План Об’єктно-орієнтована технологія. Case-технологія


Скачати 132.32 Kb.
Назва План Об’єктно-орієнтована технологія. Case-технологія
Дата 19.03.2013
Розмір 132.32 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Самостійна робота №2

Перспективні засоби і напрямки розвитку інформаційних систем

План

  1. Об’єктно-орієнтована технологія.

  2. Case-технологія.

  3. Заснована на знаннях (інтелектуальна) технологія.

  4. OLAP-, MOLAP-, ROLAP-технології.

  5. Сховище даних.

  6. Програмні агенти.

  7. Інформаційні системи в менеджменті (адміністративні ІС).

  8. Системи підтримки прийняття рішень ( DDSS, MDSS, KDSS, CDSS).

  9. Виконавчі ІС.

  10. Експертні системи.


Література: Шквір В.Д., Загородній А.Г., Височан О.С. Інформаційні системи і технології в обліку: Навч. посіб.- 3-тє вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2007. ст.27-37.
Серед ІС, які використовують для проблематики економіки і бізнесу, полярні позиції посідають два типи систем:

  1. інформаційні системи в менеджменті (ІСМ), котрі інколи називаються системами обробки трансакцій (COT);

  2. експертні системи (EC).

Проміжне місце між цими полярними ІС посідають СППР і виконавчі ІС (ВІС) як особлива форма СППР. Існують десятки типів гібридних ІС. Водночас і для основних типів ІС існує ба­гато різновидів. Перш ніж узагальнено охарактеризувати пер­спективні зразки ІС, розглянемо сучасні прогресивні підходи до їх створення, а також новітні засоби інформаційної техно­логії, котрі тією чи іншою мірою відображають поточний стан методології створення ІС (рис. 1.3).

Сучасні концепції створення ІС різного призначення ґрунту­ються, в основному, на трьох підходах: об'єктно-орієнтованій технології; Case-технології; заснованій на знаннях (інтелекту­альній) технології.
1. Об’єктно-орієнтована технологія

Об'єктно орієнтована технологія (Object-Oriented Technolo­gies) стосується насамперед створення програмного забезпечен­ня ІС.

Принциповим питанням в об'єктно орієнтованому програму­ванні є визначення об'єктів (класів об'єктів), що є важливими для проектованої системи. Ідентифікація об'єктів здійснюєть­ся за допомогою аналізу характеристик проблемної галузі, що включає розпізнавання доречних матеріальних об'єктів, а та­кож каталогізацію всіх функцій, що стосуються розв'язуваної задачі, взаємодії елементів системи, важливих подій, техніч­них умов тощо. Наприклад, для ІС підтримки рішення щодо купівлі автомобілів можна визначити такі класи об'єктів: "спо­живач", "автомобіль", "стратегія придбання", "БД автомобілів". Установлюються співвідношення (взаємозв'язки) між класами. Наприклад, "споживач" оволодіває "стратегією придбання".



Кожний клас є вмістилищем, куди входять як дані, так і команди для дій над даними.

Об'єктно орієнтована методологія на теперішній час є досить ґрунтовно відпрацьованим підходом до створення програмних продуктів. Виокремлені та розроблені основні його компонен­ти: 1) об'єктно орієнтований аналіз; 2) об'єктно орієнтоване про­ектування; 3) об'єктно орієнтоване програмування. Технологія об'єктно орієнтованого проектування стала, своєю чергою, підґрунтям інженерії інформаційних систем — Case-технології.
2. Case-технологія

Case-технологія (Computer Aided Software/System Engineering) — це сукупність технологічних та інструменталь­них засобів, що дають змогу максимально систематизувати й автоматизувати всі етапи створення програмного забезпечен­ня інформаційних систем та інших ділових і комерційних програмних продуктів. Інжиніринг програмного забезпечення вимагає принципово нового підходу до життєвого циклу ПЗ, послідовність етапів розробки така:

— прототипування (макетування);

— проектування специфікації;

— контроль проекту;

— генерація кодів;

— системне тестування;

— супроводження.

Кожний з цих етапів має бути максимально автоматизо­ваний.
3. Заснована на знаннях (інтелектуальна) технологія

Заснована на знаннях (інтелектуальна) технологія передба­чає впровадження в інформаційні системи та відповідні при­кладні програми елементів штучного інтелекту, зокрема баз знань і правил виводу для оброблення якісної інформації і природної мови для створення користувацького інтерфейсу. ІС, котрі містять у собі елементи штучного інтелекту, назива­ються інтелектуальними інформаційними системами.

До ІС, які повністю базуються на знаннях і правилах мані­пулювання з ними, належать експертні системи.

Останніми роками створено нові інформаційні технології, зокрема: OLAP, сховища даних, програмні агенти, котрі за­стосовують як самостійно, так і в компонентах інформаційних систем.


  1. OLAP-, MOLAP-, ROLAP-технології

OLAP (абревіатура від On-line Analogical Processing) фактич­но означає не окремі конкретні програмні продукти, а техноло­гію багатовимірного аналізу даних, основу якої започаткувала опублікована в 1993 р. праця Е. Ф. Кодда "OLAP для користувачів-аналітиків: яким він повинен бути".

Усі OLAP-системи побудовані на двох базових принципах:

  1. усі дані, необхідні для прийняття рішень, мають бути попе­редньо агреговані на всіх відповідних рівнях і організовані так, аби забезпечити максимально швидкий доступ до них;

  2. мова маніпулювання даними базується на бізнес-поняттях.

В основі технології OLAP лежить концепція гіперкуба мо­делі даних. У зв'язку з цим залежно від відповіді на запитання про те, чи існує гіперкуб як окрема фізична структура чи це лише віртуальна модель даних, розрізняють два основні типи аналітичної обробки даних: MOLAP і ROLAP.

MOLAP (Multidimensional OLAP) — це багатовимірна OLAP-система, в котрій гіперкуб реалізується як окрема база даних нереляційної структури, яка забезпечує багатовимірне зберігання, обробку і подання даних. Ця структура забезпечує максимально ефективний доступ до даних (за швидкістю), про­те потребує додаткового ресурсу пам'яті.

У ROLAP (Relational OLAP) багатовимірна структура реа­лізується реляційними таблицями, тобто гіперкуб — це лише користувацький інтерфейс, котрий емулюється на звичайній реляційній СКБД. Така структура забезпечує зберігання вели­ких обсягів інформації, проте є менш продуктивною з погляду ефективності OLAP-операцій.

Недоліки основних типів OLAP-технології зумовили появу нового класу аналітичних інструментів — HOLAP-системи, що забезпечує гібридну (hybrid) оперативну аналітичну обробку даних із реалізацією обох підходів, тобто з доступом як до да­них багатовимірних баз даних, так і до даних реляційного типу.
5. Сховище даних

Сховище даних (Data Waren House) як особлива форма організації бази даних, котра призначена для зберігання у по­годженому вигляді історичної інформації, що надходить з різ­них оперативних систем та зовнішніх джерел, останнім часом набуває широкого розповсюдження в інформаційних системах, зокрема в СППР. І хоча з формального погляду сховище даних є різновидом звичайної БД, проектують їх по-різному.

Для звичайних БД процес створення відбувається за схемою:

  1. вивчення предметної сфери;

  2. побудова інформаційної мо­делі;

  3. розробка на основі інформаційної моделі проекту бази даних;

  4. створення БД.

Обов'язкові етапи створення сховищ даних інші, а саме:

  • визначення інформаційних потреб користувачів стосовно даних, котрі нагромаджуються у базах даних операційних си­стем — систем обробки трансакцій OLTP — систем, що є дже­релами оперативних даних;

  • вивчення локальних БД OLTP-систем;

  • виокремлення для кожної БД підмножини даних, необ­хідних для завантаження у сховище даних;

  • інтегрування локальних підмножин даних і розробка за­гальної погодженої схеми сховища.


6. Програмні агенти.

Програмні агенти — це автономні програми, котрі автома­тично виконують конкретні задачі з моніторингу комп'ютер­них систем і збору інформації у мережах. Термін "агент" вико­ристовується в обчислювальній техніці вже понад 10 років; початковими функціями агентів-програм був поточний кон­троль за діяльністю центрального процесора та периферійного обладнання.

Сучасні програмні агенти не тільки здійснюють спостереження і виконують різні вимірювання, а й розв'язу­ють задачі управління мережами. Зокрема інтелектуальні аген­ти здатні автоматизувати численні операції керування мережа­ми, наприклад, вибір оптимального графіка, контроль за за­вантаженням, поновлення даних при порушеннях під час обміну тощо. Окрім того, інтелектуальні агенти можна застосовувати й для передавання повідомлень, вибору інформації, автомати­зації ділових процедур.
7. Інформаційні системи в менеджменті (адміністративні ІС).

Інформаційні системи в менеджменті (адміністративні інформаційні системи), більше відомі під застарілою назвою "автоматизовані системи організаційного управління — АСУ", вже близько 20 років успішно застосовують у різних галузях економіки. За цей час їх еволюція пройшла кілька етапів, починаючи від простих систем обробки даних до інтегрованих систем, побудованих на сучасній апаратній та програмній базі.

Перспективні типи ІС побудовані на клієнт-серверній архітек­турі, їх поділяють на дві основні групи:

  • інтегровані

  • вузько-спеціалізовані системи.

До першого типу належать корпоративні інформаційні си­стеми (КІС), які інтенсивно витісняють традиційні АСУП у сфері управління виробництвом. Вони підтримують конкретні бізнес-процеси підприємства, виконуючи найвідповідальніші функції:

1) складання та аналіз консолідованого балансу й аналітичних звітів;

2) управління фінансами і персоналом, собівартістю і торговельними операціями тощо. їхня характерна особ­ливість — здатність працювати в територіально розподілених структурах.

В Україні найбільшого поширення набули такі кор­поративні ІС: R/3 компанії SAPAG, система "Галактика" од­нойменної корпорації, "BAAN-4" американсько-голландської компанії BAAN, SCALA шведської компанії BESTLUTS MO­DELLER АВ, пакет бізнес-прикладних програм ORACLE

APPLICATION американської корпорації ORACLE, ІС АВД українсько-російської фірми "ИНЭК".

Клас ІС другого типу досить широкий. До них можна зара­хувати: ІС для автоматизації банківської діяльності; ІС у ста­тистиці; ІС для фінансового і бухгалтерського обліку (напри­клад, ІС, SONET); ІС у маркетингу тощо. Кількість різновидів таких систем постійно збільшується, а діапазон їхніх функціо­нальних можливостей розширюється.


  1. Системи підтримки прийняття рішень

( DDSS, MDSS, KDSS, CDSS)

Системи підтримки прийняття рішень належать до ІС ново­го покоління. У класичному розумінні СППР є інформаційною системою, що має такі компоненти: інтерфейс користувача, СКБД, систему управління базами моделей (СУБМ), систему управління повідомленнями (СУП), причому підсистема СУП з'явилася лише останніми роками. Ця структура може бути ос­новою для виокремлення дійсних СППР.

СППР або DSS — це інтерактивні інформаційні системи, які допомагають менеджерам приймати напівструктуровані рі­шення.

Рішення — обґрунтований вибір альтернатив. Процес прий­няття рішень полягає у:

  • визначенні альтернативи;

  • виборі відповідно до деяких критеріїв.

Напівструктуровані рішення не можна легко автоматизу­вати.

DSS не приймають рішень, лише допомагають їх прийняти. Рішення — вибір менеджера. Інтерактивні: менеджер приймає І рішення на підставі послідовності взаємодій з DSS.

Покажемо типи DSS на рис. 1.4:

DDSS. Інформаційні системи, що допомагають у прийнятті рішень шляхом здобуття цінних відомостей з великих обсягів даних з використанням різних засобів аналізу даних.

Приклад DDSS. Фірма Office Depot: 928 магазинів канцелярських товарів у 9-ти країнах:

  • 1,2 млн клієнтів;

  • 12 млн замовлень/рік;

  • 74 млн замовлених позицій/рік;

  • осмислення всіх цих даних є важливим і впливає на при­буток;

  • для аналізу усіх цих даних використана система OLAP від Microstrategy.

Сфери застосування DDSS: усюди, де ділові рішення дикту­ються аналізом таких даних, як:

  • фінанси;

  • охорона здоров'я;

  • промисловість споживчих товарів.


MDSS. Спочатку створюється модель системи. Потім необ­хідно її вирішити. Це потребує системи програмного забезпе­чення, щоб вирішити модель інтерактивно за допомогою зво­ротного зв'язку зі спеціалістом з проблемної галузі. Результат рішення допомагає особі, яка приймає управлінське рішення, вибрати правильну альтернативу.

Приклад MDSS:

  • інформаційні системи на основі оптимізації розроблені з метою прийняття рішень;

  • DSS виробничого планування;

  • DSS буріння на нафту;

  • DSS транспортування;

  • моделі засновані на електронних таблицях, які викори­стовуються разом з аналізом, "що буде, якщо";

  • моделі придбання обладнання порівняно з орендою облад­нання;

  • управлінська DSS річкового басейну Hidrobasin Ф (вартість 1 млн дол.).

Така система Біг Крік діє у центральній С'єррі Неваді (США). Обслуговує шість основних резервуарів, гідроелектростанції. Система вирішує завдання, як ефективно управляти водними ресурсами, щоб:

— виробити достатньо електроенергії;

— вирішити проблеми довкілля (наприклад, зберегти рибу);

— вирішити проблеми населення, пов'язані з рекреаційни­ми вигодами.

Система програмного забезпечення заснована на задачі опти­мізації за багатьма критеріями, причому особи, які приймають рішення, замикають коло. Розроблено "Facet Decision Systems" (Канада) для Southern California Edison.

Сфери застосування MDSS:

1. Управління операціями:

— проблеми розподілу ресурсів;

— проблеми планування;

— транспортування.

2. Фінанси: моделі грошових потоків в електронних табли­цях.

3. Бухгалтерський облік: моделі балансів.
KDSS. Відомі як експертні системи DSS. Надають рекомен­дації, засновані на змісті їх бази знань, яка містить інформа­цію, як правило, про вузьке застосування (наприклад, комп'ю­терна конфігурація, розвідка корисних копалин тощо). Ці дані отримані від спеціаліста з проблемної галузі.

Приклади KDSS XCON визначає відповідну конфігурацію комп'ютерної системи.

Сфери застосування KDSS:

  • усюди, де можна використати набуті знання;

  • медицина;

  • задачі конфігурування — комп'ютери, виробниче облад­нання;

  • фінанси.

Проблемне місце KDSS — здобуття знань.

Комунікативні (CDSS). Деякі рішення краще приймати гру­пою людей, тобто колективно складається короткий список альтернатив, оцінюється кожна з них і вибирається одна.

Приклади CDSS:

  • електронні системи зустрічей;

  • компанія Lotus Notes — система SCORE у Крайслер;

  • допомагає своїм постачальникам знаходити марні витра­ти ресурсів і пропонує вихід;

  • менеджери Крайслер вивчають звіти; 70 % пропозицій бу­ло схвалено.

Сфери застосування CDSS:

  • дистанційне навчання;

  • дистанційне передавання даних;

  • телеконференції;

  • деякі ланки управління постачанням.


9. Виконавчі ІС.

Виконавчі ІС, або ІС для керівників (Executive Information System-EIS), — це спеціалізовані СППР, що допомагають ви­конавцям аналізувати важливу інформацію і використовувати відповідні інструментальні засоби, щоб направляти її для ство­рення стратегічних рішень у межах певної організації. Зокре­ма, ВІС допомагають керівникам розробляти більш точне й ак­туальне цілісне зображення операцій своєї організації, а також конкурентів, постачальників та споживачів (замовників). (Є такі BIC-EIS-EpiC фірми ЕріС Software, Executive Decision корпорації IBM тощо).
10. Експертні системи

Експертні системи — це інформаційні системи, що базують­ся на знаннях. Таким системам кілька років тому приділяли винятково серйозну увагу, були великі сподівання на викори­стання експертних систем в організаційному управлінні.

Експертні системи мають суттєві недоліки, що обмежують їх використання в організаційному управлінні. Такі системи працюють лише у вузьковизначених проблемних доменах і розуміння ними середовища, в якому їх використовують, є певною мірою поверховим. Вони не володіють властивістю "здорового глузду", не можуть навчатися тощо. Сучасна кон­цепція використання експертних систем зводиться до того, що їх модулі мають застосовуватися всередині прикладних програм СППР і ВІС, допомагаючи людині — професіоналу або керівни­кові — вивчати проблему, але робити однобічний вибір чи ви­рішувати проблему самостійно такі системи не повинні.

Наведена концепція розвитку ІС значною мірою не відбиває всієї гами застосувань ІС. Більш того, зазначена галузь інте­лектуальної діяльності людей є настільки динамічною та про­гресивною, що нові ідеї та відкриття впроваджуються в реаль­не виробництво так швидко, що будь-який прогноз стосовно роз­витку інформаційної технології може відстати від реальних звершень, зокрема й проектів розвитку інформаційних систем. Наприклад, останнім часом у розробці ІС застосовуються елементи штучного інтелекту — нейромережі, де відтворюється процес обробки інформації живими організмами.
Запитання для самоперевірки

  1. У чому суть Case-технології створення інформаційних систем?

  2. Впровадження чого в інформаційні системи передбачає зас­нована на знаннях (інтелектуальна) технологія?

  3. У чому різниця між OLAP-, MOLAP-, ROLAP та HOLAP системами?

  4. Що таке "сховище даних" та які його основні характери­стики?

  5. Яка функція програмних агентів як нової інформаційної технології створення інформаційних систем?

  6. Охарактеризуйте інформаційні системи в менеджменті. Наведіть приклади таких систем.

  7. Які є типи систем підтримки прийняття рішень?

  8. Охарактеризуйте системи підтримки прийняття рішень, які побудовані на основі даних.

  9. Охарактеризуйте системи підтримки прийняття рішень, які побудовані на основі моделей.

  10. Охарактеризуйте системи підтримки прийняття рішень, які побудовані на основі знань.

  11. З якою метою створюються комунікативні системи підтримки прийняття рішень?

  12. Яке головне призначення виконавчих інформаційних си­стем?

  13. У чому полягає основна проблема при проектуванні екс­пертних систем?






Схожі:

КУРС ЛЕКЦІЙ для студентів спеціальностей 091700 «Технологія зберігання,...
«Технологія зберігання, консервування та переробки молока» і «Технологія жирів і жирозамінників» напряму 0917 «Харчова технологія...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ХАРЧОВИХ...
«Технологія зберігання, консервування та переробки молока» і «Технологія жирів і жирозамінників» напряму 0917 «Харчова технологія...
ЗАТВЕРДЖУЮ
Повна вища освіта (магістр, спеціаліст) за напрямом підготовки “Харчова технологія та інженерія” (спеціальність “Технологія харчування...
Конструювання та технологія радіоелектронних засобів
Конструювання та технологія виготовлення монтажних плат та блоків аналогових пристроїв
Завідувач кафедри менеджменту та освітніх інновацій, професор Івано-Франківського...
Ключові слова: інновації, технологія, технологія проектування інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу
ТЕМА: Технологія пошуку інформації в мережі Інтернет. Технологія...
МЕТА: навчитися отримувати доступ до документів, розміще­них на веб-серверах, зберігати інформацію на локальному комп’ютері
Технологія спільного проектування як прийом педагогічної техніки навчання
Так і технологія спільного проектування є синтез позитивних напрацювань шкільного виховання, допомагає вирішувати актуальні завдання...
16. Технологія опрацювання числових даних
Технологія опрацювання числових даних. Поняття електронних таблиць. Призначення і основні функції табличних процесорів. Діаграми
Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення навчальної...
«Товарознавство і комерційна діяльність», 05170104 «Технологія зберігання, консервування та переробки м’яса», 05170107 «Технологія...
23 Алгоритмізація
Алгоритмізація. Поняття алгоритму. Властивості алгоритму. Способи опису алгоритмів. Навчальна алгоритмічна мова. Базові структури...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка