виявляє показники психічного розвитку дитини, і за потреби, коригує стратегії і тактики батьківського виховання. З дітьми раннього віку процес проведення діагностики досить специфічний, але систематичні спостереження за емоційним станом дітей під час режимних моментів та й в цілому різних ситуаціях, бесіди з дитиною дозволять психологу підготувати картку психолого-педагогічного супроводу, котра буде містити характеристику домінуючих психічних станів, типу реакції та стилі взаємодії із оточенням(«Адаптаційний аркуш» - джер.:«Психолог дошкілля» 2011 р. №9 ст. 7). Разом з тим, практичний психолог, одразу після вступу дитини у ДНЗ має завести психодіагностичну картку дитини, в якій будуть фіксуватися результати вивчення особової, емоційно-вольової, пізнавальної та комунікативної сфер. Також, потрібно якомога більше дізнатися змістовної інформації від батьків про дітей через анкетування («Анкета для прийому дитини в ДНЗ» - джер.: журнал «Дошкільне виховання 1995 р. № 7 ст. 18-19). (Анкетування батьків доречно провести на батьківських зборах (за місяць до прийому дітей) з метою вивчення рівня готовності дітей до вступу в ДНЗ, що дасть змогу спрогнозувати адаптацію, визначити ефективні методи взаємодії та скласти адміністрацією графік приходу дітей у групу; опитування вихователів через опитування з метою вивчення об’єктивного стану адаптації дітей до умов перебування у ДНЗ. Корекційно – розвивальна та відновлювальна робота В разі виявлення дітей з низьким ступенем адаптації до умов перебування у ДНЗ психолог має розробити спільно із вихователем індивідуальну комплексну корекційно-розвиваючу програму. (Експертовані програми: Програма зниження агресивності дітей 5-6 років, укладач: пр..психолог ДНЗ №4, Дмитрюк О.С., програма «любіть життя: зростайте здоровими і щасливими», укладач: пр..психолог ДНЗ №53, Куцак І.М.;програма «Розвток пізнавальних процесів у дошкільників», укладач пр..психолог Сторожинецького ДНЗ №2, Порошняк А.А.; «казко терапія для малят»(джерело «Психолог», програма розвитку емоційної сфери «Такий світ емоцій», укладач: ДНЗ№44, Чобанюк Л.Д.) Але, крім цього практичним психологом мають проводитися різні рухливі вправи та психологічні ігри (оскільки гра є провідною діяльністю дітей раннього віку) з усіма дітьми з:навчання дітей виразним рухам, тренажу пізнання емоцій по зовнішніх сигналах, формуванню моральних уявлень, тренуванню психомоторних функцій і розвитку пізнавальних процесів. Варто зазначити, що з метою підвищення якості і ефективності роботи працівника психологічної служби в системі освіти працівниками НМЦППСР здійснюється експертиза психодіагностичного та психокорекційного інструментарію. За 2011-2013 н.р. обласною Експертною комісією здійснено експертизу 385 найменувань психологічного інструментарію, з них 50 матеріалів для використання практичними психологами ДНЗ. Найкращий психодіагностичний та психокорекційний інструментарій упорядковано працівниками НМЦППСР та роміщено на сайтах ІППОЧО та ДОНМС. Вступ дитини в ДНЗ змінює майже всі умови її життя. Погоджені дії співробітників дитячого садка й батьків, дотримання загального підходу до дитини в родині й дитячому садку сприяють збереженню психологічного та фізичного здоров’я дітей у період адаптації. Адже головна мета кожного дошкільного закладу – виростити здорових, всебічно й гармонійно розвинених дітей, адаптованих до життя. Психологічна служба в дошкільному закладі покликала забезпечити повноцінне психологічне управління виховним процесом, мета якого максимальне сприяння психічному, особистісному й індивідуальному розвиткові дітей, що гарантує їм на момент випуску із дошкільною закладу відповідну соціальну зрілість. Отже, конструктивна взаємодія практичного психолога та вихователя ДНЗ забезпечить швидкий і якісний психолого-педагогічний супровід адаптації дитиною до умов дошкільного навчального закладу. |
РЕКОМЕНДАЦІЇ круглого столу вихователів дошкільних навчальних закладів... «група ризику», обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, забезпечення необхідних умов функціонування... |
Коли краще віддавати дитину в дитячий садок Навіть для найспокійніших, урівноважених, здорових дітей період адаптації до нових умов викликає значні труднощі, не кажучи вже про... |
Соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, з метою забезпечення доступності здобуття... |
Районна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти на... Метою Програми є розроблення та впровадження механізму розвитку дошкільної освіти, забезпечення конституційних прав і державних гарантій... |
1. Загальні засади дошкільної педагогіки Дошкільна педагогіка, як... Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної... |
Запрошуємо до обговорення проекту Програми розвитку дітей 5-ти річного віку «Впевнений старт» ... |
Програма корекційно розвивальних занять для учнів перших класів Я першокласник Без адаптації неможлива соціалізація – щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації, у нові системи взаємодії з оточенням.... |
ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ «Про проведення моніторингу стану дошкільної освіти» та з метою забезпечення державних гарантій доступності дошкільної освіти, удосконалення... |
Л.І. Тихончук на конференції педагогічних Розділ ІV. Забезпечення психологічного супроводу процесу адаптації дітей до нових умов навчання, робота з дітьми з особливими освітніми... |
Заняття 2 Фізіологічні особливості та патологічні стани у новонароджених і дітей раннього віку |